ТВОРЧИЙ ПРОЕКТ
«Технологія виготовлення сувенірів. Виготовлення новорічної іграшки у техніці ґрунтований текстиль. Петриківський розпис»
Підготувала вчитель трудового навчання та технологій
вищої категорії
Конотопської спеціальної школи Репетько Л. О.
Конотоп 2024
Паспорт проекту.
2. Назва проекту: «Технологія виготовлення сувенірів. Виготовлення новорічної іграшки у техніці ґрунтований текстиль. Петриківський розпис»
3. Тип проекту: творчий, практично орієнтований, інформаційний, пізнавальний, міжпредметний (декоративно-прикладне мистецтво, дизайн, образотворче мистецтво, народознавство, історія), груповий.
4. Мета проекту:
Основне завдання проекту – розвивати зацікавленість дітей до історії своєї країни, її самобутнього мистецтва, як засобу патріотичного виховання; зацікавити дивним рукотворним світом, розширити уявлення про історію створення новорічної іграшки; показати як один предмет може змінюватися в залежності від технік виконання.
Навчальна:
- формування компетентностей, необхідних для реалізації задуму засобами технологій декоративно-ужиткового мистецтва, дизайну, побутової діяльності; ознайомлення дітей з історією та традиціями однією з яскравих та вишуканих форм українського народного мистецтва; зацікавити процесом створення оригінальних новорічних сувенірів власними руками з мінімальними затратами; ознайомити з іграшками, виготовленими в техніці ґрунтованого текстилю;
Розвивальна:
- розвиток дизайнерського й технічного мислення, навичок підприємливості, комунікативності, винахідливості в процесі проєктування, виготовлення власноруч створених виробів; розвиток усіх видів пам'яті; розвиток і розширення активного словника; розвиток моторики рук: швидкості й точності, скоординованості рухів руки і пальців;
Корекційна:
- корекція, конкретизація та збагачення уявлень про навколишній світ;
корекція оволодіння глибокими і міцними знаннями, вміння приміняти набуті знання на практиці, розвивати творче мислення, розвиток сенсорних функцій (кольоровідчуття, кольоророзрізнення, визначення форми, величини та ін.), конкретизація їх функціонального призначення;
Виховна:
- виховувати працелюбність, повагу до традицій українського народу; виховувати пізнавальну активність і культуру розумової праці, створити трудову атмосферу, прививати трудові вміння та навички; узагальнити знання про сфери трудової діяльності, професії, кар’єру.
Очікувані результати:
Обладнання: зразки різноманітних новорічних іграшок, голки, нитки, ножиці, тканина, швейна машинка, синтепон, клей ПВА, шаблони іграшок, картон, прості олівці, фарби, пензлики, стрічки, схеми розпису, моделі, роздатковий матеріал, демонстраційний презентаційний матеріал, ПК.
1. Організаційно-підготовчий етап
Людина створена для творчості так само, як птах для польоту.
Народна мудрість
1.1 Історичні відомості про об’єкт проектування.
1. Сувені́р (фр. Souvenir «спогад, пам'ять») - предмет, призначений нагадувати про відвідані країни, міста національного парку, об'єкта культури. У більшості випадків це вироби декоративно-прикладного мистецтва та художньої промисловості.
З розвитком туризму, як внутрішнього, так і іноземного, з'явилося навіть окреме поняття сувенірна промисловість. Ще у недалекому минулому сувеніри виготовлялися виключно вручну.
Сувеніри часто продаються в спеціалізованих сувенірних крамничках, палатках, лотках.
В Києві українські сувеніри можна придбати, як у спеціалізованих крамницях, так і в традиційному місці зібранні митців і торговців сувенірами — на Андріївському узвозі.
Традиційні українські сувеніри — писанки, дерев'яні булави, ляльки у національних строях, предмети традиційного ужитку — рушники, глиняні глечики, предмети вжитку з петриківським розписом.
До сувенірів слід відносити вироби з чітко визначеними ознаками - оригінальні, художньо оформлені в традиційному стилі, що відображають місцеві особливості, визначні події, досягнення культури, мистецтва. Тим самим сувеніри виконують пізнавальну роль, сприяють взаєморозумінню, духовному збагаченню і зближенню людей і народів, відображаючи життя і культуру країни, яку вони представляють.
Один з різновидів сувеніра - пам'ятні подарунки, пов'язані зі значними подіями нашого життя: народженням дитини, срібним або золотим весіллям, отриманням атестата зрілості або першої професії тощо.
2. Новий рік – це свято яке ми з вами так чекаємо. Адже новорічна красуня обов’язкова на святі прикрашена новорічними іграшками. Ось і новорічна іграшка має свою історію. Виявляється, її історія почалася багато століть тому.
Дуже давно європейці започаткували традицію прикрашати будинок до свята Нового року. Весь час змінювалися матеріали з яких виготовляли новорічні іграшки.
На ялинці розвішували «яблука» (сьогодні – це новорічні кульки). Ставили біля ялинки запалені свічки – в наші дні вони перетворилися на гірлянди та дощики. На ялинку вішали солодощі. Ця традиція залишилася й до тепер.
До середини ХVІІІ століття прикраси були їстівними, додалися до цукерок горіхи, фрукти і цукати. А вже в кінці двадцятого століття на зелених гілочках з’явилися паперові іграшки.
В ХХ столітті у Чехії, Польщі, США, Японії та багатьох інших країнах почала розвиватися індустрія ялинкових іграшок. Мода на прикраси для ялинки змінювалась з часом. Майстри придумували різні іграшки: паровозики, машинки, слони, олені, ведмеді. Через декілька років став надзвичайно популярним дощик.
У 2000–х роках в моду увійшли саморобні прикраси для новорічної ялинки: фігурка з соломи, паперові сніжинки, біла вата замість снігу, тварини та янголята. Сьогодні ринок ялинкових прикрас упевнено розвивається. На прилавках магазинів можна знайти все, що завгодно: кульки, тварини, фігурки. Іграшка, виготовлена своїми руками, несе спокій, радість, добрий настрій для всієї родини. Вона зроблена з любов’ю, з добрими думками для найближчих. Тож виготовляйте прикраси для своєї новорічної красуні своїми руками.
Банк ідей:
Для виготовлення новорічного сувеніра в техніці ґрунтований текстиль були обрані зразки моделей-аналогів, які відзначаються простотою форми та естетичним виглядом, відповідають за призначенням.
Критерії аналізу |
№1 |
№2 |
№3 |
1. Особливості композиційної будови орнаментів |
|
|
|
2. Естетичність |
|
|
|
3. Оригінальність |
|
|
|
4. Поєднання техніки виконання |
|
|
|
5. Практичність |
|
|
|
Всі розглянуті зразки відповідають призначенню та вимогам композиційної будови орнаменту.
Для проектування я обираю зразок № ….
Новорічна іграшка легка і яскрава, при розписуванні використані кольори українського прапору. ЇЇ можна повісити на ялинку, використати як подарунок закордонним друзям.
1.3 Розробка плану виконання проекту.
ІІ. Конструкторський етап
2.3 Розробка технологічної послідовності виготовлення виробу
Вимоги до конструкції виробу
1.Техніку ґрунтованого текстилю майстри ручної роботи використовують при створенні іграшок та ляльок. І починається вона з вибору тканини. Потрібна біла бавовняна тканина (бязь або ситець). Чим щільніша, тим краще.
Зшита іграшка просочується розчином клею ПВА з водою 1:1 або акриловим ґрунтом.
Після того, як вона висохне, достатньо нанести 1-2 шари акрилової фарби. Ґрунт створює рівну поверхню, закриваючи пори тканини. Після сушіння іграшку розписують гуашевими, акриловими або масляними фарбами. Готову роботу можна покрити акриловим лаком.
2. Свою назву петриківський розпис отримав від назви села Петриківка (сьогодні – центр Петриківського району Дніпропетровської області), заснованого 1772 року на березі річки Чаплинка гетьманом Петром Калнишевським.
Художню основу петриківського малярства склали традиції декоративного розпису внутрішніх приміщень селянських хат. Декоративний стінопис був поширений в багатьох регіонах України. На Дніпропетровщині існувала традиція декорувати стіни хат багатим рослинним орнаментом. Малюнки на стінах хат не були довговічними. Перед великими святами стіни оселі білили і заново наносили нові квіткові орнаменти.
Цим видом декоративно-прикладного мистецтва займалися переважно жінки. В селі були відомі одна-дві народні художниці, які мали особливий хист до малювання. Їх сусіди часто запрошували розмальовувати свої оселі. Так поступово виокремилися спеціалісти, для яких декоративний розпис перетворювався на промисел.
В петриківському малярстві переважають рослинні мотиви. У рослинному орнаменті зображають різноманітні квіти (айстри, жоржини, троянди, ромашки) та плоди, які поєднують у фантазійні композиції вазонів і кущів. Іноді рослинні візерунки поєднують із зображенням людей, птахів та тварин.
Малюнок в Петриківці виконується на білому фоні. Художники використовують саморобні пензлі з котячого хутра, анілінові, акварельні, темперні або гуашеві фарби, розведені на яєчному жовтку. У творах майстрів петриківського розпису зв'язок майстра з рідною землею особливо глибокий.
ІІІ. Технологічний етап
3.1 Зшивання та грунтування іграшки
Для того, щоб оволодіти технікою «петриківка», потрібно знати кілька основних правил.
Матеріали та інструменти для роботи:
1. Забезпечення необхідними матеріалами та інструментами.
2. Вступний інструктаж.
3. Самостійне виконання практичної роботи за інструкційними картками.
4. Контроль учителя з метою виявлення недоліків під час виконання практичної роботи та надання учням допомоги.
5. Фізкультхвилинка (Гімнастика для очей та пальців рук).
6. Підбиття підсумків практичної роботи.
7.Оцінювання результатів практичної роботи. Самооцінювання робіт.
ІІІ. Технологічний етап
3.1 Зшивання та грунтування іграшки
3.3 Практична робота: Виготовлення новорічної прикраси.
3.4 Контроль якості виконуваних операцій.
Критерії оцінки проекту
1. Технологічні критерії:
- тканина довговічна, витрати мінімальні;
- технологія зшивання дотримана, складність і об’єм – середня;
- доцільність виробу використовується за при значністю.
2. Естетичні критерії:
- правильно підібрана кольорова гама;
- виріб сприймається виразно, вносить в елементи національного колориту.
3. Економічні маркетингові критерії:
- виріб користується попитом на ринку;
- середня собівартість проекту, високий рівень продажної ціни;
- доцільний вид реклами – виставки, художні салони і ярмарки.
ІV. Заключний етап
ВИСНОВОК
Під час роботи кожен виготовив новорічні іграшки у техніці ґрунтований текстиль і розписані елементами старовинного самобутнього мистецтва України - петриківським розписом. Порівнюючи собівартість виробу, створеного власноруч, з ціною іграшки, придбаної у крамниці, очевидна суттєва економія. Крім того, виготовляючи такі вироби власними руками, можна враховувати не тільки модні тенденції, а й власні смаки. Є можливість створити щось своє, неповторне, продемонструвати унікальності властивості в декоруванні предметів побуту; продовжувати розвиток креативності у створенні унікальних сувенірів для подарунку.
Джерела інформації:
1. https://folkmart.ua/c349-petrikivskiy_rozpis
3.https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D1%83%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D1%96%D1%80
4.https://pustunchik.ua/ua/treasure/draw/petrikovskaya-rospis-uroky-master-klass