Твоя родина - конспект уроку

Про матеріал
Мета: розширити уявлення учнів про сім’ю, про її склад; уточнити уявлення дітей про сімейні стосунки; ознайомити з основними нормами поведінки, відносинами та обов’язками в сім’ї; розвивати вміння піклуватися про членів сім’ї; розвивати здоров’язберігаючу, загальнокультурну компетентності; виховувати любов і повагу до членів родини, до людей похилого віку, внутрішню потребу у збереженні сім’ї; людяність, доброту, щирість у стосунках.
Перегляд файлу

Твоя родина

 

 

 Мета: розширити уявлення учнів про сім’ю, про її склад; уточнити уявлення   дітей  про сімейні стосунки; ознайомити з основними нормами поведінки, відносинами та обов’язками в сім’ї;

 розвивати вміння піклуватися про членів сім’ї; розвивати здоров’язберігаючу, загальнокультурну компетентності;

 виховувати любов і повагу до членів родини, до людей похилого віку, внутрішню потребу у збереженні сім’ї; людяність, доброту, щирість у стосунках.

 Міжпредметні зв’язки: музичне мистецтво, українська мова.

 Тип уроку: комбінований.

 Результати навчання. Наприкінці уроку учні:

  • вмітимуть формулювати свої обов’язки в сім’ї;
  • знатимуть особливості родинних зв’язків;
  • усвідомлюватимуть важливість дружніх стосунків у родині;
  • розумітимуть значення шанобливого ставлення до членів родини.

 Матеріали та обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, диск «Урок 13» (картинки «Букви», «Сліди», «Родинне дерево», аудіо «Ми мужчини тато й я», відео «Моя родина», «Сім’я пальчиків», караоке «Родина»).

 Хід уроку

 І. Організація учнів до роботи.

 Створення пози­тивного психоемоційного мікроклімату.

  1. Привітання.

В колі сядьте всі рівненько,

Руки покладіть гарненько,

Голівку вище підніміть,

Свої плечі розведіть.

  1. Вправа «Моє ім’я».

 Учитель пропонує першому учаснику, наприклад, сидячому праворуч від нього назвати своє повне ім’я та прізвище, а також ім’я, яким він ходів би, щоб його називали в групі. Наприклад: «Мене звуть Олександр Іванов. В групі прошу називати мене Саша».

 ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

 Сьогодні ми поговоримо про твою родину. Це найдорожче для кожного з нас. Давайте пограємо! Із поданих букв складіть слова на тему «Родина».

 Я, р, д, о, с, и, і, б, т, а, н, м  (диск «Урок 13», картинки 1, 2, 3).

 (Родина, рід, сім’я, син, доня, діти).

 До уваги педагога! На дошці вивісити букви у хаотичному порядку. Після закінчення гри залишити лише слово «родина».

Сподіваюсь, що наша розмова допоможе придивитись уважніше до кожного члена вашої родини, поспостерігати за ним. Це дуже важливо, бо таким чином ви більше дізнаєтеся як батьки піклуються про вас. Ви помітите, скільки вони працюють для того, щоб всім у родині було добре. Дізнаєтесь більше про родинні зв’язки та традиції. Ви зовсім по-іншому подивитесь на свою родину і зрозумієте, як багато залежить від вас, щоб сім’я була щаслива. Але вам доведеться попрацювати, щоб більше дізнатися про найближчих вам людей.

 IIІ. Основна частина.

  1. Бесіда «Про родину».

Родина – це твої найближчі родичі: тато, мама, брати, сестри, дядьки та тітки, бабусі та дідусі. Давайте подивимося відео про членів родини та родинні зв’язки (диск «Урок 13», відео 1).

Питання для обговорення.

-         Що таке родина?

-         Для мами я дочка, а для бабусі ? (Онука).

-         Для тата ти син, а для тітки? (Племінник).

-         А для сестри? (Брат).

-         Що потрібно робити кожному, щоб стати гідним продовжувачем свого роду?

-         Як ви думаєте, що об’єднує ваш рід? Кожен рід? (Прізвище).

-         Звідки воно взялося? Прізвище є ознакою роду. Подумки вимовте своє прізвище і уявіть, скільки років вашому прізвищу.

-         Чому ваш рід має таке прізвище? Що таке сім’я?

  1. Пальчикова гімнастика «Сім’я пальчиків».

Діти співають караоке (диск «Урок 13», відео 2), загинаючи й розгинаючи пальчики спочатку на лівій руці, а потім на правій.

  1. Бесіда «Сім’я та традиції».

 Сім’я складається з тата, мами та дітей. Інші рідні люди - родичі.

 У сім’ї та родині мають панувати злагода і повага до близьких, менші повинні шанувати старших, особливо бабусь і дідусів, адже вони - коріння сім’ї, прожили довге життя, багато знають та вміють.

 Все, що залишилось на згадку від старих поколінь, - їхня мудрість, поради, хатні речі, які вони виготовили власноруч чи придбали, - оберігають кожного з нас і звуться вони оберегами. Батькова хата, бабусина вишиванка, дідусева криниця - усе це наша родовідна пам’ять, символ України, наші обереги.

Дайте відповіді на запитання.

- Які свята у вашій сім’ї є найулюбленішими?

- Чи святкуєте ви дні народження?

- Кого з рідних запрошуєте на сімейні свята?

- Що даруєте одне одному?

 В Україні на щастя прийнято дарувати рушник. У кожний рушник укладена праця наших пращурів. Рушники передавали від покоління до покоління як сімейну реліквію. Реліквія - це все, що переходить до дітей і онуків на згадку про батьків.

- Які ще родинні реліквії вам відомі? (Фотографії, намиста, національний одяг).

  1. Листівка з минулого. 

 Діти! Бережіть своїх рідних - маму, тата, бабусю і дідуся, прабабусю і прадідуся (в кого вони є). Доглядайте за могилами своїх пращурів.

 Давайте візьмемо з собою в життя листівку, яку передали вам діти, що вже закінчили школу і самі вже стали батьками. Вони хочуть, щоб ви жили за нею, як вони живуть, і щоб ви передали ці листівки своїм дітям і онукам.

Листівка

 Шануй і поважай бабусю і дідуся! Вони дали життя твоїй мамі і твоєму татові. Вони ночей не спали біля твоєї колиски. Пам’ятай, що сонце осяює твій радісний ранок. Для них сонце - уже на вечірньому крузі. Люби і поважай своїх рідних. Пишайся своїм родом. Ніколи не забувай про свою рідну домівку. Тепло рідного дому, любов найближчих тобі тата і мами, бабусі і дідуся завжди в твоєму серці, вони захистять тебе завжди і всюди, бо вони твої Обереги.

 Я вірю, що ви будете люблячими, турботливими, справжніми синами, дочками, онуками. Пам’ятайте! Людина, як і рослина, не живе без правічного ґрунту. Вирваний з природного середовища, живий організм почне всихати, перероджуватись на перекотиполе.

 І якщо хто з вас не засвоїть родовідних цінностей, то може на все життя залишитись тим, який не знатиме свого роду-племені, чиїх батьків він син, чия дитина.

 Жити на світі без зв’язків із родом, без родинної підтримки дуже важко.

До уваги педагога! Для кращого емоційного сприйняття інформації, листівку краще діставати з конверта у рукописному вигляді та читати під ліричний супровід (диск «Урок 13», аудіо 1). Працювати над родинним деревом можна під цю ж мелодію.

Питання для обговорення.

Про що йдеться у листі? Для чого нам залишили цього листа? Чому просять передати цього листа наступним поколінням?

  1. Оформлення родинного дерева.

Ріка вмирає без джерел,

Дерева сохнуть без коріння.

У ріднім краї ти - орел,

Твій родовід тут покоління.

    В. Вихрущ

 Дайте відповіді на запитання.

-         Про що йдеться у прослуханому вірші?

-         Поясніть основну думку вірша.

До уваги педагога! З метою економії часу шаблони «родинних дерев»  (диск «Урок 13», картинки 4, 5) дітям можна роздати під час декламування вірша.

 Не всі країни мають таку традицію малювати родинне дерево. Тож давайте оформимо свій родовід охайно. Розповімо про свою родину друзям.

 У комірках запиши свій родовід. Діти – це крона, батьки – гілля, чим нижче до коренів, тим старіші члени родини.

 Демонстрація та обговорення робіт. Родинні дерева потрібно прикріпити на дошці.

Варто запам’ятати! Кожна родина - це частина великого українського народу.

 

 

  1. Хвилика-цікавинка «Як колись жили родини».

 Раніше жили великими родинами, які складалися з кількох сімей. Слово батьків або старших у родині було законом для молодших. Вони вже змалку мали свої обов’язки. Вчилися різної роботи, посильно працювали. Дівчатка переймали науку від матері і бабці - вчилися прясти, вишивати, ткати, розписувати писанки, шити одяг, давати лад у хаті.

 Розпитайте вдома у своїх бабусь, чому їх навчали старші (наочність: рушники, писанки, ткані  доріжки).

 Хлопчики навчалися чоловічого ремесла від батька чи діда. Дітей брали з собою на сінокіс, на жнива, по гриби, по ягоди, на ярмарок, в гості. Діти в сім’ї завжди були зайняті. Старші бавили менших братів і сестричок, змалку пасли худобу.

 Дітей любили, але завжди ставилися до них вимогливо, дозволяли далеко не все, за провини часом карали. Існували певні правила поведінки для дітей.

 Сьогодні життя інше. Але ніхто не заперечує, що найбільше виховує дитину сім’я.

  1. Інформаційна хвилинка «Про взаємовідносини у родині».

 Ви повертаєтеся зі школи, а на вас уже чекає вдома ваша родина. Для того, щоб усі були щасливими, слід усім працювати, допомагати й підтримувати одне одного.

 У сім’ї всі люблять дітей без якихось особливих причин. Дорослі завжди намагаються зробити своїй дитині щось приємне: купують іграшки, пестять, доглядають, відвідують із ними зоопарк, ігрові майданчики, виставки,  спілкуються.

 Потрібно берегти свою родину, дбати про неї. Ваші батьки працюють, багато роблять корисного для держави. При цьому й виконують свої домашні обов’язки, дбаючи про вас. Розкажіть, будь ласка, як ви піклуєтесь про своїх рідних? Чим допомагаєте? Які ваші обов’язки в сім’ї? Як розподіляються обов’язки між іншими членами в ваших сім’ях?

              Якщо ви ще не навчилися підтримувати чистоту і порядок в своїй кімнаті, поливати квіти, доглядати за домашніми тваринами, то повинні зробити це. Адже – це нескладна робота, і, виконуючи її, ви допомагаєте своїм батькам.

 Трішки пограємо. Добери дієслова протилежні за значенням.

Насмітив  - … (підмети).

Розлив  - … (витри).

Розсипав  - … (збирай).

Замастив - … (помий).

Де взяв річ - … (туди і поклади).

 ІV. Заключна частина.

  1. Підсумки. Стежина «Добрі справи».

 Кожен із нас хоче бути щасливим і мати міцну та дружню родину. Але не можна розраховувати на те, що хтось інший зробить вас щасливим. Коли члени вашої сім’ї дружно допомагають вам в якійсь справі, не забувайте дякувати! Той факт, що ви пов’язані родинними стосунками й живете разом, не означає, що можна приймати допомогу інших членів сім’ї як щось звичайне й буденне. Завжди кажіть вашій родині, як ви її цінуєте й любите. Адже повага, турбота, взаємодопомога, вміння пробачати, почуття гумору, любов - є основою міцної родини.

Варто запам’ятати!

-         У родині, де кожен дбає про інших, усі почуваються щасливими. Виконуй свої обов’язки та доручення батьків.

-         Піклуйся про наймолодших і найстарших членів родини.

-         Вивчай історію свого роду.

-         Вітай родичів зі святами.

 На трафареті дитячих слідів у сердечках (диск «Урок 13», картинки 6, 7, 8) напишіть те, що ви робитимете для того, щоб ваша родина була щасливою. Після роботи розмістіть сердечка на дошці біля свого родинного дерева.

До уваги педагога! Діти працюють під музичний супровід (диск  «Урок 13», аудіо 2).

Любіть, цінуйте і шануйте усіх членів своєї родини. Допомагайте їм у кожній своїй дії, щоб родинне дерево росло. Щаслива родина – сильна країна. Хай наша країна буде багата та успішна, а люди в ній здорові та щасливі.

 Найбільне щастя для дитини –

 Щаслива, дружняя родина.

 Коли зі мною мама й тато,

 Мені від щастя хочеться співати!

  1. Караоке «Родина».

Діти усі разом співають пісню Наталії Май «Родина» (диск «Урок 13», відео 3).

 

 

docx
Додано
31 січня
Переглядів
202
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку