Творчість Григорія Сковороди – міст до літератури нових часів. За життя Сковороду називали « українським Сократом», «українським Горацієм», бо він значно розвинув в Україні філософію, літературу, педагогіку.
У своїх творах оспівував природу України, її працьовитих людей, прагнення до щастя й волі, висміював панів.
На жаль, за його життя не було надруковано жодного твору, проте сковородинівські поезії швидко поширювалися в Україні вустами народу.
9 клас
Творчість Григорія Сковороди – міст до літератури нових часів
МЕТА : продовжувати знайомити школярів із творчістю Г. Сковороди; характеризувати збірки «Сад Божественних пісень» та «Байки Харківські» ; розвивати спостережливість, уміння глибоко мислити, надавати власну оцінку, відповідний коментар; раціонально використовувати навчальний час; виховувати шанобливе ставлення до культурних надбань вітчизняної літератури ХVІІІ ст.; культивувати навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих.
ТИП УРОКУ комбінований
Обладнання : портрет Г. Сковороди та збірки його творів. Вислови про поета – філософа.
Григогій Сковорода – поява вельми замітна в історії розвою українського народу, мабуть, чи не найзамітніша з усіх духовних діячів наших ХVІІІ ст І. Франко
|
ХІД УРОКУ
І Оргмомент
ІІ Актуалізація опорних знань
Форум
«Чому нам здається, що Сковорода наш сучасник(хоча жив понад 3 століття тому)?»
У торбині, з якою подорожував Г. Сковорода, було не багато речей: сопілка, Біблія, паляниця, кілька аркушів паперу. Що «промовляють» ці предмети про їхнього власника?
ІІІ Основний зміст роботи
Слово вчителя
«Труд його мандрівного життя не був зовсім безслідним,» - стверджував сучасник філософа Ф. Луб’яновський.
(Численні враження, живі спостереження, зближення з народом митець осмислює й узагальнює в літературній творчості.)
Ще за життя Сковороду називали « українським Сократом», «українським Горацієм», бо він значно розвинув в Україні філософію, літературу, педагогіку.
У своїх творах оспівував природу України, її працьовитих людей, прагнення до щастя й волі, висміював панів.
На жаль, за його життя не було надруковано жодного твору, проте сковородинівські поезії швидко поширювалися в Україні вустами народу.
Робота в групах
«Його живий, гнівливий і високо дивний голос заводить у широкий і вражаючий світ одвічних змагань людського духу, адже його могутня і гнучка уява малює розкішні та сильні поетичні образи і чередою нестримних хвиль нагонить їх читачеві…» - відмічав Іван Дзюба.
Сьогодні ми поринемо у світ творчості Г. Сковороди, будемо міркувати над сенсом людського життя, шукатимемо відповіді на питання.
І група Представлення збірки «Байки Харківські»(30 байок)
І половина збірки (15 байок)- 1769р.; ІІ половина (15 байок)1774 р. в селі Бабаях.
Особливості байок Сковороди:
2 частини :
Скласти інформаційне гроно щодо розуміння слова «праця» у контексті змісту твору
Праця |
смисл життя |
мудрість |
|
радість і насолода |
|
«веселість серця» |
|
покликання |
|
щастя |
|
«життя за натурою» (природність) |
ІІ група Представлення збірки «Сад Божественних пісень»
Переяславський період (становлення поета – філософа, поета – лірика) домашній учитель у поміщика Степана Томари (с. Ковраї на Переяславщині 1753-1785)
«Всякому місту звичай і права» - 10 пісня «Саду Божественних пісень» вважається класичним зразком соціальної сатири в давній українській літературі.
За змістом і жанровими особливостями вірші поділяються на :
ІІІ група Трактати, притчі у творчому доробку Г. Сковороди, характерною ознакою яких є афористичність.
Афоризми часто використовуємо практично в творчих роботах, виступах.
Умовно за тематикою крилаті висловлювання митця можна розподілити : про науку, дружбу, любов, життя, істинну, красу, час, працю, щастя…
Записати найцікавіші афоризми в зошит.
Слово вчителя
Для філософської думки Г. Сковороди не існувало розбіжностей у часі. Його «елітарний світогляд» (В. Шевчук) сприймав філософські та моральні істини, висловлені тисячі років тому, як сучасні.
ІV Закріплення вивченого на уроці
Г. Сковорода
Мудрий, непередбачуваний
Міркує, дивує, повчає
Жив, як учив, а вчив, як жив
Геніальність
Основне питання філософії Сковороди: «Багато хто, потоптавши правду, вибирає для себе ремесло наймодніше й найприбутковіше, але сим вони лише ошукують себе. Прибуток не є утіха, але мусить слугувати для задоволення тілесних потреб, а коли се й утіха, то не для серця, утіху матимете в справедливій праці».
Викласти погляд на проблему. Сформулюйте тезу , наведіть переконливий аргумент, що найкраще підтвердить вищу думку. Проілюструйте ваші міркування посиланням на приклад з художньої літератури.
V Домашнє завдання
Завершити роботу над власними висловлюванням.