Урок у 2 класі
Предмет «Я досліджую світ» ( За підручником І. Жаркової, Л. Мечник, Л. Роговської, Л. Пономарьової, О. Антонова)
Тема : Тварини взимку.
Мета:
Обладнання: Презентація, малюнки тварин, плакати, сигнальні картки.
Тип уроку: Урок формування умінь і навичок.
Освітні галузі: Природнича, мовно – літературна.
Хід уроку
І Організаційна хвилина
Учитель.
Добрий день, і в добрий час
Рада бачити всіх вас!
Один одного вітайте (діти тиснуть руки один одному)
І працювати починайте.
ІІ Виклик.
Завдання 1.
Учитель. Розгадайте загадку і ви дізнаєтесь, хто прийшов сьогодні до нас на урок?
Білокоса, білолиця,
Сипле, стеле та іскриться
Їде в саночках цариця. (Зима).
Учитель. Отже, на сьогоднішній урок до нас прийшла Зима і принесла безліч цікавинок.
Завдання 2.
Учитель. Розгадайте загадку:
Сніжок стелиться,
Мете метелиця,
Буран завиває.
Коли це буває? (Взимку).
Учитель. Які іще ознаки зими ви знаєте?
Завдання 3.
Учитель. Всі ваші відповіді ми зібрали у відповідну таблицю.
Ознаки зими у неживій природі |
Ознаки зими у живій природі |
Сонце в полудень перебуває низько на горизонті |
Дерева і кущі безлисті |
Промені сонця слабо нагрівають землю |
Уповільнюється ріст дерев |
День дуже короткий, а ніч довга |
Лише на ялинках і соснах зеленіють хвоїнки |
Температура повітря стає нижче нуля |
На гілках дерев і кущів зимують бруньки, а в них – молоді листки та квіти, як надійно захищені |
Мороз |
Відмирають однорічні трав’яні рослини |
Снігопад |
Насіння однорічних рослин перезимовує у ґрунті |
Іній |
Кореневища і цибулини багаторічних рослин перезимовують у ґрунті |
Лід |
Всі трав’янисті рослини, що взимку залишаються зеленими, сховані під снігом |
Учитель. Діти, як на вашу думку, яких ознак не вистачає у цій таблиці?
Учні. Як поводяться взимку звірі і птахи.
Завдання 4.
Учитель. Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку: Тварини взимку.
Білий сніг летить, як пух,
На віконце, на кожух,
На обличчя, на чоло,
Щоб нам радісно було
Учитель. Діти, на цьому уроці ми з вами повинні з’ясувати, чим можемо бути корисними тваринам, адже вони, як і ми, є частиною живої природи.
ІІІ. Осмислення.
Завдання 1.
Учитель. Наш народ здавна любив зиму. Він складав безліч приказок, прислів’їв, прикмет, пов’язаних із зимою.
Учитель. Ми з вами поділимося за картками на 5 груп, і складемо прислів’я, які знаходяться у конвертах у вас на столах.[2]
До Миколи – нема зими ніколи.
В січні настав ніс на двір та й назад на піч.
Який день на Андрія, така й зима.
На Святу Катерину – ховайся під перину.
Спиридон сонцеворот небо плечима підбирає.
Завдання 2.
Учитель.25 грудня вважалося найхолоднішим в останньому місяці року. Люди пов’язують це з тим, що «сонце переходить на другий бік». День стає довшим. За народною легендою сонце вдягається у святковий жупан і, зручно вмостившись на санях, від’їздить до теплих країв. А зима, порадувавшись цьому, натягає ведмежу шкіру і волочиться цілу ніч попід вікнами, накликаючи бабусь, щоби вставали і розпалювали печі.
Учитель. Як на вашу думку, чому наш народ саме так назвав зимові місяці: грудень, січень лютий?
У грудні – від морозів земля схожа на груддя.
У січні – сікли дерева для пасіки.
Лютий – називали у деяких регіонах України іще «казибрідом, казидорогою» - бо наші предки займалися тваринництвом.
Завдання 3.
Учитель. Діти, давайте розглянемо, як поводять себе звірі у цю зимову пору.
( Опрацювання тексту на с. 117 – 118)
Запитання до прочитаного ( с. 117)
Завдання 4.
Учитель. Познайомимося із птахами, які до нас можуть прилетіти тільки взимку[3].
Я розповім вам деякі відомості про них. Якщо пощастить, то взимку в місті можна побачити й снігурів – пташок з червоним оперенням грудей. Снігурі легко переносять навіть люті морози. Це – птахи тайгової зони, Північного полісся.
Уже давно ми не бачили снігурів на Полтавщині. Через потепління клімату, зими стають все теплішими, і снігурі, які повинні до нас прилітати – залишаються вдома.
Чечітка. Свою назву птаха отримала через видаваних нею звуків, схожих на швидкий стук ніг під час танцю чечітки. Це досить невеликі птахи, їх розмір всього лише близько 5 сантиметрів, а важать вони - 12 грамів! Такі тендітні і маленькі створіння, зате як красиво і дзвінко вони співають ... можна заслухатись їхніми трелями! Дивлячись на цю пташку, можна назвати її «червоною шапочкою», тому що в передній частині голови у них знаходяться червоні пір’їнки, що утворюють круглу цятка. Дзьобик у дитини-чечітки темно-жовтого кольору.
Омелюх гніздиться у Північній Європі, Азії та Америці. У нас їх можна побачити з жовтня по березень місяць. Омелюх – птах з на диво м’яким пір’ям. Усі види цих птахів носять на голові чубчики. Омелюхи досить компанійські птахи. Взимку вони годуються ягодами горобини, барбарису, глоду, калини та омели. Омелюхи переварюють тільки ягідний м’якуш, а кісточки видаляються з організму разом і з послідом. Таким чином птахи сприяють розповсюдженню багатьох видів рослин.
Хто такі шишкарі? Ці птахи незвичайні, і не всі знають про їх існування. Шишкарі – це невеликі горобцеподібні пташки. Живуть вони в хвойних лісах. Адже шишки – улюблений корм цих пернатих друзів. Щоб дістати насінину, мають пристосований дзьоб. Він досить незвичайний: гострий, довгий, із загнутими в різні боки кінцями. Найцікавіше, що таким він стає з часом. Бо пташенята народжуються на світ із звичайним дзьобом, як в більшості птахів.
У давнину українці вірили: якщо синиця стукає у вікно, слід чекати добрих звісток. Ця пташка смілива, вертлява і допитлива, а ще має чималий голосовий «репертуар».
( Звучить фрагмент фонограми). Існує близько 40 варіацій її цвірінькання. У нашому місті мешкають 5 видів осілих синиць та один вид зимуючих. Найбільш поширені: синиця чорна та синиця велика. Чорна – найменша. Її довжина від кінчика до хвоста дзьоба становить 11 см. Ця пташка має сіро – чорне оперення, живиться насінням хвойних дерев. Синицю велику можна впізнати за зеленою спинкою й сірим надхвістям. На її голові чорна «шапочка» , а крила й хвіст – блакитно – сірого кольору. Ця пташка полюбляє комашок, личинок, але у морози доводиться обходитися здебільшого насінням.
Дятлова кузня. Хто це стільки соснових шишок накидав під старою грушою? Розгорнувши сніг, можна побачити їх цілу купу розтіпаних, немов битих молотком. Це строкатий дятел похазяйнував. Він затискав між гілками принесені шишки і досхочу ласував смачним насінням. А ще він ретельно обстежував кору старої груші, виймаючи
з – під неї пташині смаколики: комашок та жучків, які знайшли собі прихисток під корою цього дерева.
Учитель. Біля будинків кожного дня ми можемо побачити сіреньких горобчиків, які шукають собі їжу біля людських осель.
Чому ти сумний?
Чому так дрібно скачеш?
Поклюй крихти хліба.
Чому ти розцвірінькався?
Завдання 5.
Учитель. Як ми можемо допомогти прилітним і зимуючим птахам у холодну пору року? (Ймовірні відповіді дітей: Зробити годівнички і покласти туди корм для пернатих друзів).
Учитель. Що ми можемо покласти у годівнички для птахів?
Учитель. Після уроку цю годівницю з пташиними ласощами ми розмістимо у шкільному садку і будемо слідкувати, щоб гостинці для птахів уній завжди поповнювалися.
Завдання 6.
Учитель.
Зима наступила
Пухнаста і біла.
Діти гуляють,
У сніжки всі грають.
І разом із друзями
Свята чекають.
Завдання 7.
Учитель. Ми ознайомилися з поведінкою птахів взимку. А як же поводять себе інші тварини у зимовий період? Продовжимо нашу роботу з підручником. ( с. 118)
Запитання до прочитаного.
Діти розгадують загадки про тварин, розмішуючи картинки - відгадки у різних частинах класу з маркуванням:
Щоб горішки в них ховати –
І тому зимові дні
Рудохвостій не страшні. ( Білка)
Боюсь мисливську я рушницю,
Тому від страху перед ними
Я сплю з відкритими очима. ( Заєць)
Носить здобич у комору
Не на спині у мішку,
А сховавши за щоку! ( Хом’як).
Свистить, як хлопчик,
Живе у степу.
Знаєш тваринку таку? ( Ховрах)
Він згорнеться у клубок.
Не вгадаєте ніяк?
Підкажу вам, це - … ( Їжак)
Дядько вайлуватий,
Лиш тоді устане,
Як весна настане. ( Ведмідь)
В нірку заховається. ( Миша)
Оксамитовий жупан.
Нищить всіх жуків добродій,
Порядкує на городі. ( Кріт )
Може греблю збудувати. ( Бобер )
На бесіду із нашим півником.
Схопила півня на обід
І замела мітлою слід. ( Лисиця)
Хижо клацає зубами,
Має злющі очі,
Виє серед ночі. ( Вовк)
І густу щетину,
В лісі жолуді шукає
І склика родину. ( Дикий кабан)
Мов корону носить роги.
Та вона така важка –
Не втечеш від хижака!
Взимку скинув роги й - ось! –
До весни безрогий … ( Лось )
Копитця топчуть буйне зілля
На спинці плями білі, наче день,
Звірятко звати це … ( Олень)
До стіжка біжу – стриб – стриб.
Сіно хрумаю – хрусь – хрусь.
Маю ріжки. Як я звусь? ( Козуля)
ІV. Рефлексія
Завдання 1.
Учитель. Пропоную обговорити такі питання:
Завдання 2.
Учитель. Прочитаємо загальний висновок у підручнику на с. 118.
Учитель. Прослухайте вірш Анатолія Качана. Чи необхідна наша допомога птахам взимку?
Крихти хліба.
З лісосмуг, де свищуть сніговиці,
Де не стало корму і тепла,
Перебрались лагідні синиці
У садки до нашого села.
В завірюху, ожеледь, морози
Стукають синиці у вікно,
З горобцями ділять на дорозі
Крихту хліба мерзлу і зерно.
Пригощав пташок я з годівниці
І почав нарешті відчувать,
Що для когось крихта — це дрібниця,
А для пташки — жить чи замерзать.
V. Підсумок.
Учитель. Будьте завжди не байдужими і милосердними, допомагайте всім, хто потребує вашої допомоги.
Дякую за співпрацю. І пропоную підгодовувати птахів не тільки на шкільному подвір’ї, а й робити це у ваших садка вдома. І природа за таку турботу обов’язково віддячить нам.
[1] Діти на заздалегідь приготовлених паперових сніжинках пишуть очікувані результати від уроку, озвучують їх і прикріплюють на магнітну дошку у вигляді «снігопаду»
[2]Діти пересідають згідно сигнальної картки утворених груп (кількість їх може бути більшою) і працюють над прислів’ям. Потім озвучують правильне прислів’я
[3]На малюнок гілочок сосни, ялини, калини, горобини, стовбура дерева діти поміщають малюнки пташок, які до нас прилітають тільки взимку і зимуючих.
[4]Діти інсценізують діалог
[5]У заздалегідь приготовану годівничку діти кладуть крихти білого хліба, ягоди калини, насіння соняшника, гарбуза. А для синиць – принесені шматочки несолоного сала.
[6]Відгадки і малюнки тварин на слайдах – при натисканні на клавішу мишки
[7]Діти в групах обговорюють запитання вчителя і спікери висловлюють думку групи