Мета: З'ясування сподівань і побоювань батьків. Ус¬відомлення різниці між «світом» дитини і дорослого, емоційних переживань, мотивації поведінки. Набуття навичок аналізу причин поведінки дитини, з огляду на позицію дитини. Ознайомлення з поняттям «прийняття» дитини, особливостями батьків, які приймають і не приймають дитину, впливом негативних установок. Визначення «мови прийняття» і «мови неприйняття».
Тренінгове заняття для батьків на тему: Родина — найвища цінність на Землі
Мета: З'ясування сподівань і побоювань батьків. Усвідомлення різниці між «світом» дитини і дорослого, емоційних переживань, мотивації поведінки. Набуття навичок аналізу причин поведінки дитини, з огляду на позицію дитини. Ознайомлення з поняттям «прийняття» дитини, особливостями батьків, які приймають і не приймають дитину, впливом негативних установок. Визначення «мови прийняття» і «мови неприйняття».
ХІД ЗАНЯТТЯ
3. Вправа-знайомство «Аматорське фото — сімейний фотоальбом».
Мета: сприяти згуртуванню групи, створенню позитивної атмосфери й комфорту.
Батьки виконують малюнок «Моя сім'я», використовуючи різні асоціації.
4. Вправа «Дерево сподівань»
Мета. одержати інформацію, що стосується сподівань учасників тренінгу.
Учасники на аркушах записують свої очікування від заняття.
5. Інформаційна частина «Особливості дитячого світу»
Ми часто вважаємо, що діти мають нас і навколишній світ розуміти так само, як дорослі, але це — найбільша омана. Діти роблять свої висновки з огляду не тільки на те, що ми їм говоримо, а й на те, що ми при цьому робимо, як поводимося з іншими людьми. Наш особистий приклад часом більше виховує, ніж навчання.
Особливості дитячого світу порівняно зі світом дорослих:
6. Вправа «Білль про права» (додаток 2)
Учасники діляться на 2 групи («Діти» і «Батьки»).
Мета кожної групи — скласти список своїх прав. Потім вони по черзі називають ці права один одному. При цьому кожне право може бути внесене в остаточний список тільки тоді, коли воно прийнято іншою стороною, Кожна сторона може відхилити якесь право або наполягати на його зміні. Ведучий має право «вето» на припинення обговорення, він виносить прийняті обома сторонами права на обговорення.
7. Аналіз анкет. Інформація про дві території
«Я маю знати про дитину все...», «У нього (не!) не має бути ніяких таємниць від мене», — так вважають багато батьків. За результатами ваших анкет рівень контролю за дитиною досить високий. З чим це пов'язано?
Давайте розглянемо на малюнках дві території—дорослу й дитячу.
Найкраще ця модель може бути продемонстрована на прикладі «території матері». На рисунку 1 (додаток 1) видно, що в період виношування плоду територія дитини цілком належить матері, знаходиться під її контролем.
Рисунок 2 (додаток 1) показує, що поява на світ лише трішки змінює ситуацію — за територією дитини (ліжечко, бажання) так само потрібен невсипущий контроль.
Але подальші події (рисунок 3, додаток 1) розгортаються таким чином, що дитина все частіше й частіше починає виходити з поля зору матері, і, зрештою, метою її розвитку стає самостійність.
Звичайно, цей процес поступовий та індивідуальний, з постійною передачею прав і відповідальності в міру готовності дитини діяти незалежно від матері, однак уся проблема в тому, наскільки батьки готові надати ці права. Іноді на цих «територіях» можуть відбуватися цілі бої"— дитині доводиться боротися за обстоювання своєї самостійності, або, навпаки, ситуація «маминого крильця» її дуже влаштовує, зате маму дуже обтяжує соціальна неспроможність дорослої дитини.
8. Вправа «Риси моєї дитини»
№ |
Що мене засмучує в моїй дитині |
Що мене тішить у моїй дитині |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
9. Вправа «Мова «прийняття/ неприйняття»
Дуже часто говорить про безумовне прийняття дитини у всіх її проявах. Цілком зрозуміло, що це викликає в батьків подив і навіть протест. Усі батьки ставлять перед собою виховну мету: виховати самостійність, відповідальність, навчити дитину акуратності, контролювати свою агресивність. Часто батьки, які намагаються демонструвати своє безумовне прийняття, не можуть виявити ці риси, і в результаті мають справу з досить егоцентричною особистістю дитини.
Е.Фромм ще в 50-ті рр. писав про важливість як безумовної, так і умовної любові Так, батьки мають право любити дитину за щось, показуючи їй важливість якихось її ознак. Якщо раніше можна було говорити, що носієм безумовної любові (або любові до безумовних понять) є мати, а умовної — батько, то зараз кожний з батьків може виконувати обидві ці функції. Хоча в конкретній родині ситуація може складатися по-різному, загалом любов батька все одно більш умовна, а у формуванні ставлення до дитини з боку матері велику роль відіграє її перший досвід спілкування з нею. Саме в перші роки життя дитині необхідна велика любов, її безумовне прийняття, що формує довіру до світу й почуття впевненості в собі. Недарма в багатьох народів дитині до 5—6 років дозволяють багато, а потім-настає період навчання соціальних вимог і заборон.
Якщо мати виховує дитину одна, їй доводиться поєднати в собі різні риси. Насправді людина живе у світі, де їй щось подобається, а щось — ні, вона переживає різні почуття й щодо своєї дитини: позитивні і негативні.
Одним з критеріїв діагностики прийняття дитини може стати те, наскільки швидко і легко батьки заповнювали графу «Що мене засмучує в моїй дитині?». Якщо легко вписували«-», але важко«+», навряд чи такі батьки приймають свою дитину такою, якою вона є. Однак навіть батьки, які вважають, що приймають свою дитину такою, якою вона є, далеко не завжди можуть показати дитині своє прийняття. Адже його необхідно демонструвати. Саме тому дуже важливо навчитися говорити «мовою прийняття», не використовуючи негативних установок.
Ознаки мови прийняття
Оцінка вчинку, а не особистості, похвала, комплімент, ласкаві слова, підтримка, вираження зацікавленості, порівняння з самим собою, схвалення, згода, позитивні тілесні контакти, посмішка, контакт очей, доброзичливі інтонації, емоційне долучення, заохочення, вираження своїх почуттів, відображення почуттів дитини.
Ознаки мови неприйняття.
Відмова від пояснень, негативна оцінка особистості, порівняння не на краще, зауваження щодо невідповідності батьківським очікуванням, ігнорування, команди, накази, акцентування на невдачі, образа, погрожування, покарання, жорстка міміка, загрозливі пози, негативні інтонації.
Негативні ефекти типових батьківських реакцій і вплив батьківських установок на дитину подано в додатку 3.
Це було дуже давно. В одному селів Україні дівчата і жінки вирішили показати свою майстерність. Домовилися, що в неділю усі прийдуть на сільський майдан і кожна принесе найкраще, що вона зробила своїми руками: вишитий рушник, мереживо, скатертини, одяг...
У призначений день усі дівчата і жінки прийшли на майдан, принесли безліч цікавих речей. У старих, які повинні були назвати найкращих майстринь, очі розбігалися.
Дружини й дочки багатіїв принесли вишиті золотом покривала, тонкі мережані фіранки, на яких були вив'язані дивовижні птахи. Але переможницею стала дружина бідняка Марина. Вона не принесла ні вишитого рушника, ні мережив. Хоча все це чудово вміла робити. Вона привела п'ятирічного сина Петруся. А він приніс жайворонка, якого сам вирізав з дерева, приклав жайворонка до губ, і той защебетав, як живий. Усі завмерли, ніхто не поворухнувся. Всіх зачарувала пісня, і раптом у блакитному небі заспівав живий жайворонок, якого привабив спів із землі...
12. Слова-побажання батькам
Пам'ятайте, що дитина — це дзеркало життя своїх батьків. Як у краплі води відбивається сонце, так і в дітях відображається духовне багатство мами І тата. Робіть усе, щоб дитинство і майбутнє ваших дітей було прекрасним. Любові та взаєморозуміння, успіхів і щастя вам і вашим дітям!
Додаток 2
Білль про права батьків і дітей, написаний батьками
(на прикладі групи батьків)
Права батьків
Права дітей
1. Приймати або не приймати поради.
2. Мати і виражати свою думку, не зважаючи на батьківську.
3. Вибирати свій імідж і спосіб дозвілля.
4. Отримувати любов і увагу з бокубатьків.
Додаток 3
КАТАЛОГ НЕГАТИВНИХ ЕФЕКТІВ ТИПОВИХ БАТЬКІВСЬКИХ РЕАКЦІЙ
(за Гордоном)
1. Наказ, директива, команда
Ці повідомлення говорять дитині, що її почуття або вади неважливі; вона має діяти відповідно до того, чого хочуть батьки («Мені неважливо, що ти збираєшся робити: негайно йди додому»). Вони повідомляють про неприйняття дитини такою, якою вона є в цей момент («припини крутитися навколо мене»), і спричиняють страх перед батьківською владою. Вони можуть зумовлювати відчуття образи, злості, опору й повідомляти дитині, що батьки не довіряють судженням або здібностям дитини («Не чіпай цього, відійди від маляти»).
2. Застереження, попередження, погроза
Ці реакції батьків спричиняють у дітей відчуття страху та покірності («Якщо ти цього не зробиш, то пошкодуєш»). Вони також можуть спричиняти опір і ворожість, як наказ, директива, команда. Ці повідомлення говорять про те, що батьки не поважають бажання і почуття дитини («Якщо не припиниш гру, я все це викину»). Ці повідомлення також викликають у дитини бажання «випробувати» батьківську погрозу для того, щоб побачити, чи батьки дотримаються слова.
3. Вмовляння, моралізування, присоромлювання
Ці повідомлення кладуть на дитину тягар зовнішнього авторитету, обов'язку. Діти можуть відповідати на всі ці «повинен», «потрібно», «необхідно» опором і ще сильнішим одстоюванням своєї позиції («Ти маєш завжди поважати своїх учителів»). Вони можуть змусити дитину відчувати недовіру з боку батьків або викликати в неї почуття провини—«я поганий» («Тобі не слід так думати»).
4. Поради, готові рішення
Такі повідомлення діти часто переживають свідчення того, що батьки не довіряють здатності дитини самій прийняти рішення. Вони можуть призвести до формування в дитини почуття залежності й припинення розвитку самостійності («Що мені потрібно зробити, тато?»). Поради часто передають почуття переваги батьків над дитиною («Ми з мамою краще знаємо, як треба»). У дитини також може з'явитися відчуття, що батьки її зовсім не розуміють. Поради можуть привести до того, що дитина перестане розвивати свої ідеї.
5. Нотації, повчання
Діти зазвичай ненавидять нотації. Повчання роблять з дитини учня, створюють відчуття підпорядкованості, неповноцінності. Діти часто не сприймають батьківських аргументів («Твої ідеї застаріли») і, як дорослі, не люблять, коли їм доводять, що вони не праві. Іноді діти воліють ігнорувати факти («Ну і що»; «Начхати»; «Зі мною цього не трапиться»).
6. Критика, незгода
Ці повідомлення, мабуть, більше за інші спричиняють у дітей відчуття неадекватності, тупості, нікчемності: «Я поганий». Оцінки і судження батьків дуже впливають на «образ Я» у дитини. Як батько говорить про дитину, так і дитина говоритиме про саму себе. Критика також часто викликає контркритику («На себе б подивився»; «Самі так робите»). Оцінювання змушує дітей приховувати свої почуття від батьків («Якщо я їм скажу, мене лаятимуть»). Часта оцінка і критицизм призводять до того, що діти відчувають: вони погані, батьки не люблять їх. Часто вони сердяться на все це, може навіть виникнути ненависть до батьків.
7. Похвала, згода
Усупереч поширеній думці, що похвала завжди добре впливає на дитину, вона часто дає негативний ефект. Позитивна оцінка, що не відповідає образу «Я» дитини, може викликати ворожість («Я ненавиджу своє волосся»; «Я погано грав, незграбно»). Відсутність похвали в родині, де зазвичай часто хвалять, може бути зрозуміла дитиною як критика («Ти нічого не сказала про мою зачіску, отже, вона тобі не подобається»).