Тренінг "Збережи красу Землі"

Про матеріал
Мета: розвивати пізнавальний інтерес до природничих дисциплін, логічне та критичне мислення, уміння відстоювати свою точку зору; формувати соціальну, комунікативну та творчу компетентності учнів; виховувати екологічну культуру та відчуття власної відповідальності кожного за стан навколишнього середовище та майбутнє суспільства; формувати ціннісне ставлення учнів до природи та її багатств; сприяти самопізнанню і ставленню до навколишнього світу, як до частинки самого себе.
Перегляд файлу

 

 

 

C:\Users\школа\Downloads\2020knigga2.jpg 

 

 

Тренінг

«ЗБЕРЕЖИ КРАСУ ПРИРОДИ»

           

 

 

 

 

 

 

                       

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: розвивати пізнавальний інтерес до природничих дисциплін,  логічне та критичне мислення, уміння відстоювати свою точку зору; формувати соціальну, комунікативну та творчу компетентності учнів; виховувати екологічну культуру та відчуття власної відповідальності кожного за стан навколишнього середовище та майбутнє суспільства; формувати ціннісне ставлення учнів до природи та її багатств; сприяти самопізнанню і ставленню до навколишнього світу, як до частинки самого себе.

Обладнання: ватман, кольорові маркери, картки з поезіями про екологічні проблеми, плакат «Екологічний календар», малюнок сухого дерева, «Віддай свій голос за планету» ( малюнок планети), ради-поради,  скринька -загадка.

Перебіг тренінгу

Бібліотекар. Доброго дня, шановні друзі! Природа… З дитинства ми звикли до її чарівної краси. Силу – силенну усяких див вона нам дарує, тільки потрібно навчитися помічати їх. Ми з вами – частина природи. І саме їй ми зобов’язані своїм  існуванням, своєю досконалістю, своєю могутністю. Та на жаль, не завжди ми шануємо чарівну вроду природи. І сьогодні  ми спробуємо наблизитися до природи, зрозуміти її, допомогти їй.

Вправа «Знайомство»

     Учасникам  пропонується назвати своє ім’я і одну ознаку того, якою він хоче бачити Землю в майбутньому. Наприклад, «Мене звати Валентина. Я хочу, щоб наша планета була чистою!» і т.д.

Вправа - мотивація «Епіграф»

Жити красиво й жити в злагоді з природою – одне й те саме.

                                                                                               Сенека, Vст. до н.е.

Бібліотекар. Зверніть увагу  на епіграф, що записаний на дошці. Як ви його розумієте?

Висновок:  дослідники вважають,  що людина стала справжньою людиною, коли побачила яскраве різнобарв’я рідної природи, коли почула спів жайворонка й тьохкання солов’я, коли відчула тонкі пахощі бузкового цвіту й медові аромати білої акації. Але людина інколи забуває, що вона є лише частинкою природи, із законами й силами якої необхідно рахуватися. Не володарювати над природою, а співпрацювати з нею, бути не «царем природи», а її невід`ємною частиною. Наше довкілля, рідна природа чарує нас в усі пори року. Ми, українці, маємо гордитися тим, що доля подарувала нам це диво – чарівну й неповторну красу природи. Та багатства природи небезмежні. Маємо їх дбайливо оберігати, як порядні господарі. Так роблять в усьому світі, бо проблеми екології, охорони природи нині найважливіші, адже природа – це наше життя, наше здоров’я.

Все на землі, все треба берегти –

І птаха й звіра, і оту рослину,

Не чванься тим, що цар природи ти –

Бо врешті, ти його частинка.

Друже мій, люби життя,

Люби людей, природу,

А кривду кинь у забуття,

Як камінь в тиху воду.     

                                 Б.Лепкий

Вправа – демонстрація «Яблуко – модель Землі»

Бібіотекар. Давайте з вами уявімо, що яблуко – це наша планета Земля.

1. Поділіть яблуко на чотири частини. Три чверті яблука  – Світовий океан, відкладіть їх.

2. Одна чверть    це суходіл. Розріжте її навпіл. Одна половина    території, що є малопридатними для життя людей: полярні області, пустелі, болота, високі та скелясті гори. Відкладіть цю половину.

3. 1/8 частина    територія,  на якій живуть люди (не обов’язково вирощують продукти харчування).

4. Розріжте 1/8 частину яблука ще на чотири частини. 3 частини — скелясті, вологі, холодні, не придатні для сільського господарства. Це землі, де розташувалися міста, села, заводи, автостоянки тощо, тому там не вирощують продукти харчування.

5. Що ж залишилося? — 1/32. Обережно зніміть шкіру з частини яблука. Вона символізує тоненький шар на поверхні земної кори, котрий дає усьому людству їжу. Його середня глибина менша ніж 2 метри. Він забезпечує обмежену кількість продуктів харчування.

Які ви можете зробити висновки?      

Висновок: природні ресурси обмежені; більшість природних ресурсів вичерпні та невідновлювані; людина нераціонально використовує багатства природи; забруднює навколишнього середовище.

Микола Сом писав:     

“Ти ж – цар природи! Ліси й луги – твої усі...

 Твої – озера і затоки, Твій край – далекий і близький.

 ... Та всі царі були жорстокі.  А ти який?..”

Вправа «Міні-лекція»

Бібліотекар. Стрімке і все більше інтенсивне втручання людини в природні процеси обумовило реальну загрозу існуванню навколишнього середовища. В засобах масової інформації постійно трапляються слова „екологічна проблема”, „екологічна політика”, „екологічна криза”.

     Великий інтерес суспільства до екологічних проблем доводить, що охорона природи в наш час є справою кожної людини. Все частіше постає запитання: „Що ми – звичайні люди – можемо зробити для самопорятунку і для порятунку природи, усього цінного, приреченого на вимирання, яке ще можна врятувати? Що можемо протиставити тим гігантським потворам, яких самі створили: хімічним заводам, фабрикам, різним комбінатам та підприємствам, котрі отруюють небо, землю, води і навіть людське життя?

   Що буде з нами в майбутньому? Колись, не замислюючись, можна було зламати гілку: протягом літа виросте безліч нових! Можна було постріляти качок на болоті – он їх скільки! Буквально за кілька десятиліть усе змінилося. Ліси понівечено непродуманими лісозаготівлями, галявини засмічено дикунами-туристами. Сьогодні вже, мабуть, немає жодного місця на землі, де б не побувала людина. І щоб зробити своє життя, свій побут зручнішим, розробила чимало шкідливих для неї самої речей. Так, атомна енергетика дає нам дешеву електроенергію, але  досить небезпечна і створює проблему радіоактивних відходів.      Як же людині врятувати здоров’я планети і врятуватися самій? Сучасна наука екологія   покликана подолати ці проблеми.  У статті 12 Закону України „Про захист навколишнього середовища” зазначено, що громадяни України зобов’язані:

а) берегти природу, охороняти, раціонально використовувати її багатства відповідно до вимог законодавства  про охорону навколишнього природного середовища;

б) здійснювати діяльність з додержанням вимог екологічної безпеки, інших екологічних нормативів та лімітів використання природних ресурсів.

    Найбільше беззахисною перед діяльністю людини є флора і фауна планети Земля. На сьогодні з лиця Землі зникло 150 видів і підвидів птахів, понад 100 видів ссавців і лише за останні 50 років – 40 видів. В Україні сьогодні потребують охорони близько 600 рослин і понад 380 видів тварин.

«... зникнувши з лиця землі, жоден вид рослин чи тварин, жодне угрупування не можуть бути відтворені заново, якби цього не хотілось майбутнім поколінням...”, - писав професор біології Девід Еренфелт у книзі „Природа і люди”.                                                                                                                                             Вправа «Екологічний календар»

Бібліотекар. У всі пори року для збереження нашої планети Землі є дати, які вам треба знати:

21 березня -Всесвітній день лісів.

Цього дня проводять заходи щодо висаджування дерев, привертають увагу громадськості до нагальної необхідності збільшувати зелений покрив Землі.

22 березня - Всесвітній День води.

Світ повинен усвідомити проблему стрімкого вичерпання питної води.

7 березня -Всесвітній день здоров'я.

У довкіллі людини відбуваються зміни, що шкідливо впливають на людей.

22 квітня -День Землі.

Засновано з метою привернення уваги людства до проблем планети, пов'язаних з діяльністю людей.

Друга субота травня - Міжнародний день перелітних птахів.

Цього дня заохочують захищати птахів і привертають увагу громадськості до їх потреб.

5 червня -День довкілля.

Люди всього світу занепокоєні стрімким зростанням екологічних проблем.

28 вересня - День зеленого споживання.

Необхідність розвивати у людей усвідомлення важливості повторного використання та утилізації відходів.

4 жовтня - Всесвітній день тварин.

Проводять спеціальні заходи, спрямовані на інформування громадськості щодо проблем тварин, заохочення людей замислитися над природним зв'язком між людьми й тваринами.

11 грудня - Всесвітній день гір.

Цього дня наголошують на захисті та розвитку гір.

Вправа «Літературна»

    Учасники  об’єднуються в групи за принципом «Пори року» і  отримують картки, на яких надруковані поезії про природу, екологічні проблеми, ставлення людини до навколишнього середовища. Пропоную дітям їх прочитати, проаналізвати і підкреслити  екологічні проблеми, які згадуються чи описуються в творі. Визначені екологічні проблеми записують на гілках намальованого сухого дерева.

Картка №1

Віктор Геращенко

«Впаду на груди рідної землі…»

Впаду на груди рідної землі

І серцем її дихання відчую.

Відчую рани, болі і жалі.

Чи є той лікар, що все це злікує?

Цей тужний стогін лине з глибини,

І знову й знов мою тривожить душу.

Він народився з нашої вини –

Ми до землі були такі байдужі…

Ми брудом запоганили річки,

Розводим сміття замість зелен-саду.

І ліс стоїть, засмучений такий –

Ми більше нищимо дерев, ніж садим.

І чи весна надворі, чи зима,

Чи дощ іде, чи сніг останній тане –

Дими висять довкіл, немов туман,

Крізь них до неба погляд не дістане.

…Впаду на груди рідної землі

І прошепочуть тихо-тихо губи:

Ми тут живемо, а не десь в імлі.

Чому ж цю землю так безжально губим?             

Картка №2

Ліна Костенко  

"Ще назва є, а річки вже немає..."

Ще  назва є, а річки  вже немає.

Усохли  верби, вижовкли  рови,

і  дика  качка  тоскно  обминає

рудиментарні  залишки  багви.

 

І  тільки  степ,  і  тільки  спека,  спека,

і  озерянин  проблиски  скупі.

І  той  у  небі  зморений  лелека,

і  те  гніздо  лелече  на  стовпі.

 

Куди  ти  ділась,  річенько?  Воскресни!

У  берегів  потріскались  вуста.

Барвистих  лук  не  знають  твої  весни,

і  світить  спека  ребрами  моста.

 

Стоять  мости  над  мертвими  річками.

Лелека  зробить  декілька  кругів.

Очерети  із  чорними  свічками

ідуть  уздовж  колишніх  берегів...

Висновок: Чи хочете Ви, щоб наша планета була схожа на це сухе дерево? А на  якій Землі ви мрієте жити?

Фізкультхвилинка

Бібліотекар. А зараз проведемо екологічну фізкультхвилинку. Робіть те, що я скажу.

ˆЯкщо не нариваєте великих букетів польових квітів, то сплесніть в долоні над головою.

ˆЯкщо ви ніколи не залишаєте сміття в лісі, то тупніть ногою.

ˆЯкщо ви не ламаєте гілки дерев, то підстрибніть.

ˆЯкщо ви саджаєте дерева, квіти, доглядаєте їх, то підніміть руку.

ˆЯкщо вам подобаються квіти — посміхніться.

ˆЯкщо до вашої кімнати залетіла бджола, джміль, інша комаха і ви намагаєтесь випустити її на волю, то змахніть руками.

ˆЯкщо ви підібрали приблудне кошеня, собаку, то простягніть руки вперед.

   Якщо болить душа, коли бачите понівечене дерево, зрубану ялинку, забруднену річку, — покладіть руку на серце.

   Якщо ви переконані, що треба кожній людині піклуватися про природу, про все живе, — простягніть руку своїм сусідам і візьміть за руку.

ˆ Дружно взявшись за руки, ми будемо єдині у збереженні матінки-природи.

Вправа «Екоскринька із загадками»

Бібліотекар. Пропоную вашій увазі скриньку із екологічними загадками. Ваше завдання: відгадати. що знаходиться в ньому.

Загадка №1

    Почалось це давно коли людина одягалася у тваринну шкіру, не вміла ні сіяти, ні будувати, полювання було її єдиним ремеслом. Першим вчителем був “голод”, його  змінив “досвід”.  Людина навчилася спушувати землю, саджати, сіяти, поливати, відбирати кращі рослини на насіння. Коренеплід який росте і в Європі, Азії, Америці. Його їдять і печеним, і  вареним, сирим, пареним. А хто знає як цей овоч зветься. ( Ріпка)

Загадка №2

    За вживання в їжу цього овочу у древній Греції, був заборонений вхід в храм. В країні Індії турботлива мати одягала на шию дитини талісман – головку цього овоча. Воїни давнього Риму вживали його перед боєм. Давали його поклювати півням , щоб вони краще бились. В Древньому Єгипті ним лікували всі хвороби: зубну біль, простуду, а також таку страшну хворобу, як – чума. Що це за овоч? (Часник)

Загадка №3

   300 років тому, діти не знали, що таке морозиво, не могли купити до свята різні солодощі, торти та тістечка. Ці солодощі стали звичними завдяки одному овочу, тому, що саме з нього виділили білу кристалічну речовину, без якої не можливо приготувати не одне кондитерське блюдо. Якому овочу ми повинні бути вдячні? З нього виготовляють цукор. (Цукровий буряк)

Вправа-проект «Віддай свій голос за планету»

Бібліотекар. Учасники на плакаті  навколо малюнка планети пишуть, що вони можуть зробити для покращення екологічної ситуації та збереження природи планети.             

Висновок: Кожен з нас може зробити немало, потрібна лише найелементарніша порядність і вихованість, чуйне ставлення до цієї прекрасної землі, що зветься Україною.

Вправа «Підсумки»

 Бібліотекар. У одному із зоопарків Німеччини є клітка з написом “Найстрашніший звір на Землі». Коли зацікавлені відвідувачі заглядають за грати, то бачать там – … себе !             

   Тільки людина здатна змінити ситуацію планети Земля на краще! Наша планета — наша домівка. Збережемо її — і вона збереже нас. Наше здоров’я — у наших руках!

 

Зупинися, людино, на мить

 І відчуй, як планеті болить,

                                                         Як із серця крик вирина:

  Зупинись, Земля в нас одна!

 

                                                         Як у серці тліє любов,

     Щоб колись розгорітися знов.

 Зупинися, людино, на мить

 І відчуй, як планеті болить.

 

docx
Додано
16 грудня 2020
Переглядів
1241
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку