Предмет дослідження. Стан природних та штучних відходів, закопаних у ґрунт.
Мета. Формувати уявлення про види твердих відходів, зміни в їхньому стані після закопування: природні перегнивають, а штучні не змінюються і засмічують ґрунт. Вчити робити умовисновки зі спостережень (порівняння станів відходів на кожному етапі тривалого досліду і фіксація їх у малюнках). Формувати екологічне мислення дітей. Розвивати спостережливість, пізнавальний інтерес, довільну пам'ять, інтерес до наслідків впливу діяльності людей на природу. Виховувати відповідальність за стан природи; готовність дотримуватися правил природокористування.
Тривалий дослід природоохоронної тематики для старших
дошкільнят
Укладач:
Ляшук С.М.
вихователь
Червоноград
Предмет дослідження. Стан природних та штучних відходів, закопаних у ґрунт.
Мета. Формувати уявлення про види твердих відходів, зміни в їхньому стані після закопування: природні перегнивають, а штучні не змінюються і засмічують ґрунт. Вчити робити умовисновки зі спостережень (порівняння станів відходів на кожному етапі тривалого досліду і фіксація їх у малюнках). Формувати екологічне мислення дітей. Розвивати спостережливість, пізнавальний інтерес, довільну пам'ять, інтерес до наслідків впливу діяльності людей на природу. Виховувати відповідальність за стан природи; готовність дотримуватися правил природокористування.
Матеріал: природні відходи (шкоринки апельсина, яблука, лушпиння картоплі, сухе листя), штучні відходи (паперова та пластикова склянки, пластмасова кришка, фломастер), дві сіточки для складання відходів, картки із зазначенням числа і місяця початку досліду, індивідуальні щоденники спостережень для фіксації етапів тривалого досліду, набір кольорових олівців, лопатки, одноразові рукавички і палички за кількістю дітей.
Хід досліду
Вранці вихователь запрошує дітей разом з ним оглянути груповий майданчик. Звертає їхню увагу на купку сміття, пропонує розглянути і з'ясувати, звідки воно. Вислуховує припущення дітей і поясніє:
-Вранці двірник прибирав майданчик, а про це сміття, мабуть, забув. Назвіть це одним словом (сміття, відходи) і розгляньте, з чого воно складається (шкоринки апельсина, яблука, лушпиння картоплі, сухе листя; паперова та пластикова склянки, пластмасова кришка, фломастер).
Запитання до дітей
1.Які відходи є природними?
2.Які відходи називають штучними? Чому?
3.Чи прикрашає сміття наш майданчик?
4.Чи завдає воно шкоди людям і природі?
5.Що слід з ним зробити?
Вислуховує припущення кожної дитини, окремо обговорює пропозицію закопувати відходи.
- Гниття залишків продуктів на поверхні землі шкодить здоров'ю людей. А якщо їх закопати?
Вихователь формулює дітям пізнавальне завдання: "Що станеться з відходами, якщо їх закопати в ґрунт?" та уточнює: "Чи зникнуть природні відходи? Як зміняться штучні?". Слухає припущення дітей.
-Ви дали цікаві відповіді на мої запитання, а як перевірити те, що ви сказали?( Схвалює ідею дітей — закопати відходи в ґрунт і спостерігати за змінами.)
Пропоную розглянути обладнання і самостійно вибрати необхідне для дослідження (лопатки, одноразові рукавички, палички, дві сіточки для складання відходів, картки із зазначенням числа, місяця початку досліду).
-Одягніть одноразові рукавички і паличками поділіть відходи на дві купки ( називаючи вид відходів), розкладіть по різних сіточках.
Разом з вихователем діти обирають місце на дослідницькій ділянці для викопування двох ямок. Чергові викопують ямки глибиною, відповідною довжині сіточок, і закопують відходи.
Щоб не переплутати, в якому місці, які відходи і коли закопані, варто на місці досліду встромити "прапорці", на яких позначено число і місяць початку досліду та назву виду відходів.
-Відходи слід спочатку викопати через два тижні і подивитися, що з ними станеться, а потім — через два - три місяці. Пропоную намалювати, який вигляд мали відходи на початку досліду, в своїх щоденниках спостережень. Малюнки допоможуть через два тижні пригадати, які відходи закопували і якими вони були.
Через відповідний час діти роблять самостійні висновки на основі власних спостережень та міркувань, доходять до того, що природні відходи в землі перегнивають і не шкодять природі, а штучні — не розкладаються і забруднюють її.