Завдання 1
Згрупуйте подані слова в синонімічні ряди й запишіть. Підкресліть опорне (стрижневе) слово кожного ряду.
Говорити, запашний, нещастя, гущавина, уздріти, балакати, гомоніти, зарості, угледіти, хащі, лихо, духмяний, пахучий, нетрі, побачити, біда, ароматний.
Завдання 2
Доберіть антоніми до виділених слів
великий — ...
темний — ...
говорити — ...
старий — ...
холод — ...
день -- …
зима - …
гарячий - …
сум - …
Завдання 3: Виберіть правильне слово з дужок
Він — дуже (особистий / особовий) охоронець.
Це (адрес / адреса) нашої школи.
Ми отримали (письменне / письмове) повідомлення.
Це був дуже (надійний / надієвий) механізм.
Учень написав (опис / описку) в зошиті.
Завдання 4.
Спишіть прислів’я, розкриваючи дужки та розставляючи пропущені розділові знаки. Поясніть значення двох з поданих прислів’їв.
Маленька праця краща за велике безділ(л)я. 2. Що ранком (не)зробиш, те вечором (не)доженеш. 3. М(’)яко стеле але твердо спати. 4. Згода дім будує а незгода руйнує. 5. Учений іде а неук слідом спотикаєт(ь)ся.
Завдання 5
Доберіть антоніми до обох слів у словосполученнях і запишіть утворені словосполучення.
ЗРАЗОК. Веселий ранок – сумний вечір.
Теплий день, минуле літо, добрий друг, гарний початок, перша перемога, корисний холод.
Завдання 6.
Спишіть речення, підкресліть омоніми, надпишіть над ними частину мови.
Ой піду я в чисте поле, там дівчина просо поле (Нар. творчість). 2. Пам’ятаю, вишні доспівали, наливаючись сонцем в саду (В. Сосюра). 3. Друзі тихо доспівали свою пісню. 4. Журавлиний в небі ключ відімкнув весну, як ключ (О. Різниченко).
Завдання 7
Спишіть речення, добираючи з дужок потрібне слово.
Ось коли б молочка (парного, парового), – молочка я б випив (А. Шиян). 2. Захар потис довгі, трохи ніби пересохлі (музичні, музикальні) пальці піаніста (І. Ле). 3. Частина кінокартин Олександра Довженка безповоротно загинула в часи (військового, воєнного) лихоліття (М. Рильський). 4. (Освітлена, освічена) місяцем шхуна стояла непорушно на водній поверхні (М. Трублаїні).
Завдання 8
Запишіть речення, уставляючи на місці пропуску одне з наведених у рамці слів. Обґрунтуйте свій вибір. 1. Велике й ... серце було в Жені. 2. Наша вулиця гарно ... . 3. На паркані заспівав ... півень.
людяне / людне
освічена / освітлена
сусідський / сусідній