«Творчість рідного Поділля» (навчально-методичний посібник)

Про матеріал
Краєзнавчий матеріал посібника представлений творчістю наших земляків. Збірник може стати в нагоді вчителям – філологам під час планування та проведення уроків літератури рідного краю.
Перегляд файлу

Управління освіти Шепетівської міської ради

Методичний кабінет

 

 

 

«Творчість рідного Поділля»

(навчально-методичний посібник)

 

 

Вчителі української мови та літератури

Шепетівської ЗОШ І_ІІІ ступенів № 6

 

 

Шепетівка 2019


Рецезенти:  Артерчук В.К. – голова методичного об’єднання вчителів української мови та літератури

 

 

 

 

 

Автори – укладачі: Андрійчук Н.А. та Сидорчук М.М. ,  вчителі української мови та літератури  Шепетівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №6

 

 

 

 

         Краєзнавчий матеріал посібника представлений творчістю наших земляків.

         Збірник може стати в нагоді вчителям – філологам під час планування та проведення уроків літератури рідного краю.

 

 

 

 

 

Андрійчук Н,А. , Сидорчук М.М.

Творчість рідного Поділля: навчально-методичний посібник для вчителів української мови та літератури. –Шепетівка, 2019 р.

 


Зміст

1. «Капітуляція – це значить, що настав мир…» ( за оповіданням Василя Горбатюка «Капітуляція»)

2. Метелики людської душі  (за повістю «Метелики в крижаних панцирах» Оксани Радушинської)

3.  Олена Іськова. Поетична збірка «Рветься душа у небо»

4. Піввеселки у дарунок від равлика Юрка ( за казкою Оксани Радушинської «Піввеселки у дарунок»)

5. Люблю життя! Творчість Оксани Радушинської.

6.  Поезія Майдану у творчості поетів Хмельниччини (О.Іськова-Миклащук, О.Ткач)

7. Легенди рідного краю. Легенда Отаман Шепіт.

 

 

 

 

 


Сидорчук Марина Миколаївна,

Шепетівська ЗОШ І  -ІІІ ступенів №6

вчитель української літератури

 

Урок літератури рідного краю

Тема:    «Капітуляція – це значить, що настав мир…»

( за оповіданням Василя Горбатюка «Капітуляція»)

Мета:

  • Оглянути творчість письменника рідного краю Василя Горбатюка, розглянути зміст оповідання «Капітуляція»;
  • Розвивати навички виразного читання художніх текстів, вміння працювати з словниками; формувати вміння робити ідейно-тематичний аналіз художнього тексту; формувати словниковий запас учнів;
  • Виховувати милосердя та людяність , прищеплювати інтерес до вивчення творів письменників – земляків.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, література рідного краю.

Обладнання: збірка оповідань «Кринична вода», фотовиставка присвячена В.Горбатюку, ілюстрації до оповідання.

Хід уроку

І. Настановчо  – мотиваційний етап

Забезпечення емоційної готовності

Прийом «Подаруй посмішку»

Слово вчителя: За вікном гарна погода,  співають птахи, сонечко весело підморгу нам у вікно. Налаштуйтесь на отримання позитивного заряду енергії від нашого уроку, тому напишіть побажання для своїх однокласників на сьогоднішній урок, посміхніться один одному нехай між вами панує мир та злагода, взаєморозуміння та повага.

ІІ. Мотивація начальної діяльності учнів.

Оголошення теми та мети уроку

Слово вчителя: Погляньте, будь ласка, на ілюстрації що прикріплені на дошці.

Що на них зображено?

(голод, війна,розруха)

Що вам відомо про зображені події на картинах?

(Період Другої світової війни )

Отже, підсумовуючи побачене на малюнках та ваші відповіді, давайте ж сформуємо тему та мету нашого уроку. Про що йтиметься мова на нашому уроці,

Записуємо в зошити тему уроку: «Капітуляція – це значить, що настав мир…»  ( за оповіданням Василя Горбатюка «Капітуляція»)

ІІІ. Робота на темою уроку

3.1 Слово вчителя: Наша Хмельниччина багата на таланти слова. Одним серед них і є Василь Горбатюк, який працю директором Хмельницького обласного літературознавчого музею, а за сумісництвом і чудовий письменник.

Давайте ж познайомимось з життєвим та творчим шляхом Василя Горбатюка.

3.2 Повідомлення учня про життєвий  та творчий шлях Володимира Горбатюка. (випереджальне завдання)

3.3Робота над текстом оповідання «Капітуляція»:

* Виразне переказування сюжету твору учнями

* Бесіда за змістом твору:

1. Чим сподобалось або не сподобалось вам оповідання?

2. Який настрій у вас залишився після прочитаного?

3.Коли відбуваються події у творі?

4. Що вам , як учням, відомо про цей період історії нашої держави?

5. Хто така Марійка і чому вона виглядала Гандрушу?

6. Де були батьки дівчинки?

7. Як відносилась Андрійкова мама до малої) Чи правильно жінка вчинила що не вділила кусень хліба голодній дівчинці?

8.Чому хлопчик так яро не любив малої?

9. Чи можемо ми засудити маму дівчинки?

10. Чого нас вчить даний твір?

11. Яке б завершення твору придумали б ви?

* Теорія літератури: оповідання

*Робота з текстом:

Знайдіть в тексті слова , котрі ви прочитали вперше й їх лексичне значення вам невідоме.

Сіни, ванькир, капітуляція, цурпалок, кроква, «вутла» стеля, лахи, погукує,кромка.

*Робота з словником:

Клас ділиться на три групи , кожна група отримує конверт зі словами , значення котрих учні повинні знайти у тлумачному словнику.

*Складання паспорту оповідання «Капітуляція»

Автор твору

 

Назва твору

 

Жанр

 

Тема

 

Ідея

 

*Проблемне питання:

Який зміст зашифрований у назві твору? Що ж таке капітуляція?

IV.Підбиття підсумків уроку:

Метод «Мікрофон»

Який урок ви винесли після прочитання твору «Капітуляція» Василя Горбатюка.

V. Домашнє завдання:

Написати письмову відповідь на питання: «Чи актуальне оповідання «Капітуляція у наш час?»

Сидорчук Марина Миколаївна,

Шепетівська ЗОШ І  -ІІІ ступенів №6

вчитель української літератури

 

Тема.  Метелики людської душі

(за повістю «Метелики в крижаних панцирах» Оксани Радушинської)

Мета.

*познайомити учнів з творчим шляхом О. Радушинської,допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст повісті, майстерність автора в розкритті теми та ідеї, образів героїв;

*розвивати навички виразного  вдумливого читання твору, характеристики персонажів;

*виховувати толерантне ставлення до людей із особливими потребами.

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: повість Оксани Радушинської «Метелики в крижаних панцирах», фото письменниці.

Хід уроку

І.Організаційний момент.

Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку

Слово вчителя:

Усе в житті твоєму не даремно,
Усе в житті твоїм не просто так,
І світло на стежках буває й темно,
Усе розписано Отцем на небесах…
І зустрічі твої не випадкові
Розчарування, болі, помилки,
Щоб ти зміцнів, набрався сили волі,
Щоб не минали в пустоту роки…

Любов і ненависть, тепло і холод,
Що не ламає, – зміцнює тебе,
Ти знай, ти володієш Божим даром –
Душею, це вона тебе веде…

Британ Галина Ярославівна

На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про людську душу.

Скажіть чого ви очікуєте від нашого уроку?

І. Оголошення теми та мети уроку.

Слово вчителя. Що для вас значить слово «інвалідність»?

На жаль, сучасне суспільство надто жорстоке щодо людей з обмеженими можливостями, ми не вміємо співпереживати, давати дружню пораду або просто підтримати розмову. Проблема людей з обмеженими можливостями є дуже болючою і актуальною водночас у сьогоденні. Тому тема нашого уроку пов’язана саме з цією проблемою не просто так, адже сама авторка твору є прикутою до інвалідного візка.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Проблемне питання:

 - Чи існує сьогодні в нас, в Україні, проблема інтеграції людей з інвалідністю в суспільстві?  В чому вони полягають?

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

1.Повідомлення учнів про творчість письменниці – землячки О Радушинської.

2. Словникова робота.

2.1. Слово метелик  має кілька значень, перше яке   означає комах роду мете­ликів, що мають по дві пари крил, вкритих дрібними лусочками, які зумовлюють яскраве і різноманіт­не їх забарвлення; символізує лег­кість («пурхати з легкістю метели­ка»), неусвідомлене прагнення до світла (злітаються «як метелики на світло»). 

2.2. Слово крижаний має кілька значень: 1. Пронизливо-холодний; холодний, як лід.

2. перен. Який призводить до заціпеніння; ворожо-холодний, холодно-зневажливий.  Надмірно байдужий, холодно-спокійний. 

3. Слово панцир має також кілька значень: 1. Частина старовинного, звичайно металевого, бойового спорядження, яке захищало тулуб воїна від ударів холодної зброї. 2.  перен. Велика кількість однорідних або однакових твердих предметів, які щільно вкривають, облягають собою що-небудь. 3. перен. Якась риса людської вдачі, поведінки і т. ін., що ніби захищає від чого-небудь. 

Проблемне питання:

Ваше задяння працюючи протягом уроку дати відповідь на питання :

 «У чому зміст назви повісті «Метелики в крижаних панцирах»?»

3. Робота над змістом твору. Бесіда:

-   Чому Яринку виховують дядько з тіткою

-  Чи всі в сімї дядька були задоволені Яриною? Чому?

-  Розкажіть, як саме познайомилась Ярина з Артемом?

-  Чому Артем зважився на крадіжку ?

- Розкажіть про сімю Артема ?

- Що означав той факт, що Артем після міліцейського відділку прийшов до Ярини ?

- Що вразило всіх у міліцейському відділку?

- Розкажіть, що відчувала Ярина, коли йшла на танці?

- На вашу думку, Карина була доброю людиною?Чому?

- Як ви ставитесь до святкування дня народження Карини?

- Коли Ярина зрозуміла, що Артем відчуває до неї симпатію?

- Навіщо для Градових було 50 тис євро? (на операцію Ярині)

- Чи правильно зробила Олена Кожедуб, мама Артема, коли прийшла на розмову до опікунів Ярини?

- Чому земля у Вербках була такою цінною? (через цілющі джерела)

- Як ви думаєте, Сашко любив свого діда? Чому?

- Що незвичайне побачила Ярина в  Ядвізі?

- Що зрозуміла Ярина під час тренувань з Ядвігою?

 - Як оцінюєте благословення батька Артема на танець з Яриною?

- Чи задоволені ви кінцівкою повісті?

- На кого була схожа Ярина під час танцю з Артемом? 

4. Робота з текстом твору

Користуючись текстом складання літературного довідку про головну героїню твору.

  • Вік
  • 13 років
  • Родина
  • виховувалась у сімї дядька Павла з тіткою Наталею, бо батьки загинули в автокатастрофі

 

Найбільша мрія

  • встати на ноги, затанцювати

Друзі

  • Артем, Санько та Сашко

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Робота з карткою

FB_IMG_1548581303684Метод «Читання для когось»

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  1. Творче завдання:

Уявіть, що у вас зявилась можливість узяти інтерв’ю в Яринки, Саньків,Артема . Про що б ви  в них запитали? Чому  у вас виникли такі запитання?

V. Підсумки уроку.

- Діти,  дайте, будь ласка,  відповідь на питання «У чому зміст назви повісті «Метелики в крижаних панцирах»?»

VІ. Домашнє завдання. Написати лист Яринці  або дати письмову відповідь на питання»Як ви відноситесь до людей з особливими потребами?»


Сидорчук Марина Миколаївна,

Шепетівська ЗОШ І  -ІІІ ступенів №6

вчитель української літератури

 

Урок літератури рідного краю

 

Тема:    Олена Іськова. Поетична збірка «Рветься душа у небо»

Мета:

  • Розглянути творчий шлях поетеси Олени Іськової, розглянути зміст поетичної збірки «Рветься душа у небо»;
  • Розвивати навички виразного читання поетичних, мовлення , образне мислення; формувати вміння та навики  робити ідейно-тематичний аналіз поетичного тексту ; збагачувати словниковий запас учнів;
  • Виховувати милосердя та людяність , формувати національно-патріотичну особистість.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, література рідного краю.

Обладнання: збірка поезій «Рветься душа у небо», фотовиставка присвячена поетесі, ілюстрації до поезій.

Епіграф: Для мене Україна — це Всесвіт.  Закохавшись з дитинства в красу рідного краю, не можу спокійно дивитися на події, які нищать найкращих синів Батьківщини. Коли вже не сила терпіти цей біль, то він виливається у римовані рядочки.

Олена Іськова-Миклащук

 

 

Хід уроку

І. Настановчо  – мотиваційний етап

Забезпечення емоційної готовності

Прийом «Побажання»

Слово вчителя:

Сьогоднішній урок я розпочну з побажання для вас , мої дорогі учні.

Я бажаю вам мирного неба над головою, затишку у нашій класній кімнаті та хорошого настрою на урок.

Я пропоную вам продовжити речення: «Я бажаю тобі…».

Що б ви побажали своєму однокласнику, що сидить разом з вами за однією партою.

holiday-902ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми і мети уроку.

Слово вчителя: Погляньте на екран, що ви бачите на ілюстрації? (голуб, котрий летить небі). З чим у вас асоціюється голуб? У поетеси творчість якої ми сьогодні будемо вивчати із голубом , що летить у небі, асоціюється  людська душа.

Тому тема нашого уроку : Олена Іськова. Поетична збірка «Рветься душа у небо».

ІІІ. Опрацювання нового матеріалу

3.1 Випереджальне завдання:

Повідомлення учня про творчість Олени Іськової.

Олена Володимирівна Іськова-Миклащук (нар. 12 квітня 1983, с. Вербівці Шепетівського району Хмельницької області) — українська поетеса, авторка двох збірок, лауреат літературних конкурсів, Член Національної спілки письменників України (2016). За освітою — філолог, закінчила Рівненський державний гуманітарний університет. Працює вчителем та завучем Вербовецької школи. ублікувалася в журналах: «Дніпро», «Чорнильна Хвиля», в Міжнародному журналі «Склянка Часу / Zeitglas» (Україна—Росія—Німеччина), в газетах: «Подільські вісті», «Життя», «Шепетівський вісник», «Гарний настрій», «Освіта. UA», «Кримська світлиця», в багатьох альманахах та колективних збірках. Добірки віршів представлено на кількох мистецьких Інтернет-сайтах.

У співавторстві з композиторами Іваном Пустовим, Віктором Охріменком, Анатолієм Голоскевичем, Миколою Ведмедерею та В'ячеславом Купрієнком створила ряд пісень.

Пісні на музику В'ячеслава Купрієнко «Небо в окопах» та «Іловайська самота» увійшли до його альбому «Соняхи».

Автор 2 збірок поезії «Рветься душа у небо»(2014) та «Небо в окопах» (2016).

Лауреат ІІІ міжнародного поетичного конкурсу «Чатує в століттях Чернеча Гора».

За підсумками конкурсу «Поетичні таланти української освіти» здобула 1 місце у номінації «Романтичні вірші» та 2 місце у номінації «Вірші на виховну тему», Переможець конкурсу авторських літературних творів у жанрі гумористична мініатюра «А ВАСИЛЯ КУПАЛА».

2016 року стала лауреатом Хмельницької обласної літературної премії імені Володимира Булаєнка.

Переможець конкурсу «Коронація слова 2017» у номінації «Пісенна лірика».

3.2 Огляд  поезій збірки «Рветься душа у небо»

* Виразне читання поезії «Рветься у душа у небо»

Рветься душа моя в небо,

Пнеться навшпиньки до сонця.

Знаєш, а це вже потреба

Олена Іськова-Миклащук :: Рветься душа моя в небо…Вилити душу до донця

 Повінню слів на папері,

Бачити в людях софіти,

Крила в неоновій сфері

Бризками сонця зігріти.

Це, ніби дихати, треба

Хоч би у снах поза хмари.

 Рветься душа моя в небо

Спити поезії чари.

  • Бесіда за прочитаною поезією:
  1. Які почуття викликає поезія після її прочитання?
  2. Які настрої переважають у поезії?
  3. Чому душа ліричної героїні рветься до неба?
  4. Які асоціації у вас викликає небо?
  5. Як ви розумієте слово душа?
  • Складання паспорту поезії «Рветься душа моя в небо»

Автор твору

 

Назва твору

 

Жанр

 

Тема

 

Художні засоби

 

  • Виразне читання поезії «Журавлі»

Олена Іськова-Миклащук :: ЖуравліЛетять у вирій тужно журавлі,

Журливо квилять на краєчку неба:

Хоча б ще раз до рідної землі

Вернутися, пізнавши страх Ереба.

Дорога в світ до кращого життя,

Де кожен день всміхається весною,

Щоб дати журавлятам майбуття,

Коли вітчизна стала затісною.

Не кожен з них здолає переліт,

У когось з туги серце розірветься.

Хтось втомлено впаде на околіт,

І в чужині далекій …приживеться.

А хтось вернеться в рідну , та чужу…

І крилами, побожно, до землиці…

А поки що тужливо за межу,

Хоч біль в очах сльозиною іскриться

  • Бесіда за прочитаною поезією:

1.Які почуття викликає поезія після її прочитання?

2.Які настрої переважають у поезії?

3.Чому журавлі журливо квилять на краєчку неба?

4.Які асоціації у вас викликають журавлі?

5. Хто такий Ереб?

6.За чим тужить головна героїня поезії?

7. Як ви вважаєте чи можна рахувати журавлів листоношами між двох світів

  • Складання паспорту поезії «Журавлі»

Автор твору

 

Назва твору

 

Жанр

 

Тема

 

Ідея

 

Художні засоби

 

 Виразне читання поезії «Крізь людську байдужість проростали квіти...»

Олена Іськова-Миклащук :: Крізь людську байдужість проростали квіти…Крізь людську байдужість проростали квіти,

 Пнулися до сонця ніжні пелюстки.

Від розпуки небо почало сивіти,

Розірвавши душу громом на шматки.

І молились люди: «Та за що нам кара?

Ми ж для тебе, Боже, зводимо церкви,

А над нами досі полину примара,

І дірки в озоні – спробуй проживи.

Що тепер робити?! Та у нас же діти…

І яка їх доля на Землі чека?!...»

Як спасіння наше проростають квіти,

Та і їх безжально рве людська рука.

 Бесіда за прочитаною поезією:

  1. Про що ви дізнались з даної поезії?
  2. Що поетеса намагається донести до читача?
  3. За що , на вашу думку, люди молились до Бога?
  4. Чи завжди ми заслуговуємо покарання від Бога?
  5. Визначте тему даної поезії.
  6. Яку ідею автор заклала у вірш?
  7. Який висновок повинен винести читач  після прочитання поезії?

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

 

  1. Творче завдання:Уявіть, що у вас з’явилась можливість узятиінтерв’ю в Олени Іськової . Про що б ви  в неї запитали?

 V. Підсумки уроку.

- Діти,  дайте, будь ласка,  відповідь на питання «Чому поет6еса назвала свою збірку «Рветься душа в небо»

VІ. Домашнє завдання. Вивчити (на вибір ) поезію О.Іськової


Сидорчук Марина Миколаївна,

Шепетівська ЗОШ І  -ІІІ ступенів №6

вчитель української літератури

Урок літератури рідного краю

Тема: Піввеселки у дарунок від равлика Юрка

( за казкою Оксани Радушинської «Піввеселки у дарунок»)

Мета:

  • Ознайомити учнів із біографією письменниці Хмельниччини О.Радушинської;
  • Розвивати навички виразного читання за ролями , образного мислення, вміння висловлювати власні думки;
  • Виховувати любов до природи та навколишнього середовища, дружелюбність та поваги один до одного.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу; література рідного краю.

Обладнання: портрет письменниці, текст казки, ілюстрації до казки, картки.

Епіграф:

 Хтось літає,

Хтось стрибає,

Але кожен равлик знає:

Хто не надто поспішає,

Той завжди і скрізь встигає!!!

Равлик Юрасик.

(казка Оксани Радушинської «Піввеселки у дарунок»)

Хід уроку

І.Організаційний момент

Настановчо-мотиваційний етап

Метод «Мої очікування»

Сьогодні чудовий та світлий день, ніжить своїми світлими променями нас сонечко, за вікном щебечуть пташечки. Тож, дорогі діти, налаштуймось на нотку позитиву, щоб наш урок пройшов не лише активно та вдало, а й з хорошим настроєм.

Ви , напевно, здивувались чому перед кожним з вас лежить веселка?

Ваше завдання надписати на веселчаних кольорах що ви очікуєте від нашого уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Евристична бесіда:

  • Що таке казка?
  • Які казки ви вже вивчали протягом 5 класу?
  • На які види поділяються казки?
  • Яку ми називаємо літературною?
  • Як літературні казки ви знаєте?

Метод «Мікрофон»

  • Яких письменників та поетів рідного краю ви вивчали?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Розповідь вчителя легенди про веселку.

Колись давно в одному селі жила собі одна дівчинка-сирітка. Була вона дуже бідною, тому змушена була ходи по людях на роботу,кому грядку прополоти, кому по господарству допомогти.

Аж ось найняв її до себе пан. Він був дуже злим та жорстоким, тому до своїх слуг відносився не добре та не порядно. Аж ось задумав наш пан віддати свою доньку заміж. Молодій панночці потрібний був хороший посаг. Тому він загадав сирітці наткати за сім днів сім сувоїв полотна.

Так як дівчинка працювала змалку по людях вміла роби все. Кожного дня  вона ткала по сувою полотна, а ввечері ходила на луг, щоб збирати квіти, трави, кору для того, щоб виготовити фарби для тканини. Коли ж сирітка завершила свою роботу , вона прийшла на берег річки, щоб випрати та просушити полотно,але так як дівчинка була дуже стомленою , вирішила перепочити .

Аж ось де не візьмись вітрисько-хуліган здійняв грозу та поніс сирітчине полотно кудись за край світу.

Прокинувшись від солодкого сну наша дівчинка побачила, що небо після дощу виграє сімома барвами її полотна.

Злий пан жорстоко наказав сирітку за невиконане завдання. Тому щоразу , коли проходить сильний дощ на небі з`являють сім кольорів сирітчиного полотна, тобто веселка.

Отже, ви вже здогадались,напевно, про що буде йти мова на нашому уроці?

ІV. Оголошення теми та мети уроку:

Запишіть тему нашого уроку «Піввеселки у дарунок від равлика Юрка ( за казкою Оксани Радушинської «Піввеселки у дарунок») »

VІ. Робота над новим матеріалом

  • Випереджальне завдання

Коротка розповідь учениці про життєвий та творчий шлях Оксани Петрівни Радушинської.

Оксана Радушинська – обдарована дівчина з інвалідністю, випускниця Університету «Україна»,  член Національної Спілки письменників України, Національної Спілки журналістів України, Міжнародної Співдружності письменницьких Спілок, Міжнародної громадської організації «Жінка ІІІ тисячоліття», лауреат премій: «Коронація слова», «Жінка ІІІ тисячоліття», «Українська Мадонна», «Українська Мадонна десятиліття», «Золотий лелека»,   ім. Олеся Гончара, ім. Богдана Хмельницького, ім. Дмитра Луценка «Осіннє золото», «Благовіст», «Гранослов», «Кришталеві джерела», «Подільський Оскар», «Православна моя Україна», «Скарби землі Болохівської», «Корнійчуковської премії», Кабінету Міністрів України, володарка Гранта Президента України для обдарованої молоді, авторка 24-х книг поезії та прози для дітей і дорослих. Оксана − радіоведуча Старокостянтинівського районного радіомовлення, теле- та радіоведуча ХОДТРК «Поділля-центр», кореспондент газети Хмельницької міської ради «Проскурів», громадська діячка, волонтер; голова ГО «Творча сотня «РУХ ДО ПЕРЕМОГИ», організаторка благодійних концертів для військових по Україні та в зоні АТО, кавалер ордена княгині Ольги ІІІ ст., почесна громадянка м. Старокостянтинова Хмельницької області.

  • Виразне переказування казки «Піввеселки у дарунок»
  • Слово вчителя:

Особисто у мене веселка асоціюється з чимось радісним та хорошим, а у вас?

  • Довідкове бюро:

ВЕСЕ́ЛКА, и, жін. Дугоподібна різнобарвна смуга, яка з'являється в атмосфері внаслідок заломлення сонячних променів у краплинах дощу, води

райдуга.

Весе́лка = весе́лиця = ра́йдуга = ра́дуга (зменшено-пестливі — весе­́лонька, весе́лочка) — дугоподібна різнобарвна смуга, що з’являється в атмосфері внаслідок заломлення сонячних променів у краплинах дощу, води; символ посередництва між небом і землею; у народі здав­на вважалося, що воду з річок до неба подає веселка-райдуга (цим шляхом ангели сходять з неба на­бирати воду з річок), тобто простя­гається «в рай дуга» (див. ще міст 4):вода йде в хмари, а звідти падає дощем; за повір’ям, «райдуга воду бере на дощ»; райдуга символізує дугу, коромисло у народних загадках: «Два моря на дузі висять»

  • Обговорення змісту прочитаної казки:
  • Про що ви дізнались із твору?
  • Як звали головних героїв казки?
  • Як познайомились наші равлики?
  • Яку пісеньку любив співати равлик Юрасик?
  • Що найбільше полюбляв равлик Юрасик?
  • Про що мріяла Марійка?
  • Кого равлики зустрічали по дорозі у мандрівці?
  • Як завершився твір?
  • Чи сподобалась вам казка?
  • Робота в групах.

Створення анкети-характеристики головних героїв

Анкета-характеристика равлика Марійки

Ім*я героя

 

 

 

 

 

 

 

Вік

 

Риси характеру

 

 

Риси зовнішності

 

 

Улюблені заняття

 

Друзі

 

 

Анкета-характеристика равлика Марійки

Ім*я героя

 

 

 

 

 

 

Вік

 

Риси характеру

 

 

Риси зовнішності

 

 

Улюблені заняття

 

Друзі

 

  • Робота з картками «Слухання» та «Читання для себе»

( клас ділиться на дві групи 1-ша група картка «Слухання» 2-га група картка «Читання для себе»)

 

 

 

 

 

 

V. Підсумок уроку

Проблемне питання:

Результат пошуку зображень за запитом "мікрофон малюнок"Чому казка має назву «Піввеселки у дарунок?»

Метод «Мікрофон» :

  • - Чи сподобався вам урок?
  • - Який висновок можемо зробити після прочитання твору О.Радушинської
  • - Якби ви зустріли письменницю в реальному житті про що б в неї запитали?
  • - Чого б ви побажали для равликів Марійки та Юрасика?

VІ. Домашнє завдання:

І рівень - намалювати ілюстрацію до казки;

ІІ рівень – написати міні-твір «Чому потрібно мати друга ?»

ІІІ рівень - виконати завдання з картки



Сидорчук Марина Миколаївна,

Шепетівська ЗОШ І  -ІІІ ступенів №6

вчитель української літератури

Урок літератури рідного краю

Тема: Люблю життя! Творчість Оксани Радушинської.

Мета:

 Ознайомити учнів із біографією Ліричної Панни - О.Радушинської;

 Розвивати навички виразного читання поезій , образного мислення, вміння висловлювати власні думки, збагачувати словниковий запас учнів;

 Виховувати любов до життя, формувати вміння цінити життя.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу; література рідного краю.

Обладнання: портрет письменниці, поезії, шаблон створення сторінки у соцмережі фейсбук.

Епіграф:

Я жінка! І слабка, і сильна.

Я жінка! І весела, і сумна.

Захочу — буду ніжна і покірна.

Захочу — буду вільна, як весна.

Я жінка! І життя, і перемога.

Твій берег, берегиня й оберіг.

Через любов завжди моя дорога,

І інших я не визнаю доріг!

Я жінка! Хто впізнає мою душу,

Тому зорею я до ніг впаду.

Для того море обійду і сушу,

Від серця всі печалі відведу.

Моє ім’я — то код життя земного.

В моєму лоні — Всесвіт розквіта

Про майбуття мої і думи, й тривоги.

Я жінка України.

І тому святa....

Наталія Дяків

Хід уроку

І.Організаційний момент

Настановчо-мотиваційний етап


Метод «Мої очікування»ÐŸÐ¾Ð²â€™ÑÐ·Ð°Ð½Ðµ зображення

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

ІІІ. Вивчення нового матеріалу:

Слово вчителя:

Вона просто любить життя…Щодня Оксана прокидається о сьомі годині ранку,щоб потрапити на роботу. Жінка, котра отримує насолоду від життя, крізь призьму образ та негараздів долі.

Оксана Петрівна Радушинська – це Лірична Панна нашої Хмельниччини, котра через важку хворобу у дитинстві змушена була пересісти у інвалідний візок.

Суспільство постійно нагадує:

«Хворому немає місця серед здорових. От дивляться на неї, як на заразну, ніби можуть підхопити невиліковну хворобу... А вона... вона теж могла бути такою ж здоровою і веселою, якби тієї дощової ночі не сталося біди!» (С.48-49 «Метелики в крижаних панцирях») – і це усвідомлення власної непотрібності ятрить найбільше.

Чого варта сцена у громадському транспорті, де пасажири готові викинути бідолашну дівчину у візку, щоб не муляла їм очі! А свідком подібного цькування може стати будь-хто з нас. І як поводитись у такій ситуації? Приєднатись до кривдників, зробити вигляд, що нічого не бачиш чи заступитися за ображеного? В залежності від того, що в серці, так і вчинить людина. Але проти суспільства йти вкрай важко, навіть коли ти добрий, та не маєш внутрішнього стрижня, а сильних волею людей, нажаль, не так вже й багато...

  • Випереджальне завдання: повідомлення про життєвий й творчий шлях Оксани Радушинської.

Довідкове бюро:

Оксана Радушинська – обдарована дівчина з інвалідністю, випускниця Університету «Україна»,  член Національної Спілки письменників України, Національної Спілки журналістів України, Міжнародної Співдружності письменницьких Спілок, Міжнародної громадської організації «Жінка ІІІ тисячоліття», лауреат премій: «Коронація слова», «Жінка ІІІ тисячоліття», «Українська Мадонна», «Українська Мадонна десятиліття», «Золотий лелека»,   ім. Олеся Гончара, ім. Богдана Хмельницького, ім. Дмитра Луценка «Осіннє золото», «Благовіст», «Гранослов», «Кришталеві джерела», «Подільський Оскар», «Православна моя Україна», «Скарби землі Болохівської», «Корнійчуковської премії», Кабінету Міністрів України, володарка Гранта Президента України для обдарованої молоді, авторка 24-х книг поезії та прози для дітей і дорослих. Оксана − радіоведуча Старокостянтинівського районного радіомовлення, теле- та радіоведуча ХОДТРК «Поділля-центр», кореспондент газети Хмельницької міської ради «Проскурів», громадська діячка, волонтер; голова ГО «Творча сотня «РУХ ДО ПЕРЕМОГИ», організаторка благодійних концертів для військових по Україні та в зоні АТО, кавалер ордена княгині Ольги ІІІ ст., почесна громадянка м. Старокостянтинова Хмельницької області.

  • Теорія літератури:

Лірика - один із трьох родів літератури,поряд  з епосом і драмою, в якому з особливою виразністю виявляється емоційне ставлення автора до зображуваного.

Поезія – віршована, ритмічно побудована мова (на відміну від прози).

  • Робота з поезією «…А зорі ставали дітьми і просились на руки.»:
  • Виразне читання поезії учнем або вчителем

…А зорі ставали дітьми і просились на руки.

Гойдали їх чорні дерева, забувши, що чорні.

Впадали у гріх, з неба падали шматтями круки – 

Все нам попід ноги. І місяць розхлюпавсь уповні.

 

І білої ночі сліпе молоко розіллялось.

Бездомні собаки хлептали його із вовками.

Ми стали словами і ще чимсь, що нами назвалось

На тріщині в шибці, де іній росте між роками…

 

 Холодні долоні… А зорі так хочуть на руки!

Їм звірі і птахи, їм гулі-голубки охочі.

А ми, як чужі… Імена – закодовані звуки.

Проходим удвох між зірок, не піднімаючи очі.

  • Обговорення змісту поезії
  1. Який настрій у ліричної героїні?
  2. Чи можемо ми сказати, що дана поезія є автобіографічною? Чому?
  3. До якої лірики ми віднесемо дану поезію?
  4. Читаючи даний твір які емоції та переживання у вас виникли?
  5. Чи сподобалась вам дана поезія? Чим?
  6. За допомогою  яких художніх засобів поетеса передала свої емоції та душевний стан?
  • Робота в парах на картках

Скласти літературний паспорт поезії «А зорі ставали дітьми і просились на руки»

Автор поезії

 

Назва поезії

 

Жанр твору

 

Тема

 

Ідея

 

Художні засоби:

  • Епітети
  • Порівняння
  • Метафори

 

 

Образ головної герої

(опишіть душевний стан ліричної героїні)

 

Власні враження від прочитаної поезії

 

 


  • Робота з поезією «Осінь»

Виразне читання поезії учнем або вчителем

Ця осінь… дивна, димна, жовтоока…

Дерева в небо йдуть, немов пророки.

Їх розпинає небо на хрестах.

А небесам – їм що? По голосах

Розкладено тропар дощу старого,

І в журавля криничного німого

Перо з крила ляга на терезах,

І – в небо птах…

Ця осінь пробирається за комір.

Спіткнулись ми обоє десь на комі,

Чи, може, орфографія не та?

Літа зліта…

І тихо в небо йдуть, немов пророки.

І на хресті – зарубки чи зароки

Про кожен день, що за ключем злітав…

Як в небо впав.

 

  • Обговорення змісту поезії
  1. Про що ви почули у цьому вірші?
  2. До якої лірики можна віднести дану поезію?
  3. Чи подобається вам осінь? Чим?
  4. Яка тема даного вірша?
  5. Визначте ідею поезії?
  6. За допомогою  яких художніх засобів поетеса передала свої емоції та душевний стан?
  7. Як ви гадаєте чому свої переживання поетеса пов`язала саме з осінньою порою року?
  • Творче завдання:

Скласти невеликий відгук на прослухану поезію О.Радушинської «Осінь»


  • Робота з поезією «В той ранок, коли ти уперше мені не наснивсь»

Виразне читання поезії учнем або вчителем

В той ранок, коли ти уперше мені не наснивсь.

В той ранок, коли я уперше прокинулась птахою.

Мій Бог – мій одноліток з неба байдуже дививсь

Як гинула я. Він назвав це життям, а не плахою.

В той ранок, коли я між звірів, між птиць і між риб

Шукала себе – хоч би голосом, хоч би долонею.

Мій розум – мій ворог – фортецю складав собі з брил.

Й до неї, безтямну, мене повертав із погонею.

 

В той ранок, коли уже я, скам’яніла від сліз,

Осяяна сонцем, здалася живою і радою.

Біда глибочезна моя, мов травинки поріз,

Прийшла царювати до міста і стала армадою.

 

В той ранок… В той день. У ту ніч… Чи хоч десь я була?

Чи тінню лише між часів залишилась у вимірі?..

…Я снилась тобі! І весь простір до мого крила

Отим був життям, що одноліток мій для нас виміряв.

 

  •  Обговорення змісту поезії
  1. Яке душевне потрясіння, на вашу думку, могло спричинити появу даної поезії?
  2. Чому лірична героїня  «здалася живою та радою»?
  3. Коли людина переживає такі сильні емоції, як у героїні вірша?
  4. Чи було щось схоже у вашому житті?
  5. Що для вас означає «кохання», «розлука», «душевний біль»,
  6. Чи боялась головна героїня сильного душевного болю?
  7. Якою особистістю була дівчина з поезії?
  •         Проблемне питання:

«Чи варто кохати людину , котра не потребує твоєї присутності в своєму житті?»

V. Підсумок уроку

Результат пошуку зображень за запитом "мікрофон малюнок"Метод «Мікрофон» :

  • - Чи сподобався вам урок?
  • Чи справдились ваші очікування на поставленні на початку уроку?
  • - Який висновок можемо зробити після прослуховування поезій поетеси?

VІ. Домашнє завдання:

Вивчити напам`ять одну поезію , на вибір, Оксани Радушинської;

написати відгук про творчість поетеси.


Андрійчук Надія Андріївна,

Шепетівська ЗОШ І  -ІІІ ступенів №6

вчитель української літератури

 

Урок літератури рідного краю у 5 класі

Тема. Легенди рідного краю. Легенда «Отаман Шепіт» (Слайд 1)

Мета: поглиблювати знання учнів про легенду як жанр усної народної творчості; ознайомити з легендою рідного краю «Отаман Шепіт»; вдосконалювати навички вираз­ного читання; розвивати зв'язне мовлення, творчу уяву; виховувати любов до рід­ної землі, історії свого краю.

Обладнання: збірка О. Царика «Легенди і перекази Шепетівщини» , виставка книг про Шепетівку, мультимедійна презентація(додаток 1).

Тип уроку. Урок літератури рідного краю.

                                             Хід уроку

Воно з найменням – Шепетівка.

Ти чуєш шепіт навкруги?!

(Слайд 2)

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань.
  • Як називається наше місто?
  • Від якого слова пішла назва нашого міста? Можливо ви знаєте про це якісь перекази?
  • Як ви думаєте, що ми будемо робити сьогодні на уроці?

 

  1. Оголошення теми і мети уроку.
  •               Сьогодні ми поглибио знання про один із жанрів усної народної творчості. Який саме — ви дізнаєтеся, якщо прочитаєте в рядку кожну третю букву.

ОВЛТПЕГКГЩПЕУЯНКУДЖІИП (Слайд 4)

(Легенди)

       IV. СПРИЙМАННЯ Й ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Лексична робота

— Кожен народ має свої легенди.

Давайте пригадаємо, що ж таке легенда.

Легенда — народне сказання або оповідання про певні події чи життя людей, оповите казковістю, фантастикою. (Слайд 3)

       2. Повідомлення вчителя про легенду  «Отаман Шепіт»

 

     Записана легенда О. П. Цариком у 1980 р. від Петра Семеновича Каштипера, 1912 р. н. у Шепетівці. У грудні 1974р. О. П. Царик записав від своєї мами пісню, співзвучну з цією легендою. З піснею ми познайомимося трішки пізніше, нам її продекламує ваш однокласник. (Слайд 5)

 

 

  3. Гра «Рибки»

 

Самостійне мовчазне читання легенди учнями

  •               Чи сподобалася вам легенда?
  •               Які почуття вона у вас викликала?
  •               Хто є головними персонажами легенди?
  •               Коли і де відбувалися події, які описані в легенді?
  •               Назвіть елементи казкового, фантастичного у легенді.

      Хто автор легенди? (Це народна легенда.)

    4. Гра «Слідопит». Вибіркове читання (Слайд 6)

- Де жив отаман Шепіт?

- Чим займався Шепіт?

- Де ховався отаман від війська?

- Як вдалося зловити Шепота?

- Як отаман зцілився?

- Чи врятувався отаман?

- То звідки ж пішла назва Шепетівки?

      5. Поетична хвилинка.

1. Читання пісні вчителем.

За Татарську гору сиву

Сонечко заходить.

Звідти хлопців славних Шепіт

На панів виводить.

Присів:

Не спи, брате-отамане,

Бо кругом недоля.

Плаче ненька-Україна,

У сльозах Подолля.

Взяли коси хлопці в руки

Та й пішли косити.

Ой недовго панство кляте

Буде голосити.

Тече річка, тече біла

Яром під гайочок.

Стала красна, бо там Шепіт

Розмовляв з паночком.

До Дніпра і аж за Дністер

Нагострили коси.

Це чого ж то наша пані

Крепко так голосить?!

Ще немає тії кузні,

Щоб на отамана,

Як колись-то на Кармеля

Скували кайдани.

2. Читання пісні учнем напам'ять.

 - Про які події розповідається у пісні?

 - В пісні згадується ім'я Кармеля, що це за людина? Що вам про нього відомо?

3. Коротеньке повідомлення учня про Устима Кармалюка.

(Слайд 7)

 

  1. Узагальнення й осмислення знань.

1. Складіть асоціативний ланцюжок до слова Шепіт.

         2.Робота з епіграфом. (Слайд 8)

  • Як ви вважаєте, чому епіграфом до нашого уроку були саме ці слова.

         3. Усне малювання. (Слайд 9)

     -   Якби вам запропонували створити герб Шепетівки, що б ви на ньому зобразили ?

      VI.   Підсумок уроку.

  •               Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
  •               З яким жанром народної творчості ми працювали на уроці?

 

          VII.        Домашня робота. (Слайд 10)

Переказувати легенду.

За бажанням створити герб Шепетівки.

 

 

 

 

 


Андрійчук Надія Андріївна,

Шепетівська ЗОШ І  -ІІІ ступенів №6

вчитель української літератури

Урок літератури рідного краю у 10 класі

Тема: Поезія майдану у творчості поетів Хмельниччини

Мета: поглиблювати знання учнів про творчість письменників-земляків; розвивати навички виразного читання, вміння аналізувати, робити висновки; виховувати патріотичні почуття, любов до рідного краю, повагу до захисників Вітчизни.

Обладнання: збірки творів поетес, мультимедійна презентація(додаток 2), тлумачний словник.

Тип уроку. Урок літератури рідного краю.

 

                                    Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Вправа «Побажання»

Учні бажають один одному вдалого дня та плідної роботи на уроці.

  1. Актуалізація опорних знань.

1.Поясніть значення слова «майдан».

2. Словникова робота ( «Довідкове бюро» - зі  словником працює учень).  Слайд 2.

Майдан -велике незабудоване місце в селі або місті; площа.

3. З якими подіями асоціюється слово «майдан» у сучасного українця?

4. Робота в парах.

Складіть асоціативний ланцюжок до слова майдан.

Майдан – великий – широкий – багатолюдний – події – революція – перемога – біль – надія – радість (…).

5. Повідомлення учня про події на Майдані. Слайд 3.

    Боротьба українських громадян за свої права, яка одержала назву "Євромайдан", а згодом Революція Гідності, була наймасштабнішою подією в новітній історії України і логічним продовженням обстоювання прав людини та громадянина.

    21 листопада 2013 року півтори тисячі людей вийшли на площу в знак протесту проти того, що проросійський президент Віктор Янукович відмовився підписувати документ, до якого держава йшла роками: угоду про асоційоване членство України в Європейському Союзі. Вночі 30 листопада на вулиці продовжували залишатися кілька сотень активістів, переважно студентів. Їх жорстоко розігнала поліція, в відповідь на що 1 грудня в центр Києва з’їхалися сотні тисяч людей. Міліцейське свавілля скликало людей, обурених корупцією, узурпацією влади, політикою русифікації та зближення з Росією.

     Після жорстокого побиття молоді спецпідрозділами силовиків на головній площі Києва – майдані Незалежності, протестний рух перетворився на тривалу кампанію громадянської непокори владному режиму, корупції та порушенням прав людини.

     На 61-ий день Майдану на місці протестів застрелено перших двох активістів. На той час уже було двоє загиблих за межами місць протистояння. Ще рівно місяць влада намагатиметься зачистити центр міста від протестувальників. Прем'єр-міністр Бельгії Гі Вергофстадт назвав Євромайдан найбільшою проєвропейською демонстрацією в історії ЄС. Це найтриваліший мітинг останнього часу. Безперервно простояв 92 доби.

     Три місяці тисячі людей жили на площі столиці. Вільний час і творча енергія не могли не спрямуватись у дієві товариства та цінні проекти. Майдан обріс громадськими ініціативами, десятки з яких діють і розвиваються досі. Майданівські волонтери створили загальнодержавні волонтерські організації та благодійні фонди. Вільний універститет Майдану вже пропонує курси безкоштовних відеолекцій у 30 темах. Об’єднання дипломатів “Майдан закордонних справ” стало впливовим дорадчим майданчиком у царині міжнародних відносин. Багато членів імпровізованих охоронних груп “Самооборони Майдану” зголосилися добровольцями, коли після Майдану Росія зазіхнула на українські території. Деякі сотні централізовано влились у Збройні сили України. “Канцелярська сотня” почала зі складання докупи понищених документів із резиденції екс-президента, а зараз заради гласності й нагляду оцифровує мільйони декларацій чиновників. Гурт кінорежисерів Babylon`13 - зняли понад півтори сотні спершу короткометражних, а згодом і повноформатних, документальних фільмів. Тепер фіксують життя постмайданної країни. В розгар революції витало розуміння історичної ваги подій. Відразу дві ініціативи зловили в майданівському повітрі розуміння, що треба збирати артефакти для нащадків. Називалися вони “Музей Свободи” та “Музей Майдану”. Їхня спільна робота вилилась у створення Національного меморіального комплексу Героїв Небесної Сотні — Музею Революції Гідності.

      Революція Гідності виявилася надзвичайно трансформаційним і драматичним рухом для України, що призвів до загибелі 107 учасників акції протесту, названих "Небесною сотнею".Майдан постав важливою історичною подією, яка глибоко вплинула на політику не лише у Європі, але і в глобальному масштабі. 

 

  1. Визначення теми і завдань уроку. Мотивація навчання.

    Вступне слово вчителя.

     Нелегкий час, який переживає наша країна,  здається, не залишив людині місця для творчості... Але талановиті українські письменники доводять, що це не так. Навпаки, емоції та враження, переживання та тривоги, побоювання і надії – всі ці почуття мають бути висловленими та почутими. Так народжується сучасна художня література – з попелу та руїн, зі слів солдатів, з побаченого та почутого... Художні твори дають змогу виплеснути емоції, поділитися сокровенним, відчути, що ти не один і тебе розуміють, а також дарує найважливіше – надію та віру в майбутнє... Письменники Хмельниччини теж не лишилися осторонь проблем сучасності і сьогодні ми познайомимося з творами, які лишаються у душі кожного надовго.

  1. Сприйняття й засвоєння учнями нового матеріалу.

1.1Учнівське повідомлення про життя і творчість Олени Іськової-Миклащук. Слайд 4.

      Іськова-Миклащук Олена Володимирівна народилася 12 квітня 1983 року в мальовничому селі Вербівці Шепетівського району Хмельницької обл.  За освітою  філолог, закінчила Рівненський державний гуманітарний університет. « Працюю вчителем та завучем рідної  Вербовецької школи.   

      Слова в душі зазвучали ще в ранній юності. Все почалося із захоплення неймовірною красою рідного краю.  Зараз пишу, бо пече у грудях. Кожне слово пропускаю крізь душу.

     До листопада 2013 року моєю творчістю керувала ЛЮБОВ: до коханого, до України,  до людей та природи. Далі почали переважати майданні настрої, біль за долю України.  А, коли у серпні 2014року мобілізували чоловіка, основною темою стала війна зі скромною назвою АТО та життя донечки без тата.»

     Публікувалася в журналах: «Дніпро», «Чорнильна Хвиля», в Міжнародному журналі «Склянка Часу / Zeitglas» (Україна—Росія—Німеччина), в газетах: «Подільські вісті», «Життя», «Шепетівський вісник», «Гарний настрій», «Освіта. UA», «Кримська світлиця», в багатьох альманахах та колективних збірках.  Добірки віршів представлено на кількох мистецьких Інтернет-сайтах.

     Лауреат ІІІ міжнародного поетичного конкурсу "Чатує в століттях Чернеча Гора". За підсумками конкурсу "Поетичні таланти української освіти" здобула 1 місце у номінації "Романтичні вірші" та 2 місце у номінації "Вірші на виховну тему", переможець конкурсу авторських літературних творів у жанрі гумористична мініатюра «А ВАСИЛЯ КУПАЛА».

     2016 року стала лауреатом Хмельницької обласної літературної премії імені Володимира Булаєнка.

     Член Національної спілки письменників України (2016)

     У співавторстві з композиторами Іваном Пустовим, Віктором Охріменком, Анатолієм Голоскевичем, Миколою Ведмедерею та В’ячеславом Купрієнком створено ряд пісень. 

1.2. Виразне читання підготовленим учнем поезії та її аналіз. Слайд 5.

Вимивають дощі закіптявлені рани Майдану,
Та чи зможуть відмити просякнутий кров’ю асфальт?
Хто життям заплатив, щоб отримати волю жадану,
Залишився у серці, та зник із запроданих шпальт.
Наша воля ще марить, не може піднятися з ліжка,
Їй далася взнаки з водометів полита зима.
Кажуть в пекло йде шлях, а до раю вузенька доріжка,
Тож найкращих до бою покликала знову сурма.
Ну а решта мовчить, бо не знають, що треба казати
( із верхів не дали однозначний для цього указ).
Кого славити? Волю? А раптом прийдуть федерати,
То за довгий язик розплатитись прийдеться не раз.
Та й зручніше просидіти нишком у теплій квартирі
(Сотні років покори наклали кайдани раба.)
З України летіли лелеки спокійно у вирій,
Повертатися стали— кричить двоголовий з герба.
І злетіли за хмари питати поради у Бога,
Чи летіти назад, чи мостити для діток гніздо?
І Господь відповів «В Україну прийде перемога,
Коли змиють дощі із асфальту кроваве бордо,
Коли стануть народом, не будуть покірно мовчати,
Коли рабські кайдани нарешті впадуть із душі.
Стане мирно на вік. Тільки пісня небесна качати
Буде докором тим, хто продав рідний край за гроші.»
Олена Іськова

  • Визначте тему та ідею твору.
  • Яка картина поcтає перед вами під час прослуховування поезії?
  • Визначте художні особливості твору.

2.1 Учнівське повідомлення про життя і творчість Ольги Ткач. Слайд 6.

      Ткач Ольга Михайлівна народилася 15 грудня 1983 р. в м. Хмельницьку Хмельницької області. Закінчила Хмельницький університет розвитку людини. Лауреат обласних республіканських і міжнародного конкурсів.  Автор книжок: “Мамо Україно”, “Коханню кожен вік підвладний”, “На перехресті трьох вогнів”, “Відображення у дзеркалі життя”.  Сьогодні вона – член Національної спілки  письменників України, має кілька збірок поезій і пісень, низку публікацій у періодиці.

2.2. Виразне читання підготовленим учнем поезії та її аналіз. Слайд 7.

Нема Петрові, ключнику Раю
Спочинку сьогодні.
Дружними лавами стала при брамі
Небесна сотня.

Руки тремтять, але мить ще – і радо
Він їм відчинить.
- Звідки ж вас, діти, стільки багато?
- Ми з України.

Рай зустрічає. Дерева спілим
Плодом частують.
Вони ж минають тих, що зустріли – 
Далі простують.

Перед Престолом схиляють чола – 
І на коліна.
Горять при ньому свічі любові – 
Жертви нетлінні.

І в тиші голос цілющим єлеєм
До них схилився:
- Діти, моліть і далі за неї –
Бій не скінчився! 

  • Хто зустрічає Небесну сотню коло воріт Раю? Чи випадковим є цей образ у поезії?
  • Як зустрічає Рай героїв?
  • До чого закликає голос українських хлопців?
  • Визначте тему та ідею твору.
  • Визначте художні особливості твору.

 

  1. Закріплення вивченого на уроці.
  1. Робота в парах. Скласти  сенкан до слова «майдан».

 

  1. Підсумок уроку.

Метод «Прес».

  • Сьогодні на уроці мене найбільше вразило… Тому що…
  • Сьогодні на уроці мені запам'яталося… Тому що…

 

  1. Домашня робота.

Написати есе на тему «Небесну сотню пам'ятай», або вивчити напам'ять поезію Ольги Ткач.

 

 

Список використаної літератури:

  1. Радушинська О. Метелики в крижаних панцирах.  Львів. - Видавництво Старого Лева,  2015. – 160 с.
  2. Радушинська О. Стукав сніг… / Оксана Радушинська. – К. : Кобза, 2005. – 180 с.
  3. Горбатюк В. Кринична вода.Львів.- видавництво «Брайт Стар Паблішинг» (серія «Теплі історії»),2017.-160с.
  4. Хмельниччина літературна.Збірник творів /упорядник М.Ф.Федунець,-1990
  5. Іськова-Миклащук О Небо в окопах.Поезії. - Кам`ець-Подільський: ТОВ "Друкарня Рута", 2016
  6. Легенди і перекази з Шепетівщини/ упорядник О.Царик. – Житомир,1995
  7. Сучасний тлумачний словник української мови/ Укладач Н.Кусайкіна, Ю. Цибульник.- Х.: ВД «Школа»,2013.
  8. В Університеті «Україна» відбулася презентація книги Оксани Радушинської «Метелики у крижаних панцирах» // https://vnz.org.ua/novyny/podiyi/8548-v-un-ukrayina-prezentatsija-knygy-oksany-radushynskoyi-metelyky-u-kryzhanyh-pantsyrah
  9. http://zahid-shid.net/index.php?rt=authors&id=116
  10. http://ru-ru.facebook.com/people/Oksana-Radusinska/1817357427

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 лютого 2019
Переглядів
2891
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку