Тема: Григір Тютюнник. Коротко про дитинство письменника. Повість «Климко». Автобіографічна основа твору. Доля дитини в часи воєнного лихоліття.
Мета: (формувати компетентності): предметні: поглиблення знань про творчість Г. Тютюнника, навички дослідницько-аналітичної роботи з текстом; формування культури зв’язного усного мовлення; ключові: оцінювання культурно-мистецькі явища; комунікативну: навички самостійної роботи; інформаційну: уміння знаходити потрібну інформацію; загальнокультурну: виховання поваги до видатних людей України.
Обладнання: портрет письменника, підручник, мультимедійний комплекс, ілюстрації до твору, бук трейлер до твору «Климко».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їх основі вмінь та навичок.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Емоційна налаштованість учнів на виконання роботи
«Я бажаю…», «Я впевнений…», «Я зможу виконати роботу…»
ІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Слово вчителя
І живуть у пам’яті народу
Його вірні дочки і сини,
Ті, що не вернулися з походів
Грізної, великої війни.
Їх життя, їх помисли високі,
Котрим не судилось розцвісти,
Закликають мир ясний і спокій,
Як зіницю ока берегти.
Василь Симоненко.
2. Бесіда
3. Слово учителя . «Про тяжкі сторінки історії»
Нам нині мало відома ця сторінка історії. Це була виснажлива чотирирічна війна, що принесла нашій країні великі людські втрати – криваву розплату за сталінську антинародну політику й військову бездарність. Сталінський терор знищив усю плеяду талановитого вищого військового командування.
Війна хоч і була для нашого народу переможною, але Сталін та його оточення, відібравши в народу його перемогу, прагнули витравити з пам’яті людей імена справжніх героїв, що на дорогій дорозі кровопролитної війни полягли в боях або стали каліками. Покалічені долі ветеранів. Скільки таких було після війни? А скільки немічних, самотніх є ще й нині. Згадують про них раз на рік – у День Перемоги. Ми ж повинні шанувати їх завжди, адже, знаючи це минуле, ми прокладаємо дорогу в майбутнє. [5]
Пропоную учням вшанувати пам'ять загиблих у Другій світовій війні.
ІІІ ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ.
1. Слово учителя.
- Введення творів Григора Тютюнника до програми – акт справедливий , але запізнілий. Це треба було зробити ще за життя письменника – одного з найталановитіших сучасних прозаїків, митця правдивого і сміливого. Він був і письменником, і сценаристом, і перекладачем. Писав твори я для дорослих та і для дітей.
За книги «Климко» (1976) і «Вогник далеко в степу» (1979)Григорові Тютюннику у 1980 році присуджено республіканську літературну премію ім..Лесі Українки. У 1989 р. його творчість була посмертно відзначена Державною премією ім.. Т.Г.Шевченка. [2]
2. Перегляд відео презентації «Життєвий і творчий шлях Г.Тютюнника» [3]
3. Бесіда
1. Де і коли народився Г. М. Тютюнник?
2. Скільки було років, коли заарештували батька письменника?
3. Хто і де виховував Григіра , після того як мати вийшла вдруге заміж?
4. З якої причини майбутній письменник повернувся додому?
5. Де він отримав першу освіту?
6. За що був осуджений на чотири місяці.
7. В якому році переїхав до Києва і ким працював Г. Тютюнник?
8. Коли помер письменник і де похований?
4. Перегляд буктрейлеру до твору «Климко» [4] .
5. Слово вчителя. Історія написання повісті «Климко»
Повість «Климко» переносить нас у тяжкі часи фашистської окупації України. Війна застала Г. Тютюнника на Донбасі, а голод змусив його повернутися на Полтавщину, до матері.
Автобіографічність не означає абсолютне відтворення хроніки життя письменника. Герой повісті «Климко» йде не на Полтавщину, а по сіль, щоб потім продати її і врятувати від голоду улюблену вчительку і себе з другом. Однак в основі твору — враження від того пам’ятного походу дитини тяжкими дорогами війни. В 1942 році через голод та дослухавшись поради знайомих, письменник у віці 11 років пішов до матері на Полтавщину пішки.
Згодом в автобіографії письменник згадував:
«Порадили мені чкурнути до матері на Полтавщину, щоб легше стало всьому сімейству, — голод як-не-як. Я так і зробив. Йшов пішки, маючи за плечима 11 років, три класи освіти і порожню торбинку, в котрій з початку подорожі було дев’ять сухарів, перепічка і банка меду — земляки дали на дорогу. Потім харчі вийшли. Почав старцювати. Перший раз просити було неймовірно важко, соромно, одбирало язик і в грудях терпло, тоді трохи привик. Ішов рівно два тижні. Через Слов’янськ, Краматорськ, Павлоград (чи Конград), Полтаву, Диканьку, Опішню.» [6]
6. Робота з підручником.
- Читання першого розділу повісті «Климко» (підручник сторінка 144).
7. Ідейно-тематичний аналіз твору.
Автор – Григір Тютюнник
Рік видання – 1970
Рід – епос
Жанр: повість автобіографічної трилогії.
Тема: зображення тяжких поневірянь Климка у часи фашистської окупації рідного краю.
Ідея: прокляття війни, уславлення доброти, милосердя, чуйності, щирості.
Основна думка: маленькі громадяни нашої країни — діти війни — виявляли таке милосердя, яке й дорослим інколи було не до снаги.
Особливості повісті «Климко»
У повісті влучно переплітається дійсне життя Климка з минулим. Це дозволяє читачеві більше дізнатися про життя хлопця, про його радості і страждання, зрозуміти його характер, поведінку, вчинки.
Проблематика «Климко»:
• добро і зло;
• відповідальність за доручену справу;
• патріотизм;
• милосердя і жорстокість.
• життя і смерть
• самопожертва
ІV ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНИХ ЗНАНЬ
- Вправа «Знайди правильне твердження». Додаток 1.
У тексті, складеному з помилкових тверджень, «заховано» 6 правильних. Знайдіть їх.
V ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Вправа «Звернення до вчителя»
Учні оцінюють свою роботу на уроці й готують звернення до вчителя. Заповнюють спеціальний бланк. Додаток 2.
VІ ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Прочитати сторінки 147-160
Виконати завдання 2 (сторінка 152)
* Записати в зошиті автобіографію, написану від імені Климка.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ