Тренінг з батьками
«Виховуємо креативних, творчих, талановитих»
Мета. Формувати педагогічну культуру сучасної сім’ї, підтримувати інтерес до інтелектуальної діяльності, бажання грати в розвивальні ігри. Розвивати логічне мислення, вміння визначати в предметах характерні ознаки, творчо мислити, фантазувати. Виховувати взаємоповагу, атмосферу довіри.
Матеріал: ігри: «Що для чого», «Лото», аркуші паперу, кольорові олівці або фломастери, пам’ятка батькам.
Хід зборів
Вихователька. Доброго вечора, шановні батьки! Сьогодні ми зібралися на цю зустріч, щоб поговорити про наших кмітливих, творчих, талановитих та сучасних дітей, дітей покоління Z, які зовсім не схожі на своїх батьків і прабатьків. І це неминучі природні зміни, пов’язані з розвитком інформаційних технологій та бурхливими подіями, свідками яких стають наші діти. Спочатку пропоную послухати одну повчальну історію.
Два тлумачення одного сну.
В одній країна жив могутній султан. Одного разу він побачив страшний сон, ніби у нього один за одним випали всі зуби. Це вважалося поганою ознакою, і султан занепокоївся. У хвилюванні він призвав тлумача снів. Той вислухав султана і сказав з тривогою:
– Владико, я повинен повідомити тобі сумну звістку. Ти втратиш, подібно до зубів уві сні, одного за одним усіх своїх близьких.
Таке пояснення розгнівало повелителя. Він наказав ув’язнити нещасного тлумача і покликати іншого. Другий тлумач снів вислухав розповідь про сон і сказав:
– Я щасливий повідомити тобі радісну звістку: ти проживеш дуже довго, довше за всіх своїх рідних.
Володар зрадів і щедро нагородив його за ці слова. Придворні здивувалися:
– Ти сказав те саме, що і твій нещасний попередник. Але чому того покарали, а тебе нагородили?
На що тлумач відповів:
– Ми однаково пояснили сон. Але справа не тільки в тому, що сказати, але і втому як сказати. Важливо, з якого боку ми дивимося на речі.
Отже, дійсно, від того, як людина сприймає ситуацію і весь навколишній світ, залежить її самопочуття і задоволеність від життя. Позитивне бачення також потребує прояву певної креативності, гнучкого мислення і творчого підходу до різних подій.
Якщо раніше, побачивши людину, яка створює щось незвичне, люди в найкращому разі іронічно посміхалися, то тепер таких навичок пропонують навчатися. Слово «дивацтво» замінило модне слово «креативність».
Організації полілогу «Що таке креативність?» допоможе гра «Логічні асоціації « (Креативність (від лат. Creatio – творення)– творча, новаторська діяльність)
Мета. Розвивати швидкість мислення, творчу уяву, фантазію.
Хід гри Учасники сідають у коло. Вихователька починає гру. Вона звертається до кожного учасника по черзі із запитанням: « З чим у Вас асоціюється, наприклад, знання?». Ігрок відповідає, наприклад, книга. Далі звертається до наступного гравця із запитанням: «З чим у Вас асоціюється слово «творчість»? Другий гравець відповідає, наприклад, з музикою …
Чи можна творчості, креативності навчити дитину? Звісно, причому найкраще почати якомога раніше. В 2-4 роки через обігрування предметів, в 4-7 через сюжетно - рольові ігри. Дошкільний вік ще називають віком вигадників і фантазерів. Добре, якщо в цей час поруч з дитиною опиняться люди, які допоможуть розвити й зберегти ці якості.
Для того щоб сформувати у дитини позитивне ставлення до життя, необхідно звернути увагу на це від народження малюка. Однією з основних умов розвитку творчого мислення є створення необхідної атмосфери. Спостерігаючи за дітьми, помітила, що в дітях, відображаються всі особливості їх батьків. Якщо дорослі спокійні, мають почуття гумору, самі є креативними людьми, то і дитина зростає життєрадісною, комунікативною, проявляє інтерес до творчої діяльності. Особливо впливають на поведінку дитини емоційна атмосфера сім’ї, стиль відносин між дорослими. Дитина чуйно ловить навіть незначні сімейні негаразди і по-своєму реагує на них.
Діти придивляються до нас, дорослих, і , самі не помічаючи цього, починають поводитися так само. Дитина точно впевнена в тому, що все, що роблять дорослі, – це добре. Їй так хочеться бути дорослою і схожою на своїх близьких! Тож, шановні батьки, завжди будьте прикладом для своїх дітей. Надійний засіб для збагачення будь-якої «науки» – це інтерес і позитивні емоції. А досягти цього найпростіше під час гри.
Пропоную пограти
Гра « Що для чого?»
Мета. Знайти якнайбільше способів застосування відомого предмета, наприклад прищіпки для білизни.
- простягнувши мотузку в отвори декількох прищіпок, отримаємо незвичайне намисто;
- закріпимо прищіпку навколо картонного круга, зробимо квіточку або сонечко;
- залізна пружинка перетворить прищіпку на рибку, яку можна ловити вудкою;
- половинки прищіпок прикрасимо старий квітковий горщик;
- граючи з різнокольоровими прищіпками , закріпимо знання дітей про колір;
- з різнокольорових прищіпок потренуємося викладати послідовності із двох, трьох і більше кольорів;
- прищіпки можна використати заміст паличок для лічби.
Вихователька. Отже, ми переконалися, що навіть звичайна прищіпка, крім її безпосереднього призначення , може перетворитися на конструктор для малюка, набір для творчості і просто нову гру.
Не менш важливе місце в розвитку креативності дошкільника відіграє предметне середовище. Зверніть увагу на дитячу кімнату. В кімнаті повинні бути різні матеріали й обладнання, що надаються у вільне користування дитині. Допитливість дитини формується за допомогою збагачення середовища, у якому розвивається дитина, різноманітними, цікавими, новими для неї предметами, іграшками, розвивальними іграми.
Для розвитку креативності малюка можуть стати в нагоді і спеціально придбаний наочний та дидактичний матеріал. Наприклад, картки з гри «Лото».
Гра «Лото».
Мета. Розвивати уяву, творче мислення. Викладіть картки на середину столу обличчям вниз. Не підглядаючи, візьміть одну з них і почніть історію з предмета, зображеного на картинці. Наступну картку дістає другий учасник і продовжує розповідь. В таку гру можна грати з малюком, викладаючи картки ланцюжком по черзі, Ви можете скласти незвичайну історію.
Важливим є і вибір іграшок у грі. Крім різноманітних іграшок, які можна купити в магазині, дітям необхідні такі, які можна зробити самостійно , наприклад, із природного матеріалу. Дитина за допомогою своєї фантазії швидко перетворить будь-яку знахідку на бажаний образ: листочки – на гроші, камінці – на цукерки, гілочки – на олівці, стілець – на хатинку. Граючи, дитина неодмінно творить щось нове, фантазує.
Гра «Чотири стихії»
Мета. Розвивати креативність, зняти психологічне напруження.
Кожен з учасників зображує по черзі за допомогою пантоміми одну з чотирьох стихій природи (вогонь, вода, повітря, земля), а решта відгадують стихію, яку їм зображують.
Вихователька. Допоможіть дитині розвивати творчу уяву й виражати її в ліпленні, аплікації, малюванні, конструюванні, постановці лялькового театру. Так ви навчите малюка втілювати в життя його сміливі задуми.
Гра «Співучий малюнок»
Мета. Розвивати творчі здібності, вміння працювати в групі. Батьків розподіляємо на дві підгрупи. Кожна підгрупа окремо придумує якусь пісню і, не називаючи її іншій підгрупі, намагається зобразити її на малюнку. Потім обидві підгрупи представляють свої малюнки і вгадують, яку саме пісню зобразила підгрупа суперників.
Вихователька. Батьки для дитини до 6 років є головними в пізнанні навколишнього світу. Багаж знань, умінь, уявлень дошкільника залежить від того:
- про що говорять батьки з дітьми;
- як батьки організовують режим дітей;
- як і за що заохочують, карають;
- як із ними гуляють, які книжки читають, які передачі дивляться або дозволяють дивитися.
Завдання дорослих – допомогти дитині побачити і розкрити навколишній світ і навчитися дивитися, пізнавати, вивчати його. Часто батьки через брак часу обмежуються у вихованні дітей покупкою великої кількості іграшок, думаючи, що цим забезпечують розвиток дитини. Так, навчальний світ повинен бути різноманітним, але не перенасиченим, а головне – розвивальним. Дитині необхідно давати можливість спробувати свої сили і здібності в різних видах діяльності, для того щоб вона могла вибрати те, що дійсно зацікавить її і буде приносить задоволення. І не слід забувати, що в цей час дитина потребує підтримки дорослого, його уважного ставлення, часу, турботи, заохочення. Не досить придбати для дитини багато яскравих іграшок, варто ще докласти зусиль і терпіння, щоб навчити малюка ними гратися. Основна причина труднощів у спілкуванні – недорозвиненість емоційно-вольової сфери малюка. Інша причина – недорозвиненість мовлення. Гра – найприродніша рушійна сила. Саме в грі формуються вміння домовлятися, поступатися, прислухатися, переконувати, пропонувати, співчувати, а отже, спілкуватися.
Пам’ятка батькам:
- оцінюйте не особистість дитини, а її конкретні дії, починаючи з позитивного;
- пам’ятайте, що дитині подобається творити самій, а нке бути засобом досягнення чиєїсь мети;
- дитина – це найактивніше створіння на землі, яке не може сидіти і нікуди «не сунути свого маленького носика»;
- допоможіть дитині знайти те, що їй дійсно подобається, а не те, що подобається вам;
- не відмовляйте дитині в ласці, вона потрібна їй, як повітря;
- заохочуйте дитину до прийняття рішень, враховуйте її думку;
- не бійтеся суперечити дитині, але тоді, коли це дійсно необхідно;
- не порівнюйте дитину з іншими дітьми, а тільки з нею самою;
- поважайте дитину і,якщо ви не праві, не забувайте вибачитися перед нею;
- не чіпляйте на дитину ярликів на зразок «Ти невдаха», формуйте в неї позитивне ставлення до себе й адекватну самооцінку.
- не забувайте своїх обіцянок, як у заохоченнях, та і в покаранні дитини.
Отже, для того щоб дитина росла вільною, творчою, креативною, дорослому необхідно докласти зусиль.