Турнір " Слово до слова - зложиться мова".

Про матеріал
Мовознавчий турнір для учнів 5-6 класів. Показати учням красу та багатство української мови з допомогою народної творчості, творів письменників; викликати бажання вивчати рідну мову, милуватися її красою; вчити застосовувати здобуті знання на практиці; розвивати усне та писемне мовлення, логічне мислення, пам’ять, пізнавальні та пошукові інтереси; виховувати взаємоповагу, вміння працювати в колективі, любов до рідного слова та почуття гордості за свій народу.
Перегляд файлу

Тема. «Слово до слова – зложиться мова».

Мета та завдання: показати учням красу та багатство української мови з допомогою народної творчості, творів письменників; викликати бажання вивчати рідну мову, милуватися її красою; вчити застосовувати здобуті знання на практиці; розвивати усне та писемне мовлення, логічне мислення, пам’ять, пізнавальні та пошукові інтереси; виховувати взаємоповагу, вміння працювати в колективі, любов до рідного слова та почуття гордості за свій  народу.

Тип проведення:  мовознавчий турнір

Вікова категорія: 5-6 класи

Обладнання: вишиті рушники, хліб, музичний центр, секундомір,корона, стрічка з написом «Королева Мови», палиці-пики з розділовими знаками, емблеми команд, роздатковий матеріал із завданнями, штучна ромашка, дипломи.

Хронометраж проведення заходу: організаційна рефлексія (3 хв.), основна частина (37 хв.), підсумкова рефлексія ( 5 хв.)

Перебіг заходу

І. Організаційна рефлексія

«Створюємо настрій»

Добрий день, шановні друзі!

Ми зустрілись в тіснім крузі

Слухать диво калинове –

Рідне українське слово.

 Учитель. До нас на свято завітало багато гостей. Шановні гості, вчителі! Запрошуємо вас до нашої господи на хліб та сіль, на слово щире, на бесіду мудру, на торжество рідної мови.

 Щасливі ми, що народилися й живемо на такій чудовій, багатій, мальовничій землі – в нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, тут корінь роду українського, що сягає із сивої давнини. І де б ми не були, скрізь відчуємо поклик рідної землі, хвилюємося аж до сліз, зачувши рідне слово.

     Любіть Україну у сні й наяву,

    Вишневу свою Україну.

Красу її вічно живу і нову

І мову її солов’їну.

( В.Сосюра «Любіть Україну»)

 Сьогодні ми не просто змагатимемось, а спробуємо визначити переможця мовознавчого турніру, пройшовши шлях до слова, розкривши його таємниці.

 Девіз: «Слово до слова – зложиться мова».

 ІІ. Основна частина

  1. Інсценізація «У гостях у Королеви Мови»

Лунають фанфари. У супроводі охоронців входить Королева Мова. Охоронці в руках тримають палиці-пики з розділовими знаками.

Королева Мова

   Я – наука непроста, хоча і цікава.

   В королівстві я живу слова і забави,

   І в свою майстерню мовну,

   Доки ви зі мною,

   Мовних скарбів пребагато

   Візьмете з собою.

   На турнір усіх вас кличу

   До складних завдань.

   Тож не зрадьте, любі діти,

   Моїх сподівань!

( С. Бишенко)

Ми – українці. Мова наша – українська. Це мова, якою ми розмовляємо й думаємо, мова нашої держави. Рідна мова – неоцінений скарб, який потрібно не лише любити, а й берегти як зіницю ока.

Мої охоронці допустять вас до турніру, за умови що ви відгадаєте їхні загадки.

 1-й охоронець. Я у світі найніжніше,

    Я у світі найгостріше.

    Можу ранить, лікувать

    І членом речення стать.

       (Слово)

 2-й охоронець. Українська мова – це країна казкова,

    А править у ній генерал-довідник,

    Ім'я якому …

       (Словник)

Королева Мова. Молодці! Відгадали! Удачі вам у мовознавчому турнірі.

( Заздалегідь запрошені учні та члени журі)

  1. Представлення команд «Українські зірочки», «Розумники» та членів журі.

Слово до журі

  Бажаємо успіхів вам, члени журі,

   Щастя й здоров’я від Бога в дари!

Достаток хай завжди у вас гостює,

  Хліба ніколи хай не бракує,

Хай ваші діти в будні й неділі

Будуть веселі, чисті й щасливі…

Натхнення дай, Боже, з роси, з води, з піль

Жертвуйте розум свій на народну ціль!

 Учитель. Отже, ми оголошуємо перший конкурс – «Ерудит».

Кожна команда має за 2 хвилини дати як можна більше відповідей на однакову кількість запитань. Журі фіксує загальну кількість правильних відповідей. За кожну правильну відповідь - 1 бал.

Запитання для команди «Українські зірочки»

1. Державна мова України. (Українська)

2.  З якого знаку починається діалог? (Із тире)

3.  Наука, що вивчає звуки мови. (Фонетика)

4.  Назвіть головні члени речення. (Підмет і присудок)

5.  Як називаються літери, що записані в певному порядку? (Алфавіт)

6.  Що вивчає графіка? (Знаки письма)

7.  Скільки букв «о» в слові «молоко»? (Три)

8.  Слово, що має багато значень. (Багатозначне)

9.  Остання буква у слові «сім». (Ем)

10.  Назвіть одним словом нерозривні словосполучення. (Фразеологізми)

11.  Словниковий склад мови. (Лексика)

12.  Скільки звуків у слові «джміль»? (Чотири)

Запитання для команди «Розумники»

1.  Найменша одиниця мови. (Звук)

2.  Слова, що мають спільний корінь. (Спільнокореневі)

3.  Скільки звуків у слові «легенький» (Вісім)

4.  Який знак ставиться в кінці розповідного речення? (Крапка)

5.  Яка буква не має звука? (Знак м’якшення)

6.  Словник, з якого дізнаємося значення слів. (Тлумачний)

7.  Сьомий відмінок нашої мови. (Кличний)

8.  Частина слова перед коренем. (Префікс)

9.  Речення з однією граматичною основою. (Просте)

10.  У що береться пряма мова? (У лапки)

11.  Розмова двох осіб. (Діалог)

12.  Що вивчає орфографія? (Правопис слів)

 Учитель. Поки наше журі підраховує правильні відповіді, час не гаємо і переходимо до наступного конкурсу – «Розшифруй». Максимальна кількість балів – 3.

Розставте прізвища в алфавітному порядку.

Гавриков, Чубинський, Заньковецька, Гжицький, Січинський, Кухаренко, Кальченко, Кметь, Івченко, Зюков, Абашев, Ухов, Опанасюк, Мстиславець.

Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. Із цих букв прочитаєте речення.

Відповідь: Бажаю Вам успіху!

Учитель. Наші учасники працюють, а ми трохи посміємось і послухаємо гуморески Павла Глазового.

1-й учень.  «Найкраща мова»

Йде синок до школи вперше

Пита батька мати:

   Якій мові ми синочка

Будемо навчати,

Українській чи російській?

Обидві ж хороші.

   Хай вивчає ту, якою

Печатають гроші.

 

 

2-й учень. «Кухлик»

Дід приїхав із села.

Ходить по крамниці,

Має гроші й не мина

Жодної крамниці.

Попрохав він: — Покажіть

Кухлик той, що скраю.

Продавщиця: — Што? Чєво?

Я нє понімаю.

— Кухлик, люба, покажіть,

Той, що збоку смужка.

Да какой же «кухлик» здесь,

Єслі ето кружка!

Дід у руки кухлик взяв

І насупив брови.

— На Вкраїні живете

Й не знаєте мови...

Продавщиця теж була

Гостра та бідова.

— У мєня єсть свой язик,

Ні к чему мнє мова.

І сказав їй мудрий дід:

— Цим пишатися не слід,

Бо якраз така біда

В моєї корови:

Має, бідна, язика

І не знає мови.

 Учитель. А зараз перевіримо, як команди справились із завданням. Слово надається журі для оголошення результатів за два конкурси.

 Напружена гра. Учасники прагнуть перемоги, тому наступний конкурс називається – «Влучне запитання».

 Кожна команда пропонує суперникам два запитання на тему, пов’язану з мовою. Журі оцінює не лише правильність відповіді, а й дотримання культури мовлення учасників, правильність оформлення запитання. Максимальна кількість балів за конкурс – 3.

 Конкурс «Перекладач». Кожна команда отримує однаковий кросворд-переклад. Вам потрібно перекласти подані слова українською мовою і заповнити горизонтальні клітинки. За кожне правильне слово – 1 бал. На це завдання вам дається дві хвилини.

 

 

  1. Скамья
  2. Баня
  3. Ссора
  4. Звено
  5. Мешок
  6. Цепь
  7. Лакомство
  8. Водяная лилия
  9. Ласковый
  10. Зановес в театре
  11. Веснушки

 

 

 

 

 

 

 

( Авторський кросворд)

Відповідь: Лава, лазня, лайка, ланка, лантух, ланцюг, ласощі, латаття, лагідний, лаштунки, ластовиння.

 Учитель. Щоб наші вболівальники теж подумали, ми пропонуємо вам мовні загадки-жарти.

  1. Чим закінчується і зима, і весна? (Буквою А)
  2. Чим закінчується і вечір,  і ніч? (Приголосними)
  3. Як написати слово робота п’ятьма літерами? (Праця)
  4. Що треба зробити, щоб майка злетіла? (Замінити початкову літеру на Ч)
  5. Чого багато має золото, менше має озеро, ще менше море, і зовсім не має його річка? (Букву О)
  6. Що знаходиться в середині школи? (Буква О)
  7. Як записати в чотирьох клітинках словосполучення «суха трава»? (Сіно)

Учитель. Слово надається журі для оголошення результатів за конкурс «Влучне запитання».

 Учасники команд «Українські зірочки», «Розумники» - діти сміливі, дотепні, спритні й, без сумніву, розумні. А чи володіють вони акторськими здібностями? Про це ми дізнаємося із наступного конкурсу – «Прямо чи влучно».

 Кожна команда обирає пелюстки із записаними фразеологізмами. Ці стійкі вирази сприймаються не прямо, а як єдине ціле. Саме ці сполучення слів найяскравіше виражають національний характер мови. Отже, ви маєте показати без слів записані фразеологізми своїм суперникам, а вони їх мають відгадати і назвати. Максимальна кількість балів – 5.

  1. Тинятися з кутка в куток.
  2. На лобі написано.
  3. Взяти ноги в руки.
  4. Води в рот набрати.

Поки команди міркують над завданнями, слово надається журі. Для оголошення результатів за конкурс «Перекладач».

Виступ команд. На кожний виступ відводиться 30 секунд.

Капітани, ви маєте чудову нагоду отримати для своїх команд додаткові бали. Для вас конкурс «Римування». Максимальна кількість балів – 5.

Заримувати слова: буває, забуває, мова, діброва.

А зараз ми з глядачами проведемо змагання. Для цього нам потрібно п’ять учнів. «Хто швидше і найчіткіше прочитає скоромовку».

   «Журавлиха журиться»

Жовторотий журавлик жадібно жував жувачку.

   Журавлику, — журилася журавлиха, — жувачку жуєш? Жалюгідний!

Жуй жучків, журавлику, жабку жирненьку.

Жувачку жують жевжики.

Журавлеві жевжиком жити?

Жах!

 Визначаємо переможця оплесками.

 Виступ капітанів.

ІІІ. Підсумкова рефлексія

  Журі підбиває підсумки і визначає переможців «Мовознавчого турніру».

  Нагородження дипломами.

 Заключне слово вчителя

Кожен громадянин України повинен добре знати рідну мову, збагачувати її, бути готовим захистити українську мову від тих, хто знева­жає її, бо, захищаючи рідну мову, захищаєш свій народ, його гідність, його право на існу­вання, право на майбутнє. Захист рідної мови - найприродніший, найпростіший, найлегший і водночас найнеобхідніший спосіб національно­го самоствердження і діяльності в ім'я народу. Розмовляйте рідною мовою - своєю і свого народу: скрізь, де її розуміють, з усіма, хто її розуміє. Не поступайтесь своїми мовними пра­вами заради вигоди, привілеїв, лукавої похва­ли - це зрада свого народу. Ставлення до рідної мови має бути таким, як до рідної матері: її люблять не за якісь принади чи вигоди, а за те, що вона - мати.

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 жовтня 2023
Переглядів
227
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку