Пропоную творчі завдання із власного педагогічного досвіду, які допомагають мені ширше відкрити двері для своїх вихованців у світ добра й краси.
Тема: Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька (В.Винниченко “Федько-халамидник”)
Оповідання про дітей належить до найкращої частини творчої спадщини В.Винниченка. Їхнім достоїнством є незвичайна зримість зображуваного, глибоке проникнення в дитячу психологію, розмаїтість характерів маленьких героїв.
Завдання:
1.Створіть “Щоденник подвійних нотаток”, у якому в першу колонку запишіть епізоди з твору, які вас найбільше вразили, у другу – власні міркування щодо кожного уривка.
Епізод із тексту |
|
Мої міркування |
|
|
|
2. Складіть невеликий усний твір про те, що трапиться з героями оповідання далі.
3. Словесне малювання: відтворіть картину гіркої самотності Федькових батьків.
4. Уявіть себе на місці автора. Якою б була ваша кінцівка твору?
5. Напишіть листа Толі. Що б ви хотіли йому зауважити?
6. Охарактеризуйте Федька за поданою схемою.
Світ Федька
Батьки Рідний дім
Друзі Добрий вчинок
Щоденні ігри, забави
7.Причиною смерті Федька є ряд фактів, які необхідно знайти у творі:
· виховання вулицею;
· відсутність батьківської ласки;
· протест проти пригноблення його як особистості;
· випадок на річці.
Тема: Урок позакласного читання “Поспішайте творити добро” (за оповіданням Б.Грінченка “Грицько”)
Борис Грінченко все своє життя відстоював ідеали добра та любові, благородні людські почуття.
Завдання:
1.Бліц-опитування:
· Що батько привіз Грицькові з міста? (2 цукерки і бублика)
· З якою метою йшов Семен до Грицька? (щоб вихопити бублика)
· Як Семенова матір віддячила Грицькові? (тричі поцілувала)
2. Психологічний експеримент:
· Поставте себе в ті умови, коли жили і діяли літературні герої. Чи хотіли б ви бути на місці хлопчиків?
· Уяви, що ти літературний герой. Розкажи, що пережив Грицько.
· Як би ви вчинили на місці Грицька?
· Яким персонажам письменник співчуває, а яким – ні? Чому? А ви?
3. Напишіть звернення до Семена і до Гриця.
4. На основі змісту твору складіть порівняльну характеристику героїв
Семен |
Грицько |
“Років десяти”, низенький”, присадкуватий”, “похмурий”, вбогий”, злий”, брехливий”, “не вмів плавати”. |
“Років десяти”, говіркий”, веселий”, моторний”, сміливий”, “не любив заводитися”, “не задерикуватий був”, “буде добрий козак”. |
5. Учні отримують картки із одним запитанням в кожній:
6. Спрогнозувати долі героїв. Написати продовження оповідання “Грицько”.
7. Скласти кросворд за прочитаним твором. Ключове слово “Грицько”.
8. Дібрати й записати прислів’я та приказки про дружбу, добро, стосунки між людьми.
Тема: Людина і світ, морально-етичні проблеми в оповіданні Є.Гуцала
«Сім’я дикої качки»
Євген Гуцало проголошує зв’язок і тотожність людини та природи, навколишнього світу – з майбутнім, простору – з часом.
Завдання:
:
Уявіть, що ви можете поспілкуватися з одним із героїв твору. Кого б ви обрали? Які слова хотіли б йому (їй) сказати?
Монологічні висловлювання учнів.
Робота з таблицею (роздрукована для кожного учня)
Юрко |
я |
Тося |
|
|
|
Монолог.
В нас є така можливість, Тося зараз серед нас.
Імпровізація примирення.
Отож, важливо навчити учнів по-справжньому розуміти художню літературу, тобто бачити все що стоїть за словом, залучати їх до щирого спілкування з героями творів, погоджуватись або сперечатися з ними, підтримувати або засуджувати їх вчинки, але ніколи не залишатися байдужими.
1