Турнір-мозаїка «Загадки природи»
Олена Глущенко
Мета: розширити знання дітей про різноманітність рослин та тварин нашої планети, виховувати любов до природи, розвивати кмітливість, логічне мислення, уміння працювати у групі, здійснювати екологічне виховання.
Форма проведення: турнір-мозаїка.
Вік учасників: діти середнього шкільного віку.
Обладнання: картки з завданнями, зображення рослин, тварин та явищ природи.
Опис турніру: учасниками турніру є дві команди, що будуть змагатися між собою протягом трьох турів. За кожне виконане завдання команда отримує бал (жетон). В кінці кожного туру капітани отримують додаткове завдання, яке виконується індивідуально або колективно. За додаткове завдання винагорода – 2 бали. В кінці турніру підводяться підсумки та визначається команда-переможець.
Хід заходу:
I. Вступна частина
Керівник гуртка. Який прекрасний і дивний світ, що оточує нас! Які прекрасні й неповторні безкраї ліси і безмежні моря, повноводні річки і озера, високі гори і зелені рівнини, широкі степи і безмежні пустелі! Які дивовижні і унікальні тварини та рослини населяють нашу планету! Але мало тільки милуватися природою. Потрібно вміти ставитися до неї дбайливо. Наша зустріч сьогодні присвячена природі. Сьогодні ви зможете показати свої здібності, здивувати своїми знаннями про природу та дізнатися незвідане.
Під час нашого турніру ми будемо говорити про природу, дізнаємося багато цікавих фактів з життя мешканців нашої планети. Отже, починаємо.
Об’єднання учасників турніру в команди. Знайомство з правилами турніру.
Умови турніру:
ІІ. Основна частина
Керівник гуртка. Хоч раз в житті, всі ми стикалися з дивними або незвичайними рослинами. Загалом, знайомство з такими представниками світу рослин починається ще в дитинстві, коли ми бачимо кактус, і не розуміємо, що ж це таке. Нам кажуть, що це – рослина. Але ж ні листя, ні стебла, нічого того, що дитина вважає приналежністю нормальної рослини, немає. У цьому турі ми пригадаємо або познайомимось з ще більш дивними рослинами, які більше схожі на вихідців з іншої планети.
І тур. «Самі дивовижні рослини»
Завдання учасникам: назвати правильний варіант відповіді на запитання. Запитання зачитуються для всіх команд. Відповідає та команда, що першою підняла сигнальну картку.
Орієнтовний перелік запитань:
1.Яке дерево, з нині живих, втричі вище десятиповерхового будинку?
2.У Китаї ця рослина уособлює мудрість і довголіття, в Японії – щастя і удачу. У старі часи носити одяг з цією квіткою могли тільки члени імператорської родини. Про яку квітку йде мова?
3. Яка рослина «дружить» з павуками?
4. На честь якої відомої людини отримала свою назву камелія?
5. Яка рослина вміє хапати мух власним листям, як руками?
6. У якої рослини стебло і листя вкриті, наче впалою росою, клейкими і кислими краплями?
7. Королевою лісових квітів ми називаємо ...
8. Яку квітку назвали на честь хлопчика Василя?
9. Як по-іншому називається шток-троянда?
10. Яка квітка названа на честь професора Петербурзької Академії наук Йоганна Готліба Георгі?
11. У якого великого дерева дуже в'язка деревина, що його дуже важко розколоти сокирою. Нелегко навіть відколоти маленьку щіпку. За цю властивість дерево й отримало свою назву?
12. Це назва одночасно й вищих чиновників, правителів Стародавнього Китаю, і смачного солодкого фрукту, який родом з цієї країни.
Додаткове завдання «Впізнай рослину»
Завдання учасникам: капітани команд мають за допомогою підказок впізнати незвичайну рослину. Перемагає та команда, капітан якої впорається першим.
Рекомендований перелік рослин:
Підказки:
|
Венерина мухоловка |
Підказки:
|
Росичка круглолиста |
ІІ тур. «Тваринний світ»
Керівник гуртка. У світі так багато тварин, і всі такі чудернацькі! Ті змінюють колір, ті втрачають хвіст, ті повзають по горах, як справжні альпіністи... А що, Вам, відомо про тваринний світ?
Завдання учасникам: дати відповіді на запитання.
Орієнтовний перелік запитань:
Додаткове завдання «Хто це?»
Завдання учасникам: команди мають протягом 7 хвилин розгадати кросворд (додаток 1).
Запитання до кросворду:
По горизонталі:
4. Гіпопотам. 7. Тато каченяти. 8. Хижак, який живе в південних країнах і харчується переважно падаллю. 9. Велика хижа морська риба із пласким тілом та вузьким хвостом. 10. Членистоноге, що паразитує на тілі тварин і людини, а також на рослинах, маленького розміру. Відноситься до класу павукоподібних. 13. Хижий птах родини соколиних з міцним гачкуватим дзьобом, довгими крилами і кривими кігтями. 14. Хижий ссавець родини єнотових, який живе переважно в гірських лісах Гімалаїв. У забарвленні переважає чорний та білий кольори. 16. Тварина, що живиться рослинною їжею.
По вертикалі:
1. Віслюк. 2. Напівмавпа, що мешкає у природі лише на острові Мадагаскар та на деяких сусідніх островах. 3. Акваріумна рибка, яка полюбляє потаємні місця. Проявляє активність переважно вночі. 5. Велика морська тварина-ссавець із ряду китів. 6. Кільчасті черви. 11. Двостулковий морський молюск. 12. Чоловік вівці. 15. Водяний ластоногий ссавець, який має великі ікла, коротку шерсть та вусату морду.
Відповіді:
По горизонталі:
4. Бегемот. 7. Качур. 8. Гієна. 9. Скат. 10. Кліщ. 13. Сокіл.
14. Панда. 16. Фітофаг.
По вертикалі:
1. Осел. 2. Лемур. 3. Сомік. 5. Кашалот. 6. Анеліди. 11. Мідія. 12. Баран. 15. Морж.
ІІІ Тур. «Неймовірні явища природи»
Керівник гуртка. Давним-давно людина, не розуміючи походження певних явищ, наділяла природу магічними властивостями. Грози, урагани, зливи навіювали страх, розпалювали уяву та викликали нестримне бажання пояснити їх виникнення. Багато дивного, незвіданого і незрозумілого людині залишається в природі і досі.
Завдання керівника гуртка: на дошці розвісити зображення з «неймовірними» явищами природи.
Завдання учасникам: розгадати ребуси (додаток 2) із закодованими явищами природи та знайти відповідне зображення на дошці.
ІІІ. Підведення підсумків
Підведення підсумків турніру, визначення переможця.
Додаток 1
Кросворд «Хто це?»
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 2
Ребуси «Явища природи»
Підсказка: чудове природне явище
Веселка
Підказка: часто буває навесні
К=Р |
Гроза
Підказка: оптичний обман зору
,,, , Ж |
Міраж
Підказка: явище, що виникає від взаємодії заряджених частинок Сонця із магнітним полем Землі.
,, Р ,,,, й 2,1 1, 2 |
Полярне сяйво
Підказка: осіннє явище
,,, 7, 8 |
Листопад