Тварина – живий організм. Основні відмінності тварин від рослин.

Про матеріал
Урок містить наскрізні змістовні лінії: громадянськість, здоров’я і безпека, екологія і сталий розвиток, підприємництво та фінансова грамотність. Також у ході уроку учні пізнають інформацію про тварин у та їхні відмінності з рослинами та грибами, а також їх символічне використання у геральдиці. Учні беруть участь у грі "Мікрофон", розв'язують задачі фінансового та екологічного змісту.
Перегляд файлу

Тема: Тварина – живий організм. Основні відмінності тварин від рослин.

Мета:

  1.               Сформувати поняття учнів про будову та функції тваринного організму, процеси життєдіяльності тварин, значення тварин у природі та житті людини;
  2.               Розвивати логічне мислення, предметну і ключові компетентності учня, його екологічні навички, вміння застосовувати знання у повсякденному житті, вміння пояснювати біологічні явища, встановлювати взаємозв’язки;
  3.               Виховувати загальну культуру, світоглядні орієнтири, творчі здібності, дослідницькі навички і навички життєзбереження.
  4.               Окреслити наскрізні змістові лінії: громадянськість, здоров’я і безпека, екологія і сталий розвиток, підприємництво та фінансова грамотність.

 

Обладнання та матеріали: картки із завданнями, комп’ютерна презентація.

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

   Доброго дня! Сьогоднішня наша зустріч буде присвячена особливому царству живих організмів – тваринам. Хочу побачити у Вас впевненість, комунікабельність, креативність. Успіху нам!

Бесіда.

1. Пригадайте, які живі організми мешкають поруч із вами.

2. Які царства живих організмів ви знаєте?

3. Що об’єднує слова, які записані на дошці? (Це об’єкти живої природи або живі організми.)

(На дошці написані слова: конюшина, джміль, підберезник, жаба, трутовик, волошка, зозуля, кропива.)

4. Яка наука вивчає живу природу? (Біологія.)

5. Біологія — комплексна наука. Які саме біологічні науки вивчають записані на дошці живі організми? (Підберез­ник, трутовик — мікологія; конюшина, волошка, кропи­ва — ботаніка, жаба, зозуля — зоологія.)

6. Дайте визначення: яка наука називається зоологією? (Зоологія — це комплексна наука, що всебічно досліджує тварин, їх історичний розвиток, взаємозв’язки між собою та з навколишнім середовищем.)

 

ІІ – Мотивація навчальної діяльності.

Природа України — багата та різноманітна. Завдяки геогра­фічному положенню та кліматичним умовам у нас є просторі степи й густі ліси, лагідні моря й величні гори, бурхливі річки та спокійні озера, на просторах країни ростуть тисячі видів рос­лин та водиться величезна кількість тварин.

Тварини оточують нас повсюди — на відпочинку серед при­роди, у місті, під час роботи в саду чи на городі. Вони при­стосувалися до життя поряд з людьми. Мешкаючи у великих містах і перебуваючи в постійних клопотах, ми майже не звер­таємо уваги на те, що поряд з нами співіснує різноманітний та цікавий тваринний світ.

Запитання:

  1. Які особливості будови тварин, поведінки?
  2. Що спільного і відмінного із рослинами?

 

IІІ – Оголошення теми та мети уроку.

Тема уроку: Тварина – живий організм. Основні відмінності тварин від рослин.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Запитання до учнів:

  1. Пригадайте які ви вивчали представники одноклітинних тварино- подібних організмів та примітивних багатоклітинних тварин.

Сьогодні описано понад півтора мільйонна видів тварин. Щороку з’являються все нові й нові відкриття у дивовижному світі живого.

Одним із давніх розділів зоології є систематика тварин, на основі якої зоологія поділяється на ряд підрозділів і окремих дисциплін: протистологія - вивчає одноклітинних тварин, гельмінтологія - паразитичних червів, карцинологія - ракоподібних, арахнологія - павукоподібних, ентомологія - комах, малакологія - молюсків, іхтіологія - риб, батрахологія - земноводних, герпетологія - плазунів, орнітологія - птахів, мамаліологія - ссавців. Сукупність тварин тієї чи іншої території вивчає фауністика.

Морфологія вивчає будову, форму тіла тварин і закономірності формоутворення окремих органів у процесі індивідуального та історичного розвитку; включає анатомію, ембріологію, гістологію, цитологію. [1]

 

Умови існування тварин і їхні взаємини з навколишнім середовищем вивчає екологія, поведінку тварин у порівняльному та еволюційному плані - етологія, закономірності поширення їх на земній кулі – зоогеографія.

 

   Тварини живуть на Землі на всіх материках і всіх середовищах існування, займають території від крайньої півночі до півдня - жаркі  пустелі,  посушливі степи та вологі ліси,  населяють моря та океани, гори та болота. Однак сучасна діяльність людини докорінно змінила величезні території нашої планети. Нині майже 50% населення Землі живе у містах. Це зумовило надзвичайно широке різноманіття штучних середовищ, де оселяються тварини. Серед наших близьких «сусідів»: голуби горобці ластівки, собаки та інші. (Екологія і сталий розвиток). [1]

   Без багатьох з них ми не уявляємо своє  життя, про них складено вірші або пісні, вони є героями оповідань та кінофільмів. Багато образів тварин зустрічається в геральдиці. Зображення лева є на гербах: більш як 20 держав,  у тому числі на гербах деяких країн Азії та Європи. Вони зустрічаються на гербах Фінляндії та Болгарії, Нідерландів, Люксембургу та Данії, Швеції та Великобританії. Зображення лева міститься також на гербах Філіппін, Фіджі та Канади. У нашій країні лев зображений на гербі міста Львова. (Громадянскість).

На  гербі Малайзії зображено тигра. Кенгуру є національною твариною Австралії, тому на гербі цієї країни розміщено саме цю тварину поруч з усім відомим ему. Дуже багато країн світу обрали символом своєї державності – орла. Слід пригадати такі країни, як Австрія, Ірак, Лівія, Мексика, Панама, Польща, Росія.

Голуб зображений на гербах республіки Кіпр, Гвінейської республіки. Золотий сокіл – емблема стародавнього Єгипту. Сокіл як символ був поширений і серед нашого народу. У Київській Русі родова емблема Рюриковичів мала обриси сокола. Це дає підстави для припущень, щодо Українського тризуба, як стилізованого зображення сокола, який атакує здобич. (Громадянскість). Золота змія була зображена на стародавньому гербі міста Полтави. А це змія яка обвила чашу з ліками – широковідомий символ медицини. [3]

 Питання до учнів:

  1. Які ознаки притаманні тваринам, що у них відмінного від рослин.

 

«Мозковий штурм»

— Які прояви життєдіяльності притаманні тваринам як живим організмам?

Очікувані відповіді учнів:

 рух

 живлення

 дихання

 розмноження

 реакції на подразники

 розвиток

 ріст  [4]

 

 

Спільні риси рослин, грибів і тварин: мають клітинну будову, еукаріоти, спільні життєві процеси -  розмноження, обмін речовин, ріст, розвиток, рух, дихання, живлення, мають спільне середовище життя.

 

Відмінності тварин від рослин: в клітинах тварин відсутні хлоропласти й вакуоля, клітинна оболонка, більшість здатні до активного руху.

Спільні риси грибів і тварин: мають органічні речовини – хітин, сечовину, запасають глікоген, гетеротрофний спосіб живлення, хлорофіл відсутній.

 

Відмінності тварин від грибів: мають тонку еластичну оболонку поверх клітинної стінки – глікокалікс, обмежений ріст, активний рух.

Школярам пропонується скласти схему обміну речовин тварин:

 

 

 

Складання опорного конспекту

Характерні особливості тварин:

 гетеротрофний тип живлення;

 рухливість, активність;

 мінлива форма тіла;

 обмежений ріст;

 відповідь на подразнення у вигляді таксисів, рефлексів.

 

Складання опорної схеми, пояснення вчителя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Питання до учнів:

  1. Які визнаєте тварини паразити? Чому вони шкідливі для життя і здоров’я людини? (Здоров’я і безпека)

 

Завдання:

  1. Написати представників тварин відповідно до їх типів живлення.

 

Технологія «Мікрофон»

Методична скринька

Технологія «Мікрофон» надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи власну думку чи позицію.

Правила проведення:

говорити має тільки той, у кого є символічний мікрофон;

подані відповіді не коментуються і не оцінюються;

коли хтось висловлюється, решта не має права перебивати, щось говорити, вигукувати з місця.

Запитання:

— Які середовища існування опанували тварини?

Очікувані відповіді учнів:

 наземно-повітряне середовище;

 водне середовище;

 ґрунтове середовище. [4]

Запитання:

— Назвіть головні компоненти середовища існування, без яких тварина не може обійтися і які завжди чинять на неї вплив у процесі життя.

Очікувані відповіді учнів:

 їжа;

 вода;

 повітря;

 температура середовища;

 житло;

 інші організми.

 

Складання опорної схеми

 

 

 

 

 

Заповнення таблиці

Середовище існування

Тварини

Пристосування тварин
до середовища

 

 

 

 

 

 

VУзагальнення і систематизація знань.

Систематизувати знання учнів про тваринний світ як складову частину природи.

 Якими, на вашу думку методами можна вивчати зоологію, тваринний світ?

- порівняльно-описовий метод (мікро-, макроскопічні дослідження);

 - експериментальний метод (польові та лабораторні експерименти);

 - моніторинг;

 - моделювання.

Закінчить речення:

 

Процес відтворення собі подібних, який забезпечує безперервність життя, називається _____________(розмноження). Утворення двох клітин з однієї називається _________(поділ), а частинами організму називається _____________(вегетативне). [2]

 

Дайте відповідь на тестові запитання.

 

1. Уперше побачив одноклітинних тварин учений:

а)  Арістотель;

б) Теофраст;

в) Карл Лінней;

г) Антоні ван Левенгук.

2. Визначте ознаку, характерну для царства Тварини:

а) здатність пересуватися в просторі;

б) мають запасну речовину – крохмаль;

в) нерухомий спосіб життя;

г) необмежений ріст організму.

3. Процес якісних змін в організмі називається:

а)  живлення;

б) розмноження;

в) розвиток;

г) ріст.

 

Завдання – 1

Екологічна гра: Складіть ланцюг живлення у мішаному лісі – (1 В.), та у водоймі – (2 В) (Екологія і сталий розвиток).

 

Завдання – 2.  (Підприємництво та фінансова грамотність).

Задача 1

Уявіть собі, що ви майбутній бджоляр. Підрахуйте собівартість утримання такого господарства, якщо ціна однієї 1бджолосім’ї  в середньому 1700 грн. Відомо, що одна сім’я за рік може дати 70 кг. меду. Вартість 1 кг. меду 160 грн.

Задача 2

Уявіть собі, що ви фермер. Які породи корів, овець, коней, свиней. Ви б розводили? Пояснити, чому?

 

 

 

 

VІ. Підбиття підсумків уроку

Технологія «Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим від­криттям було…

— Урок важливий, тому що…

— Мені сподобалось…

— Мені не сподобалось…

— Від наступного уроку я чекаю…

VІІ. Домашнє завдання

 Завдання для всього класу.

Опрацювати параграф 1-2 підручника, знати визначення термінів. Підготувати розповідь про Всесвітній фонд природи (WWF), емблемою якого є велика панда.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

  1. Біологія: підручник 7 клас./Л. І. Остапченко та ін.. – Київ: Генеза, 2017. – 256 с.
  2. Робочий зошит з біології учня 7 класу/О. А. Андерсон – К.: Школяр, 2019. – 112с.
  3. Шухова Е.  Тварини і рослини в Геральдиці// Біологія і хімія в школі – 2009 - №4 – С. 43 – 46.
  4. Матяш Н. Ігри на уроках біології// хімія і біологія в школі. – 2001. - №2. – с.8 – 9.

 

 

docx
Додав(-ла)
Кізлак Іра
Додано
14 жовтня 2021
Переглядів
6827
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку