Тренінг "Толерантність як показник компетентності вчителя НУШ"

Про матеріал
Мета:  формувати толерантне ставлення до оточуючих, до суспільства, до певних педагогічних ситуацій;  розвивати здатність до емпатії, співпереживання і співчуття, професійну самосвідомість вчителя;  сприяти особистісному розвитку педагогічних працівників, реалізації їх творчого потенціалу, гармонізуванню взаємин вчителів в колективі.
Перегляд файлу

Лето фон вертикальный - 56 фото

Тренінг для педагогів

«Толерантність як показник компетентності вчителя НУШ»

Мета:

     формувати толерантне ставлення до оточуючих, до суспільства, до певних педагогічних ситуацій;

     розвивати здатність до емпатії, співпереживання і співчуття, професійну самосвідомість вчителя;

     сприяти особистісному розвитку педагогічних працівників, реалізації їх творчого потенціалу, гармонізуванню взаємин вчителів в колективі.

 

Завдання:

     ознайомити  учасників з поняттями «толерантність», “інтолерантність”, “толерантний педагог”;

     відпрацювати навички доброзичливого  безконфліктного спілкування;

     формувати толерантне ставлення до інших людей.

 

Обладнання: презентація, малюнки долоні, музичного ключа, серця, аркуш паперу (1/ 2 А4) на кожного учасника, папір А3, картки з написами рис толерантності, аркуш паперу на кожного учня, кольорові олівці, хустка, маркери, стікери, зображення голуба.

 

Категорія учасників:

Тренер-консультант КУ ЦПРПП,

Учасники - педагогічні працівники, тренінгова група – 12-16 чол.

 

Час заняття: 3 години.

 

                                                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План заняття

 

з\п

Зміст заняття

Тривалість, хв

Комплексно-методичне забезпечення

1

Привітання учасників, вступ

1 хв

 презентація

2

Вправа «Знайомство»

5 хв

 малюнки долоні, музичного   ключа, серця

3

Пам’ятка учасника тренінгу

 

2 хв

презентація

4

Інформаційне повідомлення

«Поняття про толерантність»

2 хв

презентація

5

Анкетування «Чи толерантні ви?»

4 хв

аркуш паперу (1/ 2 А4) на кожного учасника

6

Вправа «Мішечок порад»

5 хв

презентація

7

Інформаційне повідомлення «Про толерантність»

5 хв

презентація

8

Вправа «Сходинки толерантності»

10 хв

папір А3

9.

Вправа «Я люблю тебе»

15 хв

 

10.

Вправа «Комісійний магазин»

15 хв

картки з написами рис толерантності

11.

Інформаційне повідомлення

«Виховання толерантності у дітей»

3 хв

презентація

12.

Вправа «Образ учня»

10 хв

аркуш паперу на кожного учня, кольорові олівці

13.

Релакс-хвилинка

7 хв

папір, ручка

14.

Інформаційне повідомлення

«Толерантні і інтолерантні люди»

2 хв

презентація

 15.

Міні-батл «Толерантний і інтолерантний педагог»

10 хв

хустка

 16.

Інформаційне повідомлення

«Виховання толерантності»

2 хв

презентація

17.

Вправа «Вчимося говорити «Ні!»

7 хв

аркуші паперу, маркери

   18.

«Дієта» для тих, хто хоче стати толерантним

5 хв

роздруківки кожному

19.

Вправа «Телеграма»

10 хв

стікери, зображення голуба

20.

Заключне слово тренера

2 хв

вірш


 

                                                                          Усі люди мають недоліки - хто більші,

                                                                           хто менший. Ось чому і дружня                             допомога, і спілкування було б неможливим, якби не існувало між ними взаємної терпимості.

                                                                             Франческо Гвіччардіні,

італійський філософ-гуманіст.

Слайд 1.

 Тренер. Зараз я повинна привітатись, але робити це традиційним способом на зразок “Шановні товариші!” чи-то “Дорогі колеги!” мені не хочеться. Тому давайте привітаємось креативно. Ось малюнки долоні, музичного ключа, серця. Це ваш спосіб привітатись зі мною. Якщо ви оберете долоню - вітаємось за руку, якщо музичний ключ - зображуємо рухи танцю, якщо серце - обнімаємось.

Висновок: право вибору є завжди, але подумайте, що буде потім.

Знайомство- релакс: проспівати своє ім'я петливій формі.

 Тренер. Якщо ми почали експериментувати на початку тренінгу, то замість традиційних правил я пропоную вам пам'ятку. Так от, пам'ятка учасника тренінгу.

Слайд 2.

  1.               Отримай задоволення!
  2. Дозволь собі бути вільним!
  3. Будь доброзичливим до себе і до інших!
  4. Постарайся бути уважним!
  5. Уникай оцінок і суджень!
  6. Говори тільки про власні почуття, відчуття, настрій і все вийде!

Тренер. Настав час сказати, що сьогоднішній тренінг присвячений питанням толерантності, толерантної особистості та проявів інтелерантності в нашому світі. Ми разом спробуємо розібратись, чому ж в час інновацій та передових технологій так важко залишатися толерантним.

Слайд 3.

 Почнемо, звичайно, зі з'ясування терміну, що ж таке толерантність (стійкий, терпимий, що допускає відхилення). Це готовність визнавати і приймати поведінку, переконання та погляди інших людей, що відрізняються від власних, навіть у тих випадках, коли ви не поділяєте цих переконань та поглядів.

 Бути толерантним актуально. Кожна людина зацікавлена в тому, щоб зберегти своє здоров'я. В соціумі, де особистість перебуває у безпосередній взаємодії з оточенням, отримуються різні позитивні і негативні емоції. Щоб уберегтися від негативних емоцій, потрібно бути толерантним незалежно від ситуації, відповідно до норм етикету, відповідати вчинкам і словам.

 Словесні рани заподіюють такий самий біль, як і фізичні. Тому свою терпимість ми можемо проявляти по-різному: спокійно, витримано, доброзичливо, тобто толерантно.

 Толерантна людина не поділяє світ на два кольори - чорний і білий. Вона не акцентує увагу на розбіжностях між “своїми” і “чужими”, а тому готова зрозуміти інші точки зору.

 Давайте і ми дізнаємось через анкетування, чи толерантні ви? Відповідайте “так” чи “ні”.

  1. Чи можете ви терпляче пояснювати не зовсім тямущій людині, аж доки вона не зрозуміє?
  2. Чи можете ви терпляче долати труднощі?
  3. Чи вмієте залишатися спокійним у складній ситуації?
  4. Чи можете завжди спокійно реагувати на критику на вашу адресу?
  5. Чи може урватися ваше терпіння, коли ви довго чогось чи когось чекаєте?
  6. Чи готові ви прийти на допомогу людині, якщо є така можливість?

Висновок. Якщо у ваших відповідях більше чотирьох “ні”, то вам варто попрацювати над формуванням толерантного ставлення до інших людей. Якщо ж у вас інший варіант, то сьогодні ми удосконалимо цю рису. Тож давайте розпочнемо з порад.

Слайд 4.

Вправа “Мішечок порад”.

Тренер. Я зачитаю їх декілька і запропоную вам прокоментувати пораду за вибором власної позиції: “Я приймаю цю пораду” і “Я відхиляю цю пораду”.

Порада 1.  Будьте готові, що всі люди різні - не кращі і не гірші, а просто різні.

Порада 2. Не сприймайте людей такими, якими вони є, а намагайтесь змінити в них те, що вам не подобається.

Порада 3. Зберігайте “своє обличчя”, знайдіть себе і за будь-яких обставин залишайтеся самим собою.

Порада 4. Поважайте в кожній людині її думки, почуття, переконання незалежно від того, чи збігаються вони з вашими.

Слайд 5.

Тренер. Що ж таке педагогічна толерантність? Це терпимість до власних дітей, вихованців, учнів, вміння зрозуміти їх, пробачати їх недосконалості. А ще існує формула діяльності толерантного педагога, бажано, щоб ви їй слідували.

 

Формула діяльності толерантного педагога:

       Я поведу тебе за собою, але не буду намагатися підкорити або “перекроїти” тебе “під себе”, бо хочу, щоб ти був особистістю, індивідуальністю.

Тренер. Завдяки цій формулі ви обов’язково станете толерантним педагогом. А зараз  я назву його ознаки, а ви в собі проаналізуєте, чи є ви таким, чи ні.

Слайд 6.

Ознаки толерантного педагога

       співпраця з іншими на засадах партнерства;

       готовий слухати і чути думки інших;

       терпимий до чужих думок, вірувань, поведінки;

       здатний дивитися на проблему очима інших;

       визнає різноманітність;

       емоційно виважений;

       критикує конструктивно;

       уникає застосовувати насильство;

       вміє здійснювати аналіз своїх дій з подальшою їх корекцією.

Тренер. Продовжуємо нашу роботу. Давайте об’єднаємося в групи (за принципом – яблуко, банан, виноград).

Вправа “Сходинки толерантності”.

Слайд 7.

Тренер. Я пропоную вам 8 термінів: насилля, співпереживання, дружба, терплячість, симпатія, терпимість, тактовність, співчуття. Кожна група додає ще 2 терміни до 8 моїх і, обговоривши в групах всі 10 термінів, розставляєте їх від найгіршого до найкращого. Після цього презентуєте свої напрацювання і пояснюєте, які труднощі спіткали вашу групу під час виконання даної вправи.

Тренер. У кожної групи свої сходинки толерантності і вони схожі, а це – головне.

Вправа “Я люблю тебе”.

Тренер. Толерантність до інших можлива тільки при наявності толерантного ставлення до себе. Про це говорив голландський філософ Еразм Роттердамський.

Слайд 8.

 Зараз кожен з вас спробує зізнатися в любові… самому собі. Це нелегке завдання. Ви повинні сказати: “Я люблю тебе…”, назвати своє ім'я і пояснити, чому ви себе любите. Слова потрібно вимовити так, щоб  вашому визнанню в любові до себе всі повірили (фрази тренера під час слухання: “Приємно слухати”, “Так душевно”, “Більше експресії”, “Я вам вірю”, “Гарно як”).

Тренер. Розпочну з себе. Я люблю тебе, Тоня за те, що ти вмієш співчувати, любити і людей і речі, які тебе оточують і світ, в якому ти живеш. А ще я люблю тебе, Тоня, за те, що ти є така, яка ти є. Мені іншої не треба.

Обговорення: Чи задоволені ви собою?

Тренер. Знаєте, сьогодні ми ще не працювали в парах. Давайте це зараз і зробимо (об'єднання в пари “місяць-сонце”).

Слайд 9.

Вправа “Комісійний магазин”.

Тренер.  Пропоную вам зіграти роль продавця і покупця у комісійному магазині. В цій крамниці можна купити відсутню у вас рису толерантного вчителя. Роль продавця: прорекламувати так, щоб у нього рис було більше куплено. Роль покупця: купити тільки те, що йому потрібно.

Риси толерантної людини: поблажливість, терпіння, почуття гумору, чуйність, довіра, альтруїзм, гуманізм, терпимість до відмінностей, уміння оволодіти собою, гарне ставлення до інших, доброзичливість, уміння не засуджувати інших, уміння слухати, здатність до співпереживання.

Обговорення: Навіщо ми виконали цю вправу? (щоб дізнатися, якої риси бракувало, або навпаки, дізнатися, що ви толерантна людина).

 

Тренер. Виховання толерантності у дітей - це шляхи до гуманізації суспільства, партнерства, співпраці. Школа повинна навчити вихованців толерантності, а саме:

       навчати розуміти і визнавати інших людей;

       знаходити шляхи взаємодопомоги і взаємодії;

       використовувати мирні засоби для розв'язання конфліктів;

       виховувати моральні якості: доброту, співчуття, чуйність, милосердя дружелюбність.

Слайд 10.

Як же повинен діяти педагог? Відмічають такі поведінкові прояви учителя з установкою на толерантність:

       діє так, що його поважають і учні і їх батьки і колеги;

       знаходить правильне рішення і досягає того, чого прагне;

       толерантно відстоює свої права та права класного колективу;

       висловлює свої почуття, не ображаючи почуттів інших.

 

 

 

Слайд 11.

Вправа “Образ учня”

Тренер. Для продовження нашої роботи об’єднаємося у трійки (квадрат, трикутник, коло). Роздаю вам аркуші паперу. Будемо малювати, але наголошую: вміння малювати тут не важливе. Я пропоную вам намалювати образ свого учня. Це може бути і символ і предмети. Далі ви презентуєте намальоване і розміщуєте свій малюнок в “галереї портретів”.

Обговорення: Який висновок можемо зробити, оглядаючи “галерею”? (Ми всі дуже різні).

-         Але як же нам таким різним жити, навчатися і працювати разом, не сперечаючись один з одним? (необхідно бути толерантним).

Тренер. Релакс-хвилинка. Настала черга для релаксу, спробуємо зробити її таким чином. Візьміть собі по аркушу паперу, напишіть зверху своє ім’я. Далі ставимо 1 пишемо свою улюблену їжу; 2 – улюблений колір; 3 – улюблений напій; 4 – улюблене місце відпочинку. Тепер вам потрібно звернутися до якомога більшої кількості колег і з’ясувати, чи співпадають ваші вподобання. Якщо так, то ви один в одного на аркуші ставите свій підпис. Виконувати все потрібно дуже швидко. На все у вас буде 5 хвилин (вмикаю таймер на презентації). Приготувались? Розпочали.

Тренер. Тепер кожен з вас підраховує кількість підписів, що назбирав. Можемо зробити знову ж таки висновок, що у нас є як спільні риси, так і відмінні.

Тренер. А взагалі то розподіл людей на толерантних і інтолерантних є досить умовним. Кожна людина у своєму житті здійснює як толерантні, так і інтолерантні вчинки. Але здатність поводитися толерантно може стати особистісною рисою, а відтак - забезпечити успіх у спілкуванні. Толерантні люди більше знають про свої недоліки і переваги. Вони критично ставляться до себе і не прагнуть в усіх бідах звинувачувати інших. Інтолерантній людині властива потреба домінувати і зверхньо ставитися до інших. У них відсутнє почуття гумору, вони не здатні посміятися над власними слабкими сторонами. У інтолерантних людей відсутнє почуття солідарності. Вони можуть допускати зневажливе ставлення до інших. Ось і ми зараз спробуємо побути в стані толерантного і інтелерантного педагога. Для цього проведемо міні-батл. Прошу вийти до мене одного учасника. Зараз ви оберете собі партнера (зав'язую очі і запрошую ще декількох учасників, з числа яких учасник з зав'язаними очима обере собі партнера).

 А тепер пропоную вам ситуацію: Вікторія часто пропускає уроки без поважних причин. Правда ж, банальна ситуація. Ваше завдання, шановні учасники, зійтися в міні-батлі: толерантний учитель проти інтолерантного для вирішення питання: як ставитися до проблем Вікторії? Перемагає той з пари, чия фраза буде останньою (учасники визначаються, хто в якій ролі виступить).

Друга пара. Ситуація: Вадим постійно виявляє неповагу до інших, грубість до вчителів. Як бути?

Тренер. Кожен з нас бажає жити в світі толерантності. В світі, де кожного люблять, розуміють, співпереживають, чують, поважають, де немає нетерпимості, злості. Допомогти дітям жити саме в такому світі допоможуть вам такі методи виховання як бесіди, зустрічі з цікавими людьми, екскурсії, подорожі, вихід на природу, дискусії, спільні творчі справи, ігрові конкурси та програми, ігрові тренінги тощо. А ще ви не скривдите іншого, якщо висловлення своєї незгоди почнете зі слів:

Мені так не здалося…

Я думаю по-іншому (навпаки)...

Я дотримуюсь іншої думки…

Я дозволяю собі не погодитися…

На жаль, не можу погодитися з тобою.

Тренер. Вміти відмовляти також риса толерантності. Давайте і спробуємо це зробити.

Об’єднаємося знову в групи - «фанта», «пепсі», «кола».

Слайд 12.

Вправа “Вчимося говорити: “Ні!”

Тренер. Згадаємо казку “Колобок”, знаємо її кінець. Він міг бути іншим, якби Колобок вмів толерантно відмовити Лисичці в її проханнях

Завдання: напишіть толерантну відмову, щоб не образити іншого персонажа (зачитування складеного).

Тренер. Вам всім відомо, що люди, щоб схуднути, переходять на дієту. І може це трохи дивно, але існує дієта, щоб стати толерантним. Зараз я роздам вам її на згадку і для того, щоб ви передали її своїм близьким. Та насамперед прошу прочитати її (роздаю надруковане).

“Дієта” для тих, хто хоче стати толерантним

 

Понеділок: розмовляючи з людьми, дивіться їм у вічі.

 

 Вівторок: намагайтеся нікому не нав'язувати свою волю.

Середа: зробіть для когось добру справу, щоб він не здогадався, що добро йде від вас.

Четвер: не виявляйте до іншого такого відношення, якого ви не хочете відчути до себе.

П'ятниця: намагайтеся мати гарний вигляд, говоріть з усіма тихим голосом.

Субота: запишіть п'ять спільних позитивних якостей, що характеризують вашу подругу/друга і вас.

Неділя: знайдіть три приводи, щоб сказати: “Дякую!” вашим близьким.

Тренер. Скажіть мені:

     Чи скористаєтесь даною “дієтою”?

     Що в “дієті” найприємніше, а що виконати буде нелегко?

Тренер. Отже, толерантність є доволі делікатним правилом поведінки, якого безумовно потрібно дотримуватись, оскільки воно визначає не лише моральний, суспільний і демократичний рівень розвитку суспільства, але і кожної особистості зокрема. Варто пам'ятати, що толерантність - це можливість людини реалізувати свої права, не порушуючи при цьому права інших людей. Толерантність - це шлях до життєво-побутового, професійного, загальносоціального успіху всіх і кожного.

Слайд 13.

Вправа “Телеграма”.

Blank telegram form. Flat vector. Stock Vector | Adobe Stock

Мета: отримати коротку інформацію від учасників про враження від тренінгу.

Тренер. Ми з вами провели час разом. Його вже нам ніхто не поверне і я б хотіла зрозуміти, чи не жалкуєте ви про це. Тому прошу вас скласти телеграму для мене з 10 слів, яка б містила відповіді на питання:

  1. Що ви думаєте про проведений тренінг?
  2. Що вам сподобалось?
  3. Що було для вас важливим?

Тренер збирає телеграми.

Тренер.

Толерантне ставлення людини

Збереже планету від негод,

 Розрубає мотлох павутини,

 Переріже нитку перешкод.

Толерантне ставлення до всього

Збереже, врятує і спасе,

Допоможе вгледіть перемогу,

Допоможе витримати все.

Будь завжди нестерпним вільнодумцем,

Свої мрії пензлем намалюй!

Освіти життя яскравим сонцем,

Толерантний Всесвіт побудуй!

Бажаю нових успіхів і нових зустрічей!

 

 

docx
Додано
9 квітня
Переглядів
227
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку