РАЙОННИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ
КРАСНОПІЛЬСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ТВОРЧИЙ ЗВІТ
З а ї к и В. Д.
вчителя початкових класів,
вчителя вищої категорії,
вчителя-методиста
Сіннівського НВК
Краснопільського району
Сумської області,
учасника обласної творчої
групи вчителів початкових
класів з питань «Організації
творчої діяльності школярів
на уроках навчання грамоти
в початковій школі».
КЕРІВНИКИ ГРУПИ :
ДЕКУНОВА З.В. – старший викладач кафедри методики
початкової та природничо-математичної
освіти СОІППО;
ЛАВСЬКА А.М. – старший викладач кафедри методики
початкової та природничо-математичної
освіти СОІППО.
Краснопілля -2013р.
Слайд 1.
Добрий день, шановні освітяни, добрий день учасники обласної творчої групи вчителів початкових класів з питань «Організації навчально-творчої діяльності школярів на уроках навчання грамоти в початковій школі».
Мені, як вчителю початкових класів, також учаснику даної творчої групи, вчителю-практику, вчителю-експериментатору Сіннівського НВК, Краснопільського району, дуже приємно працювати разом з вами в даній групі уже третій рік. А ще більше на сьогоднішньому обласному семінарі, що працює на базі Краснопільської ЗОШ 1-3 ступенів, обговорювати освітянські проблеми, ділитися педагогічним досвідом роботи, розповідати Вам про свої творчі пошуки, знахідки, результати експериментально-дослідницької роботи, пропонувати альтернативні перспективи.
Це для мене складає велику честь і відповідальність.
Слайд 2.
Тема, яку я порушуватиму у своєму виступі, дуже актуальна, тому, що ще залишається відкритою в методиці на сьогоднішній день. І в глибині душі хвилює кожного педагога. Я гадаю, що вона вас зацікавить. Це проблема навчання дітей 1-го класу письма. Тож до вашої уваги представляю свою методичну розробку з питань самоосвіти над якою працюю близько двадцяти років – це
« Розвиток розумової діяльності учнів через нетрадиційні методи навчання дітей письма в зошитах в одну лінію».
Слайд 3.
На яку маю певні дозвіллєві документи.
Слайд 4.
Ну, всі Ви знаєте, шановні колеги, який сьогоднішній час, і що він потребує від сучасного вчителя.
Сьогодні, в епоху третього тисячоліття, коли стрімко розвивається НТП, коли обрій людського пізнання все помітніше розширюється, а вектор розвитку нашої країни спрямований на велику цивілізацію, початкова школа потребує від учителя нових нетрадиційних підходів, форм і методів навчання.
Вік комп’ютеризації ставить перед школою все нові і нові завдання. А отже вимагає розробки нових педагогічних технологій, та вмілої реалізації їх у практичне освітянське життя. Також потребує нового навчально-методичного забезпечення, яке б враховувало зміни, що відбуваються з реформуванням загальної середньої освіти.
А в умовах реформування даної освіти, а це впровадження нових Державних стандартів, провідну роль відведено саме початковій освіті, першочерговим завданням якої є формування загально-мовленнєвих умінь і навичок молодших школярів, розвиток їхніх мовленнєвих здібностей, вагомою складовою яких є читання і письмо.
Слайд 5.
На успішність учнів впливає дуже багато різноманітних факто- рів. Одним з найважливіших яких є вміння правильно, красиво та швидко писати.
Слайд 6.
Уміти користуватися письмом, як засобом спілкування, винятково важливо для кожної людини сьогодні. Не викликає сумніву той факт, що реформування навичок письма:
по-перше, має велике і суспільне, і педагогічне значення. Адже особистість, яка не оволоділа на достатньому рівні писемною навичкою, не може повноцінно реалізувати себе в суспільстві;
по-друге, незважаючи на те, що в умовах НТП, коли обсяг інформації постійно зростає, а успіхи в її отриманні, обробці, збе-реженні та передачі тісно пов’язані з навичками роботи на комп’ю-тері, і є необхідною складовою людської діяльності в усіх її різновидах, навчання каліграфічного і грамотного письма залишається основним завданням сучасної школи;
по-третє, кінцевий результат засвоєння графіки, тобто набуття графічних навичок, потім граматичних знань, орфографічних і каліграфічних умінь – це розвиток в учнів уміння грамотно, правильно, точно, змістовно висловлювати свої думки в усній і в писемній формах.
Формування навички письма розпочинається з 1-го класу та продовжується протягом подальшого навчання. При цьому в педагогів виникає багато запитань, стосовно організації навчального процесу, методів та прийомів навчання. Певні труднощі в навчанні дітей письма відчувають як молоді, так і досвідчені вчителі. У кожному випадку діють об’єктивні і суб’ єктивні фактори, які впливають на формування навчальних дій молодших школярів. Саме тому кожний педагог намагається знайти свої власні шляхи для розв’язання цих проблем, спираючись на власний досвід роботи, знання, або звертаючись до сучасних інноваційних методів і технологій. Про одну з яких ми і поведемо мову далі, яка має уже цілу історію свого розвитку та становлення.
Слайд 7.
Бо як зазначав В. О. Сухомлинський: « Без уміння вільно, швидко, свідомо читати, вільно, швидко, напівавтоматично писати людина залишається мовби напівсліпою».
Слайд 8.
Педагогічна ідея розробки нової технології виникала в процесі навчання учнів. Спочатку, працюючи в зошитах з графічною сіткою №1, діти мали добрі результати. Писали літери однакової висоти, ширини, нахилу, бо їх обмежувала велика кількість додаткових ліній. Складається враження, що у дітей формується гарний почерк.
Слайд 9.
А переходячи до письмових вправ у зошити з графічною сіткою №3, почерк більшості дітей погіршувався. І знову починався процес переучування. На який часу в навчальних програмах не передбачено. А сил та енергії у вчителів та дітей не вистачало.
Слайд 10.
Тож запобігаючи хворобливому переходу від прописів до зошитів, з явилась потреба розробити нову технологію письма, за якою ось уже близько 20 років навчаю дітей писати в зошитах відразу водну лінію.
Слайд 11.
З цією метою вчителем було уважно вивчено дане питання. Опрацьовано і проаналізовано матеріали як вітчизняних, так і зарубіжних педагогів-класиків, психологів, вчителів-практиків. Переглянуто і систематизовано класифікацію всіх найуживаніших елементів букв українського алфавіту.
Слайд 12.
Необхідним засобом у роботі були спочатку книжечки-розфарбовочки, згодом з явився і дидактичний матеріал, які на кожному уроці цілеспрямовано підготовляють руку дитини до письма.
Слайд 13.
Першокласники не працюють за традиційними прописами, а відразу починають писати в зошитах в одну лінію.
Слайд 14.
Перша сторінка зошита учня 1-го класу виглядає так. З перших днів перебування в школі діти добре починають орієнтуватися в зошитах з графічною сіткою №3.
Слайд 15.
На кожному уроці добукварного періоду формуються цілеспрямовано у дітей графічні навички написання тих елементів, що входять до складу літер.
Слайд 16.
А це довга і коротка пряма похила лінія.
Слайд 17.
Лівий півовал великий і малий.
Слайд 18.
Довга і коротка пряма похила лінія із заокругленням вгорі ліворуч, внизу праворуч.
Слайд 19.
Довга і коротка пряма похила лінія із заокругленням внизу праворуч.
Слайд 20.
Великий та малий овали.
Слайд 21.
Довга пряма похила лінія з петлею вгорі.
Слайд 22.
Правий півовал великий та малий.
Слайд 23.
Пряма горизонтальна лінія із заокругленням вниз ліворуч.
Слайд 24.
Довга і коротка пряма похила лінія із заокругленням внизу ліворуч.
Слайд 25.
Довга пряма похила лінія з петлею внизу.
Слайд 26.
З першого класу велика увага на уроці приділяється каліграфічним хвилинкам. На яких аналізуються учнівські роботи, виявляються та усуваються графічні помилки, закріплюються набуті навички письма.
Слайд 27.
Важливе місце на уроці займає робота над аналізом графічних помилок.
Слайд 28.
А саме: робота над нахилом літер;
Слайд 29.
- над висотою літер;
Слайд 30,
- над формою літер;
Слайд 31.
- над шириною літер;
Слайд 32
Важливою в цей час є робота над аналізом з’єднання літер.
Слайд 33.
А саме: з’єднання по типу « Лапка» ;
Слайд 34.
З’єднання по типу « Паличка»;
Слайд 35.
З’єднання по типу « Сусід»;
Слайд 36.
З’єднання по типу « Місточок»;
Слайд 37.
Проводиться робота над аналізом граматичних помилок.
Слайд 38.
А це помилка на пропущену літеру.
Слайд 39.
Помилка на злите написання слів.
Слайд 40.
Помилка на зайву літеру.
Слайд 41.
Помилка на заміну літери.
Слайд 42.
Робота учнів 1-го класу виглядає так. Письмо охайне, розбірливе, каліграфічне.
Слайд 43.
А це роботи учнів 2-го класу. А в 2 класі уже відчутна перевага цього письма. У дітей добре розвивається окомір, підвищується швидкість, прослідковується безвідривність письма. Діти встигають за урок виконувати досить великий об’єм роботи.
Слайд 44.
Ось роботи учнів 3-го класу. А в цих учнів уже виробляється система специфічних рухів пальців та кисті руки.
Слайд 45.
Ось роботи учнів 4-го класу. В них процес становлення графічних навичок проходить більш інтенсивніше.
Слайд 46.
Є успіхи у вчителів-послідовників. Роботи учнів 1-го класу. (Глоба Л.І. – вчитель гімназії Краснопілля). Також в гімназії дану технологію використовувала Грушевська Т.П., сьогодні вона на заслуженому відпочинку. Працюють за нею Денисенко В.В.-Осоївський НВК, Борщ Л.О. – Мезенівський НВК, Майборода Т.М. Грабовська ЗОШ 1-2 ступенів та інші.
Слайд 47.
Роботи учнів 2-го класу: Гукова Н.В. – Сіннівський НВК. У нашому закладі всі вчителі використовують дану технологію.
Слайд 48.
Здійснюється видавнича діяльність. Даний досвід роботи друкувався у методичному журналі «Початкова школа» №9, №10 за 2006 рік. Готуються нові матеріали до друку.
Слайд 49.
Наявний обмін досвідом роботи серед колег-однодумців. Вивчала досвід роботи. Письма в одну лінію вчителя Горбель Т.П. м. Шостка. Це робота учня 1-го класу Тарабара О., який спочатку навчався у неї, а потім перейшов до мне, у зв’язку з переїздом батьків, і продовжив писати в одну лінію. Ось такий приємний продовжився експеремент.
Слайд 50.
Робота учня 1-го класу. Вчитель Жаданова О.М., м. Ямпіль. Особисто зустрічалася і спілкувалася з нею А організували нам цю зустріч методисти початкового навчання СОІППО З.В. Декунова та А.М. Лавська на чергових курсах підвищення кваліфікації вчителів. .Це така була приємна зустріч, ви собі не уявляєте. Дійсно, нам було про що говорити, адже ми працювали над однією проблемою. Мова йшла і про подальшу співпрацю, яка ,нажаль, не відбулася, бо шляхи вирішення даного питання у нас були зовсім різними.
Слайд 51.
Презентувався даний педагогічний досвід роботи на Всеукраїнській науково-практичній конференції у м. Глухові 2007 року, на яку я була запрошена, з питань «Реалізації нових технологій навчання, виховання та розвитку молодших школярів у творчому досвіді вчителів початкових класів». Співпрацювала з Глухівським національним педагогічним університетом, була членом науково-дослідної лабораторії з питань «Актуальні проблеми підготовки вчителів початкових класів» на кафедрі теорії та методики початкового навчання. Брала участь у роботі Всеукраїнського науково- методичного семінару, 2011 рік.
Слайд 52.
Вчитель приймала участь у обласному семінарі методистів РМК початкового навчання, Сіннівський НВК – 2007 рік. Гості відвідали виставку зошитів учнів 1-4 класів кількох випусків, зібраних вчителем в її творчій лабораторії. До їхньої уваги був запропонований інсценізований виступ учнів 1-го класу « Письмо майбутнього» на слова місцевого поета Г. Кулика.
Слайд 53.
Розроблений уже дидактичний матеріал до уроків навчання грамоти, 2012 рік. Він цікавий, змістовний, повчальний, укладений відповідно до нової навчальної програми з української мови для 1-го класу 2012 року. У ньому є багатий рисунковий матеріал для штрихування, фарбування та розвитку мовлення. Зразки друкованих та писаних літер, дуже велика кількість завдань передбачених новою програмою. Розроблене для нього календарне планування і за підручником Вашуленка М.С., і за підручником Захарійчук М.Д.
Слайд 54.
Презентувався також даний досвід роботи на Всеукраїнському фестивалі педагогічних інновацій, Черкаси-2009рік. Бех І.Д, автор підручника « Основи здоров’я» вручає нагороду.
Слайд 55.
Відзначений Дипломом Міністерства Освіти і науки України, Інституту інноваційних технологій і змісту освіти, протокол №2 від 2009 року. Тоді наша Сумська область виборола 10 призових місць. Одне з яких належало Краснопільському району, решта - м. Сумам.
Слайд 56.
Досвід роботи занесений до Всеукраїнського каталогу педагогічних інновацій за результатами проведення фестивалів, Черкаси 2009 – 2011 рр.
Слайди 57-58.
Досвідом роботи захоплюються і використовують у своїй роботі вчителі початкових класів шкіл інших районів, областей, а також викладачі та методисти. Добровольська Людмила Насибівна – методист Черкаського ОІППО та на той час 15 вчителів, як вона повідомила, м. Черкаси. Гордуз Наталія Олександрівна – методист Закарпатського ОІППО. Викладачі з м. Путивля, Глухова. Грозна Інна Дмитрівна- вчитель з м. Біла Церква, школа №5. Матеріали досвіду знаходяться в Черкасах, Глухові, Сумах, Краснопіллі та у самого вчителя як на паперових носіях так і на електронних.
Слайд 59.
Письмо – це той інструмент, за допомогою якого дитина оволодіває знаннями. І від того, в якому стані цей інструмент, залежить успіх і раціональність витрати навчального часу.
( В. Сухомлинський. )
Педагогічна практика знає такий секрет: щоб навчально-виховний процес давав високі результати, його потрібно приправляти інноватикою та технологіями.
Слайд 60.
Саме такий інноваційний спосіб навчання дітей грамоти сприяє виробленню в них каліграфічного, безвідривного, швидкого письма, що в свою чергу позитивно позначається на якості знань, умінь і навичок учнів не лише з мови, а й з усіх предметів та дозволяє в перспективі не витрачати часу на уроці на адаптацію, переходячи від однієї сітки зошита до іншої. Дає більші можливості для індивідуального підходу та легкої адаптації учнів 5 класу до навчання в основній школі.
Дякую за увагу та співпрацю.
Слайд 61.
Готуючись до сьогоднішньої зустрічі передивилась новини Інтернету. І на Полтавському сайті знайшла також творчу колективну роботу двох вчителів Лопати Л.О. і Штанько О.М. «Формування графічних навичок письма в зошитах в одну лінію», схвалену Полтавським ОІППО, 2009 рік, на основі якої розроблений методичний посібник для вчителя у якому подані розробки уроків.
Так що, як ми бачимо, вчителі-практики не стоять осторонь освітянських проблем, а намагаються допомагати їх вирішувати, пропонуючи альтернативні шляхи розвитку, за для якості знань, за для результату. Ось такий до Вашої уваги був запропонований творчий звіт вчителя Заїки В.Д. в розрізі з досвідом роботи колег з даної проблеми. Детально описана методика в методичному посібнику про який вище йшла мова. А в майбутньому готується для вчителів новий методичний посібник з готовими розробками уроків по навчанню грамоти в 1 класі. Тож бажаємо успіхів.