Тема: Астрономія – наука, що вивчає Всесвіт
Мета: Сформувати знання про науку, що вивчає космос. Ознайомити із відомими астрономами та дослідниками космосу; з методами та засобами астрономічних досліджень.
Розвивати уявлення про навколишній світ, формувати науковий світогляд, розвивати комунікативну компетентність.
Сприяти вихованню відповідальності, дисциплінованості, активності ; створювати ситуацію успіху.
Тип: Засвоєння нових знань, вмінь.
Обладнання : зошити, атлас, малюнки та фотографії приладів для дослідження Всесвіту.
Методи і прийоми: робота в групах, Вправа « Практикум», розповідь, робота з підручником, друкованим зошитом, вправа « Незакінчене речення».
Очікувані результати: Ознайомляться з наукою «Астрономія», з історією астрономічних досліджень. Удосконалять навички використовувати додаткові джерела інформації для виконання навчальних завдань.
Хід уроку
Учні пояснюють свої надбання, інші уважно слухають, доповнюють відповідь товаришів.
ЯЗОР, НЕТАПЛА, ЇДАСТЕРО, КАТИЛАКАГ, ЙІМРЕРУ, ТАМЕКО
1.Розповідь:
Учений і філософ Еммануїл Кант висловився досить оптимістично : «Дайте мені матерію, і я збудую світ». Усі ті знання, які ви отримали на попередніх уроках, людство накопичувало тисячоліттями. Перші аматорські пізнання поступово оформились у надсучасну науку – астрономію. Її розвиток є пріоритетним завданням країн світу.
1.Астрономія.
2.Астрономічні дослідження.
3.Астронавти.
4. Прилади для дослідження Всесвіту.
5.Космонавти.
4. Етап виконання плану діяльності.
1.Розповідь « Астрономія»
-виникла з потреб людини;
- перші припущення, спостереження: ( 4 тис. років до наших днів записи єгиптян; 5 тис. років тому єгиптяни за зорею Сіріус визначали час розливу Нілу; 4 тис. років тому китайські вчені вивчали Сонце, Місяць мали змогу передбачити затемнення)
- давньогрецький вчений К. Птоломей (1473 – 1543) припускає, що Земля нерухома, а навколо рухаються планети( з такою гіпотезою ми можемо ознайомитися по підручнику ст. 99 мал. 73 ). Дана гіпотеза існувала близько 1500 років.
- в 16 ст. польський астроном М.Коперник, після певних спостережень, математичних підрахунків пропонує іншу модель: Земля – не центр Всесвіту, це одна з планет що рухається навколо Сонця.( розглянемо мал.. 74 на ст.. 100.)
- значного розвитку досягла астрономія і в нас на Україні. У 1821р. у м. Миколаєві для обслуговування Чорноморського флоту було створено астрономічну обсерваторію, в якій проводились астрономічні дослідження.
- початок 20 ст. роботи фізика – теоретика А.Ейнштейна, американського астронома Е.Габбла підтвердили модель Миколи Коперника.
2. Робота з підручником.
Прочитати п.2 на ст. 100 – 101, розглянути малюнки, фотографії простих приладів для дослідження Всесвіту. Учням на парту дається листок із запитаннями, по яких буде відбуватися обговорення прочитаного.
1.Які прилади використовували для дослідження Всесвіту ?
2. Що можна було дізнатися використовуючи дані прилади ?
3.( учні, що готували випереджальне домашнє завдання) дають коротку характеристику найпростішим приладам.
4.Що зображено на мал. 77 ? Де можуть працювати так телескопи ?
5.Що відбулося 4 жовтня 1957 року ?
3. Робота з додатковою інформацією.
(Учням роздається матеріал з додатковою інформацією « Ера космонавтики» , дається 3 -4 хвилини на опрацювання і відбувається обговорення прочитаного. Учні можуть зачитувати певну інформацію )
5.Контрольно – оцінювальний етап
1. Вправа « Я це знаю» в друкованому зошиті на ст.. 34 учні працюють із № 54. Взаємоперевірка своїх робіт.
2 Рефлексія ( учні аналізують урок, свої досягнення на уроці, вносять пропозиції до домашнього завдання)
Додаткове завдання : відшукати прізвища космонавтів – вихідців з України.