Урок позакласного читання розроблено у формі телепередачі. Містить цікаві форми роботи, що сприяють розвитку інтересів учнів до читання, зокрема, до казок В.Сухомлинського.
Прилуцька гімназія №5
імені Віктора Андрійовича Затолокіна
Підготувала : вчитель початкових класів
Кобел Т.О.
Мета уроку:
Обладнання. Виставка творів В.Сухомлинського;
картки для розчитування;
презентація до уроку;
аплікації до творів В.Сухомлинського;
ляльковий театр;
мікрофон, книжечки- подарунки;
квіти, метелики для фізкультхвилинки.
Тип уроку. Урок позакласного читання.
Хід уроку
1.Організація навчальної діяльності.
1.1. Організаціякласу
Урок читанняпочинаємо,
Гарного настрою всімбажаємо.
Наш урок сьогодні – свято,
Попрацюємо ж завзято.
2. Створення емоційного настрою уроку.
2.1. Вправа «Розминка»
Список висловлювань:
• У мене гарнийнастрій.
.• Я люблю сонячну погоду.
• Меніподобаютьсяказки.
.• Я хотівбиопинитися в казці
• Сьогодні на уроці я отримаюновізнання.
• Я буду працювати на уроцістаранно.
- Сьогодні я очікую, щови, діти, будете активними, дружними, виразночитатимете, будете творчомислити, фантазувати, вміловиконуватизавдання.
-Успіху вам!
3. Мотивація навчальної діяльності.
- На уроці позакласного читання я пропоную вам поговорити про добро, добре серце , добрі справи, про дружбу, про лінь.
А може ви ще маленькі і вам не потрібно про це говорити ?
( відповіді дітей)
- Чи може вам добре і без добра ?
-- Сьогодні нові твори, нові герої, допоможуть нам зрозуміти найбільшу мудрість –
« Людина приходить у цей світ для добра»
4. Постановка навчальної задачі.
Учитель :Наш урок- телепередача монтуватиметься з різних телестудій.
Отже, сьогодні у передачі:
Учитель :
- А зараз, діти, подивіться на дошку. Стоїть красивий будиночок.
Мені дуже хочеться дізнатися, хто в ньому живе. А вам хочеться?
То ж давайте дізнаємось. Що треба зробити, перш ніж увійти?
Діти: - Треба постукати…
Учитель: - Легенько стукаємо одним пальчиком. А тепер двома, а далі поперемінно. Спробуємо всіма, нехай гості думають, що дощик іде.
Ніхто не виходить… А я зараз загляну у віконечко…
-Діти, але це не простий будиночок, а казковий. В ньому живуть різні казочки.
Вчитель.До нас на урок завітала Казка.
Казка:
Вітаю вас, дорослі і малі,
Від всіх казок низенький вам уклін.
Я – казка мудра, хочу вам сказати,
Що кожен з вас мене повинен знати.
Бо, кажуть, казка вчить на світі жить,
Та правду й волю завжди боронить.
Я, друзі, казка добра й чарівна.
Мене ви знаєте і любите, мабуть?
Діти: ТАК !
Казка:пропоную перевірити свої знання у студії «Знавці казок» за допомогою відеовікторини «Відгадай казку»
А про які казки йде мова ми з вами зараз з’ясуємо.
ВІДЕО ВІКТОРИНА
Казка:
-Правильно, діти, ви впоралися з моїм завданням, у цьому будиночку живуть саме такі казочки. Я знаю, що ви всі любите читати казки, тому я прийшла до вас не сама, зі мною – Чарівні квіти.Погляньте, у кожного з вас на парті знаходиться така квіточка.
Тож чарівну квітку підійміть,
У подарунок книжечку візьміть.
Вчитель. Дякуємо, Казко, за корисний сюрприз. Запрошуємо тебе до нас на урок. Хочемо, щоб ти побачила, що ми знаємо і що вміємо.
Діти, хто автор таких прекрасних книжечок ми дізнаємось згодом. А зараз розпочинаємо роботу в «Інформаційній студії».
(робота в парах)
1.Мозковий штурм.
- З яких джерел ми можемо дізнатися інформацію? ( з книг, з інтернету)
- Які бувають книжки? (книга- твір, книга- збірка, авторська тематична збірка народних казок)
- Де можна придбати книжки? ( в магазині, у бібліотеці)
- Які твори ви любите читати найбільше?
- Як називається художній твір, у якому обов’язково є щосьчарівне, незвичайне, нереальне?(казка)
- Які бувають казки?(народні та авторські)
- Як казка прийшла до нас? (розповідали бабусі, дідусі, батьки, зкнижок)
- Що завжди перемагає в казках?(добро і правда).
5. Оголошення теми уроку.
Учитель.Сьогоднішній урок присвятимо педагогу, ученому, письменнику В.Сухомлинському.
Ми познайомимося з новими цікавими казками видатного педагога, вчитимемося їх виразно читати. Будемо навчатися давати правильну оцінку поведінці героїв оповідань, характеризувати дійові особи. Щиро бажаю, щоб твори великого педагога допомогли вам стати привітними, добрішими, уважнішими до тих, хто вас оточує.
Учитель. Діти, давайте пригадаємо, що ми знаємо про В.О.Сухомлинського.
Відповіді учнів.
В.О. Сухомлинський дужелюбив дітей. Написав для них багатооповідань та казок: про ласкавесонечко і м’якузеленутравичку, про працелюбнихмурашок і веселого
метелика, про зайчика-хвалька та про голосистого півника, про ласкаві
мамині руки і добру бабусю.
Він писав казки про добро, бо сам був доброю людиною і дужехотів, щоб
ви, діти, вирослидобрими, чуйними, працьовитими. Щоб любили тата й
маму, ріднудомівку, нашу прекраснуБатьківщину з її широкими луками,
густимилісами, безмежними ланами.
У школу він прийшов, як учитель в 17 років і працював до кінця свого, життя. Вів щоденник, у якому записував свої спостереження за поведінкою дітей. А потім його роздуми вибивались на папір і ставали книгами.
Учитель.Він написав для вас, діти, понад1500 художніхмініатюр (оповідань, притч, легенд, казок). ВасильОлександрович не лише сам писав казки, а й створювавумови, щобйогоучнітеж творили...
«Ходімо діти, до школи ,- сказав загадковим голосом учитель і попрямував у сад. Так, наша школа; буде тут під гіллястою грушею. Скинемо ось тут черевики і підемо босі, як звикли ви бігати, ціле літо..!»
Незвичайна школа, незвичайний учитель - так називали люди В.О.Сухомлинського.
Найчастішу звертався до жанру казки, оповідання, може ще й тому, що любив у казковій формі про всі речі оповідати своїм дітям - Сергійкові й Олі.
ІV. Перегляд виставки книжок В. Сухомлинського.
Погляньте на нашу виставку книжок В.Сухомлинського. Ці книжки розкажуть вам по життя хлопчиків і дівчаток, про життя рослин і тварин. Книжки навчать вас бачити красу природи, вони порадять вам як стати добрими, сміливими, привітними, працьовитими людьми.
3.РОБОТА В СТУДІЇ «ЮНИХ ІЛЮСТРАТОРІВ»
Виставка творчих робіт учнів до прочитаних творів В.Сухомлинського
Учитель.Твори В. Сухомлинського надихають на добро, вчать розуміти і відчувати прекрасне, любити все навколо себе. Виставка робіт, які ви приготували, готуючись до сьогоднішнього уроку, пронизана вся теплом і добротою.
Учні:- Які казочки В.Сухомлинського надихнули вас на створення таких гарних робіт?
4.РОБОТА В СТУДІЇ «ЮНИХ ДИКТОРІВ»
1.Орфоепічні вправи.
ВЧИТЕЛЬ:
-Діти, якщо ви хочете бути справжніми акторами, працювати будемо за всіма акторськими правилами. Актори, ведучі повинні багато читати, швидко орієнтуватися у запропонованих текстах, чітко і виразно промовляти слова. Адже по телебаченню вас не тільки бачать, але й чують. Тому потрібно виконувати артикуляційні вправи, щоб чисто, виразно говорити.
Мовнарозминка.
2. Розвитокмовногоапарату
Щоб ми розумнішістали ,
Щобшвидко і чітко читали
Для вправвідведемохвилинку
І зробимомовнурозминку .
1. Робота з чистомовкою( записана на дошці)
ПРОМОВТЕ:
2.Чистомовка.
Шу-шу-шу – чистомовки я пишу.
Ят-ят-ят – їх пишу для всіх малят.
Ки-ки-ки – всі говорять залюбки.
Ло-ло-ло – щоб чисте мовлення було.
Ок-ок-ок- у нас цікавий урок.
Ень-ень-ень теплий весняний день.
Уть-уть-уть вирушаємо у путь.
2. Робота над скоромовкою
Жовте жито жук жував
І з жабкоюжартував .
Давайте, пригадаємоскоромовку і проведемозмагання на кращепромовляння скоромовки.
Дітирозповідаютьскоромовкунапам’ятьпарами і самівизначаютьпереможця (Хтоправильніше і найшвидшерозповів)
Розчитування.
4. Вправа для розширення кута зору
Учитель.Хоч хмаринки розлітаються,
Та слова легко читаються.
Читання слів з інтерактивної дошки:
(Уважність, милосердя, співчуття, правдивість, чуйність,чесність, любов).
Відео.
Слухання казки у виконанні Кіровоградських журналістів
«Як Джміль нагодував Бджолу»
У конюшини квіти - мов дзвіночки, але дуже довгі. Десь у глибині дзвіночка стоїть кухлик із солодким конюшиновим нектаром. Прилетіла на дзвіночок Бджола, спробувала дістати своїм хоботком, та дарма.
Сидить Бджола й плаче.
Коли це летить Джміль - «ж - ж - жу..».
- Чому плачеш, Бджілко? – запитав він.
- Ніяк не можу дістати з квітки нектар, як же мені летіти без нього, - розповіла йому Бджола про своє горе.
- Добре, я допоможу, - каже Джміль.
Послав у конюшиновий дзвіночок свій довгий хоботок. Висмоктав нектар із кухлика. Підлетіла до нього Бджола, простягла свій хоботок до Джмелиного. Джмелик дав їй пів кухлика.
З того часу Джміль і Бджола приятелюють.
Аналіз змісту:
2. Перевірка первинного сприйняття.
3.Розглядання дитячої книжки.
Учитель.
- А теперподивіться на книжечку. Пригадайте. З яких частин складається книга?(обкладинка, корінець, сторінки, зміст)
Словникова робота.
- Прочитайте слова, які зустрінуться в тексті.
Хоботок, конюшина, кухлик, нектар, приятелюють.
Кухлик - посудина іздовгою ручкою, яка застосовується для вживання напоїв.
Конюшина – трав’яниста польова рослина з квітами-кульками.
Хоботок – орган тіла бджоли, за допомогою якого вона здобуває нектар.
Нектар – сік, який виділяють рослини.
Приятелюють – спілкуються, дружать.
Учитель :До нас на урок завітали ось такі гості: КРАПКА, ЗНАК ОКЛИКУ, ЗНАК ПИТАННЯ.
Їм також задали питання. – Сподобалась казка?
Вони всі відповіли. Але по різному.
Крапка відповіла – Сподобалась..
Знак Оклику – Сподобалась!
А знак Питання, як завжди здивовано запитав – Сподобалась?
Отже, прочитайте зараз мовчки текст, звертаючи увагу на .!? в кінці речень.
Сплять маленькі кошенята
Заплющили оченята.
Прокидайтесь ! Мишки тут !
Очі в правий , в лівий кут !
Гляньте вгору і додолу ,
Ще зробіть очима коло.
Поводіть очима трішки.
Де ж ті мишки?
Де ж ті мишки?
6. Вибіркове читання.
7. Читання за особами.
8. Вправи на розвиток уваги і швидкості читання.
5.РОБОТА В СТУДІЇ МІМІКИ І ЖЕСТІВ «ЧАРОДІЇ »
5.1. Релаксаційна вправа «Квітка доброти» (звучить спокійнакласичнамузика)
-А зараз, діти. Подивіться, у кожного з вас на партізнаходитьсячарівнаквітка – КвіткаДоброти. Простягніть руки і розгляньтеКвіткуДоброти. Подумкизберітьусю доброту відКвітки й помістіть у своємусерці. Я хочу, щоб сьогодні і надалівивідчувалидопомогуКвіткиДоброти.
Фізкультхвилинка
2.Телеграма від «Метеликів»
Учитель :
Загадки (про лисичку, мишку)
Довгий хвіст пухнастий має
Їй на місці не сидиться
А зовуть її …( Лисиця)
6.РОБОТА В СТУДІЇ «АКТОРСЬКОЇ МАЙСТЕРНОСТІ»
— А зараз, діти, ви будете глядачами і слухачами казочки « Лисенятко- першокласник», яку теж написав для вас Василь Олександрович Сухомлинський.
1 учень. Щобакторомгарним стати,
Кілька правил треба знати:
Поверніться, усміхніться,
Казці в очіподивіться.
2 учень. Відтеперви не Максимко,
НеНастуся і не Карінка,
А Мишка- мама з Мишенятком,
І Лисичка з Лисенятком.
Учитель.Поміркуємо разом:
Лялькова вистава за казкою В.Сухомлинського
«Лисенятко –першокласник»
Лисенятко-першокласник
У Лисицібувсинок - руденькеЛисенятко. Віннавчався у першомукласі. Щоранку мама проводжаласина до школи.
Лисеняткобуло не дужестараннимучнем. Йому не хотілосяранкомпрокидатися, вмиватися, чиститизуби, снідати.
От Лисенятко й вирішило: не підусьогодні до школи.
Мамо,—прошепотіложалібновранці,-в мене зуб болить.
Воно думало, що мама скаже: «БіднемоєЛисенятко, лежи в ліжечку, не ходи до школи, зараз я тобісолодкої кашки дам». А мама говорить:
Зубнийбіль - цедуженебезпечна хвороба. Зараз піду до Ведмедя зубного лікаря. Хай прийде і вирвехворий зуб.
Лисеняткозлякалося. Кому цехочеться, щобвирвали здоровий зуб. І вонопромовило:
Мамо, зуб уже перестав боліти. Я хочу до школи. Та спочаткувмиюся, почищу зубки й поснідаю.
Мама усміхнулась:
- От і добре, що хвороба минула. А солодка кашка уже на столі.
(В. Сухомлинський)
1.Первиннесприйманнятвору. Переказатизмістпрочитаноїказки.
2. Дативідповіді на запитання:
А) ЩовирішилоЛисенятко?
Б) Яку відповідь дала мама?
В) Що б тихотівпояснитиЛисеняткові – першокласнику?
Г) Чибуваєтаке з дітьми? Як видумаєте?
5. Вибериправильнувідповідь (тестування)
1) Куди ходило Лисенятко?
а) в ліс; б) в садок; в) в школу.
2) ЧомуЛисенятко не хотілойти в школу?
а) болівживіт; б) боліла голова; в) болів зуб.
3) Щовирішила мама?
а) вирвати зуб; б) пожаліла і залишилавдома; в) завела в школу.
4) Як повелосяЛисенятко?
а) втекло; б) злякалось і перестав боліти зуб; в) згодилосьвирвати зуб.
7.РОБОТА В СТУДІЇ «РЕДАГУВАННЯ»
(з’єднайстрілочкамидвічастиниприслів’я )
Краще добро робити, |
а лінь марнує |
Не одяг красить людину, |
Ніж гарно говорити |
Праця годує |
адобріділа |
Рефлексія діяльності.
– Про які прекрасні людські цінності ми сьогодні говорили на уроці?
(Учні зачитують хором:чуйність, чесність, радість, любов, жалість, співчуття і милосердя, взаємодопомога)
Твори В.О Сухомлинського розповідають нам і допомагають стати справжніми Людьми.
1 учень: Я хочу, щоб усі діти нашої школи стали ввічливими та вихованими. Щоб хлопчики не билися, не ображали дівчаток, а ті були лагідними і щирими. А вчителька щоб завжди посміхалась, а ми ніколи не сердили її.
2 учень: Нехай так і буде завжди. Нехай усі учні стануть вихованими. І нехай над нами завжди сяє сонце.
- Чисправдилисьвашіочікуваннявід уроку?
Моїсподіваннятакожздійснились- Тожтворіть добро, і воноповернеться до вас!
1.Заключне слово вчителя
-Візміть у руки свої книжечки і відкрийте останню сторінку.
-Покажіть своїм рідним книжечку, яку ви сьогодні читали на уроці.Знайдіть на останній сторінці сонечка(їх стільки, скільки днів у місяці) і і перш ніж покласти голову на подушку, кожного вечора, ПОДУМАЙТЕ: скільки доброго сьогодні ви зробили за цей день і намалюйте стільки ж промінчиків.
Кожналюдинаможе бути чарівником і для цього не потрібначарівнапаличка,достатньосказати добре слово абозробити добре діло.
Поверніться один до одного, візьміться за руки і побажайтечогось доброго.
_Я бажаю тобі добра!
Діти промовляють слова:
На прикладах відомих, як гарними нам буть.
І завжди памятали
Людьми росли старанними і добрими були.
Про тебе люди скажуть,
Ніколи не забудуть про ввічливість твою.
Що добрих не народжують.
А добрими стають.
Казок про нас багато хороших написав.
Розкажем про них людям,
Нехай усі навчаться буть добрими завжди!
Учитель. Ось і закінчилася наша телепередача у країнуказки, яку створив В.О. Сухомлинський.
Вам моєпобажання: читайте, слухайтейогоказки та пам'ятайте про великого педагога.
1