10 клас
Урок №23
Дата:
ТРЕТИННИЙ СЕКТОР ЕКОНОМІКИ.
НЕРІВНОМІРНІСТЬЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ
СУБРЕГІОНІВ АЗІЇ ТА ОСОБЛИВОСТІ
ЇХ УЧАСТІ В МІЖНАРОДНОМУ ПОДІЛІ ПРАЦІ.
ЗВ’ЯЗКИ УКРАЇНИЗ КРАЇНАМИ АЗІЇ.
Очікувані результати НПД: учні аналізують інформацію, виявляють структуру та географію третинного сектора економіки регіону; пояснюють причини нерівномірного економічного розвитку субрегіонів Азії; знаходять та показують на карті світові міста, мегалополіси, фінансові центри, морські порти та аеропорти.
Розвивальна та виховна мета: формувати вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення; виховувати самостійність, наполегливість, уміння долати руднощі, працювати в групі.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи, економічна карта Азії, ресурси Інтернету.
Опорні та базові поняття: сфера послуг, фінансові послуги, ІТ-послуги, туризм, міжнародний поділ праці, світове місто, фінансовий центр, транспортна система.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Картографічнарозминка (субрегіони, країни та столиціАзії)
Запитання. Яківиробництвавторинного сектора набулирозвитку в країнахАзії? Назвіть причини перенесеннявиробництвобробноїпромисловості з розвиненихкраїн до країнАзії, щорозвиваються.
ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Поряд з динамічним розвитком обробної промисловості в країнах Азії дедалібільшого значення набуває третинний сектор, зокрема фінансово-банківська справа, торгівля, освіта, інформаційно-технологічні послуги, транспорт, туризм. Це,в своючергу, сприяєпереміщенню в регіонцентрівділовоїактивності та інноваційногопрогресу. У той же час, незважаючи на загальніуспіхиАзіатськогорегіону, диспропорції в економічномурозвиткусубрегіонівзалишаються. Чим, на вашу думку, цеобумовлене? ЯкіекономічнівигодиматимеУкраїнавідпоглибленнязовнішньоекономічнихзв’язків з країнамиАзії?
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Третинний сектор економіки
Найвищачасткасферипослуг у ВВП розвиненихкраїнАзії: Японії (71 %),Ізраїлю (69 %), Кіпру (87 %); в окремихкраїнахрегіону, щоспеціалізуються нанаданніпевнихвидівпослуг (Сінгапур (83,5 %), Мальдіви (81 %)).
Банківсько-фінансовий сектор. Комерційні банки виконуютьдержавнізамовлення на кредитуванняпріоритетнихсекторівекономіки. Фінансовікорпорації тафондирозвиткузабезпечуютьфінансуваннядовгостроковихнаціональнихпроектів, швидкорозвиваютьсяінвестиційніфонди. До десятки найбільшихфінансовихцентрівсвітувходятьТокіо, Сянган, Сінгапур. У Пекіні, Шанхаї, Сеулі, Дубаї,Джакарті, Нью-Делі, Стамбулі та Бангкоку розміщені штаб-квартиринайбільшихбанків та промисловихкомпанійсвіту. На Кіпрі, вСінгапурі, Бахрейні, ОАЕ,Малайзії створено офшорнізони.
ІТ та діловіпослуги. Найбільшезамовлень на наданнябухгалтерських, юридичних, інформаційних та іншихвидівділовихпослугвиконуютьфахівці з Індії.
Освітата наука. Найкращіосвітніцентрирозташовані в Японії (Токійськийта Кіотськийуніверситети), Китаї (університетЦінхуа та Пекінський), Сінгапурі(НаціональнийуніверситетСінгапура), Ізраїлі (Єврейськийуніверситет в Єрусалимі та Ізраїльськийтехнологічнийінститут). Технопарки та технополіси.
Туризм. Азіатськийтуристичнийрегіонпосідає друге місце за масштабамиміжнародного туризму та перше за темпами приросту туристичнихвідвідувань.
Транспорт. Транспортна система неоднорідна за рівнемрозвитку та густотоюшляхівсполучення. Найгустіша мережа транспортнихшляхів і найбільшіобсягиперевезеньхарактерні для Японії, східнихрайонів Китаю, Індії, Пакистану, новихіндустріальнихкраїн. У внутрішніхперевезенняхлідерствоналежитьзалізничному транспорту. У низцікраїн (Афганістан, Кіпр, Лаос, Оман, ОАЕ) залізницьнемає. Морськіпорти посідаютьпровідніпозиції в світових рейтингах за обсягамиперевезень: Шанхай (1-ше місце в світі), Сінгапур, Шеньчжень, Нінбо, Сянган, Пусан, Гуанчжоу, Ціндао, Дубай, Тяньцзинь. Найбільшіаеропортирозташовані в Пекіні, Токіо, Сянгані,Джакарті, Дубаї, Бангкоку, Сінгапурі, Гуанчжоу, Шанхаї, Куала-Лумпурі, Стамбулі.
Мережа міжнароднихкоридорів. ТРАСЕКА — транзитний «міст», прокладенийвідкраїнЄвропи через порти Чорного моря, Кавказ, ЦентральнуАзію доКитаю. З 2015 р. реалізація проекту транспортного комплексу «Один пояс, одиншлях» (включає «Економічний пояс Великого шовкового шляху», «Морськогошовкового шляху» та «Південного транспортного коридору»), беруть участь понад50 країн, зокрема й Україна.
2. Нерівномірність економічного розвитку субрегіонів Азії та особливості їх участів міжнародному поділі праці
Робота в групах
Завдання.
1) За допомогою карт атласу та тексту підручника охарактеризуйтероль одного з субрегіонівАзії в міжнародномуподіліпраці. Результатизанесітьу таблицю.
2) Назвіть чинники, що зумовлюють нерівномірність економічного розвитку субрегіонів Азії.
Назвасубрегіону |
Основнінапрями міжнародноїспеціалізації |
Ключовікраїни |
|
|
|
3.Зв’язкиУкраїни з країнамиАзії
Запитання. Пригадайте, яку продукцію, вироблену в країнахАзії, ви можетезустріти в магазинах України.
ЗростаннячасткикраїнАзії в зовнішнійторгівліУкраїни. 1-ше місце за обсягамиукраїнськогоекспорту та друге місце за імпортом (післякраїн ЄС). Склад українськогоекспорту: сільськогосподарськапродукція, машини та обладнання, військоватехніка, метали та вироби з них. Імпорт: автомобілі, офіснатехніка, фармацевтичнапродукція, пластмаси, одяг, взуттятощо. Найбільшіпартнери: Китай,Індія, Туреччина, Південна Корея, Японія, Казахстан, Грузія. Перспективнінапрямиспівробітництва: розробка та освоєнняпаливнихкориснихкопалин; обміннауковоюінформацією; співпраця у сферівисокихтехнологій, ракетно-космічній,авіаційній, хімічнійпромисловості, машинобудуванні, суднобудуванні; поставкив країниАзіїсільськогосподарськоїпродукції та продуктівхарчування. Для Україницінним є досвідкраїнПівденно-СхідноїАзії в розробці та впровадженніінноваційноїстратегіїекономічногорозвитку. В українських ВНЗ навчається молодьз Індії, Пакистану, Ірану, Туркменістану, Казахстану тощо. В Україніпроживаютьгромадивихідців з азіатських держав (в’єтнамська, корейська, китайська).
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Завдання. Складіть схему зовнішньоекономічнихзв’язківУкраїни з країнамиАзії.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати § 20.
2. Повторити §§ 17-19, підготуватися до поточного контролю за темою «Загальнахарактеристика Азії».
1