Тренінг «Я – дитина. Я маю права.»
Мета заходу: ознайомити дітей з основними положеннями деяких міжнародних документів щодо прав дитини, з прикладами порушення цих прав; допомогти учням зрозуміти, що таке права дитини і відчути необхідність їх поважати, захищати; сформувати активну життєву і громадянську позицію; навчити дітей працювати в групі, взаємодіяти; формувати інтелектуальні (пояснювати, давати оцінку, аналізувати) і соціальні (встановлювати контакти, брати участь у прийнятті рішень) навички.
Задачі: через активну діяльність учні мають відчути відповідальність кожного учасника соціуму за дотримання прав дитини; вчити дітей критично мислити, аналізувати життєві ситуації, збагачувати термінологічний запас учнів в галузі права; навчити учнів захищати свої права, не порушуючи права інших; вчити дитину аргументувати власну позицію, активно досліджувати навколишній світ.
Очікувані результати
Після тренінгу учні зможуть
Час проведення: година спілкування класного керівника.
Віковий склад учасників (цільова аудиторія): учні 6 – 7 класів.
Епіграф: Давайте менше говорити про обов’язки дітей, а більше про їхні права. (Жан-Жак Руссо)
Девіз вчителя: Школа - це майстерня, де формується думка підростаючого покоління, треба міцно тримати її в руках, якщо не хочеш випустити з рук майбутнє. (А. Барбюс)
Хід проведення
( На екрані слайд №1)
Доброго дня, діти! Сьогодні на мою електронну адресу надійшов лист від жителів невідомої країни «Childland» з проханням про допомогу. Сподіваюсь, ми не відмовимо їм. Справа в тому, що в цій країні живуть люди віком до 18 років. Останнім часом до них стали часто навідуватися і ображати їх старші за віком незнайомці. Місцеві звідкись дізналися мою адресу, дізналися, що я класний керівник активного розумного 6-Б класу і звернулися по допомогу. Для того, щоб розібратися з проблемами жителів іншої країни, ми повинні добре розумітися в міжнародному законодавстві. Отже, сьогодні познайомимося з деякими документами в галузі прав дитини і спробуємо надати поради жителям країни «Childland».
(Доречно використовувати вправу «Мікрофон». Діти мають висловлюватися, а вчитель схвалює їхню думку, підтримує дискусію.)
Як ви гадаєте, як називають в міжнародномі праві людину віком до 18 років? ( «дитина»)
А в чому виявляються особливості дітей в порівнянні з дорослими? Чи потребують діти особливих умов життя і розвитку? (Використовуємо метод «мозкового штурму» і ПРЕСу.)
Ми часто чуємо поняття «права людини», «права дитини». А як ви розумієте їх?
(На екрані з`являються слайди №2 і №3 з визначенням «права людини» і «права дитини».)
Діти, а чи маю я право любити когось з вас більше, ніж інших? Чи правильно буде обмежити ваші права за принципом кольору шкіри чи зросту, за місцем народження чи через ваші інтереси?
(На екрані слайд №4 «Всі діти рівні у своїх правах»)
Важливо пам`ятати, що права дитини – це вертикальні відносини: дитина-держава. Саме з цієї позиції ми можемо говорити про порушення прав дитини: якщо порушуються права дитини саме представниками держави, державними органами, коли держава не забезпечує сприятливі умови для реалізації прав дитини.
Генеральна Асамблея Організації об`єднаних націй 20 листопада 1959 року прийняла Декларацію прав дитини – документ, що регулює становище дитини в сучасному світі. А вже 20 листопада 1989 року було прийнято Конвенцію про права дитини.
Декларація — документ, офіційна заява, де проголошуються основні принципи, а Конвенція — це угода між державами, що регулює між ними відносини через створення взаємних прав та обов'язків.
(Клас ділимо на 5 груп, які отримують листочки з правовими казусами, що нібито відбулися з жителями країни «Childland» і відповідні статті Конвенції про права дитини. Принцип поділу: вчитель пропонує кожному витягти з мішечка 1 фішку; в мішечку фішки 5 кольорів кількістю відповідно до кількості учнів у класі (наприклад, по 3 фішки кожного кольору); групи формуються за кольором. Діти вивчають норми Конвенції, визначають, чи були порушені права дитини в певних ситуаціях. Потім групи по черзі виступають, аналізують правові казуси. Вчитель може запропонувати учням назвати приклади порушення прав дитини з власного життя чи життя знайомих.)
(Слайд №5 «Права дитини»)
В більшості країн світу сьогодні існує посада омбудсмена з прав дітей. Це дуже важливо, бо в силу відсутності життєвого досвіду і в певній мірі залежного становища діти не завжди самостійно можуть захистити свої права і законні інтереси. А благополуччя та нормальний розвиток дітей визначають майбутнє будь-якої країни. Дитячий омбудсмен покликаний домагатися додержання і розширення закріплених прав дітей.
Зараз спробуйте в кожній групі скласти власну Декларацію прав дитини, щоб переслати її в країну «Childland». Нехай вони покажуть її нападникам, і, можливо, ті залишать їх в спокої.
(Діти працюють в групах. Час на виконання проекту – 10-15 хвилин.)
Підведення підсумків.
Сьогодні ми, намагаючись допомогти жителям країни «Childland», дізналися, що таке права дитини, познайомилися з положеннями Конвенції про права дитини, створили власні Декларації з прав дитини. Жителі тієї країни мають знати свої права і вчитися захищати їх мирним способом. Важливо не лише знати свої права. Але і поважати права інших людей. Ми всі різні, але ми рівні в своїх правах!
Давайте пригадаємо мультиплікаційні фільми чи казки, в яких порушувалися права дитини.
(Діти можуть назвати казку «Попелюшка», «Гидке каченя», «Морозко», «Сіра шийка» та інші. Обговорити, які саме права дитини порушувалися в них.)
Тексти для роботи в групах
Ситуація 1.
Марійка могла переміщатися тільки на інвалідному кріслі. Вона дуже цікавилась мистецтвом 19 століття. В музеї було організовано художню виставку. Марія швидко зібралась і вирушила до центру міста. Але виявилось, що виставка знаходиться на другому поверсі будинка, де немає ліфта. Допомогти дівчинці піднятися на 2 поверх було нікому.
Стаття 23 Конвенції про права дитини.
Держави-учасниці визнають, що неповноцінна в розумовому або фізичному відношенні дитина повинна вести повноцінне і гідне життя в умовах, які забезпечують його гідність, сприяють його впевненості в собі і полегшують його активну участь в житті суспільства.
Ситуація 2.
13-річна Оля, дізнавшись про право на свободу думки, вирішила сказати своїй вчительці з історії все, що про неї думає. Так і зробила наступного дня. При цьому вона використовувала нецензурні та принизливі для вчительки слова.
Стаття 13 Конвенції про права дитини.
1. Дитина має право вільно висловлювати свої думки; це право включає свободу шукати, одержувати і передавати інформацію та ідеї будь-якого роду незалежно від кордонів в усній, письмовій чи друкованій формі, у формі творів мистецтва чи за допомогою інших засобів на вибір дитини.
2. Здійснення цього права може зазнавати деяких обмежень, проте ними можуть бути лише ті обмеження, які передбачені законом і необхідні:
а) для поваги прав і репутації інших осіб…
Ситуація 3.
Миколу часто і багатократно бив його батько. Не маючи можливості терпіти побиття далі, хлопчик попросив директора школи про допомогу в рішенні даної проблеми. Директор відмовив, заявивши, що для доброго виховання хлопця биття час від часу не зашкодить.
Стаття 19 Конвенції про права дитини.
1. Держави-учасниці вживають всіх необхідних заходів з метою захисту дитини від усіх форм фізичного та психологічного насильства, образи чи зловживань, відсутності піклування чи недбалого і брутального поводження та експлуатації, з боку батьків, законних опікунів чи будь-якої іншої особи, яка турбується про дитину.
2. Такі заходи захисту, у випадку необхідності, включають ефективні процедури для розроблення соціальних програм з метою надання необхідної підтримки дитині й особам, які турбуються про неї, а також здійснення інших форм запобігання, виявлення, повідомлення, передачі на розгляд, розслідування, лікування та інших заходів у зв'язку з випадками жорстокого поводження з дитиною…
Ситуація 4.
Наталка пішла до школи. Там вчителі її почали називати не за ім`ям, а за номером відповідно до реєстраційної книги школи.
Стаття 8 Конвенції про права дитини.
1. Держави-учасниці зобов'язуються поважати право дитини на збереження індивідуальності, включаючи громадянство, ім'я та сімейні зв'язки, як передбачається законом.
2. Якщо дитина протизаконно позбавляється частини або всіх елементів своєї індивідуальності, Держави-учасниці забезпечують їй необхідну допомогу і захист для найшвидшого відновлення її індивідуальності.
Ситуація 5.
Хворий 10-річний Павло потребував операції з пересадки серця. Батьки дізналися, що гарним донором для їхнього сина міг би стати 12-річний Олексій, що проживав неподалік. Хлопчик був незрячим, і батьки Павла вважали, що Олексій все одно не зможе вести повноцінне життя, а їхня дитина має жити.
Стаття 6 Конвенції про права дитини.
1. Держави-учасниці визнають, що кожна дитина має невід'ємне право на життя. 2. Держави-учасниці забезпечують у максимально можливій мірі виживання і здоровий розвиток дитини.
1