6 клас
Тема. Самооцінка і здоров’я людини.
Мета
Ознайомити учнів з поняттям “самооцінка”, навчити розпізнавати завищену, занижену та адекватну самооцінку, донести до дітей розуміння переваги адекватної поведінки та недоліки заниженої та завищеної самооцінки, навчити ставити перед собою мету та досягати її.
Очікуванні результати.
пояснюють як вони розуміють значення слова “Самооцінка”
розпізнають види самооцінки (адекватна, неадекватна - завищена, занижена)
наводять приклади адекватної самооцінки ( щонайменше дві)
демонструють як діти можуть адекватно самі себе оцінювати.
Обладнання і матеріали.
Класна дошка, кольорова крейда, скринька з дзеркальцем, комп’ютер, доступ до Інтернету.
Зарані підготовлений матеріал для тренінгу.
Роздатковий матеріал для учнів.
Орієнтовний план уроку
Стартові завдання (вступ і знайомство) |
10хв |
Інформаційне повідомлення |
4 хв |
Інтерактивна вправа “ПРЕС” |
6хв |
Руханка |
5хв |
Робота в групах |
6хв |
Проект самовдосконалення |
10хв |
Підсумкові завдання |
4хв |
Всього: |
45хв |
Хід заняття
І. Вступна частина
- Діти, пригадайте, про що йшлося на минулому занятті? (відповіді учнів)
2. Оголошення теми заняття.
- На сьогоднішньому занятті ви дізнаєтеся, що таке “самооцінка”, зокрема про її види та ознайомитеся із способами підвищення самооцінки.
3. Виявлення очікувань.
Вправа “Пісочний годинник”
- А зараз. діти на “пісчинках” напишіть свої очікування від заняття та прикріпіть їх у верхній частині годинника.
Слово вчителя
- Одного разу вчителька принесла на урок скриньку і сказала: “Зазирнувши до цієї скриньки. ви побачите там свого найкращого друга.” Як ви гадаєте. що в ній було? Книжка, іграшка, фото президента?
- В мене є така скринька. Я пропоную вам зазирнути до цієї скриньки. (Діти по черзі зазирають до скриньки. але поки що не називають що вони там побачили)
- Так хто ж ваш найкращий друг? (відповіді дітей)
- Як ви гадаєте чому людина має любити і поважати себе? (відповіді учнів)
4. Знайомство.
Вправа “Хто я?”
-На аркушах паперу запишіть цифри від 1 до 5 і п’ять разів дайте відповідь на запитання: «Хто я?». Візьміть до уваги риси характеру, свої інтереси, вміння. Наприклад:
1. Я веселий.
2. Я люблю читати.
3. Я добре плаваю.
4. Я вмію куховарити.
5. Я не дуже сильний у математиці.
Підсумок: щира повага до інших людей завжди базується на повазі до самого себе. Нагадайте золоте правило моральності: «Стався до інших так, як ти хочеш, щоб ставилися до тебе».
5. Повторення правил
-Настав час пригадати правила в групі. Давайте всі разом їх зачитаємо.
❖ Приходити вчасно.
❖ Бути позитивним
❖ Говорити по черзі
❖ Бути доброзичливим
❖ Зберігати таємниці
❖ “Тут і тепер”
❖ Кожна думка має автора
❖ Бути толерантним
- Які з цих правил допомагають нам відчути повагу до себе?
ІІ. Основна частина.
1.Інформаційно- мотиваційний блок
-Отже, друзі, сьогодні сьогодні ми познайомимося з вашим найкращим другом. Спочатку визначимо, чи гідні ми цього найкращого друга. Підніміть руки ті, хто вважає себе доброю людиною. А тепер ті, хто не вважає себе такою. А тепер ті, хто не визначився. те, що ви зробили, - це ваша самооцінка.
2. Міні-лекція з елементами бесіди.
-Самооцінка - це те, як ми думаємо про себе в різних ситуаціях: у навчанні, спорті, у спілкуванні з друзями.
Самооцінка формується на основі нашого досвіду, успіхів і невдач. Нерідко на нашу самооцінку впливають оцінки інших людей - батьків, учителів, друзів.
Якщо тебе хвалять, то ти й вважаєш себе хорошим. А коли сварять, то й ти про себе не найкращої думки. Та вже давно помічено: як людина думає про себе так вона й поводиться.
Самооцінка впливає на наше здоров’я, успіхи у навчанні і стосунки з іншими людьми. Найкраще мати адекватну самооцінку.
Ті з вас, хто сумнівається у тому, чи хороша він людина, має занижену самооцінку. А даремно. У кожного з вас є багато доброго і за це ми повинні себе любити і поважати.
3. Інтерактивна вправа “Метод ПРЕС”
Мета: з’ясувати - чи може самооцінка впливати на поведінку і здоров’я людини.
Я вважаю, що…
(Висловте свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору.)
2. Обгрунтування.
Тому, що…
(Наведіть причину появи цієї думки, тобто на чому вона грунтуються докази на підтримку вашої позиції.)
3. Приклад.
Наприклад…
(Наведіть факти, що демонструють ваші докази, вони зміцнять вашу позицію)
4. Висновки.
Тому…
(Узагальніть свою думку, зробіть висновок про те, що необхідно робити; тобто це заклик прийняти вашу позицію.)
Висновок: отже, ми з’ясували, що самооцінка, безумовно, може впливати на настрій та здоров’я людини. Неадекватна самооцінка може стати джерелом цілої низки проблем. А зважена, адекватна самооцінка дозволяє з гідністю та розумом долати різні життєві труднощі, здобувати корисні знання за будь-яких обставин.
4. Руханка “Танок свободи”
Мета- психологічне розвантаження, налаштування на успіх.
Учні встають у коло.
- Уявіть собі, що вам вдалося побороти себе, наприклад підвищити свою самооцінку. А тепер танцюймо “танок свободи від своїх комплексів та заниженої самооцінки.”
5. Аналіз ситуацій. (Визначення самооцінки)
Об’єднати учнів у групи за допомогою “Чарівного мішечка”. Діти по черзі дістають із мішечка прищіпки.У тих дітей, яким дісталися одного кольору прищіпки, об’єднуються у групи.
Ситуація 1. “Марічка недавно почала відвідувати гурток з образотворчого мистецтва, і керівник гуртка вважає її талановитою дитиною. Та дівчинка думає, що це не так. Марічці пропонують взяти участь у конкурсі малюнків. Дівчинка вагається, тому що впевнена, що не переможе. В конкурсі Марічка зайняла перше місце. Свою перемогу вважає випадковістю.
Запитання для обговорення.
- Яка у дівчинки самооцінка - завищена, занижена, адекватна?
- Чи впливає ця самооцінка на поведінку дівчинки? Як?
- Які поради ви дасте Марічці?
Ситуація 2. “Прочитайте давньогрецьку легенду про юнака Нарциса, який закохався в самого себе.”
Запитання для обговорення.
- Яку самооцінку мав цей персонаж - завищену, занижену чи адекватну?
- До чого призводить завищена самооцінка?
Підсумок. Самооцінка впливає на те, як ми робимо і що ми робимо. Найкраще мати адекватну самооцінку - поважати себе та реалістично оцінювати свої можливості.
6. Позитивне налаштування
- А зараз, діти на аркушах напишіть позитивні твердження. Наприклад: “Я люблю себе та приймаю себе такою (таким), Яка (який) є”, “Я розумна людина”, “Я весела та привітна людина”.
Носіть цей папірець із собою в сумці, або гаманці. Частіше повторюйте ці твердження, особливо вранці і ввечері перед сном. Спробуйте відчувати позитивні емоції, повторюючи твердження. Це допоможе вам підвищити свою самооцінку.
7. Вправа “Проект самовдосконалення”
- Оскільки самооцінка залежить від успіхів і невдач у важливих для нас ситуаціях, ми можемо підвищити її, оволодівши життєвими навичками постановки і досягнення мети. Сьогодні ми розпочнемо роботу на проектом самовдосконалення. складатиметься він з однієї або кількох цілей, які ви оберете для себе. Користуйтеся порадами, які допоможуть вам у виконанні проекту. (Завдання 1,2,3 - виконуються у класі, а завдання 4,5 - вдома.)
Вказівки, щодо виконання проекту.
- Чесно та неупереджено проаналізуйте свої риси характеру та особисті якості. Можна виписувати їх у три стовпчики: ті, що вам подобаються, ті, яких слід позбутися, та ті, що нам хотілося б мати. Якщо є щось таке, що вам найбільше заважає в житті, - поставте за мету позбутися цієї риси характеру, змінити її на корисну.
2. Планування досягнення мети.(Завдання 4,5)
- За допомогою батьків і шкільного психолога ви можете дібрати популярну психологічну літературу для підлітків, у якій даються поради щодо самовдосконалення, формування адекватної самооцінки.
Плануючи зміни, пам’ятайте: будь-яку позитивну звичку рекомендують напрацьовувати протягом 28 днів.
І тільки після досягнення мети братися за наступні зміни.
ІІІ. Заключна частина.
1. Підведення підсумків.
-Діти, зачитайте висновки.
❖ Самооцінка - це ставлення людини до самої себе.
❖ Самооцінка буває завищена, занижена, адекватна.
❖ Від самооцінки залежить здоров’я.
❖ Адекватна самооцінки позитивно впливає на здоров’я, завищена і занижена - негативно.
❖ Для підвищення самооцінки розпочни проект самовдосконалення.
2. Зворотній зв’язок.
- А зараз, діти погляньте на наш пісочний годинник, відшукайте свою “пісчинку”, пригадайте що ви очікували від нашого заняття. Якщо ваші очікування здійснилися, перемістіть “пісчинку” на нижню частину годинника, якщо ні - залиште на місці.
3. Релаксаційна пауза. Вправа “Птах ,що розправляє крила”
-Уявіть, що ви – птах, крила якого міцно стиснуті. З'єднайте лопатки, напружте спину так сильно, як тільки можете. Ви відчуваєте напругу. А тепер повільно, не кваплячись, звільняйте свої м'язи. Ваші крила розправляються. Стають сильними і легкими, невагомими. Ви відчуваєте розслаблення. Повторіть вправу 5-7 разів.
4.Завершальна вправа Гра “Ти - молодець”
-Станьте, діти, в коло. Кожен по черзі говорить про те, що він навчився робити, або про свій успіх, наприклад: “Я нещодавно навчився їздити а велосипеді”. А всі хором:”Ти - молодець!” і піднімають угору великий палець.
Роздатковий матеріал для учнів
Позитивні |
риси характеру Негативні риси |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.Визначте, що б ви хотіли змінити |
та в який термін |
Риси характеру |
Термін |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 Список дій, які сприятимуть запланованим змінам
1. |
|
2. |
|
3. |
|
4. |
|