Тренувальні вправи до уроків історії в 5 класі

Про матеріал
Даний матеріал розвиватиме пізнавальну активність учнів, їх творчі здібності, активізуватиме мислення. З`явиться інтерес до історії.
Перегляд файлу

Будищенський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів

Будищенської сільської ради Черкаської області

 

 

 

 

 

Тренувальні вправи до уроків історії в 5 класі

 

 

 

Методичний міні-посібник

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сучасна  системи освіти України своєю метою ставить формування особистості. Основна мета навчання  – розвиток і виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє творчо використовувати ключові предметні компетентності.

  Курси історії спрямовані на досягнення загальної мети історичної освіти, а саме формування в учнів ідентичності та почуття власної гідності у результаті осмислення соціального та морального досвіду минулих поколінь, розуміння історії і культури в контексті загального історичного процесу. Використання різних форм  при навчанні  максимально активізує організацію навчального процесу,  пізнавальну діяльність учнів.

Головне методичне завдання в сучасному навчальному закладі правильно підібрати методи, прийоми, форми і засоби навчання відповідно до цілей і завдань курсу та особливостей дітей даного віку.

Застосування цікавих форм пожвавлює й збуджує думку учнів, поглиблює та зміцнює їхні знання, розвиває спостережливість, кмітливість, наполегливість.

  Даний матеріал розвиватиме пізнавальну активність учнів, їх творчі здібності, активізуватиме мислення. З`явиться інтерес до історії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Історія з історіями». Поясніть, як ви розумієте запропоновані вислови. Які з них можна використати під час розповідей про історичні події? Складіть речення з кожним із висловів:

а) Вписати в історію золотими літерами.

б) Увійти в історію.

в) Влипнути в історію.

 

Вправа «Знайди відомі тобі слова»

Розгляньте хмаринку слів та спробуйте скласти визначення терміну «Історія». Запишіть це визначення.

Матеріали до уроків з історії України, 5 клас. Хмаринки слів

Вправа « Вгадай подію»

 

Уважно розгляньте світлини. про які події з минулого можна дізнатись?

http://www.history.univ.kiev.ua/wp-content/uploads/2017/11/%D0%BD%D0%B8%D0%B7-1.jpg       http://www.meria.sumy.ua/uploads/posts/2012-08/1346071982_sumy_pisanka2012_.jpg

Вправа « Кошик знань»

Розгляньте зображення. Визначте, до якого виду історичних джерел

належить кожне із них. Поясніть Ваш вибір.

 

          

           Речові                                 Усні                           Писемні

             

          Візуальні                    Лінгвістичні                  Етнографічні  

 

                                         

                                                Відео-, фото-,

                                               аудіо джерела

 

Вправа «Наукове Лото»

Вивчати історію значно цікавіше, якщо ми самостійно здійснюємо відкриття нового. Пропонуємо вам упорядкувати наукове лото.

1. За текстовими картками дізнайтеся назви допоміжних історичних дисциплін та що вивчають ці науки.

2. Уявно з’єднайте запропоновані авторами ілюстрації з необхідними текстовими картками.

Вправа «Постав у правильній відповідності»

Діємо: практичні завдання

Дізнайтеся з тексту про роботу археологів. Уважно розгляньте ілюстрований колаж і уявно розташуйте зображення у послідовності роботи з археологічними знахідками: від виявлення до ознайомлення з ними відвідувачів музеїв.

Археологи працюють як справжні слідопити. Їхня робота надзвичайно відповідальна і кропітка. Від пошуку до розміщення в музеї для огляду археологічних експонатів проходить кілька важливих етапів.

Розкопкам передує розвідка: вчені уважно вивчають писемні джерела, оглядають місце майбутнього пошуку, закладають пробний розкоп — вузьку траншею, що має виявити, чи є в ґрунті цікаві для археолога предмети. Якщо знаходять хоч щось, то готують великий розкоп. Усю поверхню розкопу поділяють на квадрати зі стороною 10 метрів. Такі самі квадрати, тільки в сантиметрах, креслять на папері. Це дає змогу точно фіксувати й замальовувати знахідки. Крім того, археологи записують у щоденниках, як відбуваються розкопки. Щоб не пошкодити пам’яток давнини, археологи не квапляться, застосовують легкі лопати, ножі, пензлі.

 

 

 

Вправа  « Яке письмо?»

  • Розгляньте фотоколаж і назвіть, які види письма були  в різних країнах у різні часи. За потреби скористайтеся додатковими джерелами інформації.

 

Ієрогліфічне;    Клинопис;  Вузлове;  Буквине.

 

 

«Вправа « Встанови час»

На лінії часу встанови періоди в потрібному порядку

 

 

«До нашої ери» «Наша ера» «Різдво Христове (Народження Ісуса Христа)»

 

 

Вправа «Правда чи фейк»

На основі двох поданих текстів порівняй і вкажи де правда, а де фейк

Історія України завжди викликала жвавий інтерес в українських дослідників. З різних причин багато фактів нашого минулого перебували у забутті або й навіть під забороною політичних сил, що прагнули підкорити українців своїй владі. Тому одним із головних завдань сучасних істориків є дослідження «білих плям» української історії.

 

Історія України ніколи не викликала жвавий інтересу в українських дослідників. З різних причин багато фактів нашого минулого перебували були не цікавими  або й навіть під  дозволом політичних сил, що прагнули підкорити українців своїй владі. Тому одним із головних завдань сучасних істориків є дослідження «чорних плям» української історії.

 

 

Вправа « Розкодуй слова»

Ми отримали закодованого листа, у якому всі імена, назви та числа переплуталися. Розгадайте анаграми і ребуси —встановіть закодовані імена дослідників історії України та ключові слова і дати, пов’язані з ними. Утворіть логічні пари.C:\Users\Admin\Desktop\Новая папка\изображение_viber_2022-11-09_10-26-07-916.jpg

 

 

 

 

 

Вправа «Розплутай розплутай плутанину»

Під час підготовки історичного лото трапилася несподіванка — всі картки переплуталися. Вам потрібно упорядкувати цей безлад:

1) Упорядкуйте хронологічну послідовність історичних періодів.

2) Уявно з’єднайте картки із хронологічними рамками і назви історичних періодів.

3) Уявно з’єднайте картки з ілюстраціями і текстами з відповідними історичними епохами.

https://lh7-us.googleusercontent.com/TXA_28ahIIYw1QAQjucI9PMGj7LXIvgKCU-MX0lROKgJRITvwZe942YSbEe9iuC87FtVXjRoPe8GUYxvRBglSAHQhqpjNS4u23KMRkOjFQzcwHF1fQWMusVgxz023BhYr_9YHPyuAnFX9LT594CFGw

 

Вправа «Розгадай ребус»

 

Розгадайте ребуси і визначте, які історичні явища у них закодовано. Поясніть значення кожного із згаданих явищ у житті суспільства.

https://lh7-us.googleusercontent.com/GyzHHCqus9ift3gaCxESdQ7GIzu5PgY3plMkIKlSyF6QC34nt9uI0drdEiRhbsrBOIDOQHOvqeVSPMHlcIs5g9JVoTal1jJLvRehDGxBBwDW1njgJX9u5xFLr_Rf5IJ7RmlLNprEijZmdwCCwg7aoA

 

 

 

Вправа  історичне лото  «У СВІТІ ІСТОРІЇ»

Обладнання для вправи:

ігрові картки (на форзацах підручника);

картки-фішки для заповнення ігрових полів, на які нанесено відповіді на запитання (написи, малюнки — усього 96 шт.).

Правила гри:

ведучий чи ведуча зачитує запропоновані авторами запитання;

учасники відшукують відповіді на них у клітинках ігрових полів (це можуть бути написи, малюнки, цифри);

якщо серед ваших карток-фішок ви знайшли відповіді на поставлене ведучим (ведучою) запитання, то маєте поставити свою фішку на відповідне поле в ігровій картці;

перемагає той, хто найшвидше закриє всю ігрову картку.

Будьте уважні! За задумом авторів окремі відповіді на ігрових полях повторюються.

ЗАПИТАННЯ ДО ЛОТО

1. Престижна наукова нагорода, якої був удостоєний Ілля Мечников.

2. Період історії України, за якого вперше з’являється знак тризуб.

3. Упорядкована в схему історія роду.

4. Легендарний український король.

5. Пам’ятник — скульптурна група.

6. Предмети та дані, з яких розпочинають дослідження історії.

7. Революція, яка засвідчила прагнення українців жити за європейськими стандартами.

8. Основний закон держави Україна.

9. Твори, які належать до усних історичних джерел.

10. День Соборності України 22 січня 1919 р. — символ...

11. Періоди, яким притаманні певні особливості розвитку суспільства.

12. Відомий український історик, лідер Української революції.

13. Споруда для вшанування пам’яті про видатних людей і події.

14. Особливості, що відрізняють художні описи історії від наукових.

15. Статус, що дає можливість українцям вільно мандрувати.

16. Система господарства, яка сформувалася з винайденням землеробства і скотарства.

17. Фахівці, які досліджують культурно-побутові особливості народів.

18. Точка відліку християнського літочислення.

19. Образ, що передає трагедію Голодомору 1932-1933 рр.

20. Система умовних позначень до карти.

21. Наука, яка рахує історичний час.

22. Найдавніша збірка законів на українських землях.

23. Давньогрецький «батько історії».

24. Від заснування Києво-Могилянської академії до 2018 р. минуло...

25. Наталія Полонська-Василенко — одна з перших жінок-дослідниць історії.

26. Найвідоміша археологічна культура на українських землях.

27. Основна одиниця адміністративного устрою України.

28. Перший космонавт незалежної України.

29. Зменшене узагальнене зображення історичних подій.

30. Автор найвідомішого дослідження історії козацтва.

31. Століття, до якого належить дата 1596 р.

32. Історична епоха, яка настала після первісної доби.

33. Одна із цілей народу в Українські революції 1917-1921 рр.

34. Те в історії, що колись відбулося й позначається датою.

35. На відзнаку героїзму цих українських історичних героїв у Відні встановлено пам’ятник.

36. Місцем пам’яті про цю трагедію є Бабин Яр у Києві.

37. Традиційне вбрання, яке називають кодом українського народу.

38. Заняття, від якого походять прізвища Бондар, Коваленко, Гончар.

39. Особистості — герої історичних досліджень.

40. Писемні історичні джерела.

41. Черговість подій, етапів роботи в часі, порядок їхнього розташування в часі.

42. Регіон країни, що вирізняється особливостями природних умов, життя та побуту людей.

43. Головні риси наукових досліджень історії.

44. Рік початку Української революції.

45. Речі, місця, що допомагають зберігати історичну пам’ять.

46. Центр козацтва, осередок козацької демократії.

47. Античні міста на теренах України.

48. Місто — столиця козацької держави Богдана Хмельницького.

49. Наука, яка досліджує монети.

50. Головні заняття людини за часів привласнювального господарства.

51. Пристрій для підрахунку історичного часу.

52. Найвідоміший літописець Русі-України.

53. Установи, де люди можуть ознайомитися з пам’ятками історії.

54. Автор першої детальної карти України.

55. Переконання людини, символом якого є подвиг героїв Крут і воїнів УГА.

56. Скільки років минуло між відкриттям братської школи у Львові (1586 р.) та Харківського університету (1805 р.)?

57. Традиційна українська іграшка-жіночий образ, яку виготовляють із тканини вузликовим способом.

58. Період, у якому відлік років ведеться у зворотному порядку.

59. Історико-географічний регіон, назва якого пов’язана з діяльністю козаків.

60. Автор козацького літопису.

61. Лінія, на якій позначають послідовність історичних подій.

62. Перший президент Української академії наук.

63. Забавки дітей, які відтворюють діяльність дорослих.

64. Невід’ємний елемент української освіти, який супроводжує навчання.

65. Предмет, який володіє властивостями відвертати хвороби, приносити щастя.

66. Перші історичні оповіді, у яких сили природи виступають як живі істоти.

67. Система господарювання, що має на меті отримання прибутку шляхом продажу товару.

68. Українець, ректор найстарішого в Європі Болонського університету.

69. Дослідник історичних документів.

70. Упорядкований список днів року.

71. Найважливіші риси історика.

72. День проголошення незалежності України.

Вправа-лото «У світі історії»

КАРТКА 1

https://lh7-us.googleusercontent.com/t6u5g0nmk6W5l-iXfsfHOuIT43Cq8x4Tkor0q-tiidL3Dzh81diGHC_gXqY0goUad1a8oUgaAwbq-4V271lYZ90rT6_X9e55xlMUyOiwRaaYnbaTEHKF8CCVhtiUXjY5ozb0wgWg4nDORar2CXHO-g

 

 

 

 

 

 

 

 

КАРТКА 2

https://lh7-us.googleusercontent.com/9iwE9fHbZTYwxR2WqzBmigLI83pkfuuRKVT-TFex8W2U3u7WD3KvnJOxat6qaqKZ_aBnomk6ZVy2WYxCe4l0ggEsULL_Jk66g1oL6ahPy-_QV3ZtPlEoAp4bP4BUSMDhv0d-t3eU9_y5klUPIF2x_A

КАРТКА 3

https://lh7-us.googleusercontent.com/S9erR2LSbozw9gI_so08ZFL-7b52F1an7Xp-3_1K8twUY1Q64H_zRKe4MW3eec26XyCFu7JPVRNMpBKMyM46jYRmplwRiOLnWO0BXYUueoXKpdEr0Om2Q2Ssc62malqGkOlFpYyfHncGsnhACkS3Xw

 

 

 

 

 

 

КАРТКА 4

https://lh7-us.googleusercontent.com/PWjHfEm8gwJVT3QWek80FhrvQZhWOFdEyg6yJGe7vmLsUDoyXy6Eg76YqjeAjYkfIO_Kdhj1RHOCRJgB9PixyyncimuTedIkK-KF-42g6o5MPtte7T4dvUJuFRf08VGM3OiiuxwONjIEIKgudVXqTg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Реставратор»

 Вставте пропущені слова

1.«Великим генієм українського народу є _____, який народився в _____ році в родині _____ в селі _____ на Черкащині.»

(Тарас Шевченко, 1814 , селянина-кріпака, Моринці)

  «_____ мав талант _____ і _____. Друзі викупили його з _____ .У _____ році вийшла збірка  віршів _____»

(Тарас Шевченко, поета, художника, кріпацтва, 1840, «Кобзар»)

2.«Він, _____, народився на _____ Україні в сім’ї _____.»

(І.Франко, Західній, коваля.)

3.«У Києві в березні 1917 року була утворена _____. Її головою обрали _____. Центральна Рада проголосила 4 _____»

(Центральна Рада, М.Грушевський, універсали)

4.«На початку ХХ століття для України настали важкі часи. Селян змушували організовувати _____. З 1932 року у селян почали забирати ____, ____. В Україні почався _____. Загинуло _____ людей.»

(колгоспи, зерно, картоплю, голодомор, мільйони)

5.«22 червня _____ року почалася Велика Вітчизняна _____ . _____ напала на _____. Війна тривала _____ роки. Україна була звільнена в _____ році.»

(1941, війна, Німеччина, СРСР, 4, 1944)

6.«В 1986 році _____ сталася катастрофа – вибух на _____. Різко зріс рівень _____. Територія стала не придатною для _____.»

7.(26 квітні, Чорнобильській АЕС, радіації, проживання)

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Історичне лото »

Відбувся референдум за незалежність України

1 грудня 1991 рік

Держава сусідка України на заході, столиця Варшава

Польща

Море на півдні України

Чорне море

Один з державних символів України

Прапор

 

Україна стала незалежною

24 серпня 1991 рік

Відомий український футболіст

А.Шевченко

Кількість областей в Україні

24

Найбільший у світі транспортний літак

«Руслан»

 

Прийнято Конституцію України

28 червня 1996 рік

Перший Президент України

Л.Кравчук

Переможниці Євробачення 2022

 «Kalush Orchestra»

Обласний центр нашої області

Черкаси

 

Глава держави

Президент

Відомий український боксер

О. Усик

Основний Закон держави

Конституція

Гори за заході України

Карпатські

 

 

 

 

Головна вулиця Нашої столиці

Хрещатик

Державний герб України

Тризуб

Національна валюта

Гривня

Вони приймають закони

Депутати

 

Відомий авіаконструктор України

Антонов

Державна мова України

Українська

Брати-боксери

Клички

Діючий Президент України

В. Зеленський

 

 

 

Вправа  «Морський  бій »


 

А

Б

В

Г

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

 

5

 

 

 

 


1А.  Коли почалася перша світова війна?(1914 рік)

1Б.  У складі армій яких держав довелося воювати українцям?

1В.  А

1Г.  Коли почалася українська революція?91917 рік)

2А.  Розшифруйте абревіатуру УЦР.

2Б.  У

2В.  Хто очолив Українську Центральну Раду?(М.Грушевський)

2Г.  Коли було прийнято перший універсал?(1917 рік)

3А.  К

3Б.  Як називався збройний підрозділ утворений на Західній Україні в роки війни?(Українські січові стрільці)

3В.  Р

3Г.  Назвіть воєнізовані українські організації.

4А.  Ї

4Б.  Який прапор був в УНР?(жовто-синій)

4В.  Н

4Г.  Назвіть останнього царя Російської імперії.(Микола ІІ)

5А.  Під владою якої держави знаходилися західноукраїнські землі?(Австро-Угорщини)

5Б.  А

5В.  Хто продовжив роботу громад за кордоном?(М.Драгоманов)

5Г.  Які військові союзи приймали участь у І світовій війні?(Антанта, Троїстий союз)

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
23 квітня
Переглядів
46
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку