Тренінгові заняття для підлітків на розвиток міжособистісної взаємодії

Про матеріал
Матеріал містить серію тренінгових занять для підлітків, учнів 7-9 класів, які допоможуть вирішувати різноманітні проблемні, конфліктні ситуації у колективі, сприятимуть побудові дружніх стосунків та пізнанню самого себе.
Перегляд файлу

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тренінгові заняття для підлітків на розвиток міжособистісної взаємодії

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пояснювальна записка

 

Пріоритетним напрямом психологічного супроводу молодших і старших підлітків є корекційно – розвивальна робота, направлена на розвиток міжособистісних стосунків.

Найбільш прийнятною формою може стати  психологічний тренінг або година спілкування з елементами психологічного тренінгу.

Система поданих занять націлена на виховання морально етичних якостей, розвиток комунікативних компетенцій і формування «Я – концепції».

Досягнення цілей і завдань здійснюється через ряд словесних, наочних, продуктивних і репродуктивних методів виховання.

Використання пошуково – діяльнісного  підходу через:

1.Постановку проблемних питань.

2.Створення проблемних ситуацій і вирішення їх за допомогою питань, вивчення «дерева понять».

3.Залучення самих учнів до підготовки і проведення занять з метою саморозвитку, самопізнання, самоосвіти.

Актуальність, доступність матеріалу, зв'язок інформації з реальністю також викликають інтерес до занять в учнів на всіх етапах: мотиваційному, операційному, рефлексії.

Організація діяльності учнів через роботу в групах, використання прийомів таких, як ігри, наочність у вигляді презентацій, словникової роботи, роздаткового  матеріалу (картки-питання), мозкового штурму, рефлексії дають можливість до створення ситуації успіху і зняття напруження.

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

 

 

 

 

Тема заходу

стор

1

Заняття-тренінг "Спілкування — це..."…………………

4

2

Тренінг для молодших підлітків "Чи уміємо ми спілкуватися"……………………………………………..

18

3

Стрес і прийоми його регуляції «Психологічний тренінг для підлітків»…………………………………….

27

4

Конфлікти та їх вирішення………………………………

35

5

Година спілкування з психологом на тему: "Будь собі кращим іншому"………………………………………….

45

6

Список використаних джерел……………………………

51

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття-тренінг "Спілкування — це..."

 

Мета: формування і розвиток умінь і навичок конструктивного спілкування.

 

Завдання:

  • створити довірливу обстановку під час групової роботи;
  • познайомити з поняттям “спілкування”, з уявленнями про способи самоаналізу і самокорекції;
  • формувати навички тілесного контакту, невербальної комунікації і координації сумісних дій;
  • сприяти оволодінню правил і прийомів ведення бесіди і дискусії.

 

Зміст заняття

 

Вправа-розминка “Скелелаз”.

Учасники встають в щільну шеренгу, створюючи “СКЕЛЮ”, на якій стирчать виступи, утворені з виставлених рук і ніг учасників, нахилених вперед тіл. Завдання ведучого — пройти уздовж цієї “СКЕЛІ”, не впавши в “провалля”, тобто не поставивши свою ногу за межі лінії, утвореної ступнями решти учасників.

Проведення вправи найзручніше організувати у формі ланцюжка — учасники з одного кінця “СКЕЛІ” по черзі пробираються до іншого, де знов “вбудовуються” в неї.

 

Обговорення.

- Які відчуття виникали у ведучих і у складових “СКЕЛІ” при виконанні даної вправи?

- Що допомагало, а що заважало справитися із завданням?

- Чи була дана взаємодія спілкуванням між вами?

 

Розповідь психолога “Що таке спілкування?”

Спілкування – специфічна форма взаємодії людини з іншими людьми як членами суспільства: у спілкуванні реалізуються соціальні стосунки людей.

У спілкуванні виділяють три взаємозв'язані сторони:

- комунікативна сторона спілкування полягає в обміні інформацією між людьми;

- інтерактивна сторона полягає в організації взаємодії між людьми;

- перцептивна сторона спілкування (включає процес сприйняття один одного партнерами по спілкуванню і встановлення на цій основі взаєморозуміння).

 

Пропонується обговорити питання: Що таке спілкування? Яку людину ми називаємо товариською?

Підводячи підсумки обговорення, пропонується відзначити, що спілкування — це встановлення і розвиток контактів між людьми, воно може відбуватися в різних формах, з яких явно виділяються три.

Анонімне спілкування — це взаємодія між незнайомими людьми або ж не зв'язаними особистими стосунками людьми. Це можуть бути тимчасові зв'язки між суб'єктами, в яких вони виступають як громадяни, жителі одного мікрорайону, пасажири транспорту, глядачі одного залу. Вони зустрічаються, вступають в контакт один з одним і розходяться. Партнери по спілкуванню залишаються анонімними.

Функціонально-рольове спілкування припускає зв'язки між його учасниками, що виконують певні соціальні ролі на тимчасових відрізках різної діяльності. Партнерів в цьому спілкуванні зв'язують взаємні обов'язки по відношенню один до одного: лікар — хворий, керівник — підлеглий, лектор — слухач, педагог — учень. В основному функціонально-рольове спілкування обумовлене посадовими позиціями його учасників. Так, на виробництві майстер виконує розпорядження начальника цеху і виконує соціальну роль підлеглого, а повернувшись додому, в стосунках “батьки — діти” він же займає провідну позицію.

Неформальне спілкування є всілякими особистісними контактами за межами офіційних стосунків. Це, наприклад, спілкування між друзями. Його особливістю є вибірковість відносно партнера.

Спілкування виступає в трьох іпостасях. По-перше, воно має комунікативну функцію. Вступаючи в контакти, один з одним, люди передають інформацію не тільки за допомогою мови (вербальне спілкування), але і за допомогою міміки і жестів (невербальне спілкування). По-друге, спілкування виступає як взаємодія (інтеракація), в якій партнери можуть обмінюватися діями і вчинками, не вимовляючи ні єдиного слова, так обмінюються грошовими знаками продавець і покупець при товарно-грошових стосунках, що склалися в суспільстві, так взаємодіють танцівники балету і члени спортивних команд. По-третє, спілкування неодмінно пов'язане з взаємним сприйняттям партнерів (перцепція). Для тих, що спілкуються важливо, чи сприймає партнер іншого з довірою, тямущого або ж один з них заздалегідь припускає, що протилежна сторона залишиться глухою до повідомлення.

Товариськість в найширшому змісті — це психічна готовність людини до організаторсько-комунікативної діяльності. Структура товариськості багатошарова і її слід розглядати, як правомірно вважає В.А. Кан-Калік, в єдності трьох компонентів: потреби в спілкуванні з боку особистості, високого емоційного тонусу на всьому тимчасовому відрізку спілкування і стабільних комунікативних навичок і умінь.

Закінчуючи розмову з цього питання, пропонується учасникам розглянути теоретичні знання і організовувати практику спілкування для того, щоб бути успішним в спілкуванні.

 

А. Спостережливість в спілкуванні.

 

Вправа “Що пам'ятаю?”

Один з учасників (за бажанням) сідає спиною до аудиторії. Останні вголос загадують одного з присутніх. Завдання ведучого — якомога докладніше описати зовнішній вигляд загаданого. Коли опис буде закінчений, члени групи можуть доповнити опис своїми спостереженнями. Після цього хто-небудь інший сідає спиною до аудиторії, загадується нова людина і процедура повторюється. Зміна ведучого відбувається ще кілька разів.

Обговорення.

  • Легко або важко було описувати зовнішність?
  • У чому були труднощі?
  • Чому?
  • Що найлегше згадується?
  • Що важче?
  • Кому було легко виконувати цю вправу?
  • Чому?

 

Вправа “Передай іншому”

Учасники заняття-тренінгу сидять в колі і по черзі кожен без слів передає сусідові який-небудь уявний предмет. Сусід повинен “узяти” його відповідним чином і назвати. Потім він пропонує вже інший, свій предмет наступному по колу. Вправа повторюється до тих пір, поки всі не приймуть участь.

Обговорення.

  • Легко або важко було передавати предмет?
  • Кому легко?
  • А в чому були труднощі?
  • Легко або важко було відгадувати предмет?
  • Кому було легко?
  • А в чому полягали труднощі?

 

Б. Невербальне спілкування.

 

В. Вміння слухати іншого.

Вправа “Спина до спини”

Учасники (за бажанням) сідають на стільці спиною один до одного. Їх завдання — вести діалог на ту тему, що цікавить обох, протягом 3-5 хвилин. Решта учасники грає роль мовчазних глядачів.

Обговорення.

Діти діляться своїми відчуттями.

Чи легко було вести розмову?

У чому були труднощі?

Чи є задоволення від розмови?

Глядачі висловлюють свої спостереження. Можна повторити вправу ще з однією парою учасників.

 

Г. Точна передача інформації.

 

Вправа “Передача інформації”.

Зараз всі ви покинете кімнату, залишиться тільки одна людина. Їй  я зачитаю текст. Після цього я запрошу в кімнату другого учасника, і перший перекаже йому текст, який тільки що прослуховував. Потім я запрошу в кімнату третього учасника. Другий розповість йому те, що розповіли йому. Потім я покличу наступного, і так до тих пір, поки всі учасники не опиняться в кімнаті. Прохання до всіх уважно слухати кожного учасника.

Потім виконується вправа згідно інструкції.

Текст підбирається психологом довільно. Бажано, щоб він був малознайомим. Добре підходять газетні замітки з рубрики “Інформація”.

Необхідно, щоб були два-три герої і певна протяжність дії. Об'єм тексту — близько 50 рядків. (Психологові слід мати запасний варіант тексту, на випадок повтору вправи.)

Обговорення.

  • За рахунок чого відбулося спотворення інформації?
  • Що “свого” кожен вніс до розповіді?
  • Чи буває так в житті?
  • Що треба робити, щоб спотворення були мінімальними?
  • Що з вами відбувається, коли ви не розумієте змісту того що відбувається, що ви відчували і як раніше на це реагували?

 

Самодіагностика.

 

Анкета чи “Умієте ви контролювати себе” (А.Толстих)

 

Підкресліть “так”, якщо ви згодні з твердженням, чи ні”, якщо не згодні.

1. Мені важко наслідувати іншим. Так, ні

2. Я б, мабуть, міг при нагоді зваляти дурня, щоб привернути увагу або потішити оточуючих . Так, ні.

3. З мене міг би вийти непоганий актор. Так, ні.

 

4. Іншим людям іноді здається, що я переживаю щось більш глибоко, чим це є насправді. Так, ні.

5. У компанії я рідко є в центрі уваги. Так, ні.

6. У різних ситуаціях і в спілкуванні з різними людьми я часто поводжуся абсолютно по-різному. Так, ні.

7. Я можу відстоювати тільки те, в чому я щиро переконаний. Так, ні.

8. Щоб досягти успіху в справах і в стосунках з людьми, я прагну бути таким, яким мене чекають побачити. Так,  ні.

9. Я можу бути доброзичливим з людьми, яких я не виношу. Так, ні.

10. Я завжди такий, яким здаюся. Так, ні.

 

Нарахуєте собі по одному балу за відповідь “ні” на 1-ше, 5-те і 7-ме питання і за відповідь “так” на всі останні. Підрахуйте суму балів.

Якщо ви відповідали щиро, то про вас, мабуть, можна сказати наступне:

0-3 бали  – у вас низький комунікативний контроль. Ваша поведінка стійка, і ви не вважаєте за потрібне її змінювати залежно від ситуації. Ви здатні до щирого саморозкриття в спілкуванні. Деякі вважають вас “незручним” в спілкуванні унаслідок вашої прямолінійності.

4-6 балів – у вас середній комунікативний контроль. Ви щирі, але стримані в своїх емоційних проявах. Вам слід більше рахуватися  в своїй поведінці з навколишніми людьми.

7-10 балів – у вас високий комунікативний контроль. Ви легко входите в будь-яку роль, гнучко реагуєте на зміни ситуації і навіть в змозі передбачати враження, яке ви справите  на оточуючих.

Правила ведення бесіди і дискусії.

Пропонуються учасникам назвати основні умови ведення бесіди і дискусії. В ході колективного обговорення приймаються правила ведення дискусії:

— покажіть свою дружню прихильність до співрозмовника;

— прагніть, щоб вашим співрозмовникам було цікаво і приємно спілкування з вами;

— умійте вислухати думку іншого, не перебивайте того, що говорить;

— не відволікайтеся, коли говорять інші;

— не уникайте погляду співрозмовника, дивіться в очі тому, що говорить або слухає вас;

— не бійтеся висловитися;

— чітко і коротко висловлюйте свою думку, уникайте багатослівності і відхилення від теми;

— аргументуйте свою мову, будьте логічні в доказі своєї думки;

— не робіть висновків до того, як зрозумієте думку іншого і проблему до кінця;

— враховуйте, що ви і ваш співрозмовник, можете обговорювати не одне і те ж питання;

— стежте за тим, щоб для вас і вашого співрозмовника слова мали однаковий зміст;

— проявляйте пошану до думки іншого, визнавайте його право мати свою точку зору, можливо, і відмінну від вашої;

— майте мужність визнати свою неправоту, не ображайтеся на співрозмовника, тим більше, не ображайте його;

— будьте ввічливі і тактовні;

— не зловживайте часом іншого;

— не займайте негативну позицію по відношенню до співрозмовника;

— умійте відчувати співрозмовника, контролюйте свою поведінку за допомогою питань: “Чи правильно він розуміє мене?”, “Чи правильно я розумію його?”

Яка б не була мета спілкування, завжди корисно знати прийоми правильного слухання:

1. З'ясуйте свої звички слухати. Які ваші сильні сторони? Які ви робите помилки? Може, ви судите про людей дуже швидко? Чи часто ви перебиваєте співрозмовника? Які перешкоди спілкування найбільш вірогідні у ваших відповідях? Які з них використовуються вами найчастіше? Знання своїх звичок слухати є першим етапом в їх корекції.

2. Не втікайте від відповідальності за спілкування. Пам'ятаєте, що в спілкуванні беруть участь дві людини: один говорить, інший слухає. Як може хто-небудь дізнатися, що ви його не розумієте, поки ви самі не скажете йому про це?

3. Будьте фізично уважні. Оберніться лицем до того, що говорить. Підтримуйте з ним візуальний контакт. Переконайтеся, що ваша поза і жести говорять про те, що ви слухаєте. Сидіть або стійте на такій відстані від співрозмовника, яка забезпечує зручне спілкування обом. Пам'ятайте, що той, що говорить хоче спілкуватися з уважним, живим співрозмовником, а не з кам'яною стіною.

4. Зосередьтеся  на тому, що говорить співрозмовник. Оскільки зосередженою увага може бути недовго (менш однієї хвилини), слухання вимагає свідомої концентрації уваги. Прагніть звести до мінімуму ситуаційні перешкоди. Наприклад, телевізор або телефон, не допускайте “блукання” думок. Допомогти концентруватися на тому, про що говорить співрозмовник, найімовірніше, може ваша фізична увага і мовна активність.

5. Прагніть зрозуміти не тільки зміст слів, але і почуття співрозмовника. Пам'ятайте, що люди передають думки і почуття “закодованими” — відповідно до соціально прийнятих норм. Слухайте не тільки інформацію, але і передавані відчуття.

6. Спостерігайте за невербальними реакціями того, що говорить. Оскільки велика частина спілкування є невербальною, будьте уважними не тільки до слів, але і до міміки і жестів того, що говорить. Стежте за виразом обличчя співрозмовника і за тим, як часто він дивиться на вас пильно або як він підтримує з вами візуальний контакт. Стежите за тоном голосу і швидкістю мови. Зверніть увагу на те, як близько або далеко від вас стоїть той, що говорить, чи сприяють невербальні моменти посиленню мови співрозмовника або вони протиріччать висловлюваному словами.

7. Дотримуйтеся схвальної установки по відношенню до співрозмовника. Це створює сприятливу атмосферу для спілкування. Чим той, що більше говорить відчуває схвалення, тим точніше він виражає те, що хоче сказати. Будь-яка негативна установка з боку слухача викликає захисну реакцію, відчуття невпевненості і настороженості в спілкуванні.

8. Прагніть виразити розуміння. Користуйтеся прийомами слухання, рефлексії, щоб зрозуміти, що насправді відчуває співрозмовник, і що він намагається зрозуміти. Емпатійне спілкування означає не тільки схвалення співрозмовника, але дозволяє точніше зрозуміти повідомлення.

9. Слухайте самого себе. Це особливо важливо для вироблення уміння слухати інших. Коли ви стурбовані або емоційно збуджені, то менше всього здатні слухати те, що говорять інші. Якщо ж чиєсь повідомлення торкнеться ваших відчуттів, виразите їх співрозмовникові: це прояснить ситуацію і допоможе вам слухати інших краще.

10. Відповідайте на прохання відповідними діями. Пам'ятайте, що часто мета співрозмовника — отримати що-небудь реальне відчутне, наприклад, інформацію, або зміну думки, або змушення зробити що-небудь. В цьому випадку адекватна дія — краща відповідь співрозмовникові.

 

Тест “Уміння слухати”

 

Після  обговорення прийомів слухання учням пропонується відповісти на питання тесту.

 

Інструкція: На кожне з нижчеприведених питань слід дати один з п'яти варіантів відповіді: “майже завжди”, “в більшості випадків”, “іноді”, “рідко”, “майже ніколи”.

Мабуть, не буде зайвим нагадати, що найбільш точну відповідь ви отримаєте при максимальній щирості.

 

Питання.

1. Чи намагаєтесь Ви “завершити” бесіду в тих випадках, коли тема (або співрозмовник) нецікаві вам?

2. Чи дратують Вас манери Вашого партнера по спілкуванню?

3. Чи може невдалий його вираз спровокувати Вас на різкість або грубість?

4. Чи уникаєте Ви вступати в розмову з невідомою або маловідомою людиною?

5. Чи маєте Ви звичку перебивати співрозмовника?

6. Чи вдаєте ви, що уважно слухаєте, а самі думаєте зовсім про інше?

7- Чи міняєте тон, голос, вираз обличчя залежно від того, хто Ваш співрозмовник?

8. Чи міняєте тему розмови, якщо співрозмовник торкнувся неприємної для Вас теми?

9. Чи поправляєте людину, якщо в його мові зустрічаються неправильно вимовлені слова, назви?

10. Чи буває у Вас поблажливо-менторський тон з відтінком зневаги і іронії по відношенню до того, з ким Ви говорите?

 

Обробка результатів:

“майже завжди” — 2 бали

“в більшості випадків” — 4 бали

“іноді” — 6 балів, “рідко” — 8 балів

“майже ніколи” — 10 балів.

 

Яка сума набраних вами балів?

 

Трактування результатів:

Якщо ви набрали більше 62 балів, то дана тема для вас неактуальна, якщо ви набрали від 55 до 62 балів — ви слухач “середнього рівня”, рекомендуємо вам використовувати прийоми правильного слухання і розвивати навички правильного слухання. Якщо ви набрали менше 55 балів, то настійно рекомендуємо уважно вивчити записи, які ви зробили на занятті і постійно використовувати запропоновані рекомендації в практичній діяльності.

 

Вправа “Асоціація”, направлена на розвиток конструктивної взаємодії і групового об'єднання.

 

Один з учасників стає ведучим і виходить за двері. Останні вибирають кого-небудь з тих, що залишилися, якого він повинен вгадати по асоціаціях. Ведучий  входить і намагається вгадати, кого саме загадали, ставлячи питання на асоціації: “На яку квітку він схожий?”, “На який смак?”, “На яку пісню?”, “На яку книгу?” і тому подібне. При цьому ведучий показує, хто саме повинен йому відповісти. Він задає обумовлене заздалегідь число питань (зазвичай 5), після чого повинен назвати того, кого загадали. Якщо вгадує, то названий стає ведучим. Якщо ні - йде знов. Якщо не вгадав більше двох разів - вибуває з гри.

 

Обговорення.

- Коли легко було вгадувати: коли відповідав той, кого загадали, або хто-небудь інший? З чим це пов'язано?

- Відмінність тим часом, якими ми представляємося самим собі, якими - іншим людям.

 

Вправа “Дзеркало”.

Учасники діляться на дві команди - ті, що сидять на правій і на лівій стороні парти. По сигналу ведучого той, хто сидить на правій стороні, повинен зобразити без слів, за допомогою жестів, пози, міміку - упевненого, невпевненого чи грубої людини, а той учень, що сидить на лівій стороні повинен здогадатися, кого він зображав. Якщо він вгадав правильно, обидва учасники піднімають руку вгору. Після того, як буде пройдений весь ряд, ролі міняються. Ведучий фіксує кількість правильно вгаданих поз.

 

Після виконання вправи проводиться коротке обговорення:

- Які пози частіше загадувалися, чому?

- Які легше вгадувалися, чому?

- Яке значення має вербальне і невербальне спілкування?

 

Рефлексія.

  • Що сподобалося під час проведення заняття-тренінгу?
  • Що нового дізналися по даній темі?
  • Які важливі “відкриття” для себе вами зроблені?
  • Де і коли ви їх зможете застосувати?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тренінг для молодших підлітків

 

"Чи уміємо ми спілкуватися"

 

Мета|ціль|: познайомити учасників з|із| основними прийомами по обміну інформацією, формувати уміння її обробляти, знаходити|находити| в отриманій інформації життєво важливі аспекти|поважне| для вирішення актуальних проблем.

 

Завдання|задачі|: розвивати у учасників пошану|повагу| до інших і самоповагу, навчити долати|переборювати| внутрішній неспокій|занепокоєння|, підтримувати один одного, довіряти і довірятися. Учити|вчити| досягати успіху без суперництва, вірити, що все це необхідно і в школі.

 

Хід заняття:

 

Сьогодні ми поговоримо про спілкування. Ваш життєвий досвід|дослід| ще малий, і деколи|почасти| ви не знаєте, як поводитися в різних ситуаціях, як поступати|надходити|, щоб|аби| не було конфліктів. Давайте, перш за все|передусім|, поговоримо, чи конфліктна ви особа|особистість|. Для цього відповідайте на питання анкети.

 

1. У класі почалася|розпочинала| суперечка|спір| на підвищених тонах. Ваша реакція:

не приймаю участі;

коротко висловлююся в захист тієї точки зору, яку вважаю за правильну;

активно втручаюся і “викликаю|спричиняю| вогонь на себе”.

2. Чи виступаєте|вирушаєте| ви на зборах|зібраннях| (класній годині) з|із| критикою дорослих?

ні;

тільки|лише| якщо маю для цього вагомі підстави;

критикую завжди і по будь-якому приводу.

3. Чи часто ви сперечаєтеся з|із| друзями?

тільки|лише| жартома і те якщо це люди не образливі;

лише по принципових питаннях;

сварки – моя стихія.

4. Ви стоїте в черзі. Як ви реагуєте, якщо хтось лізе вперед?

обурююся в душі, але|та| мовчу: собі дорожче;

роблю|чиню| зауваження – треба ж навчити грубіяна хорошому|доброму| тону;

проходжу|минаю| вперед і починаю|розпочинаю| спостерігати за порядком|ладом|;

5. Удома|вдома| на обід подали несолоний суп. Ваша реакція.

не підніматиму|підійматиму| бучу із-за дрібниці;

мовчки візьму сільницю;

не утримаюся|стримуватимуся| від їдких зауважень, і, мабуть, демонстративно відмовлюся від їжі|їди|.

6. На вулиці або в транспорті вам наступили|настали| на ногу.

з|із| обуренням|збуренням| подивлюся|погляну| на кривдника;

сухо без емоцій зроблю зауваження;

висловлюся, не соромлячись у виразах.

7. Хтось в сім'ї купив річ, яка вам не подобається.

промовчу;

обмежуся коротким, але|та| тактовним коментарем;

висловлю все, що я про це думаю|вважаю|.

8. Не повезло, на вулиці в лотерею ви просаджали купу грошей. Як ви до цього віднесетеся?

постараюся здаватися|видаватися| байдужим, але|та| не дам собі слово ніколи більше не брати участь в цьому неподобстві;

не приховаю розчарування, але|та| віднесуся до того, що відбувся з|із| гумором, пообіцявши узяти реванш;

програш зіпсує мені настрій, подумаю, як помститися кривдникам.

Ключ|джерело|: 1-й варіант відповіді – 4 очки, 2 – 2 очки, 3 – 0 очок. Йде підрахунок балів. Клас розбивається на три психологічні типи|типів|.

Психолог  дає таку інформацію.

22-32 очка. Ви тактовні і миролюбні, йдете|вирушаєте| від суперечок|спорів| і конфліктів, уникайте критичних ситуацій на роботі і удома|вдома|. Вислів “Платон мені друг, але|та| істина дорожча!” не може бути вашим девізом. Вас іноді|інколи| називають пристосованцем. Наберіться сміливості і, якщо обставини зажадають, висловлюйтеся принципово, незважаючи на осіб.

12-20 очок. Ви славитеся людиною конфліктною. Але|та| це перебільшення. Ви конфліктуєте, тільки|лише| якщо немає іншого виходу, коли всі інші засоби|кошти| вичерпані. Ви здатні|здібні| твердо обстоювати свою думку, не думаючи|вважати|, як це відіб'ється на стосунках до вас товаришів. При цьому ви не “виходите за рамки”, не принижуєтеся до образ. Все це викликає|спричиняє| до вас пошану|повагу|.

До 10 очок. Спори і конфлікти – це ваша стихія. Адже ви любите|кохаєте| критикувати інших, якщо ж почуєте зауваження в свою адресу – можете з'їсти людину живцем. Це критика ради критики. Не будьте егоїстом. Дуже важко доводиться|припадає| тим, хто|КТО| поряд з|поряд із| вами. Ваша нестриманість відштовхує людей. Чи не тому у вас немає справжніх|теперішніх| друзів? Постарайтеся приборкати свій характер|вдачу|.

Всім хочеться стати трішки краще. Це я знаю по собі. Адже є багато можливостей|спроможностей| навчитися жити безконфліктно. Один із|із| способів - уміння робити|чинити| компліменти.

 

 

 

 

 

Давайте повчимося говорити один одному приємні слова.

 

Вправа «Компліменти».

Викликаються|спричиняють| 2 людини – хлопчик і дівчинка|дівчатко|. Роблячи|чинити| вперед по одному кроку, вони говорять один одному компліменти. Хто|КТО| виграє?

Весь клас уважно слухає, коли хлопчик і дівчинка|дівчатко| виходять і встають один напроти|навпроти| одного, говорять компліменти. Виграє той, хто|КТО| більше і красивіше говорить компліменти.

Уміння висловити свою прихильність до співбесідника|співрозмовника| – це ще не все. Молодій людині треба уміти вести діалог, тобто підтримувати бесіду, не відволікаючись від основної теми.

Отже, наступна вправа називається

 

“Культурна бесіда”.

Дві людини сідають один проти|супроти| одного. Письмово на папері протягом двох хвилин|мінут| кожен повинен викласти тему і мету|ціль| розмови. Наприклад, я хочу знати, який останній фільм подивився|поглянув| мій співбесідник|співрозмовник|, і яка думка у нього склалася про цей фільм.

Психолог  формулює для дітей|хлопців| завдання|задачу|: пропонує побудувати|спорудити| бесіду так, щоб можна було уважно вислухати свого партнера, допомогти йому розкрити тему, а заразом|одностайно| вирішити|рішати| і свої завдання|задачі| (час діалогу – 4 хв).

Коли діти|хлопці| пишуть на папері тему і мету|ціль| розмови, психолог з учнями|виучують| проводить фізкультурну хвилинку|мінуту| для дихання (запрошуються два учня, які показують виконання вправ “Кучер” - на вдиху вимовляєте|виголошуєте| “но-но-но|.”, робите|чините| добір повітря і на видиху “тпру”.

“Насос” – 1 людина гойдає|качає| “насос”, при цьому говорить “ш-ш-ш|.” різко видихаючи, а 2 надувається як куля, піднімаючи|підіймати| руки і набираючи повітря, потім на видиху вимовляє|виголошує| “с-с-с|.”, опускаючи руки.

У мові|промові| культурної людини, що уміє спілкуватися, обов'язково мають бути слова ввічливості. Ввічливість – невід'ємна якість спілкування.

Давайте ж пограємо в

 

“Мовний етикет”.

Грають дві людини.

Назвіть|накликайте| слова вітання|привітання|. (Здрастуйте! Добрий ранок! Добридень! Добрий вечір! Вітаю вас! Привіт! Салют!)

Висловіть прохання. ( Ви можете мені сказати?.. Не могли б ви мені?.. Скажіть, будь ласка. Дозволите попросити вас. Не могли б ви?.. Будьте такі люб'язні. Будьте добрі!)

Якими словами краще всього почати|розпочинати| знайомство? (Дозвольте представити|уявляти| вам. Дозвольте познайомити вас. Познайомтеся. Як тебе звуть|кличуть|? Ви знайомі? Дозвольте познайомитися.)

Як прийнято вибачатися в культурному суспільстві|товаристві|? ( Приношу вам свої вибачення. Дозвольте мені вибачитися. Не можу не принести вам свої глибокі вибачення. Пробачте|вибачите| за.)

Чи є декілька слів  підбадьорення|заохочення| у тебе в запасі ? (Не засмучуйтеся. Немає приводу для тривоги|занепокоєння|. Немає нічого поганого в тому, що. Все буде добре. Заспокойтеся.)

Чи є у тебе запас слів подяки|вдячності| ? ( Дякую вам. Спасибі. Дозвольте подякувати| вам. Заздалегідь|наперед| вдячний. Вдячний вам. Прийміть мою подяку|вдячність|.)

Як попрощатися, щоб|аби| людям було приємно знов|знову| зустріти тебе? (До побачення! Сподіваюся|надіюся| побачити вас ще! Доброго шляху|колії|! До завтра! Всього доброго|доброго|! Завжди раді вас бачити! Приємно було познайомитися!)

При спілкуванні дуже часто виникають важкі|скрутні| ситуації, знайти вихід, з|із| яких деколи|почасти| нелегко. Але|та| потрібно. Спробуємо це зробити.

 

Вправа «Розгляд ситуацій».

Олена (скривджена). Вчора|учора| ти, Андрій, йшов мені назустріч і не привітався|привітався|. Це неввічливо.

Андрій (здивований). А чому я повинен вітатися? Ти мене перша побачила, ось|от| би і привіталася|привіталася|.

Хто|КТО| має рацію? (Хто|КТО| краще вихований, той вітається першим.)

 

Мовний етикет.

Використовуються тільки|лише| чарівні слова: вітання|привітання| (здрастуйте, привіт, салют, добрий ранок), прохання (ви не могли б., будь ласка, будьте такі добрі.), знайомства (дозволите познайомитися, давайте познайомимося, можна з|із| вами познайомитися і т. д.), вибачення (приношу вам свої вибачення, дозвольте вибачитися, мої глибокі вибачення.), схвалення (не засмучуйтеся, немає приводу для неспокою|занепокоєння|, немає нічого поганого в тому, що., все буде добре), подяка|вдячність| (дякую вам, спасибі, заздалегідь|наперед| вдячний, вдячливий вам), прощання (до побачення, доброго шляху|колії|, до завтра, всього хорошого|доброго|.)

 

Ситуація.

Катя. Зовсім необов'язково вітатися зі|із| всіма знайомими. Ось|от| у нас сусідка така шкідлива, що я не хочу їй здоров'я бажати. Що ж мені, прикидатися?

Чи має рацію Катя?

Тебе обізвали. Твоя реакція?

Не надам значення.

Відбудуся жартом (демонстративно розкланяюся|кланятимуся| і подякую за “хороші|добрі|” слова).

Віддячу тим же (обізву).

Поскаржуся старшим.

Якими ж якостями характеру|вдачі| повинна володіти людина, яка гідна наслідування, якій можна завжди і у всьому довіритися? Створимо колективний портрет, заздалегідь розіб'ємося на три групи і порадимося.

(В цей час у|біля| дошки одна людина розбирає на дві стопки картки|карточки|, на яких вказані позитивні і негативні|заперечні| якості.)

Позитивні якості: доброзичливість, безвідмовність, тактовність, миролюбність, ввічливість, чесність, великодушність, гостинність, делікатність, добросердість, життєрадісність, ініціативність, дотепність, чуйність, скромність, справедливість, коректність|, непідкупність, патріотизм.

Негативні|заперечні| якості: грубість, нетактовність, нестриманість, прискіпливість|причепливий|, дратівливість, агресивність, заздрісність, байдужість, балакучість, нісенітність, єхидність, жадність, злопам'ятність, легковажність, лицемірство, користолюбство, недбалість, настирливість, образливість.

А зараз я пропоную всім серйозне завдання|задавання|. Протягом 5 хвилин|мінут| 3 групи (по рядах|лавах| в класі) напишуть свої пропозиції|речення| в загальне|спільне| зведення|склепіння| законів спілкування нашого класу. За основу можна узяти досвід|дослід| всього людства. Хтось пригадає заповіді з|із| Біблії, а хтось – поради|поради| психологів.

Закони, про які йде мова|промова|, можна узагальнити і записати, наприклад, так.

Найголовніша людина на світі – це той, хто|КТО| перед тобою. Полюбіть його, знайдіть позитивні якості в ньому. Подаруйте йому знаків уваги і пошани|поваги|.

Шукайте те, що вас зближує, прагніть не суперечити|перечити| співрозмовникові|співрозмовникові| по будь-якому приводу.

Прагніть не відзиватися про людей погано, ні в чому не звинувачуйте співбесідника|співрозмовника|.

Будуйте спілкування на рівних, не дивіться на співбесідника|співрозмовника| звисока.

Бережіть|зберігайте| співрозмовника|співрозмовника|, позбавте його від образ і звинувачень|обвинувачень|.

Не сперечайтеся за дрібниць.

Не сперечайтеся з|із| тим, з|із| ким|КТО| сперечатися марно.

Не сперечайтеся з|із| тим, кому|КТО| важливіше|поважний| за спори, а не істина.

Уникайте категоричності, особливо в запереченнях.

Шукайте можливість|спроможність| погодитися, а не заперечити.

Прагніть не до перемоги, а до істини і миру|світу|.

На закінчення хочу дати вам декілька рецептів поведінки.

Неввічливо під час розмови відводити кого-небудь|абикого| убік, щоб|аби| говорити з|із| ним наодинці;

неввічливо підслуховувати|підслухувати|, про що говорять двоє осторонь|збоку|, - в таких випадках слід просто відійти від них подалі|чимдалі|.

Ніколи не шепочіться|шепчіть| в гостях. Не переривайте хто, що говорить. Якщо хтось заговорить одночасно з вами, припинитеся і дайте йому закінчити фразу.

У суспільстві|товаристві| і за столом не демонструйте байдужість, хоча краще мовчати, чим говорити дуже|занадто| багато.

Ніколи не говоріть іншим того, що було б неприємно вислухати вам самим. Грубі, різкі слова часто повертаються бумерангом і б'ють того, що самого говорить.

 

Рефлексія

Я думаю|вважаю|, що після|потім| сьогоднішнього заняття ми ще раз задумаємося|замислимося| про наше відношення|ставлення| до близьких нам людей.

 

 

 

Стрес і прийоми його регуляції

«Психологічний тренінг для підлітків»

 

Мета: Формування навиків саморегуляції для зняття негативних наслідків стресу.

 

Завдання:

Познайомити учнів  з поняттям стрес  і його видами. Зрозуміти  значення стресу в житті людини. Гармонізувати психоемоційний стан. Розвивати  у підлітків сенсорно-перцептивну сферу. Познайомити  підлітків із способами  саморегуляції  в подоланні стресу.  Допомогти оволодіти навиками їх застосування.           

Формувати уміння до саморефлексії у підлітків.

 

Обладнання: ватман, маркер, магнітофон, газети, мультимедійний проектор, слайдшоу із зображенням природи, компакт-диски з музикою: Чайковського,  Моцарта, Гріга, Ф.Гойя, Бетховена, з композицією тяжкого рока;  а також із звуками води і птахів.

 

Хід заняття

 

1.  Вітання ведучого і гра-активатор «Один до одного» ( 2 хв)

- Здрастуйте. Сьогоднішнє наше заняття присвячене способам зняття негативних наслідків стресу. Але спочатку я пропоную вам зіграти в гру.

  Вам необхідно вільно переміщатися по аудиторії і виконати мої команди. Коли я скажу: «Друг до дружки», - ви повинні знайти собі пару. Після того, як ви знайдете пару, я дам вам завдання гра проходить під плавну музику)

І так почали: « Один до одного!»

Тепер потисніть один одному руку, доторкніться один до одного - нога до ноги, ніс до носа, голова до голови, вухо до вуха, щока до щоки і ін.

Знову рухайтеся по класі і шукайте нову пару. Гра продовжується в нових парах.

Обговорення:

Які відчуття ви відчували?

Розкажіть про це за допомогою асоціацій.( передається м'яка іграшка і кожен з учасників називає предмет або явище з яким у нього асоціювалися відчуття від гри)

 

2. Вправа « Інтерв'ю»(2 хв)

Лист 1

 

Лист 2

 

  1. Що для вас стрес?
  1. Хто або що вас дратує?

2.Чи відчувають стрес ваші близькі?

  1. Що зазвичай ви говорите близьким, коли ви бачите що вони роздратовані?

3.На що схожий ваш стресовий стан?

 

3.Могли б ви взагалі не відчувати стрес?

 

- А зараз ми з вами спробуємо узяти інтерв'ю.   Ми знаємо, журналістам доводиться розмовляти з людьми іноді в складних обставинах, і вони справляються із завданням. Ви зараз розділитеся на пари і отримаєте дослідні листи, ваше завдання узяти інтерв'ю.( Як тільки учасники отримують дослідні листи, включається голосно музика тяжкого року, яка триває до кінця інтерв'ю)

Обговорення: - Що дратувало вас? Що заважало?

 

 

3.Вправа « Ліплення» (2 хв)

- А зараз спробуйте зліпити з газети (вона заздалегідь підготовлена для кожного підлітка) своє відчуття від цієї вправи. Якщо це щось приємне те може бути куля, щось м'яке, а якщо неприємні, то можна навіть розірвати на шматочки. Все залежить від вашого внутрішнього стану.

4. Міні-лекція « Виникнення стресу і його види» (10 хв)

План

а) Що таке стрес.

Стрес - стан психічної напруги, що виникає в процесі діяльності в найбільш складних і важких умовах. Життя часом стає суворою і безжалісною школою для людини. Виникаючі на нашому шляху труднощів (від дрібної проблеми до трагічної ситуації) викликають у нас емоційні реакції негативного типу, що супроводжуються цілою гамою фізіологічних і психологічних зрушень.

Існують різні наукові підходи до розуміння стресу. Найбільш популярної є теорія стресу, запропонована Г.Селье. У рамках цієї теорії механізм виникнення стресу порозумівається в такий спосіб.

б) Як він виникає.

Усі біологічні організми мають життєво важливий уроджений механізм підтримки внутрішньої рівноваги і балансу. Сильні зовнішні подразники можуть порушити рівновагу. Організм реагує на це захисно-пристосувальною реакцією підвищеного порушення. За допомогою порушення організм намагається пристосуватися до подразника. Це неспецифічне для організму порушення і є станом стресу. Якщо подразник не зникає, стрес підсилюється, розвивається, викликаючи в організмі цілий ряд особливих змін - організм намагається захиститися від стресу, попередити його або придушити. Однак можливості організму не безмежні і при сильному стресовому впливі швидко виснажуються, що може привести до захворювання і навіть смерті людини.

Екстремальні ситуації впливають на людину по кілька разів на день, і в принципі стреси потрібні людині, тому що вони підвищують тонус. Однак якщо вони досягають визначеного критичного рівня, то діють не тільки на шкоду організмові, але і вашій активності.

Стрес — це неспецифічна реакція організму у відповідь на несподівану та напружену ситуацію; це фізіологічна реакція, що мобілізує резерви організму і готує його до фізичної активності типу спротиву, боротьби, до втечі.

Під час стресу виділяються гормони, змінюється режим роботи багатьох органів і систем (ритм серця, частота пульсу тощо).

Стресова реакція має різний прояв у різних людей: активна — зростає ефективність діяльності, пасивна - ефективність діяльності різко зменшується.

1. Стадія тривоги. Це найперша стадія, що виникає з появою подразника, що викликає стрес. Наявність такого подразника викликає ряд фізіологічних змін: у людини учащається подих, трохи піднімається тиск, підвищується пульс. Змінюються і психічні функції: підсилюється порушення, вся увага концентрується на подразнику, виявляється підвищений особистісний контроль ситуації.

Усе разом покликано мобілізувати захисні можливості організму і механізми саморегуляції на захист від стресу. Якщо цієї дії досить, то тривога і хвилювання вщухають, стрес закінчується. Більшість стресів дозволяється на цій стадії.

2. Стадія опору. Настає у випадку, якщо стрес фактор, що викликав, продовжує діяти. Тоді організм захищається від стресу, витрачаючи "резервний" запас сил, з максимальним навантаженням на всі системи організму.

3. Стадія виснаження. Якщо подразник продовжує діяти, то відбувається зменшення можливостей протистояння стресові, тому що виснажуються резерви людини. Знижується загальна опірність організму. Стрес "захоплює" людини і може привести його до хвороби.

в) Стрес «Кролика»

г) Стрес «Лева»

Обговорення:

Хто з вас випробовував стрес «Кролика» або «Лева»? В яких ситуаціях?

Як ви думаєте, стрес може позитивно впливати на нас?

А в чому воно полягає

 А які негативні наслідки вам відомі?

 Чи варто їх уникати?

 

5. Знайомство із  способами  саморегуляції  в подоланні негативних наслідків стресу. (15 хв)

- Чи умієте ви справлятися зі своїм стресом?

Давайте зараз разом пригадаємо, як мама утішає свою дитину? (гладить)

Як це робить друг? (поплескував по плечу)

А коханий? (обіймає)

А як син утішає матір? (притискається, цілує)

А якщо немає нікого поряд? Ось зараз я дам вам декілька рад про те, як самому собі допомогти подолати негативні наслідки стресу і ми з вами спробуємо їм навчитися.

 

5.1. Поплескування по колінах, щоках.

5.2. Поглажування.

5.3. «Антистресова крапка» .

.

5.4. « Божественні ворота»( знімає крайню роздратованість)

 

5.5 «Мудра землі» (знімає стреси, підвищує самооцінку).

Складіть великий і безіменний пальці кільцем, останні випряміть. Закрийте очі і замріть.

5.6. «Сходи небесного храму» (знімає стан безвихідності, тугу, покращує настрій)

Складіть пальці у вигляді сходів: великий на великий, безіменний на безіменний. Мізинці випрямте, і замріть на декілька хвилин. Посміхніться!

5.7. «Сова і совеня» (звільняє від напруги)

Схопіть і щільно стискуйте м'язи правого плеча лівою рукою. Поверніть голову і подивіться назад через плече. Вдихніть глибоко і розведіть плечі. Подивіться через ліве плече і розведіть плечі. Опустіть підборіддя на груди і глибоко вдихніть, розслабляючи м'язи. Повторіть теж з лівим плечем.

5.8. « Крючки» (піднімає настрій, покращує позитивне відношення)

5.9. Вправа «Розслаблення»

   Руки скласти за спиною в замок і потягнутися, напружуючи спину. Розслабити м'язи. Розчепити руки.

 Поворушіть пальцями ніг.

 

6. Показ слайдшоу. (4 хв)

-А зараз спробуємо інший вид розслаблення. Ми дамо спокій нашому тілу і зробимо невелику прогулянку. (починається показ слайдів у супроводі звуків води і птахів, додаток 1.)

Обговорення: Що відчували зараз?

 

7. Гра «Почеркушки» (5 хв)

А зараз ми трохи пограємо: ви слухатимете музичні фрагменти і під час прослуховування накреслете що-небудь за допомогою штрихів, завитих, гачків і ін. Спробуйте начеркати те, що вам навіє музика.( включається запис, додаток 2)

Бланк для гри.

1

3

5

2

4

 

 

 

9.Релаксація. (5 хв)

- Дуже добре, ви чудово попрацювали.

Що виявилося на цьому занятті цікавим і корисним для вас?

А може щось вам не сподобалося?

 

10. Ритуал прощання. (1 хв)

Під музику із закритими очима треба доторкнутися до долонь один одного, відчути тепло, щоб отримана енергія на цьому занятті стала ще більша.

 

 

 

Конфлікти та їх вирішення

 

Мета|ціль| заняття:

  • познайомити учнів з|із| поняттям “конфлікт”;
  • дати уявлення про різні стилі вирішення конфлікту;
  • поглибити саморозуміння шляхом виявлення свого власного стилю, характерного|вдача| для поведінки в конфлікті.

 

Необхідні матеріали:

Папір для вправи “Сніжинки” і “Малюнок удвох|вдвох|”.

Бланки тестів чи “Умієте ви тримати себе в руках конфліктній ситуації?”, «Самооцінка конфліктності»

 

 

Хід заняття

 

Сьогодні ми говоритимемо про конфлікт, з'ясуємо, що це, які його можливі причини і емоції.

 

1. Що таке конфлікт.

Що таке конфлікт? (Вислухати названі|накликати| слова: злість, ненависть, сварка, нещастя, стрес, хвороба, радість, перемога і так далі).

Отже, слово конфлікт в перекладі|переведенні| з латинського означає “зіткнення|сутичку|”, а з погляду психології  «Конфлікт – явище, що виникає в результаті|унаслідок| зіткнення|сутички| протилежних дій, поглядів, інтересів, прагнень, планів різних людей».

 

2. Назвіть|накликайте| причини виникнення конфліктів?

Відповідь:

соціальна нерівність

дефіцит життєвих благ

боротьба за кращі позиції в суспільстві|товаристві|

розбіжність цінностей індивідів і суспільства|товариства|

протилежність інтересів людей

егоїстичність людей

погана інформація і непорозуміння|нерозуміння|

недосконалість людської психіки

 

3. Вправа “Асоціації”.

Якщо конфлікт – це одяг, то який? Якщо меблі, то які?

Який можна зробити висновок|висновок|? (У|біля| конфліктів є дві сторони – негативна і позитивна).

Конфлікти в житті неминучі, якщо люди мають свою власну позицію, не є|з'являються| бездумними виконавцями|виконувачами|.

Конфліктів немає тільки|лише| тоді, коли всі люди однакові, як роботи: однаково думають|вважають|, однаково відчувають|почувають|, живуть без сварок.

Потрібно пам'ятати, що практично з будь-якого питання у різних людей погляди відрізняються. Люди –  різні|! Ці відмінності|відзнаки| природні і нормальні. І зараз ми ще переконаємося в цьому при виконанні різних вправ.

 

4. Вправа “Сніжинки”.

Її  алгоритм:

Мовчки візьміть листок.

Складіть його навпіл.

Відірвіть правий верхній кут|ріг|.

Складіть ще раз навпіл.

Ще раз відірвіть правий верхній кут|ріг|.

Ще раз складіть навпіл.

І ще раз відірвіть верхній правий кут|ріг|.

Розгорніть листок і покажіть свій “витвір мистецтва” однокласникам.

 

Рефлексія.

Зверніть увагу, які різні| у вас вийшли сніжинки! Хоча був | чіткий алгоритм дій. Чому це відбулося? ( Відповіді дітей).

А якби|аби| всі сніжинки були однаковими, світ був би нудним|скучним| і незмінним. Отже конфлікти відіграють найважливішу роль в житті окремої людини, розвитку сім'ї, життєдіяльності школи, будь-якої організації, держави, суспільства|товариства| і людства в цілому|загалом|. У якійсь –  мірі вони навіть необхідні для розвитку ситуації і стосунків, для зростання|зросту| особистості|особистості|, інакше може наступити|настати| застій.

5. Аналіз ситуацій.

Тепер проаналізуємо ситуації.

Повсякденна  ситуація для всіх:

Вам на ринку продали бракований товар. Брак|шлюб| ви відмітили|помітили| пізніше. Як ви поступите|вчините|, якщо продавець молодший за вас; якщо комплекція продавця така, що Арнольду Шварценеггеру, в порівнянні з ним, робити|чинити| нічого|немає чого|?

Роздаю картки із ситуаціями трьом рядам.

Картка|карточка| 1

  1. Мати відпустила свою дочку погуляти і веліла прийти додому в 22.30 вчасно і без запізнень. Дочка прийшла додому в 00.00. Мати почала|стала| лаятися, говорити дочці, що вона не слухається і примушує|заставляє| її переживати.
  2. Хлопець|парубок| призначив зустріч дівчині на 20.00. Вона прийшла, його немає, пройшло|минало| 20 хвилин|мінут|. Дівчина побачила свого хлопця|парубка| і відразу почала|стала| кричати на нього.
  3. Мама, перш ніж піти попросила дочку прибрати удома|вдома|. Замість цього дочка пішла гуляти і не виконала це завдання|задавання|. Коли вона прийшла додому мама почала|розпочинала| її лаяти, а дочка почала|стала| стверджувати, що до неї подзвонила краща подруга Олена, яка завтра, виїжджає|поїхав| до Москви на місяць і, запросила погуляти з|із| нею і попрощатися.

 

Картка|карточка| № 2

1. Батько постійно дивиться спортивний канал. В результаті мати з|із| дочкою не можуть дивитися по телевізору те, що хочуть. Одного разу|одного дня| вони хотіли подивитися|поглянути| цікаву передачу, але|та| тато|папа| не погодився поступитися своїм інтересам.

2. Дружина|жінка| чекала чоловіка|мужа| після|потім| роботи до 20.00, але|та| чоловік|муж| прийшов на 2 години пізніше, тобто до 22.00. Чоловік|муж| сказав, що він затримався на роботі, дружина|жінка| не повірила, і між ними виник конфлікт.

3. На ринку жінка купила кавун. Продавщиця обдурила її на 2 кг Жінка почала|розпочинала| лаятися, продавщиця ж почала|розпочинала| виправдовуватися, і стверджувати, що це винні ваги. Виник конфлікт між покупцем і продавцем

Картка|карточка| № 3

1. Почався|розпочинав| урок в 9 класі. Вже 10 хвилин|мінути| йде пояснення нового матеріалу. Без дозволу в клас входить Коля і сідає на своє місце|місце-милю|. Шумно дістає підручник|посібник| і зошит. Клас починає|розпочинає| говорити. Вчитель|учитель| починає|розпочинає| робити|чинити| зауваження Колі. Він різко відповідає, грубить. Виникає конфлікт.

2. Петя і Вася вирішили|рішали| одночасно пограти з|із| однією іграшкою. Ніхто з|із| них не хоче поступатися. Ваші дії.

3. Оля і Маша - дві кращі подруги посварилися через те, що їм подобається один і той самий хлопець.

 

 

 

 

 

 

Ви побачили, що не тільки|не лише| в різних конфліктних ситуаціях ми реагуємо по-різному; навіть і в схожих ситуаціях, але|та| з|із| різними людьми, наша реакція може бути іншою.

 

6. Вправа “Малюнок удвох|вдвох|”.

 

Клас ділиться на пари. Кожна пара отримує|одержує| лист|аркуш| паперу. З цієї миті і до закінчення вправи розмовляти не можна.

Необхідно узяти одну ручку удвох|вдвох| і так, щоб|аби| обидва партнери тримали її, намалювати малюнок на вільну тему.

Готові малюнки обговорюються за принципом, “чому намалювали саме це”,  “хто|КТО| що малював”, “як вам малювалося” і так далі З'ясовується, що школярі поводилися в цій ситуації абсолютно|цілком| по-різному: хтось “рвався в бій” і малював сам, ігноруючи партнера; хтось намагався|пробував| вгадати наміри іншого і запропонувати свої ідеї, хтось байдуже малював “по черзі”, а хтось взагалі віддав малюнок на відкуп напарникові.

Чому це так? Виявляється|опиняється|: у тих ситуаціях, в яких наші інтереси не збігаються з|із| інтересами іншої людини (а саме так виникає конфлікт!), можна поводитися абсолютно|цілком| по-різному.

 

7. Можливі причини конфліктів (бесіда):

Чи потрапляли|попадали| ви коли-небудь в конфліктні ситуації?

Чи бувають у вас конфлікти з|із| батьками? У чому їх суть?

Що ви робите, щоб|аби| уникнути конфліктів в школі з|із| друзями і вчителями|учителями|, в сім'ї?

 

Ви прагнете знайти способи уникнути конфлікти, але|та| чи завжди це вдається, ми перевіримо за допомогою Тесту чи “Умієте ви тримати себе в руках конфліктній ситуації?”

 

8. Тест «Чи вмієте ви тримати себе в руках в конфліктній ситуації».

Одні люди не в змозі залишатися спокійними під час сварки, інші ж здатні|здібні| зберігати душевну рівновагу навіть у момент найвищого загострення пристрастей. Чи умієте ви справлятися з|із| конфліктними ситуаціями?

 

1. Чи можете ви в приступі люті розбити посуд?

А. Так|та|, це можливо.

Б. Ну, якщо мене спровокувати, то безумовно.

В.|ст| Ні, це лише погіршить ситуацію, та і посуд жаль.

 

2. Дискусії, в яких учасники дотримуються різних думок...

А. Не потрібні.

Б. На жаль, необхідні.

В. Нічого не дають.

 

3. Двоє друзів (подруг) почали|розпочинали| гарячу дискусію.

А. Буду триматися осторонь|збоку|.

Б. Мене це розважить.

В. Спробую бути посередником.

 

4. Що ви думаєте|вважаєте| з приводу вислову “Завжди поступається той, хто|КТО| розумніший”?

 

А. Дурниці – відмовка не для розумних, а для слабких|слабих|.

Б. Така тактика здатна|здібна| зберегти багато нервових клітин.

В. Перед тим як поступитися, потрібно все гарненько обдумати.

 

5. Ваш (а) друг (подруга) декілька днів були сильно роздратований|знервований| (а).

А. Запитаю|спитаю|, що трапилося.

Б. Попрошу його (її) бути стриманим (ой).

В. Буду уникати спілкування з|із| ним (їй).

 

6. За сусіднім столиком в кафе хтось робить|чинить| нетактовні зауваження стосовно вас.

А. Дам відсіч.

Б. Я пересяду за інший столик

В. Мене це не хвилює.

 

Результати. Підрахуйте|підсумовуйте| кількість балів, користуючись таблицею.               

         1 2 3 4 5 6

А 1 3 1 1 2 2

Б 3 2 3 2 1 3

В 2 1 2 3 3 1

6-9 балів

Ви надаєте велике значення гармонії стосунків і тому прагнете виникаючі конфлікти вирішувати мирним шляхом|колією|. На жаль, це не завжди можливо. Іноді|інколи|, щоб|аби| розрядити атмосферу, необхідна “гроза”.

10-14 балів

Ви ніколи не піддаєтеся на провокацію, і тому вас практично неможливо вивести з|із| себе. Перш ніж починати|розпочинати| суперечку|спір|, ви завжди намагаєтеся|пробуєте| оцінити|оцінювати| ситуацію. Якщо починається|розпочинає| сварка, ви зберігаєте завидну холоднокровність.

15-18 балів

У будь-якій ситуації для вас перш за все|передусім| важлива|поважна| ясність. І її ви добиватиметеся за всяку ціну|за будь-яку ціну|, іноді|інколи| навіть через конфлікт. І, звичайно ж, іноді|інколи| ви буваєте занадто емоційні|емоціональні|.

 

Більшість конфліктів в школі починаються|розпочинають| саме на рівні спілкування. Вони виникають із-за невдало сказаного слова, образливого порівняння, несправедливої оцінки, підвищеного емоційного|емоціонального| стану|достатку|. Без емоцій важко переконати партнера по спілкуванню в своїй правоті. Емоції допомагають знайти істину. Кількість конфліктних емоцій велика. У цьому ми переконаємося, виконавши

 

9. Вправа “Відповідь з посмішкою”.

 

Можна обійти конфлікт, якщо відповісти усмішкою|посмішкою|. Люди з|із| відчуттям|почуттям| гумору рідко конфліктують, а вже якщо сперечаються, то завжди приємно, з|із| жартом, усмішкою|посмішкою| (не з|із| сарказмом, злою іронією, а з|із| добрим, дотепним жартом).

Розіграємо ситуації, де необхідно посміхнутися, пожартувати, не дати сваркі стати конфліктом.

 

Ситуація 1. Ви отримуєте|одержуєте| записку з|із| вашим ім'ям: “А + В= Любов”. Ваша реакція... Обговорення. Репліка має бути з посмішкою.

 

Ситуація 2. Вам дуже смішно на уроці. Вчителька робить|чинить| вам зауваження. Ви виправдовуєтеся (з посмішкою). Що скажете?

 

Ситуація 3. У автобусі ти ненавмисно наступила|настала| на ногу поряд|поруч| хлопцю|парубкові|, що стоїть. Твої дії?

 

10. Рефлексія

Що нового і корисного ви дізналися|упізнавали| на уроці?

Психологічний тест: Самооцінка конфліктності

  1. Рветеся в суперечку|спір|   7 6 5 4 3 2 1 Ухиляєтеся від суперечки|спору|
  2. Свої висновки супроводжуєте тоном, що не терпить заперечень              7 6 5 4 3 2 1              Свої висновки супроводжуєте тоном, що вибачається
  3. Вважаєте|лічите|, що доб'єтеся свого, якщо завзято заперечуватимете              7 6 5 4 3 2 1 Вважаєте|лічите|, що якщо завзято заперечуватимете, то не доб'єтеся свого
  4. Не звертаєте увагу на те, що інші не приймають доводів 7 6 5 4 3 2 1               Жалкуєте, якщо бачите, що інші не приймають доводів
  5. Спірні питання обговорюєте у присутності опонента 7 6 5 4 3 2 1               Міркуєте про спірні проблеми у відсутність опонента
  6. Не бентежитеся|збентежуєте|, якщо потрапляєте|попадаєте| в напружену обстановку              7 6 5 4 3 2 1                У напруженій обстановці відчуваєте|почуваєте| себе ніяково|невмілий|
  7. Вважаєте|лічите|, що в спорі треба проявляти|виявляти| свій характер|вдачу|              7 6 5 4 3 2 1              Вважаєте|лічите|, що в спорі не потрібно демонструвати свої емоції
  8. Не поступаєтеся в спорах 7 6 5 4 3 2 1  Поступаєтеся в спорах
  9. Якщо вибухаєте, то вважаєте|лічите|, що без цього не можна              7 6 5 4 3 2 1               Якщо вибухаєте, то незабаром відчуваєте відчуття|почуття| провини|вини|
  10. Вважаєте|лічите|, що люди легко виходять з|із| конфліктів 7 6 5 4 3 2 1                Вважаєте|лічите|, що люди насилу виходять з|із| конфліктів.

 

 

Година спілкування з психологом

на тему: "Будь собі кращим іншому"

 

Мета|ціль|: дати поняття про самоцінність| людського "Я".

Завдання|задачі|:

  •   розвиток навичок|навичок| самоаналізу і самооцінки;
  •   допомогти учням визначитися з|із| самооцінкою.
  •   формувати позитивну самооцінку.

 

Форма проведення: Класна година - роздум.

Епіграф: "Будь собою. Інші ролі вже зайняті|позичати|".

Оскар Уальд

 

Хід заняття

 

Психолог. Людина приходить в світ без минулого, без яких-небудь уявлень про те, як поводитися, без критеріїв самооцінки. Вона вимушена|змушений| орієнтуватися на досвід|дослід| людей, що оточують її, на ті оцінки, які дають їй інші|особистості|. За перші п'ять-шість років самооцінка формується майже виключно|винятково| на основі інформації, що отримується|одержує| в сім'ї. Потім людина йде в школу, і на неї починають|розпочинають| впливати інші чинники|фактори|. Зовнішні чинники|фактори|, як правило, підкріплюють високу або низьку самооцінку, яку дитина|дитя| придбала|набула| удома|вдома|. Надалі самооцінка ґрунтується на досвіді|досліді| і особистих|особових| взаєминах, які трапляються в житті: на основі ваших взаємин в сім'ї, з|із| батьками і іншими родичами; стосунків з|із| друзями, сусідами, викладачами, при відвідинах|відвідуваннях| клубів, досвід|дослід| відповідності стандартам і міфам, що створюються засобами масової інформації.

Це необхідно для того щоб|аби| відчувати|почувати| себе щасливим, бути здатним|здібним| долати|переборювати| труднощі. Всі болі людини, її проблеми - все це результат низької самооцінки, яку людина не змогла ні усвідомити, ні змінити|зраджувати|.

Робота по темі "Самооцінка" з|із| притчею "Щастя"

 

Читання вчителем|учителем| притчі "Щастя . На дошці дається тлумачення поняття притчі. Притча - коротка повчальна розповідь|оповідання| іносказання.

 

Притча "Щастя"

Бог зліпив|зліпив| людину з|із| глини, і залишився у нього невикористаний шматок.

- Що ще сліпити|зліпити| тобі? - запитав|спитав| Бог.

- Зліпи|зліпи| мені щастя, - попросив чоловік.

Нічого не відповів Бог, і лише поклав людині в долоню шматочок глини, що залишився.

- Як ви зрозуміли зміст|зміст| притчі? Чому людина не почула відповіді від Бога, а лише відчула в руках шматочок глини?

Зверніть увагу на тему заняття. Як ви розумієте значення слова самооцінка?

"Самооцінка - це здатність|здібність| людини чесно, з|із| любов'ю|коханням| і по гідності|чесноті| оцінювати себе".

Робота в групах (3 хв.) Протягом даного часу кожна група готує відповідь на питання:

"Що для вас найважливіше|поважне| і цінніше|коштовне| в житті?"

(представник групи зачитує, йде обговорення.)

За допомогою класного керівника діти роблять висновок|висновок|, що кожна людина неповторна і є цінністю.

Учням пропонується закінчити наступні|такі| пропозиції|речення|.

Кожна людина повинна:

Любити|кохати| себе - значить:

Якщо самооцінка у людини низька, то:.

Той, хто|КТО| не любить|кохає| себе..

Після|потім| закінчення роботи діти|хлопці| зачитують свої варіанти пропозицій|речень|. Далі їм пропонується порівняти свої варіанти із|із| твердженнями психологів.

Кожна людина повинна любити|кохати| себе і приймати такою, якою є.

Любити|кохати| себе - означає|значить| гордитися своїми вчинками і бути упевненим, що робиш правильно.

Якщо самооцінка у людини низька, то вона відчуває безпорадність, безсилля і самотність|самітність|.

Той, хто|КТО| не любить|кохає| себе, не може щиро любити|кохати| інших.

Учні|хлопці| приходять до висновку, що людина з|із| низькою самооцінкою не може подарувати людям щастя.

Для того, щоб краще зрозуміти, що таке висока самооцінка або низька, пригадай, коли ти був упевнений в собі. У житті кожної людини є такі моменти, коли вона відчувала|почував| повну|цілковиту| упевненість в собі, в своїх силах, гордість за себе. Можливо, це було, коли тебе похвалили батьки або викладачі, а може бути, ти одягла|надягнула| гарну сукню|сукню|, і отримала|одержувала| безліч компліментів, а може, просто допомогла другу в складній ситуації.

Якщо пригадати ті відчуття, які ви пережили|переживали|, то стане зрозуміло, що означає|значить| відчувати|почувати| себе потрібним іншим|.

Висока самооцінка:

Я розумний

Я красивий

Я веселий

Я здатний|здібний| добитися в житті багато чого.

Низька самооцінка:

Я потвора

Я тупиця

Я похмурий

Я не можу знайти хорошу|добру| роботу

Я - невдаха, зі|із| мною всі так поступають|надходять|.

Тест.

Ти спокійно сприймаєш конструктивну критику?

Ти легко сходишся з|із| людьми?

Ти відверто і відкрито|відчиняти| показуєш свої відчуття|почуття|?

Ти цінуєш близькі стосунки з|із| людьми?

Ти готовий сміятися над своїми помилками і вчитися на них?

Ти шукаєш можливості|спроможності| спробувати себе в чомусь новому?

Для тебе важливий|поважний| твій фізичний стан|достаток|?

Ти довіряєш собі?

Ти радієш за інших, коли вони досягають успіху?

Якщо ти на більшість питань відповів "так|та|", у тебе здорове і адекватне сприйняття себе.

Стандартні наслідки низької самооцінки:

В результаті|унаслідок| низької самооцінки утворюється замкнутий коло|коло|.

Яким би не був рівень твоєї самооцінки|, ти завжди можеш поліпшити його. Потрібно вчитися думати|вважати| про себе добре. Це необхідно, тому що|бо| самосприйняття впливає на твій спосіб життя. При високій самооцінці людина відчуває|почуває| себе успішною, здатною|здібною| вчитися і працювати. Людина відчуває|почуває| себе улюбленою|любою| і потрібною. Формування самооцінки відбувається|походить| постійно. Підвищення самооцінки, формування позитивного уявлення про себе можливо і необхідно в будь-якому віці!

Будь собі кращим іншому, а це означає, що:

  • Ти готовий прийняти всі свої слабкі|слабі| і сильні сторони - вони є у|біля| всіх.
  • Ти пишаєшся своїми перемогами, як великими, так і маленькими.
  • Не намагайся|пробуй| бути кимось, використовуй і розвивай свої власні таланти.
  • Регулярно відводь час на те, щоб|аби| побути наодинці зі своїми думками|гадками| і відчуттями|почуттями|, читай, займайся спортом. Вчися насолоджуватися своїм життям|товариством|.
  • Звертай увагу на свої думки|гадки| і відчуття|почуття|, поступай|надходь| так, як ти вважаєш за правильне, роби|чини| те, від чого ти відчуватимеш|почуватимеш| себе щасливим і повноцінним.
  • Вчися любити|кохати| ту унікальну людину, яким ти є|з'являєшся|, витягуй уроки зі|із| своїх помилок, не дуже|занадто| емоційно|емоціональний| їх сприймай, пам'ятай, що ці успіхи і поразки|ураження| робить|чинить| той, кого|КТО| ти любиш|кохаєш|, крім того, не забувай вчитися і на чужих помилках, а не тільки|лише| на своїх.

Читання психологом |учителем| притчі "Все в твоїх руках".

(Дана притча не коментується учнями|хлопцями|, кожен залишається зі|із| своїми думками|гадками| наодинці).

Давним-давно в старовинному місті жив Майстер|мастер-штамп|, оточений учнями. Самий здібний з|із| них одного разу|одного дня| задумався|замислився|: "А чи є питання, на яке наш Майстер|мастер-штамп| не зміг дати відповіді?" Він пішов на квітучий луг, зловив найкрасивішого метелика і заховав його між долонями. Метелик чіплявся лапками за його руки, і учневі було лоскітно. Посміхаючись|усміхатися|, він підійшов до Майстра|мастер-штампу| і запитав|спитав|:

- Скажіть, який метелик у мене в руках: живий|жвава| чи мертвий?

Він міцно тримав метелика в зімкнутих долонях і був готовий в будь-яку мить стискувати|стискати| їх ради своєї істини. Не дивлячись на руки учня, Майстер|мастер-штамп| відповів:

- Все в твоїх руках.

 

Рефлексія. Учні дають оцінку заняттю.

Класний керівник ставить наступні|слідуючі| питання для обговорення:

- Що нового ви дізналися про себе?

- Як можуть стати в нагоді отримані|одержувати| сьогодні знання?

На закінчення класної години кожен учень отримує|одержує| пам'ятку, в якій прописані правила підвищення самооцінки.

Пам'ятка

  • Щодня дізнавайтеся|упізнавайте| нове, робіть|чиніть| що-небудь те, що ніколи раніше не робили|чинили|.
  • Прагніть надмірно не демонструвати свою значущість. Внутрішня упевненість в собі не потребує "гучних" зовнішніх проявів|виявів|.
  • Якщо вам щось незрозуміло, не бійтеся поставити питання співбесідникові|співрозмовникові|. Краще одного разу показатися|здатися| дурнем, чим сплохувати раз по раз.
  • Вічна незадоволеність|невдоволення| всім і вся будь-якого перетворить на смутного|сумовитого| буркотуна. Більше оптимізму.
  • Порівнюйте тільки|лише| себе з|із| самим собою.
  • Ніколи не виправдовуйтеся. Людина, що плутано бубонить виправдання|захист|, справляє жалюгідне враження.
  • І головне - потрібно діяти рішуче, пам'ятаючи лише про мету|ціль|, що стоїть попереду|спереду|.

Успіхів вам|хлопці|

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Маренич Неля
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 січня 2023
Переглядів
5618
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку