Виховна година «Твоє здоров'я в твоїх руках»
Мета:
Виховати уважне ставлення до свого здоров'я, взаємодопомоги;
Залучити школярів до здорового способу життя;
Дати учням новий позитивний досвід для особистого розвитку під час групового спілкування;
Розвинути пізнавальну активність, творчі здібності підлітків,пропагуючи здоровий спосіб життя;
Надихнути учнів дбати про своє здоров'я;
Познайомити їх з етапами ухвалення рішень, відпрацювати навичку приймати рішення;
Виробити в учнів активне й свідоме ставлення до профілактичних заходів, спрямованих на формування здорового способу життя і боротьбу зі шкідливими звичками
Виховна година «Твоє здоров'я в твоїх руках»
Сніжана Лозенко,
вчитель основ здоров’я
Криворізької загальноосвітньої
школи № 89 Довгинцівського району
м. Кривого Рогу Дніпропетровської області
Цільова група:
учні 6 класу
Тривалість:
60 хв.
Мета:
Оперативні цілі (завдання)
Після закінчення уроку учень
Знає
вміє
збереження та необхідності дбайливого та відповідального ставлення до нього.
може
проведення інтерактивних заходів;
Методи і техніка:
вислови про здоровий спосіб життя,правила роботи в групі,плакат процесу ухвалення рішень,розрізні картки з прислів'ями про здоров'я, аркуш «Дорога здоров'я»(на кількість груп).опис ситуацій, що вимагають ухвалення рішення, питання для створення моделі профілактичної програми.
мультимедійна презентація з даної теми
робота в малих групах
індивідуальна робота
рольові ігри «Віртуальна подорож»,
дискусія в группах
притча «Дві крапельки олії»
Обладнання:
проектор
матеріали для ігор
маркери, ручки, олівці
аркуші А4
географічна карта світу
кольорові наліпки
макет книги
Допоміжні матеріали:
Додаток 1. Віртуальна подорож:опис гри
Додаток 2. Інформаційні картки. Видрук тексту (16 примірників)
Додаток 3. Притча «Дві крапельки олії»
Додаток 4. Діагностична таблиця «Оцінювання роботи малих груп»
«Твоє здоров’я - чисте повітря, вода і їжа. Вставай вранці
з радістю, лягай спати з посмішкою. Ти радієш, посміхаєшся –
значить, ти здоровий. Не лікуй хворобу, лікуй своє життя, живи за
законами природи, розуму. Коли немає здоров’я, мовчить мудрість,
не може розквітнути мистецтво, не грають сили, марне багатство і
безсилий розум.»
Геродот Галікарнаський
(484 - 425 до н.е.), давньогрецький історик
Хід уроку.
1. Вступна частина
1.1. Підготовча робота написання міні-твору «Для чого мені потрібне міцне здоров'я?».
Запропонуйте учням поміркувати разом, що для кожного з них означає здоров’я.
Додатково запитайте:
«Хто вважає себе здоровим?»
З метою мотивації, ціннісного ставлення до здоров’я та здорового способу життя провести гру «Здорова особистість» (додаток1)
1.2. Повідомте учням мету уроку. Для успішної роботи всієї групи необхідно встановити точні правила. Вчитель записує запропоновані правила яскравим фломастером на великому аркуші паперу.
Підготуйте їх до віртуальної подорожі, метою якої буде огляд світової культурної спадщини (у роботі можна використати фрагменти відеофільмів, репродукцій картин, фотографії). Скажіть, що подорож буде супроводжуватися учнями - «екскурсоводами». Повідомте, що результатом практичної роботи буде виготовлення рекламних буклетів та візитівок.
2. Основна частина
2.1. Запитайте у учнів, що вони очікують від уроку?
(Учні на кольорових наліпках пишуть свої очікування і прикріплюють їх на дошці навколо макету книги).
2.2. Зверніть увагу на епіграф уроку.
- Здоров'я – багатство на всі часи. А воно закладається в дитинстві. Ваше здоров'я, як скарб, який знаходиться глибоко в землі. Та щоб знайти скарб, потрібно докласти великі зусилля.
Вчитель пропонує переглянути притчу про метелика. (додаток 2)
Запропонувати по колу учням проговорити (- У моїх руках…..) Вчитель наголошує що все в наших руках - і здоров'я, і навчання, і повага друзів, і «Твоє здоров'я в твоїх руках» любов у сім'ї...
І майбутня життя! Хочете жити надалі добре? Додайте до цього зусилля вже зараз і ви про це не пошкодуєте в майбутньому. Вчитель пропонує гру «Я обираю здоров’я». (додаток 3)
2.3.
Вчитель пропонує учням провести гру «Країна здоров’я або гуртом – ми сила.» (додаток 4) Після презентації кожної країни здоров’я вчитель звертається до групи с питанням, в чому полягає корисність даної країни для здоров’я людства. Відповіді записуються на дошці. Потім вчитель моделює ситуації, в яких всім учням потрібно об’єднати свої зусилля або допомогти один одному. Учням можна запропонувати знайти спільні інтереси з іншими «королівствами» та домовитися з ними про соціально корисну і цікаву взаємодію (ділову, наукову, культурну) на визначених взаємно умовах. Всі дії команди ми відзначатимемо на квітках за допомогою метеликів двох кольорів, залежно від кольору команди: жовтим і блакитним. Провести :
Вправа «Дорога здоров’я» Завдання командам: продовжити ряд слів, пов’язаних зі словом «здоров’я», не забуваючи, що воно буває не тільки фізичне, інтелектуальне але психологічне і соціальне.
Вправа «Перешкоди»
Кожна команда отримує аркуш, на якому треба написати «перешкоди» для міцного здоров’я, тобто всі шкідливі звички.
Вправа «Міфи»
Метою вправи є усвідомити, що є правда, а що неправда стосовно шкідливих звичок, уміння протистояти міфам, удосконалювати навички роботи з інформаційними джерелами з позиції критичного мислення.
Вправа «Перехрестя»
Вчитель говорить про те,що навіть у такій грі учням доводилося постійно обирати: виконувати команду, чи ні. Людина вирішує на кожному кроці. Саме тому важливо виділити три етапи в процесі прийняття і ухвалення рішень. Перед багатьма людьми рано чи пізно постає питання про те, чи варто мати шкідливі звичкиї. Тому,щоб ухвалити рішення, треба знати про наслідки їхнього вживання.
Вправа «Уряд»
Вчитель пропонує провести «мозковий штурм», разом створити профілактичну програму. Уявіть, що уряд нашої країни готовий реалізувати ваші пропозиції. Що б ви могли запропонувати? Пропозиції,які залишаться, класифікуйте так:
Пропозиції повинні бути реалізовані для того, щоб Україна утверджувалася в світі як розвинена і багата держава,щоб майбутнє покоління народжувалося і зростало здоровим.
Такі вправи дозволяють всім учасникам гри розвивати навички здорового співробітництва, міжособистісного спілкування, аналізу проблемних чи конфліктних ситуацій з різних позицій (я, ти, вони), що сприяє формуванню здорового соціально-психологічного клімату в навчальному колективі,
3. Підсумкова частина
3.1. Ігрова вправа «Так чи НІ».
Збереженню здоров’я сприяють ... (додаток 5)
(Діти сигналізують хлопком «ТАК»,тишею - «НІ»).
3.2. Попросіть учнів закінчити речення:
Вправа «Закінчи речення» (практична робота на картках додаток 6).
Вчитель об’єднує учнів у групи. Виконуються завдання на картках, на основі знань.
3.2 Нагадайте учням, що на початку уроку вони записали свої очікування і розмістили навколо макету книги. Попросіть тих, чиї очікування справдилися перемістити наліпки у центр книги. Дайте можливість обговорити прийняте рішення.
3.3 Домашнє завдання відвідати історичний музей, розглянути репродукції місцевих творців, переглянути найдавніші книги, поцікавитися пов’язаними з ними історичними подіями.
3.4. Подякуйте учням за урок, називаючи конкретно їхні якості: за активність, за креативність, за підприємницьку діяльність тощо.
Привітайте один одного оплесками! До нових зустрічей!
Рефлексія
- Піклуватися про своє здоров’я має кожна людина. Головне – захотіти бути здоровим!
Задумайтеся про своє ставлення до свого здоров’я. Давайте висловимо в кольорі, як ви тепер будете ставитися до свого здоров’я.
Червоний – Я буду намагатися вести здоровий спосіб життя.
Зелений – Я не впевнений у своєму виборі.
Блакитний – Я також байдужий до свого здоров’я.
- Ми з вами сьогодні добре попрацювали. Сподіваюся, що здоровий спосіб життя увійде у вас у звичку і не буде викликати труднощів. А починати треба кожен день з посмішки, тоді він буде, як свято. Так що будьте всі здорові!
V. Підсумки уроку
- Про що ми розмовляли на уроці?
- Як ви думаєте, що означає вести здоровий спосіб життя?
* Не економ час за рахунок сну.
* Прокинувшись, відкрий фрамугу чи кватирку і провітри кімнату.
* Щоранку за будь-якої погоди роби зарядку.
* Почисти зуби, вмий з милом обличчя, ноги, руки, шию, під пахвами, якщо є можливість — роби холодні обтирання.
* Влітку ходи босоніж. Поступово привчай себе виходити на холод навіть взимку на декілька хвилин.
* Поснідай і лише після цього йди до школи.
* У школі перед уроками провітрюй класну кімнату.
* Читаючи і пишучи — сиди правильно, тримай голову на відстані 35 см від книги чи зошита. Для цього використовуй підставку.
* Дбай про чистоту голови, вух, ніг та рук.
* Мий руки перед вживанням їжі.
* У класній кімнаті та вдома знімай верхній одяг та взуття.
* Готуй уроки після провітрювання кімнати або при відкритій кватирці.
* Не читай у ліжку. Кожні 35 хвилин роби перерву.
* Щодня проходь не менше 3 км. Бажано робити прогулянки серед природи (в лісі, саду, на квітучих луках чи в полі).
* Жодного дня без фізичної праці. В праці — довголіття людини.
* Перед сном почисти одяг та взуття, приготуй зошити і книги, зроби прогулянку на свіжому повітрі, почисти зуби та помий ноги, провітри кімнату; а якщо можеш — спи з відкритою кватиркою, а влітку — на подвір'ї, саду чи на балконі.
- А зараз покажіть як вам працювалося на уроці.
Додаток№1
Гра «Здорова особистість»
Мета вправи – розвиток саногенних рис характеру особистості; розвиток рефлексії (усвідомлення того, що таке здорова особа); розвиток інтелектуальної творчої активності; розвиток мотивації, ціннісного ставлення до здоров’я, здорового способу життя. Вчитель пропонує таку вправу: учасники (що сидять поруч, за однією партою), кидаючи один одному повітряну кульку (чи паперову кульку, м’яч) називають, не повторюючись, якості, притаманні здоровій (1) фізично; 2) психологічно; 3) соціально; 4) духовно здоровій) людині. Після того, як кожен назвав по 5–7 якостей; учні продовжують кидати один одному повітряну кульку (м’яч), але називають вже якості (риси характеру) антиподу здорової людини
Додаток №2
Притча: Все у твоїх руках
Дуже давно в стародавньому місті жив Майстер, оточений учнями. Найбільш здібний із них якось задумався: “Чи є питання, на яке наш Майстер не зміг би дати відповіді?”
Він пішов на квітучий луг, піймав найкрасивішого метелика й сховав його між долонями. Метелик чіплявся лапками за його руки й учневі було лоскотно. Посміхаючись, він підійшов до Майстра і запитав:
– Скажіть, який метелик у мене в руках: живий чи мертвий?
Він міцно тримав метелика в зімкнутих долонях і був готовий у будь-яку мить стиснути їх заради своєї істини.
Не дивлячись на руки учня, Майстер відповів:
– Все у твоїх руках.
Додаток №3
Гра «Я обираю здоров’я»
Дано два прислів’я:
Прислів’я розділено на окремі склади двох
кольорів за кількістю учасників. Учні повинні вибрати собі один колір, з частин зібрати прислів’я. Перемагає команда, яка збере вислів перша.
Додаток №4
Рольова гра «Країна здоров’я або гуртом – ми сила»
Мета вправи – розвиток комунікативних якостей особистості, формування саногенного соціально-психологічного клімату і згуртованості навчального колективу; розвиток ціннісного ставлення до здоров’я, ЗСЖ.
Вчитель пропонує учням провести гру «Країна здоров’я або гуртом – ми сила». Отже, вправа: спочатку всі учні, незалежно один від одного, створюють (в уяві) свою країну. Такий підхід дає можливість кожному учню творчо позитивно проявити себе. Далі кожен учень робить презентацію своєї країни здоров’я, її традицій, законів, норм ЗСЖ (наприклад, учень розповідає про те, які в його (її) країні здоров’я особливості режиму праці і відпочинку, харчування, фізичної культури (спорту), про норми соціальної самореалізації в різних видах діяльності (праці, навчання), про типові захоплення (хобі), про норми спілкування, взаємодії, про духовні тради- ції, закони і т.д.). Після презентації кожної країни здоров’я вчитель звертається до групи с питанням, в чому полягає корисність даної країни для здоров’я людства. Відповіді вчитель записує на дошці або на папері. Потім вчитель моделює ситуації, в яких всім учням потрібно об’єднати свої зусилля або допомогти один одному. Тому, вчитель пропонує учням об’єднатися в групу та створити «королівства» з спільними законами, традиціями, нормами ЗСЖ, зберігаючи при цьому власні цінності, переконання, норми ЗСЖ. Це важливий етап гри, який дозволяє учням, котрі мають проблеми спілкування (конфлікти, бійки, відчуження) працювати в команді. Збереження (в цій грі) власних поглядів, переконань, принципів дозволяє кожному учню задовольнити свої соціально-психологічні потреби – потребу в повазі та потребу в спілкуванні. Крім того, учням можна запропонувати знайти спільні інтереси з іншими «королівствами» та домовитися з ними про соціально корисну і цікаву взаємодію (ділову, наукову, культурну) на визначених взаємно умовах. Такий підхід дозволяє учням перейти від агресивного стилю спілкування до ведення переговорів та розуміння потреб інших. Така вправа дозволяє всім учасникам гри розвивати навички здорового співробітництва, міжособистісного спілкування (зокрема, навички активного слухання інших, вироблення спільного взаємоприйнятного для всіх вирішення проблем, розв’язання суперечностей), аналізу проблемних чи конфліктних ситуацій з різних позицій (я, ти, вони), що сприяє формуванню здорового соціально-психологічного клімату в навчальному колективі.
Вправа «Дорога здоров’я»
Хто більше скаже слів про здоров’я. Завдання підгрупам: продовжити ряд слів, пов’язаних зі словом «здоров’я», не забуваючи, що воно буває не тільки фізичне, але психологічне і соціальне.
Довідка: рецепт, режим, відпочинок, температура … (на аркуші «Дорога здоров’я»).
(Перемагає то королівство, яке складе найдовшу «Дорогу здоров’я».)
Всі дії команди ми відзначатимемо на квітках за допомогою метеликів двох кольорів, залежно від кольору команди: жовтим і блакитним.
Вправа «Перешкоди»
Отже, здоровий спосіб життя—це відсутність шкідливих звичок, перешкод на шляху до хорошої форми. Які саме бувають «перешкоди» — шкідливі звички?
Кожна команда отримує аркуш, на якому треба написати «перешкоди» для міцного здоров’я, тобто всі шкідливі звички. Хто найшвидше перерахує якнайповніший список шкідливих звичок — перемагає. Ведучий звертає увагу дітей на оформлення дошки: там є підказки для виконання цього завдання: вислови про здоровий спосіб життя, шкідливі звички.
Вправа «Міфи»
Дуже часто люди одержують неповну інформацію або не до кінця розуміють її. Спробуємо розібратися в питаннях про шкідливі звички: МІФ—та інформація, яку
я вам зараз запропоную, чи ІСТИНА.
Запитання: алкоголь — це стимулятор, його вживання бадьорить?
Відповідь: це міф, оскільки він спочатку порушує (це депресант), а надалі притлумлює діяльність головного мозку.
Запитання: тютюн — наркотик?
Відповідь: це правда, оскільки нікотин, як будь-який наркотик, викликає звикання, і т.д.
Запитання: куріння заспокоює нерви?
Відповідь: це міф, оскільки компоненти тютюну (смоли, нікотин, дим і т.д.) не розслабляють, а просто «гальмують» найважливіші ділянки центральної нервової системи. Звикнувши до сигарети, людина без неї вже розслабитися не може.
Запитання: наркотики класифікують на «легкі» і «важкі». Вважається, що «легкі» — нешкідливі для здоров’я.
Відповідь: це міф, таке розділення наркотиків передбачає, що вміст отрут на 1 г ваги в «легких» менший, ніж вміст отрут на 1 г у «важких». Але менша кількість токсину не відміняє процес труєння організму. Накопичення токсинів в організмі відбувається поволі і непомітно. У людини поступово погіршується пам’ять, розумові здібності, вона впадає в апатію, потім стає дратівливою і агресивною.
Вправа «Перехрестя»
Ситуація: Сашко пропонує Миколці замість уроків піти пограти на ігрових автоматах. Іти до ніколи або ж йти грати?
Ситуація:Наталка прийшла на день народження до своєї подруги. Вона так зраділа солодощам, що з’їла їх набагато більше, ніж потребує її організм.
Варіанти:
1.___________________________
2.__________________________________________
Оцінка:
Варіант №1___________________
№ п/п |
«+» |
«-» |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
Варіант №2
№ п/п |
«+» |
«-» |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
Ухвалення рішення:____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________
Вчитель говорить про те,що навіть у такій грі учням доводилося постійно обирати: виконувати команду, чи ні. Людина вирішує на кожному кроці. Саме тому важливо виділити три етапи в процесі прийняття і ухвалення рішень:
Учитель роздає опис ситуацій, що вимагають здійснення вибору. Кожна з підгруп повинна придумати свої варіанти, оцінити наслідки і зробити вибір. Потім представники від підгруп розповідають про версії, оцінки і ухвалені підсумкові рішення. (Наприклад, старший приятель пригощає Миколу спиртними напоями, що робити?)
Вправа «Уряд»
Ось ми і проклали «Дорогу здоров'я». Тепер давайте спробуємо разом створити профілактичну програму. Уявіть, що уряд нашої країни готовий реалізувати ваші пропозиції. Що б ви могли запропонувати?
Та спочатку я вам пропоную провести «мозковий штурм». Розділившись на команди, без жодної критики робіть свої пропозиції і записуйте їх на аркуші «Профілактична програма». Коли варіантів буде достатньо, виберіть найкращі, враховуючи при цьому реальні можливості уряду нашої країни. Пропозиції,які залишаться, класифікуйте так:
Запитання для моделі профілактичної програми:
1.У якому віці потрібно починати профілактичну роботу?
2.Чи корисна залякувальна інформація?
З.Чи потрібно контролювати роботу творців реклами?
4.Чи потрібні телепередачі і серіали, присвячені здоров'ю?
5.Чи потрібна науково - популярна література про здоровий спосіб життя?
6.Чи повинні медики допомагати тим. хто хоче відмовитися від шкідливих звичок?
7.Чи потрібні адміністративні заходи для боротьби за здоровий спосіб життя?
Додаток №5
Ігрова вправа «Так чи НІ».
Збереженню здоров’я сприяють ...
(Діти сигналізують хлопком «ТАК»,тишою - «НІ»).
1) байдужість;
2) взаєморозуміння у сім’ї;
3) добра праця;
4) активний відпочинок;
5) ранкова зарядка;
6) ледачість;
7) паління;
8) чистота тіла;
9) раціональне харчування;
10) шкідливі звички;
11) неврівноваженість;
12) тривалий перегляд телевізору.
Додаток №6
Вправа «Закінчи речення» (практична робота на картках).
Вчитель. - Об’єднайтеся у групи. Виконайте завдання на картках, на основі ваших знань.
1 група
Закінчи речення.
Для здоров’я корисно
- багато гуляти на …;
- уживати корисну…;
2 група
Закінчи речення.
Для здоров’я корисно
- бути …;
- відмовитися від ….
3 група
Закінчи речення.
Здоровий спосіб життя – це дотримання …;
- правильне ...;
- щоденні заняття … і …,
4 група
Закінчи речення.
Здоровий спосіб життя – це дотримання …;
- активна…;
5 група
Закінчи речення.
Здоровий спосіб життя – це
- відсутність шкідливих …;
- у спілкуванні з оточуючими….
6 група
Слід уникати … звичок, які руйнують здоров’я, наприклад: ….
7 група
Щоб зберегти здоров’я, необхідно доглядати за собою, а саме: ….
1