Мовлення є формою опосередкованого пізнання дійсності, її відображенням за допомогою рідної мови. Для того, щоб людина могла досить точно передавати свої думки іншій людині, вона повинна дуже добре володіти рідною мовою. Проблема розвитку мовлення дітей дошкільного віку, формування й удосконалення мовленнєвих умінь є. Розвиток зв'язного мовлення дошкільнят − одна з найактуальніших проблем сучасної освіти. Порушення мовленнєвого розвитку негативного впливають на формування особистості дитини, що позначається на процесах її соціальної адаптації.
Конспект комплексного заняття по ознайомленню з соціумом "Подорож Черкащиною", допоможе малятам розв'язати деякі питання з розвитку мовлення. Мета даного заняття ознайомити дітей середнього віку з тяжкими порушеннями мовлення з видами наземного транспорту, природою Черкащини. Заняття проходить у формі гри-подорожі. Під час заняття діти вивчають чистомовки, повторюють вивчені раніше загадки та вірші. Вчаться складати коротенькі розповіді, використовуючи власний досвід. Червоною лініє через все заняття проходить закріплення правил безпеки дорожнього руху. На занятті діти розвивають зв'язне мовлення, навчаючись описувати картини природи, кмітливість, спостережливість, увагу.
1
Конспект комплексного заняття
в старшій групі
для дітей з тяжкими порушеннями мовлення
«Подорож Черкащиною»
Мета. закріплювати уявлення дітей про наземний транспорт, призначення й особливості пересування; збагачувати словник дітей словами; ввести узагальнююче слово наземний транспорт; продовжувати ознайомлювати з правилами дорожнього руху, роботою світлофора, правилами поведінки пішоходів на вулиці (додержуватися правого боку, переходити дорогу лише на переході при зеленому світлі світлофора). Розвивати зв’язне мовлення, описуючи картинки та складаючи коротенькі розповіді з власного досвіду, кмітливість, спостережливість Вчити розгадувати загадки. Виховувати любов до природи рідного краю.
Матеріал. Розрізні картинки з зображенням транспорту, прапорці червоного, зеленого та жовтого кольору; картинки з зображенням природи Черкащини, м’яч, дорожні знаки.
Хід заняття:
Добрий день, мої малята,
Любі хлопчики й дівчата!
Ось ми з вами привітались,
А куди це ви зібрались?
Чи у поле, чи в садок,
Чи до мене на часок?
Як до мене - буду рада
Вас у гостях я вітати
Й завданнями турбувати.
Вже зібралися усі?
Тож сідайте у таксі.
Вихователь: сьогодні ми з вами будемо подорожувати просторами Черкащини.
(Це край де ми з вами проживаємо – Черкаська область)
(Умань)
Пасажирський чи товарний
Металевий він і гарний.
Все ховає у вагонах
І стає лиш на перонах (потяг)
(бесіда про те коли і як ми можемо переходити залізницю: по мосту, коли немає потягів, залізницю не можна перебігати тощо)
Дидактична вправа «Покажи картинку» з метою формувати уявлення про наземний транспорт.
(автобусом, таксі, пішки)
Вихователь. Ми готові подорожувати – можемо вирушати.
(пішоходами)
Динамічна пауза. Гра «Світлофор»
Гру проводять з метою закріплення знань про кольори світлофора, їхнє значення; розвитку уваги і реакції.
Діти стоять на килимку. Вихователь піднімає зелений прапорець, діти тупають ногами. Якщо піднятий жовтий прапорець — плескають у долоні; якщо червоний — присідають без руху і звуку. (Повторити двічі–тричі.)
Вихователь. А тепер, діти, послухайте вірш про перехід через вулицю та виконайте разом рухи. (Імітація рухів за текстом вірша.)
Подивись ліворуч,
А потім праворуч,
Якщо хочеш ти
Дорогу перейти.
І якщо побачиш,
Будь-яку машину,
Почекай на місці,
Щоб не було біди.
Вихователь. Ось ми і прийшли. Але наш потяг не простий. Він чарівний. Щоб сісти на цей потяг, нам потрібно виконати вправу.
Дидактична гра «Склади ціле»
Дітям даються картки із зображенням машин, розрізані на частини. Діти складають цілі машини. Вихователь запитує у кожної дитини, яка машина в неї вийшла.
Вихователь. А тепер подивіться у віконечка потяга і розкажіть мені що ви бачите?
(коротенькі розповіді дітей по картинах)
Вихователь. Швидко минув наш шлях. Ми і не зогляділися. На зупинці нас вже чекає транспорт. А що за транспорт ми дізнаємося, як відгадаємо загадку.
Вгору ріжки підіймає
І в дорогу вирушає.
Їздить тільки у містах,
В будні дні і по святах.(тролейбус)
Вихователь. Тролейбусом ми поїдемо в Сосновий бір? (площа на якій ростуть лише сосни)
Вихователь. Погляньте на право. Ми проїжджаємо повз великий міст. Через яку річку прокладений цей міст? (Дніпро – найбільша річка України)
Мовна вправа «Утворити назву транспорту з двох слів» (метод мозкового штурму)
Вихователь. Кожен день на дорогах України трапляється дуже багато аварій. Одні – по провині водіїв, інші – по провині пішоходів. На вулиці зустрічається багато різних дорожніх знаків. Вони розповідають про те яка дорога, як треба їхати, що дозволено і чого не можна робити. Кожен знак має свою назву і встановлений в такому місці, де він необхідний. Давайте з ними познайомимося:
Килимок-помічничок, —
посмугований бочок, —
на дорозі примостився,
пішоходові згодився.
(Пішохідний перехід)
Вихователь:Як ви думаєте, чому смужки на зебрі білі?
Діти: Білі смужки для того, щоб їх було добре видно навіть вночі.
Ти рушай зі мною в ногу,
перейдем удвох
дорогу:
під землею проведу,
на той бік переведу.
Підземний перехід
Як переходиш вулицю,
На мене подивись.
Я шлях вкажу надійний,
Де небезпек нема,
Трикольорові очі
Я маю недарма.
Світлофор
У цьому місці пішохід
Транспорт вже чекає.
Важко нам уже ходить,
Станем пасажирами.
Фізкультхвилинка:
Дорога не стежка, дорога не канава,
Спершу дивись ліворуч, потім дивись направо.
Ти повернись наліво, один одному всміхнись.
Топни правою ногою: 1,2,3;
Поколиши головою: 1,2,3,
Руки вгору ти піднімай
І поплескай: 1, 2, 3.
Вихователь. По Сосновому бору ми можемо пересуватися дуже цікавим видом транспорту. Скажіть яким, відгадавши загадку
Покрути його педалі —
Й повезе в далекі далі.
Є звичайний, є гірський,
Жовтий, білий, голубий…(Велосипед)
Вихователь. Сівши на велосипед ми станемо ким?
(Велосипедистами)
Вихователь. Велосипедист, що рухається проїзною частиною, є повноправним учасником дорожнього руху! Він, відповідно, зобов'язаний знати й дотримуватися Правил дорожнього руху. Велосипедисти повинні рухатися по велодоріжках, а якщо їх немає — по крайній правій смузі проїзної частини, в один ряд (також можна їздити по узбіччю.
Вихователь. Ось ми і виїхали із Соснового бору.
Пальчикова гімнастика.
Оцей пальчик в ліс пішов.
Оцей пальчик гриб знайшов.
Оцей пальчик гриб приніс
Оцей пальчик гриб зварив.
А цей пальчик все поїв —
Ось чому він потовстів.
Якщо треба швидко
Домчати до місця
Кожен з діток знає точно
Що лиш тільки попроси –
Вмить примчить швидке … (таксі)
Гра з м’ячем
Я буду кидати м'яч і задавати питання, а ви відповідаєте на питання і повертаєте м'яч.
Вихователь. Наше таксі примчало нас на вокзал. Ми вирушаємо у рідне місто.
По маршруту вас везуть
І квиточки продають.
З вигляду продовгуватий,
Але зовсім не рогатий.(автобус)
Який транспорт працює на полях навесні?
Помилуйтеся конем:
Серце в нім горить вогнем,
Не годований вівсом
І не битий батогом,
А як полем він іде,
Аж сім борозен кладе.
(Трактор)
Гострозубий крокодил
По всім полі походив,
Де були його сліди –
Зеленіють там ряди.
(Сіялка)
Вихователь. Швидко час минає. Ось ми і повернулися у рідне місто Умань. Проїжджаємо ми повз дивовижний парк «Софіївка».
(короткі розповіді дітей про те, як вони з батьками відпочивали в парку).
Дидактична гра «Наша вулиця»
Мета: Закріплювати правила поведінки пішоходів і водіїв, розрізняти дорожні знаки.
Хід (1 варіант):
Діти виконують завдання ведучого. Ось вони йдуть по тротуару, ось переходять дорогу по світлофору та без нього, за допомогою регулювальника.
Хід (2 варіант):
Вихователь показує дорожні знаки. Діти пояснюють, що означає цей знак. Розігрується дорожня ситуація.
Вихователь: Пригадаємо, як ми сьогодні подорожували.
На конях їхали? (клацання язиком) (НІ)
До річки доїхали. Трр. Стоп. Розворот.
На машину сіли.
Долили бензину буль-буль.
На машині їхали ш-ш-ш.
До садочка доїхали.
Вихователь.