"Тваринний світ України".

Про матеріал
1. Видовий склад тварин. В Україні налічується майже 45 тис. видів тварин. Територія України вкрита лісами нерівномірно. В деяких регіонах, зокрема в Карпатах, лісистість становить 38,8 %, на Поліссі – 26, 1%. Найбільш залісені Закарпатська, Івано – Франківська, Рівненська, Житомирська та Волинська області. Дуже низька лісистість у степових областях: Херсонській, Запорізькій, Миколаївській. Молоді, посаджені людиною, ліси півдня України і вікові праліси Карпат населяють звірі. Великі, менші, зовсім малі, вони є невід’ємною складовою частиною лісового біогеоценозу – складного природного комплексу. Проте, не лише у лісі мешкають звірі. Вони є і у степу, і в горах, і у морі. Різноманітний тваринний світ України. Серед них понад 180 видів ссавців, 350 — птахів, 270 — риб, 17 – земноводні, 20 – плазуни.
Перегляд файлу

Тема: Тваринний світ України.

Мета: сформувати в учнів знання про природні комплекси України та види

            тварин; розвивати вміння працювати з підручником і картою, вміння

            визначати закономірності поширення тварин; виховувати бережливе

            ставлення до природи своєї країни.

Обладнання: підручник, фізична карта України, атлас України, Червона книга України, картинки з зображенням тварин.

Тип уроку: урок формування нових знань.

Опорні та базові поняття: тваринний світ, фауна, акліматизація, реакліматизація, Червона книга України.

                                                                    Схаменіться, будьте люди,

Бо лихо вам буде.

Т.Г. Шевченко

 

                                           Перебіг уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань та перевірка домашнього завдання.

     Письмове опитування. (Виконати тестове завдання)

       1.Види рослин, які залишилися від давніх геологічних епох називають:

А. реліктами;  Б. ендеміками;  В. епіфітами;    Г. чагарями.

        2. Рослини, що ростуть на певній території, пристосувавшись до однакових природних умов, утворюють:

А. епіфіти;  Б. ендеміки;  В. рослинні угрупування  Г. релікти.

       3. Які дерева є переважаючими породами в Українських Карпатах?

А. ялина європейська, бук європейський; Б. сосна звичайна, дуб черешчатий;

В. модрина європейська, липа серцелиста;   Г. тис ягідний, клен татарський.

       4. Який природний тип рослинності до втручання людини займав найбільші площі на території України?

А. ліси;   Б. степи;  В. луки; Г. болота.

       5. До рослинних угрупувань входять:

А. хижаки;  Б. дерева;  В. мохи;  Г. трави; Д. гриби;  Ж. комах.

       6. Чому в середній частині території України в західних областях переважає лісова рослинність, а в східних - більше степових масивів, а ліси тягнуться переважно уздовж річок?

А. на заході переважають височини, а на сході – низовини;

Б. на сході ліси більше постраждали через розорювання ґрунтів;

В. н східному напрямку відбувається зменшенням зволоження;

Г. глибина залягання підземних вод зменшується на схід.

 

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.

      Оголошення теми та завдань уроку.

   На попередньому уроці нами з’ясовано, що рослинний світ України багатий та різноманітний. Сьогодні ми маємо нагоду з’ясувати наскільки багатий та різноманітний тваринний світ України.

   Тема нашого уроку "Тваринний світ України ".

Сьогодні на уроці ми ознайомимось з різноманітністю тваринного світу України та з’ясуємо чим обумовлене таке різноманіття. Також розглянемо як змінювався тваринний світ протягом геологічного часу; виявимо у яких фауністичних комплексах проживають тварини; познайомимося з видами тварин, що занесені до Червоної книги України.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Видовий склад тварин.

 В Україні налічується майже 45 тис. видів тварин. Територія України вкрита лісами нерівномірно. В деяких регіонах, зокрема в Карпатах, лісистість становить 38,8 %, на Поліссі – 26, 1%. Найбільш залісені Закарпатська, Івано – Франківська, Рівненська, Житомирська та Волинська області. Дуже низька лісистість у степових областях: Херсонській, Запорізькій, Миколаївській. Молоді, посаджені людиною, ліси півдня України і вікові праліси Карпат населяють звірі. Великі, менші, зовсім малі, вони є невід’ємною складовою частиною лісового біогеоценозу – складного природного комплексу. Проте, не лише у лісі мешкають звірі. Вони є і у степу, і в горах, і у морі. Різноманітний тваринний світ України. Серед них понад 180 видів ссавців, 350  — птахів, 270 — риб, 17 – земноводні, 20 – плазуни.

2. Поширення тварин. (Робота з картою атласу).

Використовуючи карту атласу, пропоную назвати тварин, які мешкають на території України. (учні називають тварин)

-         Чим обумовлене таке різноманіття?

( різноманітністю природних умов).

-         На які природні комплекси можна поділити Україну за природними умовами?

(зона мішаних лісів, лісостеп, степ, Карпати, Крим, фауна Чорного та Азовського морів).

   Відповідно до природних зон виділяють основні зональні типи фауни. За допомогою підручника та карти атласу заповнюємо таблицю:

 

Типи фауни

Типові тварини

Фауна полісся

Зубр, лось, благородний  олень,бурий ведмідь, рись, дикий кіт, вовк, лисиця, тетерук, глухар, дятел та ін.

Фауна лісостепу

Поєднує представників тваринного світу полісся і степів

Фауна степу

Тхір, ласка, вухатий їжак, гризуни (байбак, хом’яки, тушканчики), жайворонок, дрохва та ін.

 

До азональних типів фауни належать:

-      фауна Українських Карпат;

(подібна до поліської, але є види притаманні тільки їй (тритон гірський і карпатський, плямиста саламандра, кумка гірська).

-      фауна Кримських гір;

(має лісовий характер; з птахів тут живуть сип білоголовий, кримська чорноголова сойка, чорний гриф; серед комах є кримський богомол, кримський скорпіон та хрущ.

-      фауна Азово – Чорноморського узбережжя.

(поєднує степові види з багатющою фауною птахів, тут селяться сіра і руда чаплі, мартини, качки, в дельтах Дунаю, Дністра, Дніпра гніздяться сіра гуска, лебідь – шипун, пелікани.)

 

3. Повідомлення учнів.  (було домашнє завдання бажаючим учням)

 

Чи завжди тваринний світ був таким, як зараз?

Повідомлення учня: До середини палеогену основну територію України займав водний простір. Суходолом залишався Український щит, на якому почалося формування сучасного тваринного світу. Жили в цей період на просторах нашої країни безрогі носороги — хіротерії (1), свиноподібні тварини — антракотерії (2), у річках — крокодили, з птахів — баклани, кулики, лелеки, сови.

   У неогені площа суші значно зросла, а видовий склад фауни зазнав помітних змін. Для неї були характерні трипалі коні — гіпаріони (3), слони — мастодонти (4), жирафи — самотерії (5), шаблезубі тигри (6), страуси, фламінго, дикі кури.

   В антропогені, під час наступу льодовика, теплолюбні тварини неогену вимерли, а їх змінила так звана мамонтова фауна. Для неї крім мамонтів були характерні шерстистий носоріг(7), печерний ведмідь (8), лев, гієна плямиста, велетенський і північний олені. Поряд з ними було багато видів, які входять до складу сучасної фауни.

   Зростання чисельності населення, його господарська діяльність призвели до зникнення мамонтів та ще цілого ряду тварин. У XVI ст. зникли кулани (9), в XVII ст.— тури (10) і зубри (11), в XIX ст.— росомахи і летючі білки (на Поліссі), дикі коні і сайгаки (лісостеп і степ), сарна, заєць білий, куріпка біла.

Примітка: під час розповіді відбувається показ малюнків названих тварин.  (Додаток 1)

 

4. Значення тварин.

   Тварини - це джерело духовного збагачення та виховання людей, об'єкт наукових досліджень, база для одержання промислової лікарської сировини, харчових продуктів та інших матеріальних цінностей. Люди використовують тваринні ресурси, тому часто впливають на фауну негативно. Для урізноманітнення, збереження та охорони тваринного світу вони проводять акліматизацію та реакліматизацію тварин.

   З’ясуйте зміст понять: акліматизація, реакліматизація. (робота з підручником)

 

5. Охорона і відновлення тваринних ресурсів

Проблемне запитання.

-         Чи загрожує тваринам вимирання? (відповіді учнів)

-         Поясніть слова Т.Г.Шевченка – епіграф до уроку.

Вчені кажуть, що поява і зникнення різних видів тварин запрограмовані в природній історії нашої планети.

   Тих тварин, яким загрожує зникнення, занесено до Червоної книги України.

Не лише люди можуть говорити. Говорять з нами і книги. Та є одна книга, вона кричить!!!! Це – «Червона книга». Це довідник про зниклі, або зникаючі рослини та тварини. «Червона книга» - це книга червоного кольору. Чому саме червоного? (відповіді учнів)

 Червоний колір це символ заборони. Стій! Це сигнал котрий відомий всім. Це сигнал,що говорить: «Людино, зупинись!» Це колір крові, колір життя. І поки є життя  - є надія! Чому щодня зникають тварини? Зникають назавжди.

    Інтенсивне полювання на звірів, господарська діяльність людей, вирубка лісу, утворення полів, водосховищ, каналів привели до зникнення у 16 ст. куланів, у 18 ст. – турів, зубрів; у 19 ст. – росомах та летучих білок.

До І видання «Червоної  книги» було занесено 85 видів рідкісних тварин, ІІ – 382 види (1994 р.), ІІІ – 542 види (2009 р.). На сьогодні всім їм загрожує знищення. І цю загрозу тваринам несе людина. «Червона книга» кличе на допомогу! В Україні таку книгу було створено у 1976 році.

   Примітка: учні разом з вчителем гортають «Червону книгу України».

 

   Назвіть заходи, які проводяться в Україні щодо збереження та відтворення тваринного світу. (бесіда з учнями)

V. Узагальнення та систематизація знань учнів.

   Гра «так» чи «ні»  (якщо «так» -учні піднімають праву руку, «ні»- ліву)

1. На різноманітний тваринний світ України вплинули різноманітні природні умови? (так)

2. За природними умовами територію України можна поділити на природні комплекси: степ, гори, моря? (ні)

3. Червона книга в Україні була створена 1976 року? (так)

4. Тваринний світ не змінювався протягом геологічних періодів? (ні)

5.  В Україні налічується близько 44 тис. видів тварин? (так)

6.  Росомахи та летючі білки зникли у 16 ст.?(ні)

7. До І видання «Червоної книги» було занесено 85 видів рідкісних тварин?(так)

8. Тваринний світ України має зональні та азональні типи фауни? (так)

9. Фауна Українських Карпат належить до азонального типу фауни?  (так)

10. Фауна лісостепу поєднує представників тваринного світу мішаних лісів і полісся? (ні)

VI. Підведення підсумків кроку.

VIІ. Домашнє завдання.

-         Опрацювати відповідний параграф підручника.

-         Подумати, яку тварину можна визнати символом України? Чому?

                                              Додаток 1.

1.                                                                       2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   3.                                                                         4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   5.                                                                          6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                              7.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                             8.                                                                   9.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 10.                                                                             11.

 

Тур | Вымершие животные вики | Fandom 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, 8 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
23 січня
Переглядів
494
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку