Тренінгове заняття за темою:
«Кінезіологія як психолого-педагогічний ресурс сучасного педагога»
«Розум дитини знаходиться
на кінчиках її пальців»
В.А.Сухомлинський
Загальне мовне недорозвинення позначається на формуванні у дітей інтелектуальної, сенсорної і вольової сфер. Зв’язок між мовними порушенням і іншими сторонами психічного розвитку обумовлює наявність вторинних дефектів. Так, маючи повноцінні передумови для оволодіння розумовими операціями (порівняння, класифікації, аналізу, синтезу), діти можуть відставати в розвитку словесно-логічного мислення, насилу опановують розумові операції.
Виготський Л.С. писав: «Дефект якого – небудь аналізатора або інтелектуальний дефект не викликає ізольованого випадання однієї функції, а призводить до цілого ряду відхилень». Тобто, не існує мовних розладів, при яких внаслідок міжсистемних зв’язків не відзначилися б інші психологічні порушення. Разом вони утворюють складний психологічний профіль відхилень в психічному розвитку у дітей, в структурі якого одним з провідних синдромів є мовне порушення.
Зазначений напрям набуває своєї актуальності у зв’язку з постійним зростанням числа дітей з особливими потребами , що висуває корекційний і профілактичний напрям діяльності дошкільної установи в ряд найбільш пріоритетних.
Історія кінезіології
Слово “кінезіологія” в перекладі з грецької “кінезіс” – рух і “логос” – слово, мовлення, наука. В медицині так називають вивчення м'язів та рух тіла. Отже, в перекладі з грецької “кінезіологія” – наука про рух. При всій сучасності звучання цього терміну – наука про рух має давню історію. До кінезіологічних методік стародавності можна віднести древньокитайську філософську систему Конфуція (близько 2700 р. до н.е.) – це система певного руху тіл для укріплення здоров'я та розвитку мозку. Древньоіндійську йогу в якій певними вправами досягався розвиток вищих психофізичних можливостей. Кінезіотерапію Гіпократа (близько 480 р. до н.е.) – це система вправ яка підтримує мозок в активному стані на протязі всього життя. Підтримуючи мозок в стані молодості, ми не дозволимо старіти тілу.
Етапи розвитку функцій головного мозку:
• І етап від 0 до 2-3років – іде розвиток ствола головного мозку;
• ІІ етап від 3 до 7-8 років – розвиток правої півкулі, закріплення міжпівкульних асиметрій по мовленню, по індивідуальному матеріальному профілю ( формується ведуча рука, нога, око, вухо)
• ІІІ етап від 8 до 15 років – іде становлення міжпівкульної взаємодії і йде розвиток мозолістого тіла.
Дозрівання мозку – процес довготривалий і нерівномірний, він відбувається шляхом нашарування і налаштування нових рівнів над старими.
До семи років (час вступу до школи) у дитини повинні бути розвинені функції правої півкулі (емоційного, візуального, образного тощо) і межпівкульної взаємодії. Розвиток функцій лівої півкулі (раціонального, логічного, аналітичного і т.д.) розвиваються в повному обсязі вже в школі. Це дуже важливо, так як проблеми дітей в початковій школі, можуть мати причину саме в недорозвиненні функцій однієї з півкуль. • Наприклад, фонематичний слух - функція лівої півкулі - спочатку повинен сформуватися як тональне звуко-розрізнення в правій півкулі. Несформованість звукових образів у правій півкулі в розвитку фонематичного слуху може призвести до затримки мовлення і порушення звуковимови. Для формування математичних здібностей (функція лівої півкулі) просто необхідно до надходження в школу розвивати в дитині відчуття смаку, нюху, дотику, почуття ритму (функції правої півкулі). За зв'язок між півкулями і загальну цілісну роботу мозку відповідає мозолисте тіло. Якщо його волокна не сформовані з якої-небудь причини (наприклад родова травма), то це може призвести до порушень зорової пам'яті, читання, фонематичного слуху тощо.
Саме кінезілогічни вправи мають великий вплив на всебічний та гармоній розвиток дитини !
Вправа «Привітання»
Мета: сприяти знайомству учасників та допомогти емоційно налаштуватися на роботу, створити невимушену атмосферу в групі та умови для самореалізації, сформувати згуртованість учасників зустрічі.
Інструкція: хочу вам запропонувати привітатися за руки, але особливим чином. Вітатися потрібно двома руками з двома учасниками одночасно, при цьому відпустити одну руку можна тільки коли знайдеш того, хто теж готовий привітатися, тобто руки неповинні залишатися так мовити «без діла» більше секунди. Важливо, щоб під час привітання не було розмов.
Завдання – привітатися із усіма учасниками групи.
Рукостискання – це символічний жест відкритості і доброї волі. Важливо, що при цьому відбувається контакт очима – це сприяє виникненню близькості і позитивної внутрішньої установки. Те, що дія відбувається без слів підвищує концентрацію уваги учасників.
Дякую! Будь ласка, займайте свої місця!
Вправа «Знайомство»
Мета: познайомити усіх учасників групи використовуючи кінезіологічну вправу та метафорічни картки.
Інструкція: перед вами аркуші та фломастери, будь ласка візьміть по одному аркушу та по фломастеру в обидві руки (в праву і ліву) та почніть одночасно писати обома руками своє ім’я (дзеркально-симетричні зображення). Будь ласка, покажіть усім своє ім’я та назвіться!
А тепер перегорніть аркуш та уважно роздивіться малюнок.
Перед вами метафорічни карти. Будь ласка, поміркуйте трохи та розкажіть, як те, що зображено на карті асоціюється зараз з Вами самими, тобто із загальним станом, з вашими емоціями, відчуттями, думками .
Дякую усім за відверті відповіді та бажаю надалі використовувати тільки найкращі та повновагі емоції разом із гарним настроєм!
Любі колеги! Ми стали свідками, як наші маленькі вихованці весело та завзято виконують різноманітні кінезіологічні вправи. Тож, хочу і Вас долучити опанувати деякі з них !
ЯК ПРОВОДИТИ ВПРАВИ?
Вправи проводять у будь-які режимні моменти як динамічні паузи та як частину заняття для дітей дошкільного віку. Час проведення — 3–5 хвилин, у цілому це може становити до 25–30 хвилин на день. Діти мають точно виконувати рухи і прийоми. Вправи проводять у доброзичливій обстановці стоячи або сидячи за столом.
Для поступового ускладнення вправ можна використовувати:
Хотілося б звернути увагу ще на кілька важливих моментів у проведенні кінезіологічних вправ: під час занять проводити такі вправи можна тільки в тому випадку, якщо йде стандартне навчання. Творчу діяльність переривати кінезіологічними вправами недоцільно;
Давайте підведемось зі своїх місць, утворимо коло та розпочнемо!
Кінезіологічні вправи:
1. Вправа «Дзвоник»
Станьте у коло і заплющте очі … Я буду ходити колом з дзвіночком та за спиною одного із вас зупинюсь. Вам потрібно відгадати , за чиєю спиною задзеленчав дзвіночок. Якщо, ви вважаєте, що я зупинилась за Вами, будь ласка присядьте.
Вправу можна повторювати від 5 до 10 разів ( в залежності від кількості учасників).
2. Вправа «Перехресні кроки»
Для початку уявно проведемо лінію від лоба до носа, по підборіддю і нижче – вона розділяє тіло на праву і ліву половинки. Рухи, що перетинають цю лінію, інтегрують роботу правої та лівої півкуль мозку.
1. Ліктем лівої руки тягнемося до коліна правої ноги. Легко торкаючись, сполучаємо лікоть і коліно.
2. Цей самий рух повторюємо правою рукою і лівою ногою.
3. З’єднуємо ліву ногу і праву руку за спиною - і навпаки.
Повторити 4-8 разів.
Вправу "Перехресні кроки" потрібно робити в повільному темпі й відчувати, як працюють м’язи живота.
3. Вправа «Слон»
Встаньте в розслаблену позу. Коліна трохи підігнуті. Нахиліть голову до плеча. Витягніть руку вперед, як хобот. Рука малює «ліниву вісімку» , починаючи від центру зорового поля вгору і проти годинникової стрілки; при цьому очі стежать за рухом кінчиків пальців.
Вправу виконувати повільно від 3до5 разів лівою рукою, притиснутою до лівого вуха і стільки ж разів правою рукою, притиснутою до правого вуха . Виконуючи рухи, важливо домогтися, щоб працювало все тіло.
Вправа об’єднує всі канали сприйняття: аудіальний, візуальний, кінестетичний. Вона також стимулює мову і творче мислення. Як наслідок, поліпшуються навички читання, слухання, письма, мови, підвищується увага, поліпшується пам’ять.
4. Вправа «Кільце»
По черзі, але як умога швидше перебирати пальчики рук, з’єднуючи в кільце з великим пальцем послідовно вказівний, середній й так далі. Та в зворотньому порядку .
5. Вправа «Кулак-ребро-долоня»
Вправу виконуємо сидячі. Три положення руки на площині столу послідовно змінюють один одного. Стиснута в кулак долоня, положення долоні ребром на площині столу, розпрямлена долоня на площині столу. Виконується спочатку правою рукою, потім лівою, потім - двома руками одночасно.
Кількість повторень по 8-10 разів.
6. Вправа «Вушко та ніс»
Візьміться лівою рукою за кінчік ніса, а правої - за протилежно вухо. Потім одночасно опустить руки, хлопніть у долоні та поміняйте положення рук. Вправу можна виконувати від 5 до 10 разів.
7. Вправа «Дзеркальне малювання»
На завершення хочу запропонувати Вам виконати вправу «Дзеркальне малювання», візьміть по аркушу паперу та по олівцю у кожну руку та одночасно почніть малювати. Нехай цей малюнок відображає ваш психологічний стан та настрій, тобто це може бути що завгодно, але має співпадати з вашими відчуттями саме зараз.
Вправа «Зворотній зв’язок»
Якщо ви закінчили свою малюнки, будь ласка, розкажіть про них та про свої враження від сьогоднішньої зустрічі кількома фразами!
Усім дякую за участь та щиро сподіваюсь, що кінезіологія як психолого-педагогічний ресурс обов’язково Вам, як сучасним педагогам, станеться у нагоді!