Сидорчук Марина Миколаївна,
Шепетівська ЗОШ І -ІІІ ступенів №6
вчитель української літератури
Урок літератури рідного краю
Тема: Олена Іськова. Поетична збірка «Рветься душа у небо»
Мета:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу, література рідного краю.
Обладнання: збірка поезій «Рветься душа у небо», фотовиставка присвячена поетесі, ілюстрації до поезій.
Епіграф: Для мене Україна — це Всесвіт. Закохавшись з дитинства в красу рідного краю, не можу спокійно дивитися на події, які нищать найкращих синів Батьківщини. Коли вже не сила терпіти цей біль, то він виливається у римовані рядочки.
Хід уроку
І. Настановчо – мотиваційний етап
Забезпечення емоційної готовності
Прийом «Побажання»
Слово вчителя:
Сьогоднішній урок я розпочну з побажання для вас , мої дорогі учні.
Я бажаю вам мирного неба над головою, затишку у нашій класній кімнаті та хорошого настрою на урок.
Я пропоную вам продовжити речення: «Я бажаю тобі…».
Що б ви побажали своєму однокласнику, що сидить разом з вами за однією партою.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми і мети уроку.
Слово вчителя: Погляньте на екран, що ви бачите на ілюстрації? (голуб, котрий летить небі). З чим у вас асоціюється голуб? У поетеси творчість якої ми сьогодні будемо вивчати із голубом , що летить у небі, асоціюється людська душа.
Тому тема нашого уроку : Олена Іськова. Поетична збірка «Рветься душа у небо».
ІІІ. Опрацювання нового матеріалу
3.1 Випереджальне завдання:
Повідомлення учня про творчість Олени Іськової.
Олена Володимирівна Іськова-Миклащук (нар. 12 квітня 1983, с. Вербівці Шепетівського району Хмельницької області) — українська поетеса, авторка двох збірок, лауреат літературних конкурсів, Член Національної спілки письменників України (2016). За освітою — філолог, закінчила Рівненський державний гуманітарний університет. Працює вчителем та завучем Вербовецької школи. ублікувалася в журналах: «Дніпро», «Чорнильна Хвиля», в Міжнародному журналі «Склянка Часу / Zeitglas» (Україна—Росія—Німеччина), в газетах: «Подільські вісті», «Життя», «Шепетівський вісник», «Гарний настрій», «Освіта. UA», «Кримська світлиця», в багатьох альманахах та колективних збірках. Добірки віршів представлено на кількох мистецьких Інтернет-сайтах.
У співавторстві з композиторами Іваном Пустовим, Віктором Охріменком, Анатолієм Голоскевичем, Миколою Ведмедерею та В'ячеславом Купрієнком створила ряд пісень.
Пісні на музику В'ячеслава Купрієнко «Небо в окопах» та «Іловайська самота» увійшли до його альбому «Соняхи».
Автор 2 збірок поезії «Рветься душа у небо»(2014) та «Небо в окопах» (2016).
Лауреат ІІІ міжнародного поетичного конкурсу «Чатує в століттях Чернеча Гора».
За підсумками конкурсу «Поетичні таланти української освіти» здобула 1 місце у номінації «Романтичні вірші» та 2 місце у номінації «Вірші на виховну тему», Переможець конкурсу авторських літературних творів у жанрі гумористична мініатюра «А ВАСИЛЯ КУПАЛА».
2016 року стала лауреатом Хмельницької обласної літературної премії імені Володимира Булаєнка.
Переможець конкурсу «Коронація слова 2017» у номінації «Пісенна лірика».
3.2 Огляд поезій збірки «Рветься душа у небо»
* Виразне читання поезії «Рветься у душа у небо»
Рветься душа моя в небо,
Пнеться навшпиньки до сонця.
Знаєш, а це вже потреба
Вилити душу до донця
Повінню слів на папері,
Бачити в людях софіти,
Крила в неоновій сфері
Бризками сонця зігріти.
Це, ніби дихати, треба
Хоч би у снах поза хмари.
Рветься душа моя в небо
Спити поезії чари.
Автор твору |
|
Назва твору |
|
Жанр |
|
Тема |
|
Художні засоби |
|
Летять у вирій тужно журавлі,
Журливо квилять на краєчку неба:
Хоча б ще раз до рідної землі
Вернутися, пізнавши страх Ереба.
Дорога в світ до кращого життя,
Де кожен день всміхається весною,
Щоб дати журавлятам майбуття,
Коли вітчизна стала затісною.
Не кожен з них здолає переліт,
У когось з туги серце розірветься.
Хтось втомлено впаде на околіт,
І в чужині далекій …приживеться.
А хтось вернеться в рідну , та чужу…
І крилами, побожно, до землиці…
А поки що тужливо за межу,
Хоч біль в очах сльозиною іскриться
1.Які почуття викликає поезія після її прочитання?
2.Які настрої переважають у поезії?
3.Чому журавлі журливо квилять на краєчку неба?
4.Які асоціації у вас викликають журавлі?
5. Хто такий Ереб?
6.За чим тужить головна героїня поезії?
7. Як ви вважаєте чи можна рахувати журавлів листоношами між двох світів
Автор твору |
|
Назва твору |
|
Жанр |
|
Тема |
|
Ідея |
|
Художні засоби |
|
• Виразне читання поезії «Крізь людську байдужість проростали квіти...»
Крізь людську байдужість проростали квіти,
Пнулися до сонця ніжні пелюстки.
Від розпуки небо почало сивіти,
Розірвавши душу громом на шматки.
І молились люди: «Та за що нам кара?
Ми ж для тебе, Боже, зводимо церкви,
А над нами досі полину примара,
І дірки в озоні – спробуй проживи.
Що тепер робити?! Та у нас же діти…
І яка їх доля на Землі чека?!...»
Як спасіння наше проростають квіти,
Та і їх безжально рве людська рука.
• Бесіда за прочитаною поезією:
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
V. Підсумки уроку.
- Діти, дайте, будь ласка, відповідь на питання «Чому поет6еса назвала свою збірку «Рветься душа в небо»
VІ. Домашнє завдання. Вивчити (на вибір ) поезію О.Іськової