В останні роки у багатьох країнах світу спостерігається тенденція до збільшення кількості дітей зі зниженим слухом, які навчаються серед однолітків зі збереженою слуховою функцією. Діти зі зниженим слухом, можуть успішно навчатися в загальноосвітній школі, але вони потребують створення спеціальних педагогічних умов, індивідуального підходу, заснованих на глибокому розумінні вчителем дійсних причин утруднень дитини в навчанні. Зміст, форми та методи навчання і виховання дітей з порушенням слуху мають бути корекційно спрямованими. Це означає, що кожна тема, яка вивчається в школі, кожний метод і прийом, використаний вчителем чи вихователем, мають сприяти не лише засвоєнню знань, умінь, навичок, формуванню поведінки, а й виправленню вад слуху. У процесі трудової, ігрової, пізнавальної діяльності глухі і слабочуючі діти оволодівають навичками організації та планування, навчаються входити в широке спілкування з оточуючими.
БУКЕТ ЧАРІВНИХ ЛІТНІХ КВІТІВ
Комунальний заклад «Уманський навчально-реабілітаційний центр Черкаської обласної ради»
Сорокіна Олена Іванівна,
вихователь І категорії
Робота починається з тієї миті, коли дитячі ніжки переступають поріг нашого садочка.
Ця робота схожа на сходинки драбини.
Спочатку малечу вчимо тримати пензлик, знайомимо з розмаїттям кольорів та відтінків, привчаємо відчувати та сприймати їх.
Наступна сходинка – оволодіння дітьми прийомами та навичками малювання.
Навчити малювати – трудоємкий процес, адже вихователь працює з дітьми, що мають порушення слуху.
Ось тут успіх починає залежати від фантазії педагога, його світосприйняття, смаку, уяви, та романтичності.
Ми почали зі спостереження квітів на клумбах нашого садочку. Розглядали їх і рано-вранці, коли сонечко ще не висушило краплинок роси на пелюстках, і вдень, коли квіти ніби «притихли» під жарким сонцем, і увечері, коли «голівки квітів» розкривались, готувались до нічного сну, і під час вітру, коли вони «перешіптувались» між собою, і в дощ, коли кожен листочок, кожна стеблинка купалась у живильній волозі, і коли усю цю квіткову красу відвідували різнобарвні метелики і строкаті бджоли, облітаючи кожну квіточку, ворушили вусиками, лапками, збирали нектар.
Відвідали, звичайно, і національний парк «Софіївка», що здавна славиться безкінечним розмаїттям квітів. Помічали, як за кольорами підібрані квіти на кожній клумбі. Відчували зміну настрою від споглядання прекрасних краєвидів.
Розглядали окремі взяті квіти у груповому інтер’єрі. Клали їх на стіл, ставили у прозору вазу, ставили у темну шафу, повертали до світла, нюхали.
Велика роль відводилась індивідуальній роботі, адже вік, здібності, уміння дітей дуже різні.
КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ З ХУДОЖНЬО-ПРОДУКТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (МАЛЮВАННЯ) ДЛЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ СЛУХУ ІІ РОКУ НАВЧАННЯ
Мета. Вчити дітей за допомогою пензля передавати красу та неповторність літніх квітів (дзвіночків, ромашок, люпину, жоржин, маків);
Розвивати вміння дітей поєднувати у цілісну композицію окремі предмети, добирати кольори та відтінки, беручи до уваги колір тла;
Продовжувати використовувати у роботі прийоми новітніх технологій;
Розвивати творчість, фантазію, спостережливість, увагу, уяву;
Продовжувати вчити дітей розміщувати зображення на аркуші паперу;
Виховувати вміння емоційно сприймати чудову музику, естетичний смак, любов і повагу до прекрасного, до живої природи.
Матеріал. Запис П. І. Чайковського «Вальс квітів», букет літніх квітів у вазі з прозорого скла, акварельні фарби (медові), пензлі, підставки, тички, квачики з тканини, аркуші тонованого паперу, атрибути на голівки дітей із зображенням літніх квітів та метелика, велике дзеркало.
Словник. Чарівні квіти, букет, аромат, картинна галерея.
Хід заняття
Діти підходять до столу, на якому розміщені атрибути на голівки з зображенням дзвіночків, ромашок, люпину, жоржин, маків, метелика і обирають собі один, що найбільше сподобався, одягають їх.
Вихователь запитує кожного:
Діти по черзі відповідають.
Вихователь пропонує «квітам» та «метелику» затанцювати вальс (запис П. І. Чайковського «Вальс квітів»).
У ході танцю зробити декілька хвилинних пауз для проведення фонематичної ритміки (налетів вітер – промовляння буквосполучень «шу-шу-шу», почався теплий літній дощик – промовляння «кап-кап-кап»).
Після закінчення танцю вихователь пропонує усім зібратися гуртом, підійти до великого дзеркала, обійнятися і посміхнутися.
Вихователь.
Вихователь.
Діти розміщуються за своїми робочими місцями і починають творити.
Під час малювання квітів люпину використовувати квачики з тканини, під час малювання серединок використовувати тички різного зрізу або пальчики правої руки.
Вихователь у цей час дає дітям індивідуальні вказівки.
Після закінчення роботи усі малюнки розміщуються на підготовлені стенди «Дитячої картинної галереї». Вихователь пропонує усім разом пройти по ній, розглянути роботи і відмітити красу та неповторність літніх квітів на кожній з них.