Укладач: Олена Шабанова, вчитель-логопед комунального закладу загальної середньої освіти ліцею “Перспектива” Жовтоводської міської ради
“П'ятачки” — нейрологозошит для учнів з порушеннями інтелектуального розвитку помірного ступеня прояву, що навчаються в спеціальних закладах, класах, на інклюзивній або індивідуальній формі освіти. Зміст тем складено у відповідності до програми 5 класу “Логопедичні заняття” для 5-10 класів, що рекомендована МОН України та спрямовані на реалізацію завдань НУШ.
Зошит містить дидактичний матеріал, завдання як для індивідуальних так і групових занять з логопедії, складений із врахуванням стандартів викладу інформації у спрощеному форматі. Запропоновані нейроігри, артикуляційні вправи, мовні завдання допоможуть вчителям, логопедам, корекціцйним педагогам та батькам в організації роботи над звуковою культурою мовлення, збагаченням та систематизацією словника дітей, розвитком та корекцією зв'язного мовлення осіб, що мають системні порушення мовлення.
5 клас НУШ: долаємо разом сходинки у формуванні та корекції мовленнєвої компетентності
Зміст
ПЕРЕДМОВА……………………………………………………….. 4
Лексична тема “ Осінь”……………………………………………..4 - 8
Лексична тема “ Школа”……………………………………………9 - 12
Лексична тема “ Наш дім”………………………………………….13 - 14
Лексична тема “Сім'я”………………………………………………15 - 16
Голосні — А,О,У, И, Е, І………………………………………………17-34
Звуки Ш-Ж……………………………………………………………..35 - 38 Звуки С-Ш……………………………………………………………...39 - 41 Звуки З-Ж………………………………………………………………42 - 44
Звук і буква –Л-Р………………………………………………………45 - 47 Звуки К-Г………………………………………………………………48 - 50
Звуки П-Б………………………………………………………………51 - 53
Звуки Т-Д………………………………………………………………54 - 56
Звуки В-Ф……………………………………………………………...57 - 59
Звуки Ч-Т………………………………………………………………60 - 62
Звуки С-Ц……………………………………………………………....63 - 64
Звуки Ч-Щ……………………………………………………………...65 - 66
РОЗДІЛ ІІІ. Деформовані слова……………………………………67 - 70
Шановні дорослі! Перед вами нейрологозошит «П'ятачки», який стане в нагоді в роботі над розвитком мовленнєвої діяльності дітей, що мають інтелектуальні порушення помірного та тяжкого ступенів прояву. Тематика і зміст зошита відповідає програмовому матеріалу занять з логопедії для учнів 5-10 класів учнів з порушеннями інтелекту, складається із трьох розділів: «Слова. Речення», «Звуковий аналіз слів» та «Деформовані слова». До кожного розділу дібраний матеріал з урахуванням психофізичних можливостей дітей для проведення роботи щодо корекції мовленнєвої діяльності осіб з особливими освітніми потребами.
Корекційна робота проводиться у наступних напрямах, по-перше, робота над створенням передумов мовленнєвого розвитку, по-друге – над розвитком основних функцій мовлення.
Завдання тренувального зошита:
1. Активізація мовленнєвої і пізнавальної діяльності.
2. Розвиток та корекція пізнавальної сфери дитини.
3. Формування комунікативної діяльності.
4. Розвиток та корекція мовлення дитини.
5. Розвиток загальної та артикуляційної моторики.
Дібрані завдання орієнтовані на розвиток мовлення та пізнавальної діяльності за рахунок уточнення і розширення уявлень про навколишню дійсність, формування вміння супроводжувати мовою дії, що виконуються, розвиток загальної та артикуляційної моторики, рухів кистей рук, пальців, диференціацію мовленнєвих звуків оточуючого середовища, розвиток фонематичного сприйняття на основі ігор, ігрових дій і вправ, формування найпростіших вмінь звукового аналізу та розвиток графічних умінь в ході виконання різних за характером вправ: малювання, розфарбовування, обведення шаблонів, натискання і одночасне приговорювання, вигукування, проспівування.
В зошиті вміщені QR-коди музичних пальчикових ігор від LogoBest, що стануть в нагоді під час активізації та автоматизації звуків мовлення, дій та вправ, а використання європейських Стандартів викладу матеріалу спрощеною мовою – реалізує мету доступності для кожної особливої дитини.
Укладач не претендує на авторство матеріалів, що розміщені в нейрологозошиті, більшість вправ зібрані і систематизовані у відповідності тем навчальної програми з доступних на просторах інтернету.
РОЗДІЛ І. Слово. Речення.
Виконай артикуляційні вправи
Виконай вправу пальців
Розглянь малюнок. Знайди дерево з жовтими листочками, добери відповідний кружечок з хлопчиком.
Що тримає дівчинка? Крапочки з'єднай, пору року називай
Дихальна вправа “Вітерець”
Вітерець дмухнув- листочки розлетілись.
З'єднай однакові листочки лініями
Листочки летять долу. Проведи пальчиками обох рук по пунктирним лініям
Допоможи їжакам донести яблучка. Натискай пальчиками обох рук на крапочки і одночасно промовляй- О-СІНЬ...........
Малюнки розглядай-ознаки осені називай
Склади речення за схемою. Восени листочки.................( назвати колір)
Склади речення за схемою- Восени сплять.....
Склади речення про пташок
Виконай артикуляційні вправи
Виконай вправу пальців
Куди ідуть діти?Називай
Яка школа?Називай
З'єднай крапочки по зразку і намалюй школу
Поклади в портфель, що потрібно для школи.
Називай предмети по черзі. Складай речення - Я кладу в портфель....................
Прямуй до школи і збирай усі книжки
Знайди всі предмети, які заховались в класі
Пальчикова вправа "Вулиця" від LogoBest - YouTube
Виконай артикуляційні вправи
Виконай вправу пальців
В якому будинку ти живеш? Покажи. Називай
Намалюй по центру будинок.
Називай, що має будинок. Використовуй картинки. (Будинок має ................)
Складай розповідь про свій дім
Я живу у
В моєму будинку є
Лексична тема: “Сім'я” Виконай артикуляційні вправи
Виконай вправу пальців
3. Хто на малюнку? Назви одним словом
Підпиши під малюнком, хто це?
Називай лагідно….
Розкажи про свою сім'ю за схемою
РОЗДІЛ ІІ. Звуковий аналіз слів
Виконай артикуляційну вправу Як плаче Аліна
Який звук говорить хлопчик? Напиши. Розфарбуй
Натискай по крапочкам пальчиками обох рук одночасно та промовляй - А-а-а
5. Розфарбуй А- червоним, а- жовтим
Називай слова з А
Співай А- від YouTube
Виконай артикуляційну вправу На що схожа О
Виконай
вправу пальців
Натискай на крапочки пальчиками обох рук одночасно та промовляй О-О-О
Розфарбуй О-жовтим, о- блакитним
Називай слова, що починаються на звук О
Обведи по контуру букву О, спробуй самостійно
Розфарбуй малюнок в назві якого є буква О
Букву О підставляй, слово читай
Співай О- від YouTube
Виконай артикуляційну вправу Покажи як виє вовк? У-У-У
Виконай
вправу пальців
Натискай на крапочки пальчиками обох рук одночасно та промовляй У-У-У
Зафарбуй Україну У-жовтим, у-блакитним
Називай слова, в яких є звук У
Обведи по контуру букву У, продовжуй самостійно
Розфарбуй малюнки з буквою У
Потрібну літеру вставляй- слово читай
Співай У- від YouTube
Виконай артикуляційну вправу Як плаче хлопчик?
Виконай вправу пальців
Натискай на крапочки пальчиками обох рук одночасно та промовляй И-И-И
Розфарбуй И-зеленим, и-фіолетовим
Називай малюнки в яких чуєш И
Обведи по контуру И
Назви тварин. Зафарбуй червоним кружечок під тваринами з И
Читай букви в хатках
Співай И- від YouTube Повтори чистомовку
Ити,ити,ити- треба нам уроки вчити
Виконай артикуляційну вправу
Виконай вправу пальців
Тисни на крапочки вказівними пальчиками та промовляй Е-Е-Е.....
Розфарбуй Е- коричневим, е- рожевим
Називай слова, в яких є звук Е
Обведи по контуру Е
Повтори чистомовки
Голосова вправа. Називай звуки тихо, голосно, без звука
Співай Е- від YouTube
Виконай артикуляційну вправу буква І неначе свічка
Виконай пальчикову вправу
Тисни на крапочки вказівними пальчиками одночасно промовляй І-І-І
Розфарбуй І помаранчевим, і- зеленим
Називай слова, в яких є звук І
Обведи по контуру І
З'єднуй за зразком
Повтори чистомовку
Лі-лі-лі,лі-лі-лі- відлетіли журавлі
Співай І- від YouTube
Виконай артикуляційну вправу Як шумить вітерець? Ш-ш-ш-ш........
А жучок ? Ж-ж-ж......
Обведи букву Ж
Тисни на крапочки вказівними пальчиками- одночасно промовляй- Ж
Обведи букву Ш
Тисни на крапочки вказівним пальчиком- одночасно промовляй- Ш
Називай слова з Ш, Ж
Розфарбуй зеленим Ж, коричневим -ж
Розфарбуй червоним Ш, синім -ш
Називай і показуй
Тисни букву Ж- називай слова- картинки Тисни букву Ш- називай слова- картинки
Вправа “Олівець” від LogoBest
Повторюй чистомовку
Виконай артикуляційні вправи
Як сичить змія? Як шумить вітерець ?
С-С-С Ш-Ш-
Ш
Обведи букву С
Тисни на крапочки вказівними пальчиками- одночасно промовляй- с-с-с-с
Зафарбуй сливи. С-синім, с- фіолетовим
Називай слова з С, Ш
Називай і показуй
Повтори чистомовку
Де
шапки? Покажи. Де сапки? Покажи. Напиши
____АПКИ _____АПКИ
Виконуй вправи від LogoBest
Виконай артикуляційні вправи
Як дзвенить комарик? Як жучок?
Обведи букву З
Тисни на крапочки вказівним пальчиком- одночасно промовляй-З-з-з-з
Називай слова з Ж,З
Ж чи З. Прочитай. Називай
Пальчики складай- букви називай
Повтори чистомовку
Виконуй вправи від LogoBest
Виконай артикуляційні вправи
Як летить літак? Л-л-л
Як ричить лев? Р-р-р
Тисни на крапочки вказівними пальчиком- одночасно промовляй-Л,Р
Розфарбуй Л-жовтим, л- зеленим
Називай слова з Л,Р
Розфарбуй Р-червоним, р-синім
Називай і показуй
Повторюй чистомовки
Виконай артикуляційну вправу Як кашляє дівчинка — Кхи, кхи..
Обведи букви К,Г
Тисни на крапочки вказівним пальчиком- одночасно промовляй - К, Г
Зафарбуй К-блакитним, к- рожевим
Називай слова з К,Г
Зафарбуй Г- жовтим, г- зеленим
Називай і показуй
Повторюй чистомовки
Виконуй дихальну вправу від LogoBest Звуки П-Б
Виконай артикуляційну вправу Як пихтить каструля? П-б-п-б
Обведи букви П,Б
Тисни на крапочки вказівним пальчикoм- одночасно промовляй -П,Б
Зафарбуй П- помаранчевим, п- блакитним
Називай слова з П, Б
Зафарбуй Б- коричневим, б- фіолетовим
Називай і показуй
Складай речення Виконуй від LogoBest
Виконай артикуляційні вправи
Вправа “Молоток”- промовляй Т-Т-Т-Т
Вправа “Дятлик”- промовляй Д-Д-Д-Д
Тук-тук-тук
Дук-дук-дук Обведи Д, Т
Читай склади
Тисни на крапочки вказівним пальчикoм- одночасно промовляй — Д,Т
Зафарбуй Д- зеленим,д-жовтим
Називай слова з Д, Т
Зафарбуй Т-коричневим, т-синім
Називай і показуй
Виконай артикуляційну вправу Промовляй В-в-в
Дуй як хурделиця- Ф-ф-ф
Зафарбуй В-рожевим, в-жовтим
Зафарбуй Ф- чорним, ф-блакитним
Читай склади
Називай і показуй
Виконуй артикуляційні вправи
Промовляй — Ч-ч-ч-чух-чух Промовляй- Т-т-т-туктук
Обведи Ч, Т
Тисни на крапочки вказівним пальчикoм- одночасно промовляй — Ч, Т
Зафарбуй Ч- коричневим, ч- зеленим
Називай слова з Ч, Т
Читай, або повторюй закінчення Повтори чистомовку
Картинку-слово називай місце звука Ч- визначай
Називай і показуй
Виконуй артикуляційну вправу
___ОН___Е
букви С, Ц вставляй- слово називай
Обведи Ц,С
Тисни на крапочки вказівним пальчиком-одночасно промовляй Ц,С
Зафарбуй Ц- червоним, ц-рожевим
Називай слова з Ц, С
Називай і показуй
Виконуй артикуляційну вправу Промовляй Ч-ч-ч-ч; Щ-щ-щ-щ.......
Обведи Ч, Щ
Тисни на крапочки вказівним пальчиком-одночасно промовляй Ч,Щ
Розфарбуй Щ-жовтим, щ-помаранчевим
Називай слова з Ч-Щ
Називай і показуй
Інструкція: Зібрати з розсипних букв слово ( літери брати з розсипної азбуки)
І Н С
Д Л І
Використані джерела
1. Програма з корекційно- розвиткових занять “ Логопедичні заняття” для 5-10 класів для дітей з інтелектуальними порушеннями помірного та тяжкого ступенів.[авт.-укл.: Литвин І.М., Черноусова Н.М., Пахар С.О., Загорулько Л.В., Дубенок О.В.].( Лист Міністерства освіти і науки України від 25.08.2020 № 1/9-
469
2.Мій перший А- зошит “Давайте знайомитися”. URL:
2_5253846662119428779.pdf
3. Вимовляйчик : Вчуся вимовляти звук [л] / В. М. Рожнів. — Х. : Видво «Ранок», 2016. — 32 с. : іл.
4.Обстеження мовленнєвого розвитку дітей з аутизмом і тяжкими порушеннями мовлення на основі поведінкового підходу: практичний посібник/ Х. Ткач. — Тернопіль: Мандрівець, 2020. — 136 с.
5. Завдання Осінь - знайди відмінності. pdf
6. https://youtube.com/@logobest?feature=shared