Заняття 3.
Тема: Я очима інших
Мета: Формувати здатність до самоаналізу. Сприяти виникненню бажання самоудосконалюватися. Розвивати здатність приймати один одного.
Матеріали: зошита, ручки, олівці, м’ячик, кольорові крейди.
Кожен учасник читає свій список обраних слів до пропозицій. Наприкінці кожного виступу усі учасники заняття аплодують за виконану роботу.
Тренер. Зараз кожний з вас зможе перевірити, наскільки збігається уявлення про нього однокласників з його власним уявленням про себе.
Кожний (по черзі) буде займати місце на стільці в центрі, і учасники будуть відповідати на запитання: «Який він?» Для цього вони повинні підібрати одне чи кілька визначень з того ж списку слів на плакаті який використовувався на попередньому занятті. Сидячий у центрі відзначає ті слова, що збігаються з його визначенням (Я думаю, що я …)...
Кількість збігів підраховуються.
Тренер. Зробіть малюнок за назвою «Я в променях сонця». Намалюйте коло й у центрі напишіть букву «Я». Від границь кола намалюйте промені: їхня кількість повинна відповідати відзначеним збігам у вашій характеристиці. Збіги позитивних якостей потрібно намалювати червоним олівцем, а негативних – синім.
Давайте розглянемо всі малюнки.
Кількість променів показує, наскільки добре ви знаєте себе. Як ви думаєте, чому в деяких учнів мало променів? (Чи вони себе погано знають, чи їх погано знають однокласники).
Червоні промені немов «зігрівають» навколишніх. Негативні ж діють як «холод» і заважають спілкуванню.
У підсумку обговорення бажано підвести дітей до розуміння того, що в спілкуванні потрібно виявляти свої позитивні якості, тоді і конфліктів буде менше.
Тренер. Учасники встають у коло, а один, передаючи м'яч сусіду, називає своє повне ім'я. Задача інших – назвати, передаючи м’ячик по колу, якнайбільше варіантів його імені (наприклад: Катя, Катюша, Катерина, Катруся, Катюшка).
Завдання повторюється для кожного учасника. Потім усі поділяються враженнями про те, що почували, коли чули своє ім'я.
Тренер. Наше ім'я звучить для нас як краща у світі музика. Тому, звертаючи один до одного, давайте щораз будемо починати це звертання з імені.
Тренер. Давайте зараз виберемо першого що водить. Бажаючий устає перед учасниками. Кожен присутній по черзі повинний сказати, які асоціації викликає в нього що водить, тобто що він нам нагадує: рослину, предмет, тварину. Не забувайте звертатися один до одного за ім’ям.
(Учасники грають)
Тренер. Що почували? Які порівняння були несподіваними?
Тренер. Сьогодні ми усі разом відправляємося у подорож по ... класній дошці. Кожний з вас внесе свій внесок у створення загальної картини. Один за іншим ви будете виходити до дошки і малювати на ній які-небудь лінії. При цьому варто дотримувати одного правила: не можна відриватися крейду від дошки. Як тільки людина відірвала руку від дошки – це сигнал того, що він закінчив. Крім того, кожному з вас дається обмежений час, приблизно 10 секунд. Довше цього малювати ніхто не може, але якщо хтось зможе укластися в менший час – то це добре. Краще, якщо ви будете працювати швидко, не оцінюючи свої результати.
Уявіть собі, що ми усі разом відправляємося у подорож. Коли ми подорожуємо, ми йдемо то повільно, то швидко; ми чомусь уражаємося, ми відкриваємо чарівні куточки, йдемо далі, зупиняємося, іноді стрибаємо від задоволення. Коли картина наша буде готова, ми її зітремо, і вона збережеться тільки в нашому спогаді.
І ще одне: намальовані вами лінії можуть перетинатися, ви можете вибирати крейди різних кольорів, ви можете малювати усе, що хочете. Але пам’ятайте при цьому – як тільки крейда перестане доторкатися дошки, ви повинні будете повернутися на своє місце.
Тренер. Давайте оцінимо наше заняття. Поставте свою оцінку: викиньте на рахунок три потрібні кількості пальців однієї руки.
Що було важко виконувати?
Що виявилося несподіваним?
Що було самим цікавим?
Тренер. Запишіть у зошитах початок декількох речень, а вдома закінчите їх:
Я немов птах, коли ...
Я перетворююся в тигра, коли ...
Я немов мураха, коли ...
Я немов риба, коли …
Я – прекрасна квітка, якщо …