Тема. Тварини-частина живої природи.
Мета. Поглибити знання учнів про тварин як частину живої природи, формувати уявлення про значення тварин у природі, про пристосування їх до умов життя в певному середовищі; розвивати вміння розрізняти тварин за істотними ознаками; розвивати зв’язне мовлення учнів, вміння виразно і емоційно читати та розповідати; розвивати пізнавальний інтерес, ініціативність, відповідальність, наполегливість, вміння працювати з довідковою літературою; виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: засоби мультимедіа ( комп'ютер, слайди, електронний підручник «Природознавство. 3 клас»), фішки.
Етапи навчального проекту
І етап. Стратегія проекту
На цьому етапі були визначені тема, мета проекту, навчальні предмети, зміст яких задіяно, вид проекту та його тривалість.
ІІ етап. Планування проекту
1. Ознайомлення учнів із загальною темою та провідною проблемою.
— Відгадавши загадки, ви розгадаєте кросворд, у якому зашифрована тема заняття.
Їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і довгий маю,
Шкідників ним здобуваю. (Дятел )
По полю гасає, телят і овець шукає. (Вовк)
Він за плугом важко ходить,
Черв'яків, жуків знаходить.
Сторож вірний, друг полів,
Перший вісник теплих днів. (Грак)
Роблять хату без кутків. (Мурахи)
Очі є, а брів немає.
Рот є, а не говорить.
Без ніг, а далеко ходить. (Риба)
Висить догори лапами. (Кажан)
Д Я Т Е Л
В О В К
Г Р А К
М У Р А Х А
Р И Б И
К А Ж А Н
К У Л И К
Яке слово зашифроване? (Тварини)
—Світ тварин дуже різноманітний. Тварини заселяють не тільки поверхню суші, а й живуть у глибоких норах, печерах, на деревах, літають у повітрі. Безліч тварин пристосувалися до життя у річках, морях...
Є тварини великих розмірів (кити, слони) і маленькі (комахи — мурашки)
—На які групи діляться всі тварини? (Звірі, птахи, риби, комахи, плазуни...)
—Як вони поділяються за способом живлення? (Хижі, травоїдні, всеїдні)
—На які групи поділяються тварини за місцем їх проживання відносно людей? (Дикі та свійські)
Я пропоную створити проект , в якому ми дізнаємося як наш народ шанував тварин і свою любов до них продемонстрував в усній народній творчості.
2.Формування груп для проведення дослідження. Вибір учнями тем групових проектів.
Учні об'єднуються в групи, дають їм назви.
група 1 - " Білченята"
група 2 - "Ластів'ята"
група 3 - "Сонечка"
Кожна група підбирає казки, прислів'я, загадки, скоромовки, народні порівняння, пісні, головними героями яких є звірі, птахи, комахи.
Учитель:
—Заняття буде проходити у вигляді змагання. За кожне виконане завдання група буде отримувати фішки. Звірі (хижаки) полюбляють м'ясо —для них фішки із зображенням кісточки. Птахи полюбляють зерно, насіння —для них фішки із зображеною насінинкою. Комахам найкраще заховатися чи сісти на красиву пахучу квіточку —для них фішки із зображенням квіточки.
У свої "годівнички" ви повинні якомога більше зібрати фішок,
бо в кінці заняття фішки підрахуємо і визначимо переможця.
ІІІ етап. Реалізація проекту
Складання учнями плану роботи над проектом.
Визначення джерел інформації.
Розподіл обов'язків щодо пошукової діяльності між учасниками проекту.
Самостійна пошукова робота.
ІV етап. Захист проекту
1.Розкажу тобі казку
1) Звіт пошукової групи "Білченята"
"Дружні звірі", "Лисичка-сестричка і вовк-панібрат", "Пан Коцький", "Коза-дереза", "Цап та баран", "Солом'яний бичок"...
2) Звіт пошукової групи "Ластів'ята"
"Хитрий півень", "Гидке каченя", "Кривенька качечка", "Лисичка і журавель", "Горобець-молодець"...
3) Звіт пошукової групи "Сонечка"
"Муха-скрекотуха", "Коник та мурашка", "Пастух та муха", "Коник-стрибунець"...
Дискусійне завдання: Тварини —живі організми
(Підведення підсумків змагання)
2 Народ скаже, як зав'яже.
1.Звіт пошукової групи "Білченята"
2.Звіт пошукової групи "Ластів'ята"
Одна ластівка весни не несе.
Лякана ворона і куща боїться.
Хороша пава та погана слава.
Синиця пищить —зиму віщить.
То лише курка від себе гребе.
3.Звіт пошукової групи "Сонечка"
Зимою деньок , як комарів носок.
Бджола мала , а й та працює.
Бджоли раді цвіту, а люди —літу.
За опорною схемою скласти сенкан до слова "заєць"
(Підведення підсумків змагання)
3. Відгадай
1.Звіт пошукової групи "Білченята"
В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має,
А як вийде полювати,
Бережись, мишва хвостата. (Лисиця)
2.Звіт пошукової групи "Ластів’ята"
Швидко скрізь цей птах літає,
безліч мошок поїдає.
За вікном гніздо будує,
тільки в нас він не зимує.(Ластівка)
3.Звіт пошукової групи "Сонечка"
сяде —землю риє.
Чорне тіло, чорний вус,
ніби справжній сажотрус.(Жук)
Довести, що кажан — звір.
(Підведення підсумків змагання)
4. Скоромовка — не для вовка.
1.Звіт пошукової групи "Білченята"
Забули бобри забрати торби.
2.Звіт пошукової групи "Ластів'ята"
А на сорок сорок — сорок морок
А біг хлопчик —утік горобчик.
3.Звіт пошукової групи "Сонечка"
Біля хмелю в'ється джміль.
Шу-шу-шу-шумкоче хміль,
Дзу-дзу-дзу-дзумкоче джміль.
Квітам вічка розтуляє.
Каже: «Квіти, годі спати,
Я прийшла медок збирати».
На гранях куба записати відповіді на запитання до слів: лось, горобець, бабка.
(Підведення підсумків змагання)
5. Народні порівняння
1.Звіт пошукової групи "Білченята"
2.Звіт пошукової групи "Ластів'ята"
3.Звіт пошукової групи "Сонечка"
В колах записати спільне і відмінне між ведмедем і метеликом.
(Підведення підсумків змагання)
Ведмідь Метелик
СПІЛЬНЕ
6. Заспіваймо пісню веселеньку.
1.Звіт пошукової групи "Білченята"
Інсценізація пісні "Чому ведмідь взимку спить?" (муз. Л.Кніппера, сл. О. Коваленкова.)
2.Звіт пошукової групи "Ластів'ята"
Інсценізація пісні "Веселі гуси" (укр. нар. пісня)
3.Звіт пошукової групи "Сонечка"
Інсценізація пісні "Сів комарик на дубочку" (білоруська народна пісня)
(Підведення підсумків змагання)
V етап. Підсумок проекту.
Оформлення результатів дослідження у формі спецвипуску газети, куди кожна група представляє свої зібрані матеріали.
Оцінювання загального проекту
Учні протягом 3-ох хвилин письмово висловлюють свої враження від проведеного заняття. Учень сідає у "Крісло автора" і зачитує міні-твори.