Мета: Ознайомити батьків з стратегіями виправлення поведінки підлітків; надати рекомендації щодо поведінки батьків у між особистих стосунках з підлітком; провести анкетування «Визначення своєї поведінки у міжособистісних стосунках з підлітком»
Батьківські збори
«Як бути з «почуттям дорослості»»
Мета: Ознайомити батьків з стратегіями виправлення поведінки підлітків; надати рекомендації щодо поведінки батьків у між особистих стосунках з підлітком; провести анкетування «Визначення своєї поведінки у міжособистісних стосунках з підлітком»
Обладнання: Роздруківки: пам'яток для батьків, тестів для батьків
Підлітковий вік для сімейної педагогіки важкий. Це період, коли проходить бурхливий розвиток і перебудова організму дитини, зростає значення дружби й міжособистісних взаємин у колективі однолітків. Провідним видом діяльності є спілкування, зокрема інтимно-особистісне (Д. Ельконін).
Психологічна криза, яка є невід'ємною складовою на цьому етапі розвитку дитини, пов'язана з тим, що у молодої людини формується «почуття дорослості». Воно відображається у прагненні підлітка до самостійності, в бажанні, щоб дорослі рахувалися з його думкою. Звідси й потяг до незалежності й самостійності, часом — уражене самолюбство й образа — гостра реакція на спробу дорослих зменшити привілеї підлітка.
Підліток прагне довіряти батькам, але трапляються випадки, коли батькам складно перебудуватись, їм хочеться, як і раніше, повчати й опікуватися дитиною. Тоді сім'я перестає бути психологічною опорою для підлітка.
Тому головна проблема батьків, дорослих — знайти для себе правильну позицію у стосунках із підлітками. Є різні стратегії виправлення поведінки підлітків:
Відомо, як складно і важко спілкуватися з дітьми, особливо, коли вони вступають у
Перш ніж відповісти на ці питання пропоную пройти тестування на тему: Визначення своєї поведінки у міжособистісних стосунках з підлітком.
Тест для батьків
ВИЗНАЧЕННЯ СВОЄЇ ПОВЕДІНКИ У МІЖОСОБИСТІСНИХ СТОСУНКАХ З ПІДЛІТКОМ
На запитання тесту можна відповідати «так», «ні», «не знаю».
9. Ви надто сильно переживаєте неприємності або невдачі своєї дитини.
Підрахунок результатів тесту
За кожну відповідь «так» на запитання 2,4,6,8,10,12,14, а також «ні» на запитання 1,2,3,5,7,9,11,13,15—ви одержуєте по 10 балів. Зробіть підрахунки.
100—150 балів — у вас великі здібності до правильного розуміння дитини. Ваші погляди й судження — союзники при вирішенні різних проблем виховання. Якщо це па практиці супроводжується такою самою відкритою поведінкою, сповненою терпимості, вас можна визнати прикладом, гідним наслідування. Для досягнення мети вам не вистачає одного невеличкого кроку.
50—99балів — ви знаходитеся на правильному шляху до кращого розуміння дитини . Тимчасові труднощі або проблеми з нею ви можете розв'язати, починаючи з себе. Не намагайтеся виправдати себе браком часу чи вдачею вашої дитини. Є кілька проблем, на які ви маєте вплив, тому намагайтеся це використати. Й не забувайте, що розуміти — не завжди означає приймати, не тільки дитину, а й власну особистість.
0—49 балів — здається, можна більше співчувати вашій дитині, ніж вам, бо вона не має батьків — добрих товаришів і провідників на важкому шляху здобуття життєвого досвіду. Але ще не все втрачено. Якщо ви справді хочете щось зробити для своєї дитини, спробуйте знайти когось, хто вам у цьому допоможе. Це буде не легко, зате згодом повернеться вдячністю й успішним життям вашої дитини.
Можна, виявляється, дещо переглянути спілкування зі своєю дитиною, зважаючи на те, що почуття в підлітка дуже загострені, й це робить його вразливим. Тому пропоную до вашої уваги дану пам’ятку.
Пам'ятка для батьків
• Обов'язково згадайте, що мало відбутися в житті вашої дитини сьогодні — контрольна чи неприємна зустріч і запитайте, як вони відбулися.
Пам'ятайте, спілкування з підлітком нагадує підтримання спортивної форми, воно потребує постійної практики.
Щоб краще зрозуміти свою дитину, згадайте себе в підлітковому віці, запитуючи себе: «Що б я відчував на її місці?». Замість того, щоб сваритися з підлітком, визначте, чого ви хочете: вирішити проблему чи ви--хлюпнути свої негативні емоції.
Все-таки, якщо в дитини виникла проблема (чи в навчанні, чи у стосунках з однокласниками), краще спочатку вислухати підлітка, не перебиваючи й не звинувачуючи, потім розказати про своє бачення проблеми, про свої сумніви. Важливо разом спробувати з'ясувати суть, уникаючи категоричності (останній аргумент у спілкуванні з дитиною: «Не можна — і край» — це намагання ще раз утвердити свою владу). Першим свої пропозиції дайте висловити підлітку. Далі разом з дитиною слід обговорити кожний варіант: чим він прийнятний, а чим ні. Лише за умов спокійного спілкування з сином чи донькою завжди можна знайти вихід, який влаштує всіх, який мінімально обмежуватиме права й бажання кожного з вас.
На цьому наша зустріч добігає кінця, сподіваюсь що ви не даремно витратили свій час і поради які ви почули сьогодні стануть вам в нагоді. Бажаю щоб ви завжди чули своїх дітей, а діти в свою чергу були почуті вами. Дякую всім до нових зустрічей.
Додаток 1
Тест для батьків
ВИЗНАЧЕННЯ СВОЄЇ ПОВЕДІНКИ У МІЖОСОБИСТІСНИХ СТОСУНКАХ З ПІДЛІТКОМ
На запитання тесту можна відповідати «так», «ні», «не знаю».
9. Ви надто сильно переживаєте неприємності або невдачі своєї дитини.
Підрахунок результатів тесту
За кожну відповідь «так» на запитання 2,4,6,8,10,12,14, а також «ні» на запитання 1,2,3,5,7,9,11,13,15—ви одержуєте по 10 балів. Зробіть підрахунки.
100—150 балів — у вас великі здібності до правильного розуміння дитини. Ваші погляди й судження — союзники при вирішенні різних проблем виховання. Якщо це па практиці супроводжується такою самою відкритою поведінкою, сповненою терпимості, вас можна визнати прикладом, гідним наслідування. Для досягнення мети вам не вистачає одного невеличкого кроку.
50—99балів — ви знаходитеся на правильному шляху до кращого розуміння дитини . Тимчасові труднощі або проблеми з нею ви можете розв'язати, починаючи з себе. Не намагайтеся виправдати себе браком часу чи вдачею вашої дитини. Є кілька проблем, на які ви маєте вплив, тому намагайтеся це використати. Й не забувайте, що розуміти — не завжди означає приймати, не тільки дитину, а й власну особистість.
0—49 балів — здається, можна більше співчувати вашій дитині, ніж вам, бо вона не має батьків — добрих товаришів і провідників на важкому шляху здобуття життєвого досвіду. Але ще не все втрачено. Якщо ви справді хочете щось зробити для своєї дитини, спробуйте знайти когось, хто вам у цьому допоможе. Це буде не легко, зате згодом повернеться вдячністю й успішним життям вашої дитини.
Додаток 2
Пам'ятка для батьків
• Обов'язково згадайте, що мало відбутися в житті вашої дитини сьогодні — контрольна чи неприємна зустріч і запитайте, як вони відбулися. Пам'ятайте, спілкування з підлітком нагадує підтримання спортивної форми, воно потребує постійної практики. Щоб краще зрозуміти свою дитину, згадайте себе в підлітковому віці, запитуючи себе: «Що б я відчував на її місці?». Замість того, щоб сваритися з підлітком, визначте, чого ви хочете: вирішити проблему чи вихлюпнути свої негативні емоції. Все-таки, якщо в дитини виникла проблема (чи в навчанні, чи у стосунках з однокласниками), краще спочатку вислухати підлітка, не перебиваючи й не звинувачуючи, потім розказати про своє бачення проблеми, про свої сумніви. Важливо разом спробувати з'ясувати суть, уникаючи категоричності (останній аргумент у спілкуванні з дитиною: «Не можна — і край» — це намагання ще раз утвердити свою владу). Першим свої пропозиції дайте висловити підлітку. Далі разом з дитиною слід обговорити кожний варіант: чим він прийнятний, а чим ні. Лише за умов спокійного спілкування з сином чи донькою завжди можна знайти вихід, який влаштує всіх, який мінімально обмежуватиме права й бажання кожного з вас. |