Тренінг "Земля у нас одна"

Про матеріал
Тренінг «Земля у нас одна» (матеріали для реалізації наскрізної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» при вивченні предметів природничо-математичного циклу) Вчитель математики Бібрського опорного ліцею імені Уляни Кравченко Боднар Г.Я. Мета тренінгу: • розширити і поглибити знання про концепцію сталого розвитку; • сприяти становленню екологічного мислення; • розвивати навички самостійного пошуку знань; • формувати критичне мислення, уміння відстоювати свою точку зору; • сприяти самопізнанню і ставленню до навколишнього світу як до частинки самого себе, духовному становленню, гармонізації особистості.
Перегляд файлу

Тренінг «Земля у нас одна»

(матеріали для реалізації наскрізної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» при вивченні предметів природничо-математичного циклу)

Вчитель математики Бібрського опорного ліцею імені Уляни Кравченко Боднар Г.Я.

Мета тренінгу:

  розширити і поглибити знання про концепцію сталого розвитку; 

  сприяти становленню екологічного мислення; 

  розвивати навички самостійного пошуку знань; 

  формувати критичне мислення, уміння відстоювати свою точку зору;  • сприяти самопізнанню і ставленню до навколишнього світу як до частинки самого себе, духовному становленню, гармонізації особистості. 

 

Вступне слово. Усі ми живі творіння природи на планеті Земля, користуємося її благами.

Але людина інколи забуває, що вона є лише частинкою природи, із законами й силами якої необхідно рахуватися. Не володарювати над природою, а співпрацювати з нею, бути не «царем природи», а її невід`ємною частиною Наскрізні лінії є засобом  інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, навчальних предметів, предметних циклів. Їх необхідно враховувати при формуванні шкільного середовища.

Наскрізні лінії –це напрямки навчально-виховної роботи у школі, які розвивають сучасну людину.

Навчання за наскрізними лініями реалізується через: 

Øорганізацію навчального середовища;

Øнавчальні предмети;

Øпредмети за вибором; 

Øроботу в проектах;  Ø позакласну навчальну роботу; Ø гурткову роботу.

Наскрізні лінії в навчальному процесі:

Екологічна безпека та сталий розвиток

Громадянська відповідальність

Здоров'я і безпека

Підприємливість та фінансова грамотність

Екологічна безпека  - це відсутність небезпечних загроз для людини і довкілля.     

Складові елементи екобезпеки:

Øекологічно чиста продукція

Øекологічно чисті ґрунти

Øекологічно чисте виробництво

imageСталий розвиток — це розвиток, який задовольняє потреби нинішнього покоління без шкоди для можливості майбутніх поколінь задовольняти свої власні потреби. 

 

 

 

Метою вивчення наскрізної змістової лінії є:

Øформування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості;

Øготовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля й розвитку суспільства;

Øусвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь.

Вибрати правильне визначення поняття «Екологічна безпека»

Екологічна безпека – це :   

image – Сукупність дій, станів і процесів, що прямо чи побічно не призводять до серйозних збитків (або загроз таких збитків), що завдаються природному середовищу, окремим людям і людству загалом;  

image – Комплекс станів, явищ та дій, що забезпечують екологічний баланс на

Землі  і  у  будь-яких  її  регіонах  на  рівні,  до  якого  фізично,  соціальноекономічно, технологічно та політично готове (може без серйозних збитків адаптуватися) людство

Щодо сталого розвитку країн та  виведення світу на траєкторію життєстійкого розвитку. розроблені так звані«Цілі сталого розвитку» (ЦСР, відомі також як Глобальні цілі) — ключові напрямки розвитку країн, що були ухвалені 25 вересня  2015 року на Саміті ООН зі сталого розвитку. Вони замінили Цілі розвитку тисячоліття, термін яких закінчився наприкінці 2015 року. ЦСР ухвалені на період від 2015 до 2030 року і нараховують 17 Глобальних цілей, яким відповідають 169 завдань.  

15 вересня 2017 року - Уряд України представив Національну доповідь «Цілі сталого розвитку: Україна», у якій представлені результати адаптації 17 глобальних ЦСР з уарахуванням специфіки національного розвитку.

 Цілі сталого розвитку:

1.     НI БIДНОСТI

Покінчити з бідністю в усіх її формах в усьому світі

2.     НІ ГОЛОДУ 

Покінчити з голодом, забезпечити продовольчу безпеку і поліпшення харчування і сприяти сталому розвитку сільського господарства

3.     ГАРНЕ ЗДОРОВ’Я  

Забезпечити здоровий спосіб життя і сприяти добробуту для всіх в будьякому віці

4.     ЯКIСНА ОСВIТА

Забезпечити всеохоплюючу і справедливу якісну освіту і заохочувати можливості навчання протягом усього життя для всіх

5.     ГЕНДЕРНА РIВНIСТЬ

Домогтися гендерної рівності та розширити права і можливості всіх жінок і дівчаток

6.     ЧИСТА ВОДА ТА НАЛЕЖНI САНIТАРНI УМОВИ

Забезпечити наявність і раціональне використання водних ресурсів та санітарії для всіх

7.     ВIДНОВЛЮВАНА ЕНЕРГIЯ

Забезпечити загальний доступ до недорогого, надійного, стійкого і сучасного енергопостачання

8.     ГIДНА ПРАЦЯ ТА ЕКОНОМIЧНЕ ЗРОСТАННЯ

Сприяти неухильному, всеохоплюючому та сталому економічному зростанню, повній і продуктивній зайнятості та гідній праці для всіх

9.     IННОВАЦIÏ ТА IНФРАСТРУКТУРА

Створити гнучку інфраструктуру, сприяти всеосяжній і стійкій індустріалізації і заохочувати інновації

10. ЗМЕНШЕННЯ НЕРIВНОСТI

Зменшити нерівність всередині країн і між ними

11. СТАЛИЙ РОЗВИТОК МIСТ ТА СПIЛЬНОТ

Зробити міста і населені пункти відкритими, безпечними, життєздатними і стійкими

12. ВIДПОВIДАЛЬНЕ СПОЖИВАННЯ

Забезпечити стійкі моделі споживання і виробництва

13. БОРОТЬБА ЗI ЗМIНОЮ КЛIМАТУ

Вжити термінових заходів з боротьби зі зміною клімату та її наслідками

14. ЗБЕРЕЖЕННЯ МОРСЬКИХ ЕКОСИСТЕМ

Зберігати і раціонально використовувати океани, моря і морські ресурси в інтересах сталого розвитку

15. ЗБЕРЕЖЕННЯ ЕКОСИСТЕМ СУШІ

Зберігати і відновлювати екосистеми суші і сприяти їх раціональному використанню, раціонально розпоряджатися лісами, боротися з опустелюванням, зупинити і повернути назад процес деградації земель і зупинити процес втрати біорізноманіття

16. МИР ТА СПРАВЕДЛИВIСТЬ

Сприяти створенню мирних і вільних від соціальних бар'єрів суспільств в інтересах сталого розвитку, забезпечувати доступ до правосуддя для всіх і створювати ефективні, підзвітні і засновані на широкій участі установи на всіх рівнях

17. ПАРТНЕРСТВО ЗАРАДИ СТАЛОГО РОЗВИТКУ

Зміцнювати засоби досягнення сталого розвитку та активізувати роботу механізмів Глобального партнерства в інтересах сталого розвитку

Практична частина тренінгу

 

Вправи   - мета яких, показати обмеженість природних ресурсів на Землі. 

 

1.                        Вправа «Яблуко – модель Землі»

 

Уявіть, що яблуко – це наша планета Земля. 

1.            Поділіть яблуко на чотири частини. Три чверті яблука  – Світовий океан, відкладіть їх. 

2.            Одна чверть  –  це суходіл. Розріжте її навпіл. Одна половина  –  території, що є малопридатними для життя людей: полярні області, пустелі, болота, високі та скелясті гори. Відкладіть цю половину. 

3.            1/8 частина  –  територія, на якій живуть люди (не обов’язково вирощують продукти харчування). 

4.            Розріжте 1/8 частину яблука ще на чотири частини. 3 частини — скелясті, вологі, холодні, не придатні для сільського господарства. Це землі, де розташувалися міста, села, заводи, автостоянки тощо, тому там не вирощують продукти харчування. 

5.            Що ж залишилося? — 1/32. Обережно зніміть шкіру з частини яблука. Вона символізує тоненький шар на поверхні земної кори, котрий дає усьому людству їжу. Його середня глибина менша ніж 2 метри. Він забезпечує обмежену кількість продуктів харчування.

 

2.                        Вправа «Скільки прісної води на земній поверхні?»  У мене літрова банка води. Відомо, що прісні води на Земній планеті становлять лише 2,5% усієї води. Скільки води я повинна відлити з банки, щоб символічно відобразити частину води придатної для споживання від її загальної кількості на Землі?

Які ви можете зробити висновки?                                               

Висновки:природні ресурси обмежені; більшість природних ресурсів вичерпні та невідновлювані; людина нераціонально використовує багатства природи; забруднює навколишнього середовище. Ми маємо їх дбайливо оберігати, як порядні господарі. Так роблять в усьому світі, бо проблеми екології, охорони природи нині найважливіші, адже природа – це наше життя, наше здоров’я.

  Стрімке і все більше інтенсивне втручання людини в природні процеси обумовило реальну загрозу існуванню навколишнього середовища. В засобах масової інформації постійно трапляються слова „екологічна проблема”, „екологічна політика”, „екологічна криза”.

Вправа «Літературна розминка»

Учасники заняття об’єднуються в групи і  отримують картки, на яких надруковані поезії про природу, екологічні проблеми, ставлення людини до навколишнього середовища. Пропонується  їх прочитати, проаналізувати і підкреслити  екологічні проблеми, які згадуються чи описуються в творі.  Визначені екологічні проблеми записати на стікерах і прикріпити на гілках намальованого сухого дерева.

Отже,  які екологічні проблеми зараз найбільш актуальні? Оберіть їх, прочитавши отримані поезії

Віктор Геращенко «Впаду на груди рідної землі…»

Впаду на груди рідної землі І серцем її дихання відчую.

Відчую рани, болі і жалі.

Чи є той лікар, що все це злікує?

Цей тужний стогін лине з глибини, І знову й знов мою тривожить душу. Він народився з нашої вини – Ми до землі були такі байдужі…

Ми брудом запоганили річки, Розводим сміття замість зелен-саду. І ліс стоїть, засмучений такий – Ми більше нищимо дерев, ніж садим. І чи весна надворі, чи зима, Чи дощ іде, чи сніг останній тане – Дими висять довкіл, немов туман, Крізь них до неба погляд не дістане. …Впаду на груди рідної землі І прошепочуть тихо-тихо губи:

Ми тут живемо, а не десь в імлі.

Чому ж цю землю так безжально губим? 

 

Ліна  Костенко

Усе змінилось. Люди і часи.

Двадцятий вік уже за перелазом. Глобальне людство хоче ковбаси , а вже вона з нуклідами і сказом.

 

Упала тінь на батьківські гроби.

Вже й чорт гидує купувати душі.

В лісах тремтять налякані гриби. З дерев стрибають підозрілі груші.

 

Епоха зашморгнулась, як Дункан.

Спиніться, люди. Хоч поставте кому.

Поезія потрібна дивакам.

Поети не потрібні вже нікому.

 

Антон Лісовський  «Безлюдне село»

 

Ні бомби розриву,

Ні посвисту кулі,

Лиш вітер тривожно у хмари зліта, Від чого замовкла поліська зозуля?

Чому так завчасно поникли жита?

Село опустіло і плаче, і судить, Покинуте, бідне, немов сирота.

Не знає зозуля, де ділися люди,

Яким рахувала ще вчора літа.

Покинута стежка загубиться, щезне, Не прийде мисливець, грибник, лісоруб. В безлюдному лісі сумує береза, В глибокій задумі покинутий дуб. Лягло – простяглося від лісу до поля Чорнобиля чорне, мов саван, крило. Загублені ниви, загублені долі,

Сумне як могила безлюдне село. 

 

Ліна Костенко "Ще назва є, а річки вже немає..."

Ще  назва  є,  а  річки  вже  немає. Усохли  верби,  вижовкли  рови, і  дика  качка  тоскно  обминає рудиментарні  залишки  багви.

 

І  тільки  степ,  і  тільки  спека,  спека, і  озерянин  проблиски  скупі. І  той  у  небі  зморений  лелека, і  те  гніздо  лелече  на  стовпі.

 

Куди  ти  ділась,  річенько?  Воскресни!

У  берегів  потріскались  вуста. Барвистих  лук  не  знають  твої  весни, і  світить  спека  ребрами  моста.

 

Стоять  мости  над  мертвими  річками. Лелека  зробить  декілька  кругів. Очерети  із  чорними  свічками ідуть  уздовж  колишніх  берегів...

 

Іван Землянський «З чорнобильської думи» Чорних дат у людства є немало... 

Кожна з них – це міна під прогрес. Найстрашніше, що усіх спіткало, – Вибух на Чорнобильській АЕС. 

Двадцять шосте квітня – День скорботи. 

Зранку скромних квітів віднайду  І на знак журливої турботи  До могил засмучених піду... 

Настраждалося, набачилося горя:

Всю сім’ю провів в останню путь...

Завтра – що? Яка подальша доля? І чи буде світлою майбуть?..

 

С. Клименко

У морі слів, комп'ютерів і тем 

(Чудна якась термінологія) Є, слово зіткане з старих проблем,  А назва нова – екологія. 

Ми час марнуєм в балачках,

А біля хати вже ставок зачах,  Міліє повноводна річка,  Блакить згасає у її очах.  І у джерельного потічка, 

У Червоній книзі в самоті  Квіти наче спогади сумні. 

Сон-трава й підсніжники прості... 

Про них не байдуже мені. 

Щоб повітря чистішим було, 

Щоб старе джерело ожило,  Щоб не дихали лихом заводи,  Шануймо закони природи!

Жученко Григорій "На Україні не один Чорнобиль..." 

 

На Україні не один Чорнобиль!  Запоріжсталь, Донбас і Кривий Ріг  Димами дмуть, збиваючи із ніг.  І без бича, без кия, без голобель. 

 

Довкружний сморід - мов постояв кобель  Разів стосот, ходивши на пробіг. 

Шмагає душу брежнєвський батіг, 

Немов загнав хто в серце гострий скобель. 

 

Така біда! Чорнобиль не один, 

Та ще несуть нуклідовий загин 

Містам і селам, нивам, автохтонам. 

 

Пойнявши простір струпами проказ,  Попід кривавим прапором - пітоном  Навально крутиться убивчий газ.

Висновки:Чи хочемо ми, щоб наша планета була схожа на це сухе дерево?А на  якій Землі ви мрієте жити? 

Вправа-руханка   «Погода в Україні».

 Стати в коло, повернутися направо і йти, повторюючи рухи за тренером:  «В Україні гріє сонечко ( гладити по плечах того, хто йде попереду), дме легкий вітерець (провести пальцями по спині). Та ось хмарки закрили сонце, почав накрапати дощик (стукати пальцями), здійнявся вітер (терти спину), почалася злива (енергійно стукати пальцями по спині), град (кулаками). Але що це? Буря вщухає (усе в зворотному порядку). Злива переходить у дрібний дощик, буря перетворюється на легенький вітерець. В Україні знову сонечко».

 

Вправа  «Цінності»

 

      Кожен з вас має написати об’єкти і явища природи, без яких не може жити (5-6 слів)

      Зі свого списку по черзі викреслюйте компоненти,починаючи з останнього.

      Уявіть, яким буде ваше життя без зниклої складової?

      Чи завжди ви ставитесь бережливо до природи? 

 

Рефлексія  

Вправа «Що можу зробити я?»

Роздати учасникам тренінгу вирізані квіти, дерева, листки, метелики, на яких вони пишуть, що можуть зробити для покращення екологічної ситуації та збереження природи планети.     

          Озвучити записи учасників і приклеїти на контур планети на папері.

Висновок: кожен з нас може зробити немало. Потрібна лише найелементарніша порядність і вихованість, чуйне ставлення до цієї прекрасної землі, що зветься Україною. 

 

У одному із зоопарків Німеччини є клітка з написом “Найстрашніший звір на

Землі”. Коли зацікавлені відвідувачі заглядають за грати, то бачать там – … себе !                                                          

Отже варто вже зараз замислитися, аби не знищити назавжди те, що ми зобов’язані залишити нашим дітям і онукам, щоб і вони відчули насолоду в гармонійному житті з природою! 

Тільки людина здатна змінити ситуацію планети Земля на краще!

 

 

 

pdf
Додано
11 лютого
Переглядів
167
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку