Тренінг для педагогів
«Толерантність як показник компетентності вчителя НУШ»
Мета:
формувати толерантне ставлення до оточуючих, до суспільства, до певних педагогічних ситуацій;
розвивати здатність до емпатії, співпереживання і співчуття, професійну самосвідомість вчителя;
сприяти особистісному розвитку педагогічних працівників, реалізації їх творчого потенціалу, гармонізуванню взаємин вчителів в колективі.
Завдання:
ознайомити учасників з поняттями «толерантність», “інтолерантність”, “толерантний педагог”;
відпрацювати навички доброзичливого безконфліктного спілкування;
формувати толерантне ставлення до інших людей.
Обладнання: презентація, малюнки долоні, музичного ключа, серця, аркуш паперу (1/ 2 А4) на кожного учасника, папір А3, картки з написами рис толерантності, аркуш паперу на кожного учня, кольорові олівці, хустка, маркери, стікери, зображення голуба.
Категорія учасників:
Тренер-консультант КУ ЦПРПП,
Учасники - педагогічні працівники, тренінгова група – 12-16 чол.
Час заняття: 3 години.
№ з\п |
Зміст заняття |
Тривалість, хв |
Комплексно-методичне забезпечення |
1 |
Привітання учасників, вступ |
1 хв |
презентація |
2 |
Вправа «Знайомство» |
5 хв |
малюнки долоні, музичного ключа, серця |
3 |
Пам’ятка учасника тренінгу
|
2 хв |
презентація |
4 |
Інформаційне повідомлення «Поняття про толерантність» |
2 хв |
презентація |
5 |
Анкетування «Чи толерантні ви?» |
4 хв |
аркуш паперу (1/ 2 А4) на кожного учасника |
6 |
Вправа «Мішечок порад» |
5 хв |
презентація |
7 |
Інформаційне повідомлення «Про толерантність» |
5 хв |
презентація |
8 |
Вправа «Сходинки толерантності» |
10 хв |
папір А3 |
9. |
Вправа «Я люблю тебе» |
15 хв |
|
10. |
Вправа «Комісійний магазин» |
15 хв |
картки з написами рис толерантності |
11. |
Інформаційне повідомлення «Виховання толерантності у дітей» |
3 хв |
презентація |
12. |
Вправа «Образ учня» |
10 хв |
аркуш паперу на кожного учня, кольорові олівці |
13. |
Релакс-хвилинка |
7 хв |
папір, ручка |
14. |
Інформаційне повідомлення «Толерантні і інтолерантні люди» |
2 хв |
презентація |
15. |
Міні-батл «Толерантний і інтолерантний педагог» |
10 хв |
хустка |
16. |
Інформаційне повідомлення «Виховання толерантності» |
2 хв |
презентація |
17. |
Вправа «Вчимося говорити «Ні!» |
7 хв |
аркуші паперу, маркери |
18. |
«Дієта» для тих, хто хоче стати толерантним |
5 хв |
роздруківки кожному |
19. |
Вправа «Телеграма» |
10 хв |
стікери, зображення голуба |
20. |
Заключне слово тренера |
2 хв |
вірш |
Усі люди мають недоліки - хто більші,
хто менший. Ось чому і дружня допомога, і спілкування було б неможливим, якби не існувало між ними взаємної терпимості.
Франческо Гвіччардіні,
італійський філософ-гуманіст.
Слайд 1.
Тренер. Зараз я повинна привітатись, але робити це традиційним способом на зразок “Шановні товариші!” чи-то “Дорогі колеги!” мені не хочеться. Тому давайте привітаємось креативно. Ось малюнки долоні, музичного ключа, серця. Це ваш спосіб привітатись зі мною. Якщо ви оберете долоню - вітаємось за руку, якщо музичний ключ - зображуємо рухи танцю, якщо серце - обнімаємось.
Висновок: право вибору є завжди, але подумайте, що буде потім.
Знайомство- релакс: проспівати своє ім'я петливій формі.
Тренер. Якщо ми почали експериментувати на початку тренінгу, то замість традиційних правил я пропоную вам пам'ятку. Так от, пам'ятка учасника тренінгу.
Слайд 2.
Тренер. Настав час сказати, що сьогоднішній тренінг присвячений питанням толерантності, толерантної особистості та проявів інтелерантності в нашому світі. Ми разом спробуємо розібратись, чому ж в час інновацій та передових технологій так важко залишатися толерантним.
Слайд 3.
Почнемо, звичайно, зі з'ясування терміну, що ж таке толерантність (стійкий, терпимий, що допускає відхилення). Це готовність визнавати і приймати поведінку, переконання та погляди інших людей, що відрізняються від власних, навіть у тих випадках, коли ви не поділяєте цих переконань та поглядів.
Бути толерантним актуально. Кожна людина зацікавлена в тому, щоб зберегти своє здоров'я. В соціумі, де особистість перебуває у безпосередній взаємодії з оточенням, отримуються різні позитивні і негативні емоції. Щоб уберегтися від негативних емоцій, потрібно бути толерантним незалежно від ситуації, відповідно до норм етикету, відповідати вчинкам і словам.
Словесні рани заподіюють такий самий біль, як і фізичні. Тому свою терпимість ми можемо проявляти по-різному: спокійно, витримано, доброзичливо, тобто толерантно.
Толерантна людина не поділяє світ на два кольори - чорний і білий. Вона не акцентує увагу на розбіжностях між “своїми” і “чужими”, а тому готова зрозуміти інші точки зору.
Давайте і ми дізнаємось через анкетування, чи толерантні ви? Відповідайте “так” чи “ні”.
Висновок. Якщо у ваших відповідях більше чотирьох “ні”, то вам варто попрацювати над формуванням толерантного ставлення до інших людей. Якщо ж у вас інший варіант, то сьогодні ми удосконалимо цю рису. Тож давайте розпочнемо з порад.
Слайд 4.
Вправа “Мішечок порад”.
Тренер. Я зачитаю їх декілька і запропоную вам прокоментувати пораду за вибором власної позиції: “Я приймаю цю пораду” і “Я відхиляю цю пораду”.
Порада 1. Будьте готові, що всі люди різні - не кращі і не гірші, а просто різні.
Порада 2. Не сприймайте людей такими, якими вони є, а намагайтесь змінити в них те, що вам не подобається.
Порада 3. Зберігайте “своє обличчя”, знайдіть себе і за будь-яких обставин залишайтеся самим собою.
Порада 4. Поважайте в кожній людині її думки, почуття, переконання незалежно від того, чи збігаються вони з вашими.
Слайд 5.
Тренер. Що ж таке педагогічна толерантність? Це терпимість до власних дітей, вихованців, учнів, вміння зрозуміти їх, пробачати їх недосконалості. А ще існує формула діяльності толерантного педагога, бажано, щоб ви їй слідували.
Формула діяльності толерантного педагога:
● Я поведу тебе за собою, але не буду намагатися підкорити або “перекроїти” тебе “під себе”, бо хочу, щоб ти був особистістю, індивідуальністю.
Тренер. Завдяки цій формулі ви обов’язково станете толерантним педагогом. А зараз я назву його ознаки, а ви в собі проаналізуєте, чи є ви таким, чи ні.
Слайд 6.
Ознаки толерантного педагога
● співпраця з іншими на засадах партнерства;
● готовий слухати і чути думки інших;
● терпимий до чужих думок, вірувань, поведінки;
● здатний дивитися на проблему очима інших;
● визнає різноманітність;
● емоційно виважений;
● критикує конструктивно;
● уникає застосовувати насильство;
● вміє здійснювати аналіз своїх дій з подальшою їх корекцією.
Тренер. Продовжуємо нашу роботу. Давайте об’єднаємося в групи (за принципом – яблуко, банан, виноград).
Вправа “Сходинки толерантності”.
Слайд 7.
Тренер. Я пропоную вам 8 термінів: насилля, співпереживання, дружба, терплячість, симпатія, терпимість, тактовність, співчуття. Кожна група додає ще 2 терміни до 8 моїх і, обговоривши в групах всі 10 термінів, розставляєте їх від найгіршого до найкращого. Після цього презентуєте свої напрацювання і пояснюєте, які труднощі спіткали вашу групу під час виконання даної вправи.
Тренер. У кожної групи свої сходинки толерантності і вони схожі, а це – головне.
Вправа “Я люблю тебе”.
Тренер. Толерантність до інших можлива тільки при наявності толерантного ставлення до себе. Про це говорив голландський філософ Еразм Роттердамський.
Слайд 8.
Зараз кожен з вас спробує зізнатися в любові… самому собі. Це нелегке завдання. Ви повинні сказати: “Я люблю тебе…”, назвати своє ім'я і пояснити, чому ви себе любите. Слова потрібно вимовити так, щоб вашому визнанню в любові до себе всі повірили (фрази тренера під час слухання: “Приємно слухати”, “Так душевно”, “Більше експресії”, “Я вам вірю”, “Гарно як”).
Тренер. Розпочну з себе. Я люблю тебе, Тоня за те, що ти вмієш співчувати, любити і людей і речі, які тебе оточують і світ, в якому ти живеш. А ще я люблю тебе, Тоня, за те, що ти є така, яка ти є. Мені іншої не треба.
Обговорення: Чи задоволені ви собою?
Тренер. Знаєте, сьогодні ми ще не працювали в парах. Давайте це зараз і зробимо (об'єднання в пари “місяць-сонце”).
Слайд 9.
Вправа “Комісійний магазин”.
Тренер. Пропоную вам зіграти роль продавця і покупця у комісійному магазині. В цій крамниці можна купити відсутню у вас рису толерантного вчителя. Роль продавця: прорекламувати так, щоб у нього рис було більше куплено. Роль покупця: купити тільки те, що йому потрібно.
Риси толерантної людини: поблажливість, терпіння, почуття гумору, чуйність, довіра, альтруїзм, гуманізм, терпимість до відмінностей, уміння оволодіти собою, гарне ставлення до інших, доброзичливість, уміння не засуджувати інших, уміння слухати, здатність до співпереживання.
Обговорення: Навіщо ми виконали цю вправу? (щоб дізнатися, якої риси бракувало, або навпаки, дізнатися, що ви толерантна людина).
Тренер. Виховання толерантності у дітей - це шляхи до гуманізації суспільства, партнерства, співпраці. Школа повинна навчити вихованців толерантності, а саме:
● навчати розуміти і визнавати інших людей;
● знаходити шляхи взаємодопомоги і взаємодії;
● використовувати мирні засоби для розв'язання конфліктів;
● виховувати моральні якості: доброту, співчуття, чуйність, милосердя дружелюбність.
Слайд 10.
Як же повинен діяти педагог? Відмічають такі поведінкові прояви учителя з установкою на толерантність:
● діє так, що його поважають і учні і їх батьки і колеги;
● знаходить правильне рішення і досягає того, чого прагне;
● толерантно відстоює свої права та права класного колективу;
● висловлює свої почуття, не ображаючи почуттів інших.
Слайд 11.
Вправа “Образ учня”
Тренер. Для продовження нашої роботи об’єднаємося у трійки (квадрат, трикутник, коло). Роздаю вам аркуші паперу. Будемо малювати, але наголошую: вміння малювати тут не важливе. Я пропоную вам намалювати образ свого учня. Це може бути і символ і предмети. Далі ви презентуєте намальоване і розміщуєте свій малюнок в “галереї портретів”.
Обговорення: Який висновок можемо зробити, оглядаючи “галерею”? (Ми всі дуже різні).
- Але як же нам таким різним жити, навчатися і працювати разом, не сперечаючись один з одним? (необхідно бути толерантним).
Тренер. Релакс-хвилинка. Настала черга для релаксу, спробуємо зробити її таким чином. Візьміть собі по аркушу паперу, напишіть зверху своє ім’я. Далі ставимо 1 пишемо свою улюблену їжу; 2 – улюблений колір; 3 – улюблений напій; 4 – улюблене місце відпочинку. Тепер вам потрібно звернутися до якомога більшої кількості колег і з’ясувати, чи співпадають ваші вподобання. Якщо так, то ви один в одного на аркуші ставите свій підпис. Виконувати все потрібно дуже швидко. На все у вас буде 5 хвилин (вмикаю таймер на презентації). Приготувались? Розпочали.
Тренер. Тепер кожен з вас підраховує кількість підписів, що назбирав. Можемо зробити знову ж таки висновок, що у нас є як спільні риси, так і відмінні.
Тренер. А взагалі то розподіл людей на толерантних і інтолерантних є досить умовним. Кожна людина у своєму житті здійснює як толерантні, так і інтолерантні вчинки. Але здатність поводитися толерантно може стати особистісною рисою, а відтак - забезпечити успіх у спілкуванні. Толерантні люди більше знають про свої недоліки і переваги. Вони критично ставляться до себе і не прагнуть в усіх бідах звинувачувати інших. Інтолерантній людині властива потреба домінувати і зверхньо ставитися до інших. У них відсутнє почуття гумору, вони не здатні посміятися над власними слабкими сторонами. У інтолерантних людей відсутнє почуття солідарності. Вони можуть допускати зневажливе ставлення до інших. Ось і ми зараз спробуємо побути в стані толерантного і інтелерантного педагога. Для цього проведемо міні-батл. Прошу вийти до мене одного учасника. Зараз ви оберете собі партнера (зав'язую очі і запрошую ще декількох учасників, з числа яких учасник з зав'язаними очима обере собі партнера).
А тепер пропоную вам ситуацію: Вікторія часто пропускає уроки без поважних причин. Правда ж, банальна ситуація. Ваше завдання, шановні учасники, зійтися в міні-батлі: толерантний учитель проти інтолерантного для вирішення питання: як ставитися до проблем Вікторії? Перемагає той з пари, чия фраза буде останньою (учасники визначаються, хто в якій ролі виступить).
Друга пара. Ситуація: Вадим постійно виявляє неповагу до інших, грубість до вчителів. Як бути?
Тренер. Кожен з нас бажає жити в світі толерантності. В світі, де кожного люблять, розуміють, співпереживають, чують, поважають, де немає нетерпимості, злості. Допомогти дітям жити саме в такому світі допоможуть вам такі методи виховання як бесіди, зустрічі з цікавими людьми, екскурсії, подорожі, вихід на природу, дискусії, спільні творчі справи, ігрові конкурси та програми, ігрові тренінги тощо. А ще ви не скривдите іншого, якщо висловлення своєї незгоди почнете зі слів:
Мені так не здалося…
Я думаю по-іншому (навпаки)...
Я дотримуюсь іншої думки…
Я дозволяю собі не погодитися…
На жаль, не можу погодитися з тобою.
Тренер. Вміти відмовляти також риса толерантності. Давайте і спробуємо це зробити.
Об’єднаємося знову в групи - «фанта», «пепсі», «кола».
Слайд 12.
Вправа “Вчимося говорити: “Ні!”
Тренер. Згадаємо казку “Колобок”, знаємо її кінець. Він міг бути іншим, якби Колобок вмів толерантно відмовити Лисичці в її проханнях
Завдання: напишіть толерантну відмову, щоб не образити іншого персонажа (зачитування складеного).
Тренер. Вам всім відомо, що люди, щоб схуднути, переходять на дієту. І може це трохи дивно, але існує дієта, щоб стати толерантним. Зараз я роздам вам її на згадку і для того, щоб ви передали її своїм близьким. Та насамперед прошу прочитати її (роздаю надруковане).
“Дієта” для тих, хто хоче стати толерантним
Понеділок: розмовляючи з людьми, дивіться їм у вічі.
Вівторок: намагайтеся нікому не нав'язувати свою волю.
Середа: зробіть для когось добру справу, щоб він не здогадався, що добро йде від вас.
Четвер: не виявляйте до іншого такого відношення, якого ви не хочете відчути до себе.
П'ятниця: намагайтеся мати гарний вигляд, говоріть з усіма тихим голосом.
Субота: запишіть п'ять спільних позитивних якостей, що характеризують вашу подругу/друга і вас.
Неділя: знайдіть три приводи, щоб сказати: “Дякую!” вашим близьким.
Тренер. Скажіть мені:
Чи скористаєтесь даною “дієтою”?
Що в “дієті” найприємніше, а що виконати буде нелегко?
Тренер. Отже, толерантність є доволі делікатним правилом поведінки, якого безумовно потрібно дотримуватись, оскільки воно визначає не лише моральний, суспільний і демократичний рівень розвитку суспільства, але і кожної особистості зокрема. Варто пам'ятати, що толерантність - це можливість людини реалізувати свої права, не порушуючи при цьому права інших людей. Толерантність - це шлях до життєво-побутового, професійного, загальносоціального успіху всіх і кожного.
Слайд 13.
Вправа “Телеграма”.
Мета: отримати коротку інформацію від учасників про враження від тренінгу.
Тренер. Ми з вами провели час разом. Його вже нам ніхто не поверне і я б хотіла зрозуміти, чи не жалкуєте ви про це. Тому прошу вас скласти телеграму для мене з 10 слів, яка б містила відповіді на питання:
Тренер збирає телеграми.
Тренер.
Толерантне ставлення людини
Збереже планету від негод,
Розрубає мотлох павутини,
Переріже нитку перешкод.
Толерантне ставлення до всього
Збереже, врятує і спасе,
Допоможе вгледіть перемогу,
Допоможе витримати все.
Будь завжди нестерпним вільнодумцем,
Свої мрії пензлем намалюй!
Освіти життя яскравим сонцем,
Толерантний Всесвіт побудуй!
Бажаю нових успіхів і нових зустрічей!