Тренінг "Зробимо інтернет та комунікаційні технології безпечними для дітей"

Про матеріал

Оскільки основними небезпеками для дітей є доступ до дорослих сайтів (порнографія), сайтів, які несуть інформацію, яка може негативно вплинути на життя і здоров'я (виготовлення наркотиків, суїцид, насильство та жорстокість, фашизм, расизм, релігійна та расова нетерпимість), необхідно проводити подібні вправи для учнів.

Рекомендовано для вчителів інформатики, батьків, учнів.

Перегляд файлу

1

 

 

Відділ освіти Нікопольської

 районної державної адміністрації

 

 

(тренінг)

 

                                             Підготував

                                            учитель інформатики

 

                                           Горобей

Володимир Вікторович

 

 

 

Зробимо Інтернет та комунікаційні технології безпечними для дітей. Тренінг для учнів. 12 стор.

 

Автор: Горобей В.В., вчитель інформатики Капулівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Нікопольського району

 

 

 

 

     Оскільки основними небезпеками для дітей є доступ до дорослих сайтів (порнографія), сайтів, які несуть інформацію, яка може негативно вплинути на життя і здоров’я (виготовлення наркотиків, суїцид, насильство та жорстокість, фашизм, расизм, релігійна та расова нетерпимість), необхідно проводити подібні вправи для учнів.

      Рекомендовано для вчителів інформатики, батьків, учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    У наш час діти та  молодь вільно володіють можливостями Інтернету та мобільних телефонів, а школярі, можливо, і не розуміють, як без цього жив світ 20-25 років тому.

    На початку 1996 року по всьому світу нараховувалось 30 млн. користувачів Інтернету, 80% з них були мешканцями США.  За даними http://www.internetworldstats.com/stats.htm у березні 2009 року Інтернетом користується 6 710 029070 людей. Найбільше зростання користування Інтернетом відбувається серед молоді.

     Отже, Інтернет – перспективний сектор економіки, який швидко розвивається, що й зумовило його використання злочинними спільнотами та агресивно налаштованими особами у своїй діяльності, зокрема, розповсюдженні вірусів, торгівлі людьми через онлайн, розповсюдженні фільмів з насильства та жорстокості, порнографії, зокрема, дитячої, залякування та приниження. Розвиток інформаційно-комунікаційних технологій розвивається дуже бурхливо, і відповідно до цього має відбуватись розвиток культури їх використання.

     У всьому світі діти та підлітки є найбільшими користувачами інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ), вони широко користуються мобільними телефонами, включаючи пересилку МSМ і SMS, шукаючи інформацію на Інтернет сторінках, пишуть листи та відправляють їх через електронну пошту, створюють свої блоги, спілкуються в чатах та соціальних мережах, в пірінгових комунікаціях обмінюються музикою та фільмами, обговорюють проблеми у форумах, використовують VEB-камеру та грають в он-лайнові ігри.

     Існують загальні небезпеки, які несе Інтернет: віруси, хробаки, спами та чорний маркетинг. Багато випадків пов’язано з комп’ютерною ігровою залежністю дітей. Про ці небезпеки знають і дорослі, і діти. Нажаль, в той час, коли сучасні вдосконалені технології покращують можливості комунікації і життя багатьох людей, деякі з них стають небезпечними для дітей.

     Основними небезпеками для дітей є доступ до дорослих сайтів (порнографія), сайтів, які несуть інформацію, яка може негативно вплинути на життя і здоров,я (виготовлення наркотиків, суїцид, насильство та жорстокість, фашизм, расизм, релігійна та расова нетерпимість). Також є багато інших проблем, які можна попередити, навчивши правильно користуватись ІКТ.

     Діти стають обізнаними з Інтернет в наш час дуже рано за умови, що доступ можливий, і ознайомлюються з технологіями дуже швидко. Частина дітей дійсно використовують інформацію для загального розвитку, але більшість дітей шкільного віку шукають в мережі Інтернет розваги.

     Чи мають батьки чи вчителі реалістичне уявлення про те, як і для чого їх діти використовують Інтернет? Особливо батьки не повністю усвідомлюють потенційну небезпеку, яка може очікувати дітей в кібер-просторі.

     Міжнародними документами, які захищають дітей від використання дітей та захисту їх прав і пов, язані з даною темою є Конвенція ООН з прав дитини, Факультативний протокол до Конвенції ООН стосовно торгівлі дітьми, дитячої проституції та порнографії, Європейська Конвенція про кіберзлочинність та Європейська Конвенція проти сексуальної експлуатації дітей та насильства.

 

Тема «Зробимо Інтернет та комунікаційні 

                   технології безпечними для дітей»

 

   Даний тренінг можна проводити з дітьми різних вікових категорій.

 

 

Матеріали, необхідні для тренінгу:

  • Аркуші ватману – 2 шт.
  • Папір формату А-4- по кількості учасників.
  • Маркери- 6 шт.(різних кольорів).
  • Стікери – трьох видів.
  • Клей.
  • Ножиці.
  • М,яч.
  • Журнали та газети з інформацією про комп,ютери.

 

Хід тренінгу

1.Гра для знайомства «Соняшник»

Час проведення – 15 хвилин

Необхідні матеріали:

  • аркуш ватману
  • маркери
  • кольорові стікери

Перед початком вправи тренер малює квітку без пелюстків на аркуші ватману (малюнок 1.)

 

 

  Малюнок 1.                                                         Малюнок 2.

 

 

     Тренер дає завдання учасникам вигадати собі прізвисько («нікнейм»), якими вони користуються при спілкуванні в Інтернет просторі, або хотіли б використовувати, та написати їх на стікерах. Кожен учасник виходить до аркушу з квіткою, називає свій нікнейм , своє реальне ім.,я та хобі, і наклеює стікер з нікнеймом на квітку так, щоб стікер став пелюсткою квітки. Аркуш з готовою квіткою розміщується на стіні  перед учасниками тренінгу.

 

2. Правила роботи

Час проведення – до 5 хвилин

Необхідні матеріали:

  • аркуш ватману
  • маркер

 

     Тренер за допомогою учасників складає правила роботи під час тренінгу та записує їх на аркуш паперу. Правила розміщуються на дошці у кімнаті, де проходить тренінг, так, щоб до них можна було звертатися протягом тренінгу.

    Це можуть бути:

  • приходити вчасно;
  • вимкнути мобільні телефони;
  • бути позитивно налаштованими;
  • говорити по черзі;
  • не критикувати;
  • інші.

 

3. Очікування від тренінгу

Час проведення – до 15 хвилин

Необхідні матеріали:

  • аркуш ватману
  • маркери
  • стікери  (у вигляді фруктів)

 

     Тренер роздає учасникам стікери, які можуть мати форму квітки, фруктів, шишок, та пропонує учасникам написати на них свої очікування від тренінгу. Поки учасники пишуть. Тренер малює дерево на ватмані і розміщує його на дошці перед учасниками. Кожен учасник оголошує свої побажання та приклеює стікер на крону дерева. (Малюнок 3.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 Малюнок 3.

4. Вправа «Які засоби комунікацій небезпечні для дітей»

Час проведення – 20 хвилин

Необхідні матеріали:

  • аркуш ватману – 2 шт.
  • маркери – 2 шт.

  Тренер об,єднує учасників у дві групи (за будь-яким принципом: кольором очей, датою народження тощо) та дає час подумати над завданням.

  Кожна група отримує своє завдання та необхідні матеріали.

Перша група має подумати та написати, чим можуть бути небезпечними Інтернет сайти, Інтернет ігри, е-mail, web камери, ISQ, Chat rooms, блоги.

Друга група  має подумати та написати, чим можуть бути небезпечними мобільні телефони, мобільні телефони з фото та відео камерами, SMS, MMS.

Учасники тренінгу презентують свої напрацювання у групах.

 

5. Гра-вправа «Хто надіслав тобі листа?»

Час проведення – 10 хвилин

Необхідні матеріали:

  • Аркуш ватману з вправи 1;
  • Стікери (іншої форми, ніж на квітці).

 

   Для цієї вправи тренер використовує «Квітку» з вправи 1. Він видає учасникам стікери і просить кожного учасника написати позитивне побажання або просто хороші слова на стікері, а потім наклеїти їх поряд із будь-яким стікером з нікнеймами на аркуші з квіткою. Кожен учасник має наклеїти побажання до чужого нікнейму так, щоб власники нікнеймів не бачили, хто надсилає їм побажання. Учасники отримують побажання до свого нікнейму і намагаються вгадати, хто надіслав їм це «повідомлення»(малюнок 4.).

 

 

 

 

              

 

 Малюнок 4.

 

    У 99% випадків учасники не можуть вгадати відправника повідомлення. Тренер робить висновок, що так само відбувається і зі спілкуванням в Інтернет просторі. Дуже складно перевірити, хто саме пише тобі листи, спілкується з тобою. Якщо учасники групи добре знайомі між собою, вони можуть вгадувати відправника за почерком. У такому випадку тренер робить висновок, що в Інтернет просторі не існує почерків, тому ти ніколи не знаєш, хто знаходиться по той бік комп,ютера або мобільного телефону.

 

6. Вправа-гра «Хто на тебе напав?»

Час проведення - 10 хвилин

   Один із учасників тренінгу виходить в центр кола та повертається обличчям до стіни, спиною до всіх учасників, які стають позаду. По черзі учасники торкаються особи, яка стоїть спиною до всіх. А цей учасник намагається вгадати, хто її торкнувся. Далі учасники міняються.

   Висновок, який мають зробити учасники – ти ніколи не знаєш напевне, хто знаходиться по той бік комп,ютера.

 

7. Вправа «Інформація про небезпечні ситуації для дітей в Інтернет»

Час проведення – 20 хвилин

Необхідні матеріали:

  • комп,ютер;
  • мультимедійний проектор;
  • мультимедійна дошка;
  • презентація

 

     Тренер представляє презентацію про небезпеки, які існують в Інтернет просторі. Дуже важливо враховувати вік аудиторії, супроводжувати теоретичний матеріал прикладами та історіями.

     Учасники тренінгу можуть задавати питання.

 

8. Які види комунікативних технологій ви використовуєте?

Час проведення – 20 хвилин

Необхідні матеріали:

- Аркуш ватману – 2 шт.

- Маркери

 

     Обидві команди отримують однакове завдання: написати на ватмані назви сучасних комунікацій та технологій, які використовуються підлітками та молоддю під час спілкування через комп,ютер чи мобільний телефон. Завдання необхідно виконати за 10 хвилин.

     Можливі варіанти відповідей: web камера, ISQ, MSN, SMS, Skype, MMS, Blue tooth, ігри, e-mails, chat rooms, news groups, social networks (назви різних соціальних сайтів), форуми, блоги, мобільні з камерами та підключенням до Інтернет, назви сайтів тощо.

     Через 10 хвилин тренер зупиняє команди. Кожна група по черзі зачитує свої варіанти відповідей, а інша викреслює слова, які повторюються. Переможцем стає та група, у якої найбільше унікальних відповідей.

    Наприкінці тренер робить висновок, що у світі існує безліч технологій, які допомагають у спілкуванні і роблять його дуже простим. Але в той же час такі технології є також і небезпечними, тому дуже важливо знати, як використовувати ці технології, щоб не потрапити  у пастку та не стати жертвою злочину.

 

8. Вправа «Конвенція ООН про права дитини та Факультативний протокол до Конвенції ООН про права дитини щодо торгівлі дітьми, дитячої проституції і дитячої порнографії»

Час проведення – 20 хвилин

Необхідні матеріали:

  • необхідна кількість копій Конвенції ООН про права дитини ;
  • необхідна кількість копій Факультативного протоколу до Конвенції ООН про права дитини щодо торгівлі дітьми, дитячої проституції та дитячої порнографії;
  • маркери, олівці.

 

     Ця вправа проводиться для групи старшокласників. Вправа спрямована на ознайомлення учасників з міжнародними стандартами захисту дітей.

    Учасники об,єднаються у дві групи. Одна отримує Конвенцію ООН про права дитини, інша – Факультативний протокол.

    Завдання – знайти статті, які захищають дітей від тих форм порушення прав дитини, що частіше проявляються через використання новітніх технологій (дитяча порнографія, торгівля дітьми – ст..34, 35, дискримінація за різними ознаками – ст..2, зазіхання на честь та гідність – ст..19 Конвенції) та презентувати всім учасникам.

 

10.Вправа «Знайди в журналі»

Час проведення – 10 хвилин

Необхідні матеріали:

  • журнали;
  • газети;
  • інша література

 

      Кожна група учасників отримує журнали, листи із журналів, газети і намагаються знайти статті, оголошення, які б містили інформацію чи рекомендації про антивірусні програми, нові форми захисту, правила безпечного користування Інтернет та іншими технологіями. Та група учасників, яка першою знаходить інформацію, має повідомити про це. Учасники зачитують інформацію.

     Тренер має зробити висновок, що засоби масової інформації, яка б допомогла захистити себе від негативного впливу комп,ютера, Інтернету.

 

 11. Вправа «Що я візьму із собою»

Час проведення – 10 хвилин

Необхідні матеріали:

  • аркуш ватману
  • маркери
  • стікери

 

   Ця вправа є завершальною.

   Тренер малює валізу та пропонує учасникам  тренінгу написати на стікерах, що вони візьмуть для себе із тренінгу. Потім кожен учасник оголошує свої думки та кладе в уявну валізу  (Малюнок 5.)

 

 

 Малюнок 5.

 

 

Побажання та завершення роботи

   Тренер завершує тренінг побажанням, щоб права учасників ніколи не порушувалися через використання новітніх технологій. Можна роздати учасникам Конвенцію ООН про права дитини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література та джерела

 

 

  •                                                Інформатика в школі. №9,11, 2010 р.

 

  •                                                Н.В. Морзе. Основи інформаційно-комунікаційних технологій, Київ, 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
22 жовтня 2018
Переглядів
1175
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку