Урок. Буква "ер". Позначення нею звуків |р|,|р'|

Про матеріал
Тема. Звуки [р], [р′]. Позначення їх буквами Р, р («ер») Мета: ознайомити учнів з артикуляцією нових звуків; формувати вміння виконувати синтетичні та аналітичні дії зі звуками; вчити читати склади, слова з новою буквою; збагачувати словниковий запас; розвивати артикуляційний апарат, мовлення, мислення; виховувати у дітей охайність, старанність, інтерес до навчання. Обладнання: презентація, фішки, відеоматеріал.
Перегляд файлу

Тема. Звуки [р], [р′]. Позначення їх буквами Р, р («ер»)

Мета: ознайомити учнів з артикуляцією нових звуків; формувати вміння виконувати синтетичні та аналітичні дії зі звуками; вчити читати склади, слова з новою буквою; збагачувати словниковий запас; розвивати артикуляційний апарат, мовлення, мислення; виховувати у дітей охайність, старанність, інтерес до навчання.

Обладнання: презентація, фішки, відеоматеріал.

Хід уроку

І. Ранкове коло.

 1. Привітання.

– Добрий день мені!

– Добрий день тобі!

– Добрий день гостям!

– Добрий день нам!

 

 2. Слухання притчі.

– Я хочу вам розказати одну цікаву історію. А ви уважно послухайте і скажіть, що було найціннішим скарбом для старшого сина, а що для молодшого.

 

Притча про найдорожчий скарб

В одного батька було двоє синів. І ось настав час, коли кожен із них мав піти власною дорогою. Покликав їх батько до себе і каже: „Віддаю вам усе своє багатство. Кожному даю коштовності, землі та все, що є на цих землях. Розпоряджайтеся ними, примножуйте та пам’ятайте мою настанову: найвища цінність – це життя людини. Обіцяйте мені, що будете берегти життя, як найдорожчий скарб”. Сини пообіцяли та й розійшлися своїми дорогами.

Старший син, прийшовши на свої землі, одразу найняв собі найкращу охорону та велику кількість прислуги. Звелів побудувати найміцніший палац і не зводити з нього очей ні вдень, ні вночі, щоб його дорогоцінному життю нічого не загрожувало. Слуги приносили йому найкращу їжу та напої, виконували всі його забаганки. Відокремився він від усього світу, щоб ніяка хвороба чи тривожна звістка не турбували його життя – батькові ж пообіцяв.

Молодший син часом обходив свої землі. Однак невдовзі побачив велике скупчення людей, що збиралися воювати між собою. Він запитав у них: „Навіщо ви вирішуєте свої проблеми насиллям? Ви ж маєте змогу все обговорити та домовитися”. „А ми про це ніколи не думали. Бійкою все вирішували наші батьки, діди і прадіди, тому й ми так робимо. А й справді, чому не домовитись?” Війна скінчилась, навіть не розпочавшись, а вдячні матері та жінки кинулись до ніг молодшого сина, дякуючи за збережене життя їхніх синів і чоловіків.

Попрямував він далі. Незабаром його очам відкрилася жахлива картина. Змарнілі, обідрані люди жебракували на дорозі, ведучи за собою малих, немічних голодних дітей. „Що змусило вас так жити?”, - запитав їх. І люди розповіли, як жили вони колись у прекрасному місті, поряд з яким була повновода ріка, зеленів чудовий ліс, повний різноманітної живності. Та сталось так, що для своїх потреб люди вирубали всі дерева. Кудись зникла вся живність, мисливці вже нічого не приносили з полювання. Згодом пересохла й річка, що витікала десь із лісу. На місто весь час налітав буревій, родючі землі перетворились на пустирі. Не стало ні їжі, ні води. Прекрасне місто почало перетворюватися на пустелю, в якій люди не змогли б жити. „Спробуймо всі разом відродити ліс і річку, та все місто!”, - вигукнув молодший син. За його прикладом люди почали насаджувати дерева, згодом до лісу повернулися тварини і птахи. Десь у глибині лісу задзюрчав струмок, поступово перетворюючись у річку, переповнену рибою. Ожила природа навколо міста, щедро обдаровуючи всіх своїми плодами. Повернулось до людей життя, не боялись вони за майбутнє своїх дітей.

З того часу на цих землях усі живуть у мирі, любові, достатку, бо молодший син й інших навчив батьківської мудрості.

Докотилася звістка про долю синів до самого батька. „Лише один з моїх синочків правильно зрозумів мою настанову,” - із жалем промовив він.

А люди й досі на тих землях пам’ятають про життя одного із синів, ще й своїм дітям переказують, а про іншого й згадки не лишилося.

 

 3. Інтерактивна гра «Мікрофон» за змістом притчі.

– То що для старшого сина було найціннішим скарбом? (Його життя)

– А що найціннішим скарбом було для молодшого сина? (Життя інших людей)

 

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Перегляд відео «Пісня Русалоньки».

– Молодці! А зараз сідаємо всі на свої місця і подивіться уважно відео. А коли будете перглядати відео, то зверніть увагу які скарби збирала героїня.

 

– Як звати героїню, яка співала вам свою пісеньку?

– То які скарби збирала героїня?

– Як ви думаєте в школі ми можемо знайти скарби?

– Сьогодні на уроці ми з вами зберемо свої скарби у скриньку від Русалоньки. А нашими скарбами будуть наші знання і наші вміння.

 

  1. Виділення звука [р].

– А зараз виконаємо перше завдання від Русалоньки. Промовте всі разом протяжно слово «Русалонька». Який звук ви чуєте на початку слова? ([р])

– А хто з тварин видає схожий звук?

– Так, це тигр. То давайте поричимо як тигри.

– Який звук ми з вами будемо вивчати сьогодні?

 

  1. Чистомовка.

Ре-ре-ре – полюбляють діти мо…

Ри-ри-ри – на море круги бе…

Рі-рі-рі – весело на морі дітво…

Ра-ра-ра – в нас цікава г…

Ру-ру-ру – я збираю ко…

 

  1. Інтерактивна гра «Почуй і покажи».

– Зараз ми з вами пограємо гру «Почуй і покажи». Для цієї гри нам потрібно дві цеглинки лего – одну червону, а другу зелену. Я буду називати вам слова, які пов’язані з морем і водою, а ви як почуєте у слові звук [р], то покажіть зелену цеглинку, а коли у слові нема звука [р], то покажіть червону.

– Море, дельфін, карась, краб, акула, зірка, краб, окунь, мушля, рак, озеро, щука, восьминіг, креветка.

 

  1. Завдання від Восьминога.

– Крім Русалоньки свої завдання приніс нам Восьминіг. Ці завдання знаходяться на його щупальцях. Послухайте:

  1. Назвати квітку, щоб у її назві був звук [р], визначити його місце у слові.
  2. Ім’я дівчинки.
  3. Ім’я хлопчика.
  4. Природне явище.
  5. Каша.
  6. Машина.
  7. Риба.
  8. Овоч або фрукт. 

 

  1. Загадки від Дельфіна.

– Молодці! Ви швидко справляєтесь із завданнями Восьминога! А зараз Дельфін приготував для вас загадки. Послухайте і відгадайте їх.

 

У ставку живе на дні,

Має диво – клешні дві,

Залізає в очерет,

Ходить задом-наперед.      

(Рак)

Між берегів текла-текла,

Мороз зміцнів – під скло лягла.

    (Ріка)

 

  1. Звуковий аналіз слів. Артикуляція звуків.

– Зробіть звуковий аналіз слів-відгадок.

-•- (рак), =•-• (ріка)

– Вимовте перший звук у слові «рак», а тепер у слові «ріка».

– Чи є у ротику перешкоди при вимовлянні звука? Який цей звук приголосний чи голосний?

– А тепер почергово промовте м’який і твердий звуки. Які зміни відбуваються у ротику при вимовлянні звуків? Де знаходиться наш язичок?

– Якою фішкою ми будемо позначати звук [р] (-), а звук [р'] (=)?

– Отож, до нашої скарбнички ми кладемо наш перший скарб, це фішки, які позначають твердий і м’який звуки [р] і [р'].

 

  1. Ознайомлення з друкованими літерами Р, р.

– Звуки [р] і [р'] на письмі позначаються буквою «ер». Подивіться уважно на дошку. Ви бачите друковану велику букву Р і друковану маленьку букву р. Чим вони схожі? А чим відрізняються?

– Молодці! У нашу скарбничку відправляється наступний скарб – це велика і маленька букви Р, р.

 

ІІІ. Читання складів і слів.

– А тепер завдання від наступного морського жителя. Давайте складемо з нашою новою буквою склади.

– А тепер прочитаємо слова.

– Що ми можемо покласти у нашу скарбничку? (склади і слова з р)

– Наступне завдання від акваріумних рибок. Вони сумують за коралами, тому хочуть щоб ми прочитали речення на морській хвилі.

 

ІV. Відпочивайка.

 

V. Робота з Букварем.

 1. Робота з словами.

– Відкриваємо свої Букварики на с. 54. Поставимо пальчики на перше слово. Прочитаємо перший стовпчик слів хором за мною.

– Чи всі слова вам знайомі?

 

Вир – місце у річці, морі та ін. з круговим рухом води, що утворюється внаслідок дії протилежних течій.

Рик – сильний рев тварин.

 

– Читаємо другий стовпчик слів. Чи всі слова вам знайомі? (пояснення незнайомих слів)

 

Читання 3 і четвертого стовпчиків слів.

 2. Робота з скоромовкою.

а) Слухання скоромовки.

– Давайте всі разом прочитаємо, що ж ми зараз будемо читати.

– Правильно, «скоромовку». А що таке скоромовка? Як її потрібно читати?

– Послухайте скоромовку, я вам її прочитаю і впіймайте слова пов’язані з водою – плесніть у долоні.

 

б) Читання буксиром до автоматизації швидкого читання.

в) Читання скоромовки окремими дітьми.

 

VІ. Закріплення вивченого.

  1. Відновлення слова.

– Хвилі змили першу літеру у слові. Давайте подумаємо яку літеру потрібно поставити замість крапок.

… оси (р, к, н)

 

  1. Робота в групах.

– Складіть слова, які розбіглися. Яка група перша справиться з роботою візьміться за руки і піднімайте вгору.

 

  1. Шість цеглинок лего.

– Прочитайте слова, які ви бачите на екрані. Кожне слово у вас написане на цеглинці лего. Викладіть у себе на парті цеглинки лего так, щоб утворилось речення.

 

VІІ. Рефлексія.

– Давайте зазирнемо у скриньку і подивимось які скарби ми назбирали.

– Які скарби ми не змогли покласти у нашу скриньку?

– Який скарб дістався найлегше? Який найважче?

– Ви молодці! Всі старанно добували свої скарби на уроці. Не загубіть їх, а бережіть і примножуйте!

docx
Додано
30 січня 2023
Переглядів
191
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку