Тренінгове заняття "Що означає бути Людиною?"

Про матеріал
Виховний захід сприяє вихованню у дітей доброзичливості, гуманізму в стосунках, поваги, скромності, великодушності.
Перегляд файлу

Тренінгове заняття «Що означає бути Людиною?»

 Мета: виховувати у студентів доброзичливість, гуманізм у стосунках, повагу, скромність, великодушність, пробуджувати інтерес до всього корисного, морального.

Хід заходу:

І. Вступна частина.

 Викладач. Вітаю вас, любі друзі! Добрий день усім присутнім. Сьогодні ми з вами спробуємо перебрати на себе роль філософа. Ми міркуватимемо над темою «Бути на Землі Людиною».

 Нас усіх стосується не тільки дата 24 серпня, а символічне українське «Вірую», яке сьогодні може і повинен сказати кожен з нас незалежно від поглядів, походження та віри:

 вірую в те, що є українцем;

 вірую у наше національне «Я»;

 вірую у приналежність до великого українського народу.

 Не одне покоління замислювалося над питаннями: «Хто така людина, для чого вона живе на Землі?», «Що значить бути справжньою Людиною?»  (Ввічливість, Милосердя, Доброта). Проблема людини і людяності хвилювала людство в усі часи. Ще у V ст. до н. е. китайський філософ Конфуцій писав про те, що потрібно виховувати в собі людяність та доброзичливість

І на сьогоднішньому виховному заняття ми попробуємо дати відповідь на це запитання. Ви – скоро випускники і основне завдання бути Людиною, але я хочу пов’язати тему нашої виховної години із вашою професією.

ІІ. Основна частина

 Ви сьогодні не просто студенти, а акціонери Українського народного банку „ Людина ”, куди повинні вкласти свої заощадження, потрібні для розвитку . У нас є три фірми на чолі з директорами. Є види купюр, ви як майбутні економісти, тому валюта українська і національна, купюри теж незвичайні (життєві цінності - підтримка, чуйність….і так дальше.), тобто стосуються народного банку. Отож, після кожного виду роботи на занятті ви вкладаєте в банк свої заощадження.

1. Листочки мудрості ( відкріпіть листочок і поясніть його значення)

1. Добре ім’я краще багатства.

2. Життя дано людині на добрі справи.

3. Хто людям добра бажає, той і собі має.

4. Злі язики страшніші від зброї.

5. Нічого так дешево не дається і так дорого не цінується, як ввічливість.

6. Поведінка – це дзеркало, у якому кожен показує своє обличчя.

Словникова робоота

(Ввічливість, Милосердя, Доброта).

2. Творче завдання «Серце доброти»

(Клас ділиться на дві групи. Групам роздається ватман у вигляді половинки серця)

Завдання для першої групи: Що ви відчуваєте, коли стикаєтесь з проявами доброти?

Завдання для другої групи: Назвіть добрі вчинки, які ви можете здійснити одне для одного, щоб усім жилося краще і цікавіше.

Завдання для третьої групи; Що ви відчуваєте, коли стикаєтесь з проявами зла?

Бакноти

 3. Подумай і передбач. Для чого живе людина? Який же слід повинна залишити на Землі?

 Викладач. Перш ніж почнете міркувати над цим запитанням, я прочитаю вам притчу В. Сухомлинського.

 «Старий майстер побудував будинок. Став та дивується з боку. «Завтра в цьому будинку поселяться люди», — думав із гордістю майстер.

 У цей час біля будинку грався семирічний хлопчик. Він скочив на щойно зацементований поріг і залишив на ньому слід своєю маленькою ніжкою.

 Навіщо ти зіпсував мою роботу? — запитав майстер.

 Минуло багато років. Хлопчик став дорослим чоловіком. Життя в нього склалося так, що він часто переїжджав із міста в місто, ніде довго не затримувався, ні до чого не прив’язувався душею. Прийшла старість. Згадав літній чоловік своє рідне село, захотілося його відвідати.

 Зустрічається з людьми, називає своє прізвище, але всі тільки плечима знизують — ніхто його не пам’ятає.

 Зустрівся по дорозі старенький дідусь та й запитує:

 Щось, можливо, ти залишив після себе? Чи є в тебе син чи донька?

 Ні, не маю, ні сина, ні доньки.

 Можливо, ти посадив деревце чи сад?

 Ні…

 Можливо, ти поле засіяв?

 Ні, не працював.

 А можливо, ти вірші пишеш, пісні складаєш?

 Ні, і цього я не вмію…

 Тоді хто ти такий? Що робив ти все життя?.. Нічого не зміг відповісти літній чоловік. Але раптом згадав ту мить, коли залишив свій слід на порозі одного будинку. Стоїть будиночок, ніби вчора збудований, а на порозі слід дитячої ніжки. «Ось і все, що залишилося після мене на землі — з гіркотою подумав літній чоловік.

 Це так мало! Не так потрібно було прожити своє життя…»

 Ось така історія. Як ви гадаєте, у чому трагедія життя цієї людини?

 Обговорення невеликими групами учнів, записують міркування на дошці.

 Викладач. Щоб життя не минало марно, потрібно самому собі дати відповідь: «Що я хочу досягти?», «Яким хочу бути?».

Клас ділиться на три групи.

          Банкноти

 4. Викладач. Давайте поміркуймо над життєвими мріями.

Голосування за найважливіші тези.

Життєві мрії:

 Фінансова надійність.

 Професійний успіх.

 Близькі та вірні друзі.

 Здоров’я і хороший фізичний стан.

 Оптимістичне, впевнене ставлення до життя.

 Хороша репутація серед оточуючих тощо.

Вибрати і записати найважливіші для тебе життеві цілі.

Викладач. Дякую за ваші зусилля, які ви доклали, складаючи цей список. У різних життєвих ситуаціях залишайтеся на висоті. Не втрачайте віри. У житті чергуються успіхи, невдачі, злети, падіння.

 5. А як уявляєте добро?

1. Чи можна доторкнутися до Добра?

2. Чи можна покуштувати?

3. Чи можна понюхати?

Отже, це категорія не матеріальна, а духовна. Вона стоїть поряд з такими поняттями, як Душа, Дух.

Як же зрозуміти, що це – Добро? З чим воно асоціюється? З яким предметом ви пов’язуєте поняття «Добро»? Обгрунтуйте свою думку.

6. А зараз наведемо  один приклад.

    Біля води на піску сидить гарна молода жінка і ніжно обіймає свій скарб – хлопчика років чотирьох. Малюк хворий. У нього тяжка форма церебрального паралічу. Мама пригортає його дуже лагідно. Вони сидять на березі так, що їхні ноги торкаються води. Мама усміхається і щось розповідає хлопчикові. Він не може їй відповісти, а лишень якось незграбно намагається повертати своєю голівкою вбік. Із вигляду хлопчика зрозуміло, що він не може ходити, говорити, можливо, і ніколи не скаже їй “мама”, і ніколи не піде до школи, ніколи не принесе ні двійку, ні десятку…

    Цієї ж миті у воді ще одна сім’я робить фото сесію своєї доньки. Їй 12 років. Вона не ходить сама, дівчинку заніс у воду її батько, він намагається втримати її на воді, але тільце дівчинки не слухається – ручки скручені страшною хворобою, та батько не впадає у відчай. Тримаючи дівча, пораючись із хвилями, що намагаються скинути круг, він хоче, щоб його донька виглядала гарною на фотографії. Дівчатко намагається усміхатися. Збоку здається, що це в неї не дуже виходить. А мама в цей час ловить дорогоцінні моменти життя їхньої сім’ї простеньким фотоапаратом. Поруч друга дівчинка, напевно, друга донька в цій сім’ї, допомагає батькові. Сім’я разом. І вони щасливі!

    Інші батьки привозять діток на інвалідних візках, купаються разом із ними, відносять їх плавати у море, вони разом засмагають, про щось розмовляють, спілкуються з іншими батьками, в яких такі самі особливі дітки. Вони разом лікуються… Відпочивають… Відпочивають від чого? Від людської байдужості й жорсткості, що оточує цих особливих дітей, яких наше суспільство називає ”інвалідами”. А ще – відпочивають від усього того, що приходить з цим словом на додаток: нерозуміння, байдужість, неприйняття, відторгнення, жорсткість, криві погляди…

 Викладач. Кожен із нас може допомогти людям з особливими вадами бути щасливими. Достатньо тільки побачити в цих людях — людей, в цих дітях — дітей.

    Кожен із вас, мабуть, зараз ставить собі питання: «А що я можу зробити, щоб допомогти їм бути щасливими?».

Банкноти

7. Хто найбільше любить?

Осінь дощем зарясніла.

Сирість в нетопленій хаті.

Жінка край столу сидить.

Хто вона – кинута матір.

Скажете – так не буває.

А Ви лише подивіться,

Подумки лиш ненароком

Зморшок її доторкніться.

Складені, втомлені руки,

Губи щось ніби шепочуть.

А на столі, мов ікона,

Фото синочка і доні.

 Спогади, ніби картини,

Душу її зігрівають,

Діти, її пташенята,

Щастя по світу шукають.

Донечці років вже з десять

Світить Італії сонце,

Мати те фото цілує,

Дощ заливає віконце.

 Син, її гордість, надія,

Теж десь по світу блукає,

Сину, озвися ж бо, сину,

Вістки давно вже немає.

Що ж то за доля такая,

Що за країни далекі,

Знаєте, діти, на груші

Звили гніздо в нас лелеки.

Вишні улітку вродили,

Тільки їх нікому їсти,

Пусткою стало село

Всі подалися у місто.

 Мовчки підвелася мати,

Стала одна на порозі,

Щастя її материнське

Десь загубилось в дорозі. 

8. На дошці записані низка ситуацій:

1. Людина постійно запізнюється;

2. Людина часто хворіє;

3. Людина не вміє готувати.

Банкнота

Кожна група обирає ситуацію і пропонує спосіб допомоги людині.

9. Хто швидше? Викладач пропонує різні ситуації, наприклад:

1. Ви почули плач дитини у дворі;

2. Ваша мати потрапила до лікарні;

3. Людині, яка сидить поряд з вами в автобусі, стало погано.

Представник від команди, яка придумає, як краще допомогти людям у різних випадках, робить крок вперед. Хто перший подолає дистанцію в п’ять кроків?

10. Знайди продовження…                                   

1. Добро плодить добро,                             А.     а злого й лихого стережись.

2. Не сподівайся                                          Б.     шо солодке.

3. Добрий чоловік                                       В.    а зло плодить зло.

4. Не все добро,                                           Г.     за добро дяки

5. З добрим дружись,                                      Д. і сусідів дім від вогню стереже.

Відповідь: 1 – В, 2 – Г, 3 – Д, 4 – Б, 5 – А.

ІІІ. Підсумок та зворотній зв'язок

11. Фотогалерея «Кому даруємо добро»

1. Як добро проявляється по відношенню до друзів? До братів наших меншів?

(На дошці кріпимо фото: сім’я, друзі, люди похилого віку, інваліди, тварини, вчителі і однокласники, незнайомі люди).

Даруйте людям радість, робіть їм добро, не чекайте віддачі. Пам’ятайте, що все добро, зроблене вами, повертається до вас добром.

2. Хто з письменників звертався до теми призначення Людини?

«Скринька добрих порад»

Кожна людина може подобрішати, виконуючи певні поради, працюючи над собою. У мене є скринька добрих порад, яка допоможе стати добрішими і вам.

1. Будьте вдячними за те , що ви маєте.

2. Висловлюйте подяку, не лінуйтесь сказати «спасибі».

3. Будьте делікатнішими під час критики. Зауваження необхідні, але в усьому треба знати міру, не принижуйте людину.

4. Ставтеся з розумінням до кожної людини, умійте вислухати іншу точку зору. Це не тільки допоможе уникнути конфліктів, а й розширить ваші пізнання.

5. Робіть компліменти, вони роблять дива. І можуть поліпшити настрій на цілий день.

6. Робіть маленькі добрі справи: притримайте двері магазину перед літньою жінкою. Кращий спосіб підняти собі настрій – зробити приємне іншій людині.

7. Приязно ставтеся до людей, які вас оточують. Будьте  доброзичливими.

8. Своєчасно і безкорисливо допомагайте іншому. Умійте поділитися тим, чим можете.

9. Будьте  уважними, люб’язними, тактовними.

10. Співчувайте та допомагайте не лише близьким, а й незнайомим.

11. Уникайте конфліктів, не витрачайте свій час та енергію на марні конфлікти.

12. Будьте добрими до себе! Якщо ви будете добрішими до себе, то будете добрішими й до оточення.

13. Намагайтеся протистояти несправедливості, жорстокості, злу.

14. Будьте доброзичливими, любіть оточуючих і довіряйте їм.

15. Враховуйте інтереси інших, будьте безкорисливими.

Банкнота

Коли ви будете виконувати всі поради, то обов’язково станете добріші. А до доброї людини завжди приязно ставляться оточуючі. А коли ви ненароком забудете про добрі справи, то вам нагадає про це

«Календар прояву доброти».

11 січня – Міжнародний день «спасибі». Це свято можна назвати «найввічливішим » із свят. Воно підкреслює важливість поважного ставлення до ближніх і всіх людей загалом. «Спасибі» - одне із найголовніших слів у міжнародній лексиці. Воно зазначене у всіх туристичних розмовниках.

17 лютого – День спонтанного прояву доброти. Ініціаторами появи цього свята були міжнародні благодійні організації, які вирішили об’єднати під гаслами доброти всіх людей планети. Суть свята полягає в безкорисливому й безмежному прояві доброти до оточення. Головна нагорода за доброту людини – радість інших людей.

15 травня – Міжнародний день сім’ї. Мета цього свята – об'єднання можливостей різних країн для вирішення всіх найсерйозніших питань, пов’язаних із сім’єю. Запровадження цього свята було викликано стурбованістю сучасним положенням родини та її значенням у процесі виховання.

9 червня – Міжнародний день друзів. Це свято зародилось в США, але його стали відзначати в багатьох країнах. На честь друзів можна обмінюватися подарунками, квітами, листівками. Друзі дарують один одному браслети із бісеру, зроблені своїми руками.

21 вересня – День миру. Це свято відзначається з 1968 року. Проголосив його папа римський. Основною думкою цього дня є слова: «Пробач, і ти отримаєш мир». Символом цього свята є дзвін миру, вилитий із монет, які пожертвували діти всіх континентів. На дзвоні зроблено напис: «Хай буде мир у всьому світі». Уряди всіх країн повинні усвідомити значення Міжнародного дня миру, а ми для початку маємо навчитися жити в мирі одне з одним.

1 жовтня – День людей похилого віку. З 1999 року відзначається цей день. Найпотрібніший він для одиноких людей похилого віку. Цей день нам нагадує, що людям похилого віку потрібна наша підтримка, турбота, увага.

16 листопада – Міжнародний день терпимості. Незвичайне, але важливе для людства свято. Він нагадує усім, що у ХХІ столітті немає місця насильству, тероризму, переслідуванню. Терпимість потрібно проявляти не тільки на рівні держав чи націй, але й з близькими людьми. Тобто змиритися з деякими недоліками, пробачити помилки.

3 грудня – Міжнародний день інвалідів. Ініціатором проведення свята стала Організація Об’єднаних Націй у 1992 році. Основною метою всіх заходів, цього дня є підтримка людей з обмеженими фізичними можливостями.

Пам’ятайте ці дні, а добро робіть кожного дня.

Відповідь на запитання: То означає бути Людиною?

Викладач. Я бачу, що від наших теплих і добрих слів в усіх піднявся настрій. Ви зрозуміли «Людина починається з добра». Але наше дерево все ще без листочків. Як ви вважаєте, чого не вистачає рослині, щоб вирости мужньою та впевненою? Що потрібно для того, щоб виросло «Дерево добра»? У кожного з вас на парті є листочок, тож прикрасьте наше дерево! (Студенти прикріплюють листочки з надписами до дерева).

 

docx
Додано
19 лютого 2020
Переглядів
957
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку