ТВОРЧИЙ ПРОЕКТ
з трудового навчання та технологій
ШАХОВИЙ НАБІР
«ТРУДОВИК»
Зміст
|
Вступ |
3 |
І. |
Організаційно-підготовчий етап |
5 |
1.1 |
Пошук проблеми |
6 |
1.2 |
Прогнозування ідей вирішення проблеми (банк ідей) |
8 |
1.3 |
Визначення параметрів і граничних вимог до виробу |
21 |
ІІ. |
Конструкторський етап |
23 |
2.1 |
Вибір оптимального варіанту та обґрунтування |
24 |
2.2 |
Клаузура (складання ескізу) |
30 |
2.3 |
Добір матеріалів, вибір інструментів, обладнання, організація робочого місця |
36 |
2.4 |
Вибір технології обробки деталей, їх з'єднання та оздоблення |
43 |
2.5 |
Економічне обґрунтування проекту |
46 |
2.6 |
Екологічне обґрунтування |
47 |
2.7 |
Маркетингове дослідження проекту |
48 |
ІІІ. |
Технологічний етап |
51 |
3.1 |
Виконання технологічних операцій |
66 |
ІV. |
Заключний етап |
77 |
4.1 |
Аналіз виконаної роботи |
78 |
|
Список використаних джерел |
79 |
Вступ
Немає сумнівів, що найкращою і найбільш поширеною інтелектуальною грою в Європі, можливо й в усьому світі, є гра в шахи. Є вона одночасно й найстаршою. Не дивно, що гра в шахи відіграє в історії, легендах і переказах значну роль. Сам винахід шахової гри, захований в сутінках стародавньої історії. І цілком очевидно, що найстаріша гра не могла не обрости низкою цікавих фактів.
Інтелектуальні ігри, незначно видозмінюючись, прийшли в сучасність через століття. Шахи в першому своєму виконанні з'явилися ще на початку ери в Індії, а п'ятсот років тому правила і положення гри більш-менш стабілізувалися. Багато історичних оцінок вказують на те, що шахи з моменту своєї появи були грою для еліт: правителів, знаті, воєначальників, релігійних діячів (які, до речі, мирянам довго їх забороняли).
Чи замислювалися наші предки про те, що шахи розвивають інтелект і різні півкулі мозку? Чи була у них достатня практична і теоретична база, щоб оцінити корисність цієї гри? Чи вони навіть не володіли таким дискурсом. Значить, підстави були іншими. Підказка схована у найпершій версії шахів - індійської чатуранга. Вона представляла собою модель битви за участю чотирьох родів військ - пішаки, слони, коні, колісниці-тури - і велася до повного знищення суперників. А тоді на одній дошці билися цілих чотири "війська".
Тому є у шахів дуже корисна функція, притаманна й сьогоденню.
Незважаючи на багатовікові перетворення, шахова гра є чудовою моделлю конфлікту, в якій, здавалося б, використовується обмежена кількість ресурсів з певними можливостями і жорсткі стартові умови, але є й величезне різноманіття варіантів розвитку. Зрештою - це майданчик для тренування вміння конкурувати з практично рівним суперником (враховуємо право першого ходу за білими).
Як і будь-який конфлікт, шахи тренують психологічну стійкість. Навряд чи той, хто не здатний мислити ясно і тривалий час витримувати нервову напругу, може здобути перемогу, особливо у варіантах з обмеженням часу. Уміння приборкати емоції і включити холодний стратегічний розрахунок - побічний ефект від гри.
Чому ж зараз, в 21-му столітті, нашим дітям потрібні інтелектуальні ігри та шахи зокрема?
Тому що конкурентність середовища зростає.
У сучасному динамічному світі, наповненому високими технологіями, вміння думати на далеку перспективу і грамотно використовувати ресурси у русі до неї - чи не найголовніша якість людини майбутнього.
Є і ще один, менш помітний фактор. Шаховий спорт тренує головний "м'яз" - мозок, тому дитина раніше інших набуває вміння перетворювати первісні фізичні конфлікти в інтелектуальні. Шахи сьогодні - це одна з моделей бізнес-боротьби, де можливі або перемога, або поразка, або тимчасовий компроміс. Навичка вигравати й програвати правильно, обов'язково навчаючись і роблячи висновки, виховує в дитині здорове відношення до поразки і дух цілепокладання.
Я зовсім не кажу про те, що фізичний спорт не розвиває особистість. Він обов'язковий в будь-якому випадку, і більшість шахістів займається плаванням, гімнастикою, ігровими видами. Без міцного тіла годі й говорити про витривалість, фізичні зусилля тренують здатність долати перешкоди, триматися до останнього. Однак у розвинених країнах, до спільноти яких прагне потрапити Україна, головний запит сформований на інтелектуальну молодь. Саме вона - двигун прогресу, саме на неї роблять акцент. Прикро, що саме це поки не до кінця розуміють у нашій громаді.
Але це тимчасово. Перенасичений некомпетентними керівниками соціум давно і гостро потребує людей, які можуть стати локомотивами інновацій і експертами різних галузей. Тому розумна й усебічно розвинена людина, що вміє раціонально "битися" за цінності, розширює діапазон власних можливостей є невід’ємним контентом сучасного суспільства. Допомогти дитині стати такою - серйозна місія кожного з батьків й освітньої системи.
І. Організаційнопідготовчий етап
1.1. Пошук проблеми
У Вінницькому державному педагогічному університеті імені Михайла Коцюбинського на факультеті математики, фізики, комп’ютерних наук і технологій готують майбутніх вчителів трудового навчання та технологій. Окрім навчальної діяльності в освітньому процесі ALMA MATER існують наукові групи та гуртки для студентства. Одним з таких гуртків є «Художня обробка деревини», в якому не тільки навчають певних умінь та навичок працювати інструментом а також формує творчу особистість, що так затребувана соціумом.
Вибір та обґрунтування теми проекту. Після тривалих роздумів виникла ідея виконати проект, пов'язаний зі спеціальністю «Трудове навчання та технології», який би став предметом інтер'єру, мав певне функціональне призначення, міг стати подарунком. Об'єктом проектування було обрано шахову дошку з оригінальними фігурами, техніки виконання якого дозволять продемонструвати здобуті знання, сформовані вміння й навички та певні компетентності майбутнього учителя трудового навчання та технологій.
Метою проекту є проектування й виготовлення шахового столика, на якому можна розмістити ексклюзивний комплект шахів, що може бути використано для дизайну навчальних, офісних приміщень, а також як подарунок. Цей креативний процес сприятиме засвоєнню знань з проектної діяльності, ознайомленню з історією гри та цікавих фактів, опануванню технік виконання виробу, формуванню вміння самостійно працювати з інформаційними джерелами та оволодінню навичками технології виготовлення виробу.
Даний проект має бути нескладним у виконанні, проте робота над ним потребує високого рівня майстерності, навичок обробки різних конструкційних матеріалів, застосування технік і технологій виготовлення. Виріб має бути економічно вигідним і виготовленим із екологічно чистих матеріалів, що не шкодять здоров'ю.
Для досягнення мети проекту визначимо завдання:
1. Користуючись різноманітними інформаційними джерелами (журналами, книгами, мережею Інтернет), скориставшись методом опитування, визначити вимоги, які необхідно врахувати під час створення шахового набору, а також підготувати інформацію про об’єкт проектування
2. Підібрати декілька моделей-аналогів і проаналізувати їх за встановленими критеріями відповідно до функціонального призначення.
3. Розробити конструкторсько-технологічну документацію для виготовлення виробу, підібрати конструкційні матеріали, інструменти й обладнання, необхідні для роботи.
4. Виготовити виріб.
5. Зробити економічні розрахунки виробу та дати йому екологічну оцінку.
6. Створити презентацію та провести рекламу виготовленого виробу. 7. Підвести підсумки роботи над проектом.
На питання походження шахів немає однозначної відповіді. Хоча офіційною датою появи шахів вважають 570 рік до нашої ери. Чому саме ця дата? Все просто - саме цього року з'явилося перше письмове згадування про шахи.
Дослідники , які займаються історією шахів, стверджують що дана дата неточна й схиляються до наступної версії . На їх думку шахи винайшли ще у 1000 році до нашої ери. Винахідником був відомий математик з Індії , який у той час прославився винаходом зведення числа в ступінь. Свій винахід він подав на розгляд індійському раджі, і раджа був вражений. У свою чергу раджа захотів винагородити цю людину і запитав автора про вибір нагороди . На що математик запропонував наступний варіант: «Покладіть одне зернятко на першу клітку дошки, два - на другу клітку, чотири - на третю, вісім - на четверту, і так далі до останньої клітини». Цифри здалися раджі настільки малими, що він одразу погодився , думаючи що дешево відбувся . А насправді , коли дійшла черга до останньої клітини на шаховій дошці потрібно було стільки зерен , скільки не було й у всій Індії.
Так представлено напевно найкрасивішу історію походження шахів.
Є вчені , які пропонують версію появи шахів ще раніше - приблизно 2-3 тисячі років до нашої ери. Начебто навіть є цьому підтвердження археологічними розкопками.
При безлічі теорій про різні дати походження цієї гри, і які б версії не пропонувалися, без ґрунтовних доведень нічого не можна стверджувати напевно. Тому більшість погоджується, що датою походження шахів все таки є 570 рік до нашої ери , чому є підтвердження в письмових згадках .
Перша офіційна згадка про шахи відображається у книзі , в якій розписаний процес проникнення цієї гри з Індії в Персію. Це була спроба задарувати царя Персії Хосрова I Анушіравана (531-579 рр.) . У даній книзі є детальний опис шахів, аж до можливостей кожної з шахових фігур. Як писав автор – ця гра була дуже цікавою і відображала бій " чорної і білої" армій.
Перська армія з часом стала терпіти поразки , які відбувалися одна за одною і Персія була підкорена. Саме в цей період історичних подій шахи поширилися в усіх цивілізованих країнах.
Для розробки ідеї та її практичного втілення ми визначили основні вимоги до майбутнього проекту, зокрема:
- оригінальність та неповторність виконання;
- відповідність технології виготовлення критеріям якості;
- статурність та можливість слугування візитівкою навчального предмета «Трудове навчання».
Метою цього етапу є ознайомлення з видами шахових фігур та шахових столиків (формування банку ідей), технологією їх створення. Перш ніж приступити до виготовлення шахового набору, було проведено багато часу в пошуках інформації в Інтернеті на різних сайтах. Також ми звернулися за допомогою до викладачів та студентів факультету математики, фізики і технологій, які радили, як з найменшими витратами часу й коштів виготовити якісно наш об’єкт проектування.
Отже, визначаємося, яким ми бачимо наш майбутній шаховий набір, і в якому саме місці він буде розташований.
Мал. 1. Шахи виготовленні з сірників (технологія матчворк).
Мал. 2. Шахи виготовлені з паперу (технологія квілінг).
Мал 4. Шаховий набір виготовлений технологією в’язання гачком.
Мал. 5. Шахи фарфорові з розписом.
Мал. 6. Шахи керамічні «Угорці».
Мал. 7. Шахи виготовлені з конструктора LEGO.
Мал. 8. Шахи виготовленні з гілок дерев (технологія обробки деревини; стиль country).
Мал. 9. Шахи виготовлені за технологією розпису по дереву.
Мал. 10. Шахи-«неваляшки».
Мал. 11. Шахи дерев’яні у спрощеному стилі.
Мал.12. Шахи виконані у техніці «Орігамі».
Мал. 13. Шахи «Гадкий Я» виготовленні з пластиліну «PLAY DOH».
Мал. 14. Незвичні шахи у вигляді замкових ключів (прикро, що цими ключами ніякий замок не відкрити).
Мал. 15 Оригінальні дошка та шахи з підсвіткою у вигляді лампових діодів.
Мал. 16. Шахи з LED підсвіткою.
Мал. 17. Шахи «Аліса в задзеркаллі» (нестандартна дошка з комірками).
Мал. 18. Шахи-«зуби» доречно прикрасять кабінет чи оселю стоматолога.
Мал. 19. «Музичні шахи».
Мал. 20. «Козацькі шахи» (технологія «Об’ємне різьблення деревини»).
Проаналізувавши такого роду роботи, можна зробити висновок, що асортимент шахів дуже різноманітний, їх виготовляють із різних конструкційних матеріалів: деревини, металу, скла, органічного скла, пластмаси, різноманітних природних матеріалів, у різних техніках: різьблення, карбування, гравірування, розпису, мозаїки, живопису тощо.
Одним із варіантів запропонованого проекту можуть бути шахові фігури виготовлені у вигляді об’єктів чи предметів, що забезпечують матеріальну складову предмету «Трудове навчання», які слугуватимуть його візитівкою.
Мал. 21. Шахові фігури.
Ми прагнули, щоб наша ґрунтовна робота мала певний обсяг й була нескладною, щоб ми змогли зробити її швидко й акуратно, так як часу завжди обмаль. Виріб має бути сучасним, красивим, безпечним та ергономічним (вписуватись в інтер'єр кімнати, в якій буде розташований).
Об’єкт проектування будемо розробляти за наступними вимогами.
Функціональні:
1. раціональність розмірів;
2. забезпечення гігієнічних вимог;
3. можливість використання у якості прикраси інтер’єру як навчального так і домашнього .
Конструктивні:
1. простота і компактність конструкції;
2. надійність конструкції;
3. можливість розбирання конструкції при переміщенні.
Техніко-технологічні:
1. простота і зручність виготовлення;
2. наявність обладнання у майстерні. Економічні:
1. забезпечення мінімальної собівартості виробу;
2. зменшення експлуатаційних витрат.
Естетичні:
1. привабливий зовнішній вигляд виробу;
2. виразність форми і оздоблення.
Шаховий набір як комплексний виріб виконуватиметься з використанням різних технік обробки деревини, що доповнюють його і надають завершеності, створення відчуття комфорту під час використання у приміщеннях. Він буде естетично привабливим, матиме нестандартне рішення, завдяки чому буде завершенням у будь-якому інтер'єрі, і виготовлений у цікавій техніці виконання.
Даний проект у техніці виконання є посильним як для хлопців, так і для дівчат. Вимагає достатньо високого рівня майстерності, досвіду роботи з різними матеріалами і володіння технологіями обробки. Виріб варто виготовляти з натуральних матеріалів, які не є токсичними, з незначними економічними витратами, а сам процес виготовлення має бути безпечним.
Аналіз практичних робіт дає змогу визначити низку типових помилок, яких можуть припускатись учні у процесі самостійної розробки та виготовлення виробів із різних конструкційних матеріалів та їхнього оздоблення, а саме:
• непропорційність елементів форми та надмірне її ускладнення;
• невдале розміщення композиційного центра;
• порушення пропорції між основними і другорядними елементами, що мають підкреслювати виразність основних;
• надмірне ускладнення окремих ділянок композиції;
• перенасиченість поверхні виробу оздоблювальними елементами;
• невідповідність розмірів оздоблювальних елементів розмірам художнього виробу.
Досвід художньої обробки та виготовлення художніх виробів із деревини дає можливість визначити критерії оцінювання оздоблення виробів різьбленням:
• дотримання лінійних і кутових розмірів зображення;
• відсутність забруднених ділянок;
• складність і художня завершеність композицій.
Особливу специфіку має оцінювання складності й художньої завершеності композиції. У першу чергу тут враховуються:
• уміння використовувати декоративні властивості матеріалу;
• рівень художнього оформлення виробу;
• відповідність оздоблення функціональному призначенню;
• творча новизна;
• відповідність стилю орнаменту місцевим традиціям.
Після опрацювання літератури та інформації в Інтернеті, вивчення практичного досвіду, здійснимо вибір варіантів шахового набору із різноманітними профілями і видами оздоблення, кольоровою гамою, оригінальністю та естетичністю зовнішнього вигляду. Для цього проаналізуємо їхні ознаки та визначимо особливості художньо-естетичного оздоблення аналогів об’єкта проектування.
Варіанти конструктивних форм шахових столиків |
|
Варіант № 1 Оригінальні ніжки стола мають чотиригранні форми |
|
Варіант № 2 Шаховий столик має одну стійку закріплену на платформі |
|
Варіант № 3 Шаховий столик має одну дерев’яну стійку з чотирма лапами
|
|
Варіант №4 Шаховий столик має місткий ящик для зберігання фігур. |
|
Варіант №5 Шаховий стіл має місткі висувні шухляди з ручками для зберігання фігур. |
|
|
Варіанти оздоблення шахової поверхні дошки |
|
Варіант № 1 Оздоблення технологією маркетрі (наклеювання різних порід деревини) |
|
Варіант № 2 Оздоблення торцевим зрізом гілок та заливкою епоксидною смолою |
|
Варіант № 3 Оздоблення різьбленням поверхні дошки |
Таблиця 1
Параметри для порівняння |
№1 |
№2 |
№3 |
№4 |
№5 |
Функціональність |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
Зручність конструкції |
9 |
9 |
8 |
9 |
10 |
Естетичність та оригінальність |
10 |
9 |
10 |
10 |
10 |
Вибір методів обробки (простота у виконанні) |
8 |
9 |
10 |
7 |
6 |
Витрата матеріалів |
10 |
9 |
7 |
8 |
10 |
Складність конструкції та надійність |
10 |
9 |
8 |
9 |
10 |
Відповідність вимогам безпечного користування |
9 |
9 |
10 |
9 |
9 |
Всього балів |
66 |
64 |
63 |
62 |
65 |
Таблиця 2
Параметри для порівняння |
№1 |
№2 |
№3 |
№4 |
Функціональність |
10 |
10 |
10 |
10 |
Естетичність та оригінальність |
10 |
10 |
10 |
10 |
Вибір методів обробки (простота у виконанні) |
10 |
10 |
10 |
7 |
Витрата матеріалів |
9 |
9 |
8 |
10 |
Відповідність вимогам безпечного користування |
9 |
9 |
10 |
9 |
Всього балів |
48 |
48 |
48 |
46 |
За результатами аналізу табличних даних робимо висновок, що суми балів усіх п’яти моделей шахових столиків та виробів-аналогів оздоблення шахової поверхні дошки коливаються в одному числовому діапазоні. Для здійснення вмотивованого вибору, визначаємо позитивні конструкційні особливості, кращі ідеї та ознаки кожного варіанту і використаємо їх у створенні проекту.
Таблиця 3
Варіант №1 Оригінальні ніжки стола, добра стійкість стола. Наявність шухляди.
Варіант №2 Проста конструкція ніжки на платформі.
Варіант №3 Гарна точена ніжка з чотирма фігурними лапами.
Варіант №4 Проста конструкція ящика для зберігання фігур.
Варіант №5 Наявність двох шухляд, що дає можливість зберігання фігур під час гри. Проста конструкція ніжки на платформі.
Таблиця 4
Варіант №1 Проста технологія мозаїки по деревині - паркетрі
Варіант №2 Оригінальний набір торцевих зрізів гілок, залитих епоксидною смолою
Варіант №3 Поєднання різних видів різьблення деревини.
Варіант №4 Оздоблення деревини фарбуванням з простим розписом
За встановленими критеріями та вимогами ми здійснили аналіз варіантів виробів-аналогів виробу та комбінування кращих ознак обраного варіанту конструкції та оздоблення. Це дало змогу запропонувати такий остаточний варіант:
Опис зовнішнього вигляду обраного варіанту конструкції:
Шаховий стіл розміром 780х780 мм матиме в наявності дві шухляди для зберігання фігур. Шухляди рухатимуться по телескопічним напрямним.
Поверхня столика буде оздоблена технологією мозаїки по деревині – паркетрі, для відображення шахових клітинок розміром 85х85 мм. Матеріалом для виконання простих геометричних фігур – квадратів, слугуватиме темна порода деревини – горіх та світла порода – береза або липа.
Для забезпечення конструктивної вимоги - можливості розбирання конструкції стола при переміщенні, одна гарна точена ніжка буде кріпитися з столешнею та нижньою платформою рознімним з’єднанням (болтове з’єднання)
Шахові фігури будуть виготовлені у вигляді об’єктів чи предметів, що забезпечують матеріальну складову трудового навчання, матимуть такий зовнішній вигляд:
- Фігура «Король» - Циркулярний верстат (габар. розміри 70х70х125)
- Фігура «Ферзь» - Свердлильний верстат (габар. розміри 70х70х115)
- Фігура «Тура» - Ножівка (габар. розміри 70х70х115)
- Фігура «Слон» - Молоток (габар. розміри 70х70х115)
- Фігура «Кінь» - Коловорот (габар. розміри 70х70х125)
- Фігура «пішак» - Щуруп (саморіз) (габар.розміри 70х70х75)
Габаритні розміри об’єкта проектування - 790x790x850 мм.
Визначимо вихідні дані для побудови креслень деталей виробу та розмірні характеристики.
Фігура «Пішак»
2.3. Добір матеріалів, інструментів і обладнання
У виготовленні виробів інтер’єрного призначення важливу роль відіграє матеріал, з якого виготовляють той чи інший виріб. Від його особливостей, технології обробки залежить результат виконаної роботи.
Для виготовлення шахового набору, необхідні такі матеріали та інструменти: нітролак, лак яхтовий глянцевий, клей ПВА В3, морилка для дерева, пензлі, пульверизатор.
Шаховий набір доцільно виготовляти з різних порід деревини. У процесі художньої обробки враховуються такі властивості деревини, як: щільність, пружність, вологість тощо. Деревина, призначена для мозаїки та різьблення, має бути без вад. Окрім того, велике значення має характер зрізу дошки. Ростові волокна або шари разом із серцевинним промінням створюють певний малюнок - текстуру деревини. Кожній породі дерева властива певна текстура з різноманітним малюнком: від дрібного, ледь помітного, до великого, виразного, від простого до складного. Залежно від розпилу дерева (радіального, тангенціального, напіврадіального, напівторцевого тощо) створюються різноманітні текстури в межах однієї породи. В одних породах (горіх, черешня) вона яскраво виражена, в інших - майже непомітна (липа). Особливо легко обробляється деревина липи, вільхи, осики - м'які породи з однорідною деревиною.
Саме деревину берези та горіха грецького було вирішено взяти для виготовлення клітинок шахової дошки, а для виготовлення каркасу стола та ніжки-стійки - деревину сосни.
Опис деревини берези. Береза – одне з найбільш упізнаваних дерев роду листяних. Перш за все, цьому посприяв зовнішній вигляд рослини. Для дерева характерна біла кора з чорними вкрапленнями, а також невеликі загострені листи і розлога крона. Середня тривалість життя берези в природних умовах складає близько 150 років. Дерево, посаджене на дачній ділянці з початковим доглядом за ним, може прожити довше. Тривалість його життя може сягати 200-300 років.
Береза звичайна – дерево, яке часто зустрічається в Північній півкулі. З ним, як з символом чистоти і мудрості, тісно пов’язана історія та культура слов’янських і скандинавських народів. Зараз вона зайняла почесне місце в списку декоративних дерев, придатних до посадки в умовах холодно-помірного клімату.
Рід беріз налічує більше сотні різновидів рослин. На території України зростає лише чотири з них. Окремо можна виділити чагарникові дерева. Їх деревина не використовується у виробництві і часто вони служать лише в якості декору. Береза звичайна, представлена на фото, не належить до їх числа. Цей вид дерев активно використовується в деревообробній промисловості.
Для промислової переробки рослина стає придатним тільки тоді, коли тривалість її життя досягає 70 років. Деревний матеріал на основі берези є найсвітлішою з усіх порід дерев, які ростуть в листяних лісах Північної півкулі. На даному фото можна подивитися текстуру і колір виробів з берези звичайної на прикладі паркету. Для використання у виробництві може бути задіяна як кора берези, так і її частини стовбура.
Серед фізичних властивостей можна виділити наступні характеристики породи: висока міцність, ударостійкість та структура, яка вигідно відрізняється від багатьох листяних дерев своєю однорідністю. Однак, незважаючи на низку переваг, як цілісні бруски матеріал практично не застосовується. Найчастіше стовбур берези звичайної використовується не стільки в будівництві, скільки у виробництві деревних матеріалів для складання меблів.
Наросли, що утворюються в процесі життя у самих коренів берези, мають переплетену структуру. Вони часто використовуються для виробництва скриньок або окремих елементів меблів, завдяки тому, що володіють підвищеною щільністю.
Фізичні властивості. Найкраще розкриває властивості деревини берези можливість механічної обробки, пов’язаної з належною твердістю породи. Властивості деревини допоможуть детально охарактеризувати матеріал, що отримується з цього роду дерев.
Щільність. Це пропорційне співвідношення абсолютно рівних за масою частин деревини. При цьому одна з них повинна мати мінімальну кількість вологи, а друга – бути на межі гігроскопічності. Для березової деревини будьякого роду характерні такі показники щільності: при вологості до 12% – в межах 0,65-0,67 г/м3, а при 25% – в межах 0,7-0,71 м/м3. Варто зазначити, що в процесі життя рослини щільність деревини його лише зростає.
Міцність. Дане значення характеризує можливості деревини описуваної породи протистояти механічним пошкодженням. Береза звичайна належить до видів, які мають середню міцність. Матеріал, отриманий з дерев цього роду, характеризують середніми показниками ударної в’язкості. Піддаючись радіальному розколу, стовбур берези має найнижчий рівень міцності. Тому найбільш доцільним є тангенціальний розкол, при якому деревина берези має досить високі показники міцності, що істотно розширює спектр її застосування.
Твердість. Визначається за допомогою спеціальної методики Брінелля.
Однак варто зазначити, що береза – один з виняткових випадків. Згідно з Брінеллем, цей вид деревини має середній показник твердості. Однак зносостійкість дозволяє поставити її в один ряд з сировиною, що виготовляється з твердих порід. Твердість деревини берези – 38,6 МПА.
Вага. Маса деревини будь-якої породи дерев в основному залежить від відсотка картатої тканини в структурі рослини, його вологи і твердості. Сімейство беріз відноситься до середньо-тяжких порід. В процесі життя вага деревини істотно збільшується за умов розвитку кореневої системи дерева, що впливає на збільшення споживання вологи з ґрунту. За добу береза звичайна споживає близько 200 літрів води.
Теплопровідність. У всього сімейства беріз теплопровідність при вологості 12% становить 630 кг/м3. Матеріал має й інші важливі особливості. При займанні матеріалів, отриманих зі стовбурів цього сімейства, досягається значна температура в 1547оС. При цьому точка займання сухої деревини такої породи дуже низька і знаходиться в межах 300-400оС, а вугілля довго зберігає жар. Ці особливості, характерні для будь-якого роду беріз, вимагають обов’язкового просочення цільної деревини антипіренами. В іншому випадку матеріал з цієї породи дерев може легко спалахнути навіть при незначному контакті з вогнем.
Вологість. Цей показник для всього сімейства беріз практично однаковий і може досягати до початку сушіння рівня 78%. Деревина цього роду листяних відмінно вбирає вологу з повітря. При цьому вона володіє мінімальною вологовіддачею. Для надійної вологоізоляції необхідна спеціальна просочення. Як використовується деревина?
Деревина берези звичайної в основному використовується для виробництва високоякісних ДСП аркушів. Цей вид сировини дозволяє зробити дійсно міцний матеріал, який часто використовується для складання меблевих конструкцій. Механічні властивості деревини з цього роду рослин дозволяє виготовляти міцні ДСП листи, які, в порівняння з багатьма аналогами, мають хороші показники пружності і міцності.
Не секрет, що березу застосовують менше у будівництві, більше - для отримання високоякісного шпону і фанерних листів, приклади яких можна побачити на фото. Цілісна, підготовлена деревина зазвичай використовується для виготовлення окремих елементів меблевих конструкцій.
Особливою популярністю користується дошка з берези після просочення різними маслами, схильними до полімеризації (стабілізації). Така обробка істотно збільшує тривалість використання виробів з березової деревини, а також підвищує міцність і стійкість до механічних пошкоджень. Однорідна структура дозволяє з легкістю полімеризувати цей вид сировини. Крім того, після просочення маслами, деревина берези, на відміну від інших порід, характеризується легкістю обробки. Такий вид матеріалу активно використовується для виготовлення різьблених елементів меблів. Для стабілізованої деревини характерні такі особливості:
- збільшення ваги деревини.
- значна або незначна зміна кольору (в залежності від застосовуваного масла).
- матеріал зносостійкий.
- відмінний рівень водонепроникності за умов відповідної обробки.
Завдяки гарним показникам гнучкості полімеризованої деревини цієї породи, матеріал часто використовують у якості сировини для виробництва лиж (зразок можна побачити на фото) або декоративних елементів і шпону.
Особливу нішу зайняла стабілізована березова деревина і в сегменті виготовлення паркетної дошки. Настил із березового паркету відмінно виглядає, а також характеризується тривалою тривалістю використання. Крім того, простота обробки матеріалу робить його доступним дійсно підлоговим покриттям для дому.
Якщо йдеться про складання меблів, то варто звернути увагу на те, що цільну деревину берези тут не застосовують, а використовують її лише у
вигляді листів ДСП. Можливо і декорування меблів цілісним матеріалом. Його застосування саме у таких цілях є результатом того, щоб цей «ліс» добре піддається тонуванню.
У процесі зміни тону матеріал можна забарвити практично у будь-який колір, що допомагає надати деревині берези вигляд більш дорогих порід дерев.
Якщо йдеться про будівництво, то можна зазначити, що тут використовуються лише фанерні листи. Пов’язано це з тим, що деревина берези має значну тривалість сушіння, а пізніше такий будівельний матеріал активно вбирає вологу з повітря, що не дозволяє його застосування в якості бруса для зведення будівель.
Береза
|
|
|
40 |
|
Опис рослини «Горіх»
Горіх грецький, або волоський (Juglans regia L.) - високе могутнє дерево родини горіхових (Juglandaceae) (до 30-35 м заввишки) з шароподібною, розлогою кроною. Товстий гіллястий стовбур вкритий ясно-сірою поздовжиьотріщинуватою корою.
Молоді пагони блискучі оливково-сірі з круглими, опушеними бруньками. Листки великі чергові (20-40 см завдовжки), непарно-перисті з 7-11 листочками, з яких верхній найбільший. Листочки цілокраї, яйцеподібні, при розпусканні рожеві, влітку темно-зелені, блискучі, зісподу матові, при розтиранні з приємним характерним запахом.
Квітки одностатеві, рослини однодомні. Тичинкові квітки з 5-блопатевою простою оцвітиною і 8-40 тичинками, зібраними у пониклі, рожевозелені сережки, що розвиваються на торішніх пагонах. Маточкові квітки поодинокі або зібрані по дві-три верхівкові, з простою 5-6-роздільною оцвітиною. Маточка одна, з нижньою зав'яззю, коротким стовпчиком з дволопатевою торочкуватою приймочкою.
Плід - несправжня кістянка, дуже різноманітної форми: від округлої до яйцеподібної (до 5 см завдовжки, до 3 см завширшки). Зовнішня оболонка плода зелена, м'ясиста, внутрішня - дерев'яниста, зморшкувата, ребриста.
Горіх волоський - швидкоросла, світлолюбна, теплолюбна, посухостійка рослина. Цвіте у квітні - травні, плода достигають у вересні.
В Україні поширений у садово-паркових культурах, у лісових насадженнях як плодова супутня порода, в лісосмугах і придорожніх посадках. Заготівля можлива в місцях вирощування.
Харчова, вітамінозна, жироолійна, деревинна, лікарська, ефіроолійна, дубильна, фарбувальна, декоративна, фітонцидна й косметична рослина.
У харчовій промисловості застосовуються ядра горіхів, які визначаються винятковими смаковими властивостями: 1 кг грецьких горіхів дає більше 8500 калорій. Плоди горіха грецького використовують у багатьох галузях промисловості: в кондитерській (начинки, цукерки, торти, печиво тощо), у консервному, плодово-овочевому, маслобійному виробництві.
Особливо високі смакові властивості має горіхова олія, яку використовують у харчовій промисловості: з неї видобувають високоцінні ароматичні сполуки - трояндову, фіалкову, цитринову ефірні олії. Горіховий жом використовують для годівлі тварин. З недостиглих плодів варять варення.
До складу ядер горіха грецького входять різноманітні органічні й мінеральні сполуки: жири, білки, вуглеводи, дубильні й ароматичні речовини, вітаміни. Недостиглі плоди містять більше 3000 мг% вітаміну С, стиглі - 35 мг%. Деревина горіха грецького має красиву текстуру, міцна, однорідна, тверда, добре піддається обробці, прекрасно полірується. Використовують її для виробництва меблів, музичних інструментів, фанери, прикладів рушниць, малих виробів.
Напливи (капи) на стовбурах горіха використовують для виготовлення художніх виробів і дорогих меблів. У науковій медицині використовують листки й оплодні горіха грецького. Їх рекомендують як протизолотушний, протирахітний, ранозагоювальний засіб. Свіжі листки містять аскорбінову кислоту (понад 1300 мг%), каротин (33 мг%), ефірну олію (0,005-0,02%), дубильні речовини, органічні кислоти, алкалоїд югландин, вітаміни Р і В, елагову і галусову кислоти, барвник юглон, що має бактерицидні й фунгіцидні властивості, флавоноїди та кофейну кислоту.
У зеленому оплодні містяться цукри, яблучна й лимонна кислоти, дубильні й фарбувальні речовини, фосфорно- і щавлевокислий кальцій, вітамін С.
У народній медицині для лікування різних хвороб використовують усі частини рослини: листки - при хворобах шкіри, як глистогінний і кровоочисний засіб; недостиглі плоди - при хворобах шлунка й кишківника; кору коренів горіха - як делікатний проносний засіб. Вся рослина має інсектицидні й фітонцидні властивості. Відвар листків застосовують для боротьби з павутинною міллю плодових рослин.
Тверді оболонки плодів горіха містять значну кількість дубильних речовин (16-21%) і використовуються для дублення шкур. Бджоли збирають з горіха досить поживний пилок. Зелені оболонки плодів використовують для фарбування тканин у різні відтінки коричневого кольору. Як барвники застосовують також і гали на листках.
У парфумній промисловості використовують продукти переробка горіхової олії, а саму олію - для виробництва високоякісних художніх фарб, а також у поліграфічній промисловості. Відваром листків миють голову для надання волоссю темного відтінку.
Цінується горіх грецький у садово-паркових культурах, як пило- і газостійка та довговічна порода. Рекомендується для поодиноких, групових і алейних насаджень, створення масивів, обсадки доріг.
Грецький горіх широко застосовується у лісомеліоративних насадженнях. його густа крона має гарні вітрозахисні властивості, а листя збагачує ґрунт перегноєм. Посухостійкість, довговічність, здатність до паросткового відновлення дають можливість застосовувати його як супутню плодову породу в полезахисних смугах, прибалкових і в захисних насадженнях па зрошуваних землях.
Згадані близькі види горіхів відзначаються високими декоративними властивостями, дають цінну деревину, але ядра плодів у них менші.
Застосування їх вужче порівняно з горіхом грецьким.
Горіх грецький
2.4. Вибір технології обробки деталей, їх з'єднання та оздоблення
Для виконання нашого проекту будемо використовувати різні техніки та технології обробки зазначених матеріалів у шість етапів:
- створення композиції (пошук інформації, вибір кольорової гами, визначення граничних вимог);
- виготовлення основи (каркасу) столешні та шухляд (розмічання, різання, стругання, токарна обробка, шліфування, оздоблення тощо);
- оздоблення столешні мозаїкою по дереву - паркетрі;
- виготовлення ніжки-стійки (токарна обробка деревини);
- виготовлення шахових фігур (розмічання, різання, стругання, токарна обробка, шліфування, оздоблення тощо);
Створення композиції
Вибираючи тему зображення шахових фігур та здійснюючи ескізні варіанти задуму проекту, ми вирішили взяти за основну форми об’єктів чи предметів що забезпечують матеріальну складову трудового навчання.
У роботі ми скористались можливостями графічного редактора Аdоbе Рhоtоshор – це програмне забезпечення, що дає нові перспективи у роботі з цифровими зображеннями, поєднуючи в собі потужні інструменти для роботи з фотографіями - виділення і розфарбовування зображень, а також функцію інтелектуального ретушування. Використовуючи можливості графічного редактора щодо створення та редагування ЗD-об'єктів і анімованої графіки, ми створили малюнки майбутніх шахових фігур.
Виготовлення основи(каркасу) та шухляд
Розмічання деревини. Усі столярні вироби виготовляють за кресленням. Кожна деталь виробу своїми розмірами і формами має відповідати кресленню. За допомогою розмічання переносять на заготовку контурні, осьові і деякі допоміжні лінії відповідно до креслення.
Лінії розмітки наносять на деревину олівцем або вістрям відповідного різального інструменту. Олівець нахиляють під кутом 40°...60° у напрямі руху і притискають до розмічального інструменту.
Перед розмічанням на заготовці визначають вимірювальні бази, тобто місця, від яких проводитиметься підрахунок.
Під час розмітки застосовують розмічальний і вимірювальний інструмент.
Вимірювальна лінійка, складаний або стрічковий метр - призначені для вимірювання розмірів і розмічання деталей.
Кутники дерев'яні застосовують для розмічання, перевірки прямих кутів і струганих під прямий кут суміжних поверхонь. Серед них розрізняють п'ятку (колодку) і, закріплену в ній під прямим кутом, тонку лінійку.
Єрунок є одним із різновидів кутника, тільки його лінійка встановлена під кутом 45° і 135° до колодки. Ним користуються під час розмічання з'єднуваних елементів під кутом 45°.
Малка складається з колодки і шарнірно приєднаного до неї пера. За допомогою малки можна наносити кути довільної величини. На заданий кут малку встановлюють за зразком, а потім закріплюють її перо гвинтом з гайкою і переносять дану величину кута на заготовку.
Рейсмус складається з колодки і двох висувних брусків (штанг), закріплених клинком. На кінці брусків є металеві штифти, якими й накреслюють лінії на деталі.
Щоб нанести риску паралельно базовому краю на визначеній відстані, заготовку закріплюють на верстаку і двома руками переміщують інструмент уздовж заготовки.
Кронциркуль і нутромір призначені для перевірки зовнішніх і внутрішніх розмірів. Працюють цими інструментами так: ніжки розводять і щільно притискають до стінок отвору. Знятий розмір переносять на вимірювальну лінійку.
Механічна обробка заснована на зміні форми матеріалу з допомогою робочих знарядь (інструментів). За умов механічної обробки первинної сировини одержують деталі та вироби визначених форми, розмірів і якості, а також надають остаточну форму і розміри зібраних вузлів і виробів. Механічна обробка деревини здійснюється такими методами: розколюванням, під тиском, дробленням, різанням.
Різання - основний вид механічної обробки деревини, за якого відбувається поділ матеріалу на заготовки або видалення його частини для отримання виробів заданих форм, розмірів і необхідного ступеня шорсткості. Під час різання механічно порушується зв’язок між структурними елементами деревини (волокнами, клітинами) на відміну від гнуття або пресування, за яких цей зв’язок зберігається. За принципом різання здійснюється пиляння, стругання, фрезерування тощо.
Для обробки деревини різанням застосовують різальні інструменти, що мають один (ножі), кілька (фрези) або багато (пилки) різців. У загальному вигляді різець має форму клина.
Пиляння - найбільш поширений спосіб різання деревини. Пила являє собою багаторізцевий інструмент, що складається з полотна і різців, названих зубами. Розрізняють рамні, дискові і стрічкові пилки.
Стругання (рис. 5, а) - це різання деревини ножами з прямолінійної траєкторії, що збігається з напрямом робочого руху. Струганням з поверхні заготовок видаляють нерівності, що утворилися при інших видах механічної обробки, або отримують шпон і стружки для плит. При струганні ножі рухаються вздовж заготовок або заготівля переміщається щодо нерухомих ножів. Стругання здійснюється на стругальних, циклювальних, лущильних, стружкових верстатах.
Фрезерування. Деревина ріжеться обертовими фрезами або плоскими ножами, закріпленими в обертових ножових головках (рис. 5, б). Леза різців можуть описувати у просторі циліндричну або конічну поверхню (відповідно - циліндричне або конічне фрезерування). Коли вісь обертання інструменту перпендикулярна поверхні обробки, відбувається торцеве фрезерування. Методом фрезерування отримують прямокутні заготовки точних розмірів, вибирають пази, гнізда, нарізають шипи, обробляють деталі криволінійного або ламаного профілю. Універсальність цього виду обробки обумовлена конструкцією відповідних верстатів (фугувальних, рейсмусових, чотиристоронніх, стругальних, фрезерних, шипонарізних) і змінністю різального інструменту.
Точіння - це обробка деталей для надання їм циліндричної або фасонної форми тіла обертання. Проводиться методом різання заготовки, що обертається навколо своєї осі, горизонтально-переміщувальними ножами (токарні верстати) або методом обертання ножової головки навколо вироби (круглопалочні верстати). Циліндричні або овальні отвори в заготовках отримують шляхом свердління, а отвори і гнізда прямокутного або квадратного перетину - методом дроблення (свердлильно-довбальні та ланцюгово-довбальні верстати).
Виготовлення ніжки-стійки
Токарний верстат дозволяє майстру створювати різноманітні й вишукані дерев’яні форми. Головною умовою успіху, крім майстерних рук, є наявність якісного інструменту, а також твердого, без вад дерева.
Для токарної обробки не використовують м’яку шарувату деревину, оскільки вона буде розколюватися на шари, тому отримання гладкої поверхні не відбувається. М’якими вважаються хвойні породи дерева.
Більшість листяних порід дерева придатні для обробки на токарному верстаті. Однорідною деревиною світлого кольору відрізняються береза, бук, клен і ясен. Для горіха, махагоніевого дерева і тику властива темна деревина. Привабливу текстуру мають вишня, слива, в’яз, дуб.
Варто використовувати лише сухе дерево без сучків. Заготовки роблять з прямих обрізків стовбурів та гілок або з брусків квадратного перетину.
Попередньо їх варто відфугувати під восьмигранник.
У якості оздоблення рамки картини використаємо петриківський розпис.
Для економічного обґрунтування нашого проекту необхідно розрахувати його собівартість. Це нескладно зробити, тому що купуючи матеріали, ми вели облік витрат, але деякі матеріали були знайдені вдома, що значно знизило вартість виробу.
У таблиці 5 зазначено усі матеріальні витрати на виконання проекту.
Матеріали |
|
Ціна за 1 м, од., уп. |
Витрати мм, см, м, од., уп. |
Витрати од., уп. |
за |
м, |
Дерев’яний брусок берези |
з |
2900 грн/м3 |
40х100х1500 Мм - 1од. |
20 грн |
|
|
Дерев’яний брусок горіха волоського |
з |
6500 грн/м3 |
40х100х1000мм - 1 од. |
35 грн |
|
|
Дерев’яний брусок сосни |
з |
2900 грн/м3 |
25х120х3000мм - 2 од. 100х100х1000мм - 1од. |
180 грн |
|
|
Фанера h-4 мм |
|
135 грн. лист 1525х1525 |
Заготовка розміром 770х1525 мм |
75 грн |
|
|
Клей ПВА В3 |
|
135 грн/л. |
0,25 л |
45 грн |
|
|
Морилка для дерева |
|
40 грн/л |
0,2л |
8 грн |
|
|
Лак масляний глянцевий |
70 грн/л |
0,5 л |
35 грн |
|
|
|
Конфірмат Ø6х50 |
0,5 грн/од. |
50 од. |
25 грн |
|
|
|
Саморіз Ø4х20 |
0,15грн/од. |
50 од. |
7,5 грн |
|
|
|
Направляючі телескопічні L-300 мм |
55 грн/пара. |
2 од. |
110 грн |
|
||
Усього (М) |
540,5 грн |
|
Розрахунок оплати праці
Робота з виконання шахового набору склала 16 год. Із них - виконання токарної обробки - 4 год. Нарахування на заробітну плату проводиться за тарифами:
- заробітна плата майстра токарної обробки деревини складає, 25 грн. за год., а саме Х=25x4= 100 грн.
- заробітна плата майстра-столяра за даний обсяг роботи складає: М=150 грн.
Собівартість проекту складає:
С= М+Х+В=540,5+ 100+150=790,5 грн.
Ціна на реалізацію складає 18% від собівартості проекту:
Р=0,18 С= 0,18 х 790,5 = 142,29 грн.
Вартість шахового набору буде становити:
В= С + Р = 790,5 + 142,29 = 932,79 грн.
2.6. Екологічне обґрунтування проекту
Шаховий набір виготовлений із натуральних матеріалів. Виріб є предметом декоративно-ужиткового мистецтва, тому матеріал для виготовлення виробу ми обирали так, щоб він був ергономічним, природним, естетичним, невартісним.
Розрахунок екологічних параметрів виробництва виробу
Для того, щоб розрахувати екологічні параметри виробництва виробу, пропонується наступний алгоритм дій:
2.6.1. Визначення коефіцієнта замкненості виробництва виробу (Кз) з врахуванням вторинної переробки відходів.
Кз = (Нт х Ак)-Онз/(Нт х Ак), (1) Ак – об’єм спожитих матеріально-сировинних ресурсів з відходів (кг)=
0,01;
Онз- об’єм неперероблених відходів (кг) = 0,0008;
Нт – фактичне споживання природних ресурсів на одиницю виготовленої продукції (кг).
2.6.2. Визначення коефіцієнта відходоємності виробництва виробу (Кв) Кв = (Онз х Рч/Нт) х Ак, (2)
Рч – показник небезпечності відходів = 19 – довідковий коефіцієнт для деревних і текстильний відходів.
2.6.3. Визначення коефіцієнта екологічності виробництва (Кє), за умови, щовідходів будуть перероблені.
Кє=1 – Кв, (3).
2.6.4. Визначення коефіцієнту безвідходності виробництва (Кб), з врахуванням вторинного використання відходів.
Кб = (Кє + Кз)/2, (4).
2.6.5. Визначення екологічності виробництва виробу.
За одержаною величиною коефіцієнту безвідходності виробництва (Кб) визначити екологічність виробництва виробу. За умов повного використання відходів Кб=1; при Кб=0,9…1 виробництво є безвідходним і екологічно чистим; при Кб=0,8…0,9 виробництво є маловідходним; при Кб<0,7 виробництво є відхідним.
У даному проекті розрахунок екологічних параметрів виробу не здійснено, оскільки проект розроблений на виготовлення одного виробу.
Розрахунки такого виду потрібно виконувати для великих партій товару, а не для одиничного еквіваленту.
Під час виготовлення шахового набору відходи матеріалів були мінімальними, тобто матеріали використовувались раціонально. Залишки матеріалів утилізувались, тому забруднення середовища не відбулось.
2.7. Маркетингові дослідження проекту
Під час виконання декоративного розпису особливу увагу варто звертати на економічні та екологічні показники. Впродовж певного часу варто проводити дослідження попиту, вивчати можливість одночасного врахування інтересів виробників і споживачів.
Тема дослідження: «Можливості реалізації шахового столика »
Мета дослідження: визначити оптимальні шляхи придбання предметів інтер’єрного призначення, оцінити результати власної діяльності; виявити можливості реалізації виробу.
Респонденти: студенти та викладачі ВДПУ імені Михайла Коцюбинського.
Кількість опитаних: 70 осіб.
Метод проведення: анкетування.
Для проведення опитування була розроблена відповідна анкета:
1. Який з предметів інтер’єрного призначення Ви хотіли б розмістити у вашому закладі освіти?
2. Оцініть якість виконаної роботи від 1 до 5.
3. Яка з цін є привабливою для шахового набору? 4. Чи придбали б Ви даний шаховий набір за 950 грн.?
Таблиця 6
Наше міні-маркетингове дослідження завершилось аналізом результатів анкетування серед викладачів і студентів Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського, що дало можливість зробити висновок: дані вироби відповідають висунутим умовам технологічності, ергономічності, якості, користуються попитом і можуть легко реалізуватись.
ІІІ.
Технологічний етап
3.1. Організація робочого місця
Виконання технологічних операцій.Під час виконання технологічних операцій значної уваги варто надавати дотриманню правил безпеки праці та виробничої санітарії.
Щоб запобігти травмування й виникнення травмонебезпечних ситуацій, необхідно дотримуйтесь таких вимог:
• працюйте на справному обладнанні й устаткуванні;
• використовуйте справний, добре налагоджений інструмент;
• використовуйте інструмент за призначенням;
• не перевіряйте різальні краї інструментів руками. Для цього варто використовувати тренувальні заготовки;
• передавайте різальний і колючий інструмент ручкою вперед;
• не кладіть інструмент різальним краєм догори і до себе;
• не відволікайтесь під час роботи;
• користуйтеся правильними прийомами роботи;
• дотримуйтесь вимог особистої гігієни.
Перед початком роботи варто дотримуватись таких вимог безпеки:
• правильно одягнути спецодяг (застібнути його на всі ґудзики, сховати волосся під головний убір);
• ретельно підготувати своє робоче місце до безпечної роботи; підготувати до роботи інструмент і пристрої, впевнитись у їхньому справному (робочому) стані.
Варто дотримуватись таких вимог безпеки праці: утримувати в чистоті робоче місце; дбайливо ставитись до устаткування та інструментів.
Після закінчення роботи потрібно:
• упорядкувати робоче місце, прибрати деталі, матеріали, сміття, відходи;
• привести у робочий стан інструменти;
• старанно прибрати робоче місце (стружку не здмухувати і не змахувати руками).
Під час виконання конкретних видів робіт інструкцію з охорони праці варто доповнювати:
1. При розмічанні:
• використовуючи пристрої варто бути особливо уважними;
• слідкувати, щоб довгомірні заготовки не заважали;
• особливо уважно варто використовувати рисувалки та шила, надмірні зусилля можуть призвести до поранення; не можна виконувати розмітку, тримаючи заготовку на колінах.
2. При роботі з використанням переносних електроінструментів (дриля, шліфувальної машини, пилки, рубанка):
підготувати до роботи інструмент і пристрої, переконатися:
• у надійності кріплення всіх різьбових з'єднань; якості та плавності руху всіх ходових частин; правильності напряму обертання різального інструменту; справності струмоведучого кабелю і захисного заземлення; надійності роботи вимикача;
• стежити за тим, щоб у матеріалі, що обробляється, не було цвяхів та інших металевих предметів;
• - не допускати потрапляння на електроінструмент вологи, бруду, стружки та інших сторонніх предметів;\
• - умикати електроінструмент лише після встановлення деталі на верстаку або іншому робочому місці;
• - натискати на інструмент так, щоб не було різкого руху або поштовху;
• не працювати під час вібрації електроінструменту;
• якщо необхідно відійти від робочого місця, обов'язково вимкнути електроінструмент із мережі;
• ставити або класти інструмент у безпечному положенні;
• під час роботи з переносним електроінструментом стежити за кабелем живлення, не допускати його скручування, згину та інших механічних впливів;
• не виконувати часткового розбирання і регулювання різального інструменту без попереднього вимикання електроінструменту з мережі живлення;
• не переходити з однієї ділянки роботи на іншу з невимкненим електроінструментом;
• при пошкодженні або загорянні електропроводів чи інструменту, вимкнути рубильник.
3. Основні операції з художньої обробки дерева проходять на столярних верстатах, тому під час різьблення деревини:
• верстат повинен мати надійні затискачі для кріплення оброблюваних заготівок;
• на верстаті не має бути нічого зайвого;
• у зв'язку з тим, що у різьбленні по дереву багато операцій виконуються стамесками, особливу увагу варто звернути на роботу з ними;
• не можна виконувати різьблення у висячому положенні без упора, тримаючи виріб на колінах або впираючись ним у груди;
• у процесі різьблення по дереву неодмінною умовою є міцне закріплення оброблюваної заготівки між кілочками верстата або в спеціальних затискачах;
• використовувати стамеску як долото не можна, тому що при сильних ударах киянкою може розколотися ручка, що може бути причиною травми;
• різьблення стамескою має бути лише від себе;
• коли стамеска не в роботі, то вона має лежати на столі лезом від працюючого;
• передавати один одному стамески не рекомендується;
• виконуючи контурне або яворівське різьблення, ніж тримають міцно в кулаку, впираючись відставленим великим пальцем у ручку ножа. Пальцями іншої руки направляють кінчик ножа, встановлюючи його на лінію малюнка.
Іноді допомагають натиском рухові ножа, іноді його навмисне стримують;
• не можна вкладати ніж у верхню кишеню піджака або халата.
4. Під час складання столярних виробів:
• під час використання струбцин слідкувати, щоб деталі не
деформувалися від надмірних зусиль;
• залежно від розмірів, заготовки добирати відповідно до товщини
саморізів;
• під час з'єднання деталей шурупами, перед закручуванням їх у заготовці, потрібно зробити отвори, трохи менші, ніж діаметр шурупа.
5. Під час оздоблення виробів:
• перед фарбуванням або лакуванням одягнути на руки гумові рукавички;
• наносити покриття тільки в добре провітрюваному приміщені або на відкритому повітрі (випари лаків і фарб шкідливі для здоров'я);
• після закінчення роботи старанно вимийте руки з милом. Якщо фарба не змивається, змочіть руки оліфою або нашатирним спиртом.
3.2. Технологічна документація на виготовлення
Шахового набору.
Проектування шахового столика в програмі PRO100
№ |
Зміст операції |
Поетапний ескіз |
Обладнання, матеріали та інструменти |
Деталь № 1 – Столешня шахового столика |
|||
1. |
Нарізати заготовок на каркас столика за габаритними розмірами: 680х100х20 – 4 од. 100х100х20 – 3 од |
|
Фугувальний, циркулярний верстати, лінійка |
2. |
З’єднати каркас столик за допомогою конфірматів |
|
Конфірмати Ø6х50 20 од., шуруповерт |
3. |
Вирізати основу столешні з фанери h-6мм розміром 770х770 мм та приєднати до каркасу столика |
|
Циркулярний верстат, лінійка, шуруповерт, саморізи Ø4х20 20 од. |
4. |
Нарізати заготовок на шухляди столика за габаритними розмірами: 280х100х20 – 4 од. 656х100х20 – 2 од. 720х100х20 – 2 од. |
|
Фугувальний, циркулярний верстати, лінійка |
5. |
З’єднати каркас шухляд столика за допомогою конфірматів та прикріпити дно з ДВП |
|
Конфірмати: Ø6х50 20 од., само різи: Ø4х20 30 од. шуруповерт |
6. |
Встановити телескопічні направляючі |
|
Саморізи Ø4х20 12 од., шуруповерт |
7. |
Нарізати заготовок на шахову клітинку столика за габаритними розмірами: 85х85х5 – 32 шт. з горіха волоського 85х85х5 – 32 шт. з берези |
|
Фугувальний, циркулярний верстати, лінійка |
8. |
Приклеїти шахові клітинки до каркасу столика (технологія паркетрі) |
|
Струбцини, клей ПВА, пензлик |
9. |
Виготовити обв’язку столешні |
|
Фугувальний, циркулярний, фрезерний верстати, лінійка |
10. |
Приклеїти обв’язку столешні по периметру |
|
Струбцини, клей ПВА, пензлик |
11. |
Завершити оздоблення столешні лакуванням |
|
Лак масляний, пензлик, пульверизатор |
12.
|
Закріпити заготовку на токарному. верстаті, обточити до габаритних розмірів |
|
Токарний верстат, мейсель, різці, штангенциркуль |
13. |
Надати форми ніжці згідно з кресленням деталі |
|
Токарний верстат, мейсель, різці, штангенциркуль |
14. |
Закріпити шпильку та потайну гайку по торцях ніжки |
|
Викрутка, саморізи Ø4х32 – 4 од. |
15. |
Завершити оздоблення стійкиніжки лакуванням |
|
Лак масляний, пензель, пульверизатор |
16. |
Нарізати заготовок на платформу за габаритними розмірами: 80х80х15 – 3 од. з горіха волоського 80х80х15 – 3 од. з берези |
|
Фугувальний, циркулярний верстати, лінійка |
17. |
Склеїти щит почергово розташувавши різні породи деревини |
|
Струбцини, клей ПВА, пензель, лінійка, кутник |
18. |
Нарізати з шита полоси шириною 80 мм |
|
Циркулярний верстат, лінійка |
19. |
Приклеїти шахові клітинки до основи з фанери h-12 мм |
|
Струбцини, клей ПВА, пензлик, лінійка, кутник |
20. |
Завершити оздоблення стійкиніжки та нижньої основи лакуванням |
|
Лак масляний, пензлик, пульверизатор |
22. |
Зібрати шаховий столик |
|
|
№ |
Зміст операції |
Поетапний ескіз |
Обладнання, матеріали та інструменти |
Деталь№ 1 – Фігура «Пішак»
|
|||
1. |
Нарізати заготовки на підставки для шахових фігур за габаритними розмірами: 70х70х8 – 16 од. 50х50х15 – 16 од. з горіха волоського 70х70х8 – 16 од. 50х50х15 – 16 од. з берези |
|
Фугувальний, циркулярний верстати, лінійка |
2. |
Закріпити заготовку на токарному. верстаті, обточити до габаритних розмірів |
|
Токарний верстат, мейсель, різці, штангенциркуль |
3. |
Надати форму «саморіза» згідно з кресленням |
|
Токарний верстат, мейсель, різці, штангенциркуль |
4. |
Нарізати гвинтову лінію на стержні шурупа напилком |
|
Олівець, напилок |
5. |
З’єднати фігурку «шурупа» з підставками |
|
Викрутка, саморізи Ø4х32, клей ПВА |
Деталь№ 2 - Фігура «Кінь»
|
|||
6. |
Закріпити заготовку на токарному. верстаті, обточити до габаритних розмірів деталей |
|
Токарний верстат, мейсель, різці, штангенциркуль |
7. |
Надати форму деталям коловороту згідно креслення |
|
Токарний верстат, мейсель, різці, штангенциркуль |
8. |
Надіти середню ручку на проволоку та вигнути коловорот |
|
Лещата, плоскогубці, молоток, лінійка |
9. |
З’єднати свердлильний патрон та верхню ручку з коловоротом |
|
Клей ПВА, пензлик |
10. |
З’єднати фігурку «коловорот» з підставками |
|
викрутка, саморізи Ø4х32, клей ПВА |
Деталь№ 3 - Фігура «Слон»
|
|||
11. |
Вирізати лобзиком фігуру молоток з дошки h – 25 мм |
|
Електролобзик, лінійка, шаблони,олівець |
12. |
Надати форму ручці, молотку та бойку |
|
Рашпіль, напилки, шліфпапір |
13. |
З’єднати фігурку «Молоток» з підставками |
|
Викрутка, саморізи Ø4х32, клей ПВА |
Деталь№ 4 –Фігура «Тура»
|
|||
14. |
Вирізати лобзиком фігуру ножівка дошки h – 20 мм |
|
Електролобзик, лінійка, шаблони,олівець |
15. |
Надати форму ручці ножівці |
|
Рашпіль, напилки, шліфпапір |
16. |
З’єднати фігурку «ножівка » з підставками |
|
Викрутка, саморізи Ø4х32, клей ПВА |
Деталь№ 5 - Фігура «Ферзь»
|
|||
17. |
Виготовити консоль та столик |
|
Фрезерний, свердлильний, циркуляний верстати, лінійка |
18. |
Закріпити консоль та столик на колоні свердлильного верстата |
|
Клей ПВА, пензлик, струбцини. |
19. |
З’єднати фігурку «Свердлильний верстат» з підставками |
|
Викрутка, саморізи Ø4х32, клей ПВА |
Деталь№ 6 - Фігура «Король»
|
|||
20. |
Нарізати заготовок перерізом 50х50 мм на «станину циркулярний верстат» |
|
Фугувальний, циркулярний верстати, лінійка |
21. |
Прорізати двосторонні торцеві пази в бруску шириною 30 мм та глибиною 70 мм |
|
Циркулярний верстат, лінійка |
22. |
Виготовити та прикріпити робочий стіл до станини |
|
Фугувальний, циркулярний верстати, лінійка, ПВА |
клей |
23. |
Прикріпити циркулярний диск до робочого стола |
|
клей ПВА |
|
24. |
З’єднати фігурку «циркулярний верстат» з підставками |
|
викрутка, саморізи Ø4х32, клей ПВА |
|
25. |
Завершити оздоблення шахових фігурок лакуванням |
|
Лак масляний, пензель, пульверизатор |
IV. Заключний етап
4.1 Аналіз виконаної роботи
Виконавши виріб, можемо зробити висновки щодо досягнення мети та відповідності виробу усім вимогам.
Ми оцінили власні можливості у проектній діяльності. Ознайомились з багатьма інформаційними джерелами, зокрема з історією виникнення шахів та мозаїки по дереву, з технологією обробки та матеріалами, що використовуються. Ми досконало оволоділи навичками технології мозаїки по деревинні та різьблення.
Робота над проектом була дуже цікавою, розширила наш світогляд, сприяла вихованню працелюбності, наполегливості та старанності.
Виготовлений шаховий набір повністю відповідає своєму функціональному призначенню, є декоративним елементом в інтер'єрі, доповнює його і надає завершеності, викликає відчуття комфорту.
Даний виріб є достатньо складним у виконанні, вимагає високого рівня майстерності та досвіду роботи з різними матеріалами та володіння різними техніками.
Шаховий столик з натуральних і хімічних матеріалів є нетоксичним, не шкодить здоров'ю. Матеріальні витрати незначні, як для столику такого розміру і такої незвичайної техніки виконання фігур.
Були дотримані лінійні і кутові розміри зображення, відсутні забруднені ділянки. Композиція є завершеною.
Список використаних джерел
1. Алан Гир Роспись по стеклу. 20 чудесних проектов в етиле модерн / Алан Гир, Барри Фристоун. - К. : Вид. Арт-Родник, 2008. - С. 105.
2. Антонович С.А. Декоративне прикладне мистецтво/ С.А. Антонович,
Р.В.Захарчук-Чугай, М.Є.Станкевич. - Львів, 1992.
3. Донателла Дзаккрария Декорируем стеклом предметы интерьера, витражи: 50 проектов / Донателла Дзаккрария. - М. : Издательство : НиолаПресс, 2006. – 154 с.
4. Матвєєв Т.О. Мозаїка та різьблення по дереву: навч. посібник/
Т.О.Матвєєв; пер. з рос. - К. : Вища шк., 1993. - 135 с.: іл.
5. Методика трудового навчання: проектно-технологічний підхід/ за ред. О.М.Коберника, В.К.Сидоренка. - Уманський державний педагогічний університет, 2008. – 185с.
6. Тимків Б.М. Виготовлення художніх виробів з дерева: у 2-х частинах/ Б.М.Тимків, К.М Кавас. - Львів : Світ, 1996. - 4.2. - 133 с.
7. [Електронний ресурс]. - Режим доступу : nfo-mir.com.ua/rozpis-po-sklutochkova-akrilovimi-farbami-svoїmi-rukami/
8. [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://farbateka.com.ua/ farbi/vidi-farb/riznomanitnist-i-zastosuvannja-farb-po-sklu.html
9. [Електронний ресурс]. - Режим доступу : https://ibud.ua/ua/statya/rospispo-steklu-svoimi-rukami-4179
10. [Електронний ресурс]. - Режим доступу : https://petrykivkapaint.
livejournal.com/
11. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://etno-
selo.com.ua/ua/maisterni-i-maister-klasy/master-klasy-2/vytynanka
12. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://uateka.com/
uk/article/culture/art/1196