Тема. У колі сім’ї
Мета уроку:
Тип уроку: комбінований.
Твори для сприймання:
Хід уроку
І. Організація роботи учнів.
«Яка сім’я – такий і я»
Народна мудрість
«Від родини йде життя людини»
Народна мудрість.
ІІ. Оголошення теми й завдань уроку.
(Звучить пісня «Родина» у виконанні Н.Яремчука).
Щойно ви прослухали пісню у виконанні Назарія Яремчука «Родина». Що поєднує її та епіграфи нашого уроку?
Так, сьогодні незвичний урок, бо мова піде про сім’ю, родину, сімейні традиції, які знайшли відображення у творчості митців різних часі та народів.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
(відповіді учнів та узагальнює сказане)
На цьому уроці ви зможете переконатися, що сімейні цінності – є найголовнішими для кожного вас. Досвід митців минулого допоможе нам створити родинний портрет «У колі сім’ї ».
ІІІ. Робота над засвоєнням теми уроку
Щойно ви прослухали чудову поезію. Як ви гадаєте, у чому ж цінність сім’ї, родини? Яку роль вона відіграє в житті кожної людини?
Які свята шанують у ваших родинах?
Завдання: подумайте і скажіть своє улюблене сімейне свято і які традиції до нього.(Новий рік, Різдво, 8 Березня, Великдень, Дні народження, День ангела…День Святого Миколая)
IV. Слово вчителя. Міні-лекція.
Якщо ви пригадаєте себе в дитинстві, то на перших малюнках ви вже намагалися зобразити людей. Відтворення образу людини, типологія портретів були історично обумовлені та залишаються актуальними і донині.
Залежно від призначення, особливостей зображення персонажів розрізняють такі види портретів:
За кількістю персонажів портрети поділяються на:
Перші сімейні портрети – старовинні зображення заможних і відомих родин. На них можна побачити подружжя, батьків із дітьми, членів сім'ї різних поколінь. Іноді митці на дальньому плані зображали самих себе.
Зазвичай родина на парадному портреті зображається у святковому вбранні та розміщується в інтер'єрі, який красномовно говорить про заможність родини, побут, світ захоплень. Придивіться, як художники розмістили персонажів картин.(слайд 3-5)
1.Михайло Антончик.
Золотийвік (фрагмент)
2. Йоган Фрідріх Овербек.
Автопортрет із сім'єю
Інколи можна побачити сімейні портрети, виконані на нейтральному тлі, у яких художники концентрують увагу поціновувачів мистецтва на обличчях, почуттях персонажів. Такі сімейні портрети відображають певні емоції, взаємостосунки портретованих.
Роздивіться автопортрети художників із сім'ями. Зверніть увагу, з якою любов'ю митці зобразили маленьких дітей.
3.Хендрик Спілман.
Автопортрет із дружиною і дітьми
4. Якоб Йорданс.
Родина Йордано у саду
Як відомо, найважливіший критерій портретності – подібність зображення з оригіналом. Але вона досягається не тільки правдоподібним відображенням зовнішності тієї чи іншої особи, але й розкриттям її духовної суті, діалектичною єдністю індивідуальних і типових рис, які відтворюють епоху, соціальне середовище, національність тощо.
Шедеври жанру. Франциско Гойя. «Портрет сім'ї Карла IV»
Іспанський король Карл IV замовив придворному живописцю Ф.Гойї написати портрет своєї сім'ї. Митець заздалегідь виконав ескізи окремих членів родини, потім взявся до написання групового портрета, який завершив за рік.
На картині можна побачити групу людей різного віку, серед яких діти. Усі персонажі вдягнені у вишукане вбрання, яке виблискує коштовними прикрасами. У центрі композиції – король та королева з маленьким хлопчиком у червоному вбранні.
Художник створив надзвичайно достовірне зображення, при цьому точно схарактеризував кожного члена родини. Тільки такий талановитий митець, як Франциско Гойя, міг дозволити собі написати настільки правдивий портрет, не прикрашаючи риси зовнішності вельможних осіб.
На задньому плані картини Ф.Гойя зобразив себе за роботою.
Художники намагаються передати в портреті власне ставлення до портретованих, зобразити взаємні стосунки членів родини. Для цього вони використовують різні засоби композиції.
Погляньте, як автор триптиха відобразив теплі родинні стосунки між різними поколіннями. Які засоби композиції він для цього використав?
(Перегляд репродукцій Олександр Мурашко. «Селянська родина»; Федір Кричевський. Сім'я. Центральна частина триптиху «Життя»)
Членів родини іноді зображають в побутовому середовищі у домашній, камерній атмосфері. Створені образи можуть бути реалістичними і декоративними.
Зверніть увагу на яскравий колорит, декоративність образів на картині Ольги Кост «Сімейний портрет»
Особливості парадного портрету
Один з найвеличніших типів портрета. Він був доступний тільки для високо поставлених чинів, статусних людей, імператорів, імператриць, монархів або графів. Головна функція зображення полягала в видимому піднесенні людини, навмисному пафосі.
Обстановка повинна бути пишною, багатою і розкішною, але не відволікати від значущої фігури. Людина розміщується строго по центру в повний зріст. При цьому розташування може бути сидячи або стоячи. Одяг підкреслює стильовий напрям епохи, обов'язково присутня атрибутика влади. Важливо витримувати кольорову гамму. Емоційний стан спокійний, врівноважений.
Характерні риси камерного виду
На відміну від парадного, камерний портрет повинен був передавати не статус людини, а його духовний, емоційний стан. У них найголовніше - це особистість, а не регалії.
Історично сформувалися канони написання. Темний фон створював атмосферу таємничості і допомагав виділити людину, при цьому ми не знайдемо картин, що зображують фігуру в повний зріст, так як обирався великий кадр, де можна розглянути очі. Одяг скромний, але елегантний. У цій простоті є і лоск, і досконалість.
V.Практична частина
Завдання: намалюйте сімейний портрет: парадний або камерний (акварель чи гуаш).
Поміркуйте, кого саме із членів родини буде зображено і в якому середовищі. Продумайте композицію та знайдіть місце на аркуші для кожного персонажа. Доберіть відповідний колорит композиції та варіанти композицій сімейних портретів.
Гра «Прояви фантазію»
Домалюй так, щоб у кожному квадраті з.явився якийсь предмет.
Фізкультхвилинка
(Діти промовляють, загинаючи пальчик)
Оцей пальчик – мій дідусь.
Оцей пальчик – це бабуся.
Оцей пальчик – мій татусь.
Оцей пальчик – то матуся.
Оцей пальчик, то є я.
Разом дружная сім’я
VI. Підсумок уроку.
1.Правила сім’ї (учні дописують на шаблоні і зачитують)
2.Підведення підсумків. Оцінювання малюнків.
1