Творчі завдання і задачі проблемного характеру з хімії для учнів
8 класу
1. У хімічному кабінеті в посуді без етикеток знаходяться: мідь, алюміній, мармур, оцтова кислота, кухонна сіль. За якими властивостями можна розпізнати ці речовини? Випишіть назви речовин і найбільш характерну для їх розпізнавання ознаку.
2. Наведіть приклади сумішей, які розділяють фільтруванням. Коли чиста речовина буде знаходитися на фільтрі, коли – у фільтраті?
3. Юний Хімік описав властивості кисню, графіту, заліза і ртуті при кімнатній температурі. Одначе він забув указати, до якої з речовин ці властивості відносяться. Доповніть його записи.
1) ? – сіро-чорна тверда речовина, крихка, проводить електричний струм, залишає слід на будь-якій поверхні;
2) ? – газ, що не має кольору, смаку і запаху, помірно розчинний у воді, підтримує горіння;
3) ? – сріблясто-сіра тверда речовина, пластична, добре проводить електричний струм;
4) ? – сріблясто-біла речовина, легко випаровується навіть при звичайних умовах, отруйна, проводить електричний струм.
4. На космічних станціях космонавти проводили експерименти, в яких отримували деякі сплави, невідомі на Землі. Наприклад, в земних умовах неможливо отримати сплав вольфраму і міді, так як із-за сили тяжіння їх розплави не змішуються, а утворюють два рідких шари.
Чи можливо на космічних станціях розділяти суміші шляхом декантації чи фільтрування? Відповідь обґрунтуйте.
5. Яке із наступних словосполучень є вірним:
а) молекула повітря; б) молекула молока;
в) атом води; г) атом гелію;
д) молекула водню; е) молекула кухонної солі?
6. Допишіть наведені нижче фрази, замінивши три крапку відповідними за змістом поняттями “хімічний елемент”, “атом”, “молекула”.
А. ... кисню складаються з одного ...
Б. ... кисню містить два ...
В. До складу води входять два ... одним з яких є Оксиген.
Г. ... кисню входять до складу повітря.
7. Які неточності допущено у висловах: “людям, які страждають недокрів’ям, рекомендують пити залізо”, “у соку антонівських яблук
багато заліза”? У якому виді знаходиться залізо у соку яблук і ліках, які рекомендують при недокрів’ї?
8. Допишіть рівняння хімічних реакцій за поданими схемами:
а) ... + О2 СаО б) Al + ... AlCl? + …
в) CuO + … Cu + … г) ZnS + … SO2 + ...
9. Складіть рівняння хімічної реакції:
+ = +
чорний безбарвний червонуватий ?
10. Юному Хіміку запропонували скласти: а)схему утворення молекул СО2; б) схему утворення молекул СО. Він зобразив 8 атомів Карбону і 10 молекул кисню . Але зобразити продукти їх взаємодії не зміг. Як би ви виконали це завдання?
а) 8С + 10О2 ..?СО2 + ..?О2;
б) 8С + 10О2 ..?СО + ..?О2.
11. Юний Хімік склав схему хімічної реакції. Речовину А він зобразив у вигляді , речовину В у вигляді , а продукт реакції - . Ось що він намалював:
реагенти продукти
Яке з рівнянь описує цю реакцію:
а) 3А + 8В = А3В8; б) 3А + 8В = 3АВ2 + 2В;
в) 3А + 6В = А3В6; г) 3А + 6В = 3АВ2?
12. Наведіть по два приклади до кожної схеми:
солетворні
Оксиди неметалів
несолетворні
із нижчою валентністю – основні
Оксиди металів із середньою валентністю – амфотерні
із вищою валентністю - кислотні
13. Наведіть приклади трьох речовин, що належать до різних класів, які можуть взаємодіяти і з оксидом натрію, і з гідроксидом калію. Написати рівняння відповідних реакцій.
14. Атомна маса елемента А в 1,4375 разів більша від атомної маси
елемента В. Сума атомних мас елементів А і В рівна 39. Використовуючи ці дані, складіть формулу сполуки елементів А і В і вирахуйте його відносну молекулярну масу.
15. На поверхні однієї з планет Сонячної системи існує сполука А, що складається з трьохатомних молекул. При високій температурі вона розкладається, утворюючи дві газоподібні речовини Б і В. Відносна густина газу Б за азотом 0,07 і горить він у кисні. Газ В за певних умов утворює іншу газоподібну просту речовину Г, що захищає цю планету від сонячної радіації.
Дайте відповіді за планом:
а) формула речовини А;
б) формула речовини Б;
в) рівняння реакції розкладу речовини А;
г) рівняння реакції горіння речовини Б;
д) формула і назва речовини Г;
е) рівняння реакції утворення речовини Г.
16. Тверда речовина жовтого кольору А, реагуючи із безбарвним газом Б, який не має запаху, утворюючи безбарвний газ В із різким запахом. Останній у присутності каталізатора реагує з надлишком газу Б, утворюючи в’язку за звичайних умов речовину Г. При розчиненні речовини Г у воді утворюється сильна мінеральна кислота Д, яка може обвуглювати органічні речовини. Визначіть речовини А, Б, В, Г, Д. Складіть рівняння реакцій про які йде мова у задачі.
17. Виявіть відповідність. Розшифруйте знак питання:
Назва |
формула |
назва |
|
А. ? Б. HCl В. Н2SO4 Г. H3PO4 Д. Н2СО3 Е. H2S |
а ? б ортофосфатна в сірчана г соляна д азотна е вуглецева |
18. Розшифруйте речовини позначені літерами:
реакція реакція реакція реакція
А В С Д Е
заміщення сполучення нейтралізації розкладу
19. Складіть рівняння реакцій за схемами:
Ме Fe
МеО МеСl2 A Б
Ме(ОН)2 Fe(OH)3
де Ме – метал Розшифрувати А і Б
FeCl х Fe2O3 y CuSO4 x CuCl2
t0
Розшифрувати х, у. у
20. Чи можуть різні речовини мати однакову молекулярну масу? Обґрунтувати свою відповідь. Якщо такі речовини існують, наведіть конкретні приклади.
21. Напишіть по два рівняння, що відповідають схемам: врахуйте, що схема перетворень описує реальні процеси, що відбуваються при помірних умовах (атмосферний тиск, температура не більше 10000С).
1) газ + газ газ + рідина
2) газ + газ тверда + рідина
3) тверда + газ тверда + рідина
4) тверда + тверда тверда
5) тверда + рідина тверда + газ
6) тверда + тверда тверда + рідина
7) тверда + рідина тверда + рідина + газ
8) тверда + рідина тверда
22. Проста нестійка газувата речовина А перетворюється в іншу просту речовину В, в атмосфері якого горить метал С. Продуктом цієї реакції є оксид, в якому метал перебуває у двох ступенях окислення. Чим є речовини А, В, С? Наведіть приклади всіх рівнянь реакцій.