УЧИТЕЛЬ ДОБРА І КРАСИ Мета: познайомити учнів з життєвим шляхом В. Сухомлинського, вчити розуміти, відчувати золоті зернята доброти і милосердя його літературної творчості, виховувати любов до рідної землі, до людей, які живуть і працюють на ній. Обладнання: виставка книг В. Сухомлинського, малюнки, казки дітей, слайди. Матеріали: роздатковий матеріал: паперові серденька, смужки паперу, аркуші паперу для записів; підставка із свічкою для спалювання поганих думок; музичний супровід; книги В.О.Сухомлинського; намальоване велике серце.
Хід заняття
Вчитель. Доброго дня бажаю вам я, Дітки кмітливі, ви - дружна сім 'я. Бачу, ви працювати охочі, Тому і сяють допитливі очі, Один одному посміхнемося І мерщій до роботи берімося. ПІСНЯ «Дружний клас» (слайд 1 – 7 ) Діти, до нас сьогодні завітали гості. А коли в домі гості — це свято. То ж давайте і нашу класну годину ми проведемо святково і подаруємо нашим гостям вітання: Учениця. Доброго дня! Мовим за звичаєм. Доброго дня! Всім вам ми зичимо. Щастя й здоров'я вам кожної днини, Миру і злагоди вашій родині. (слайд 8) Учитель. Сьогодні ми проведемо виховну годину присвячену 100 річчю від дня народження мудрого вчителя, директора школи, доброго сина і тата, великого письменника і педагога В.О.Сухомлинського. Наша розповідь про нього – вчителя добра й краси.
Слайд 9
Врятує світ краса, давно так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта
Бо однієї вже краси занадто мало
Бо стільки всюди зла - людина вже не та…
Тож люди на землі!
Спішіть добро творити!
Щоб вам не згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити,
У царстві справедливості й добра!
Слайди 10- 11
Великий педагог, мудрий учитель, чудова людина. В його палкому серці жила велика доброта і любов до всього світу. Він не лише навчав дітей, а й прищеплював кожному з них найкращі людські якості, виховував у них доброту, чуйність, людяність, патріотизм, любов до батьків, до людей і до рідної землі. Слайд 12
1 учень. Народився Василь Олександрович Сухомлинський у 1918 р. в с. Василівка на Кіровоградщині в незаможній сім'ї. 2 учень. Батько його, Олександр Омелянович, орав, працював столяром і теслею, майстрував інструменти та колеса. 3 учень. Мама, Оксана Юдівна, працювала в колгоспі. У Василя Олександровича було двоє братів — Іван і Сергій і сестра Меланія.
Слайд 13 4 учень. Зимовими вечорами, коли мама сиділа над шитвом, вона розказувала дітям казки. Змалку батьки виховувати в дітей любов до книги.
5 учень «День без книги, що день без сонця», - так говорив Васильків дідусь. У діда була бібліотека, і, помираючи, свої книги він віддав Василеві. Батько змайстрував хлопчикові гарну скриньку, де він зберігав дорогі серцю книжечки. 6 учень. Василь Олександрович ріс допитливим і цікавим. Любив малювати.
7 учень Але зошити, фарби й пензлі можна було придбати тільки в обмін на лікарські рослини. Прагнення малювати було таке сильне, що хлопчик цілими днями пропадав у лісі. За склянку акації одержував два зошити, а за фарбами ходив аж у Кременчук, за 45км
8 учень. У школі Василько навчався старанно, мав чудову пам’ять, був здібним учнем і добрим товаришем, любив і розумів жарти. Приходив до школи задовго до початку уроків і займався з учнями, яким важко давалася математика.
Слайд 14
Інсценізація.
Василь: Татку, а для чого народжується людина на світ?
Батько: Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою, вона народжується, щоб лишити по собі світло вічне.
Меланія: А що то за світло, батьку?
Батько: Це світло любові та добра.
Сергій: А яка найбільша радість для людини?
Батько:Найбільша людська радість – жити для людей.
Іван: А що найголовніше в твоєму житті?
Батько: Любов до вас, до моїх дітей!
9 учень Батьки ніколи не карали своїх дітей, не вживали лайливих слів. Діти росли дружними, працьовитими.
10 учень: Одного разу, повертаючись зі школи, Василь побачив гурт дітей. Йому захотілося погратися з ними, і він навчив їх ліпити снігову бабу. Усі веселились, сміялися, вигукували на радощах.
Слайд 15
11 учень: І ось ця любов до дітей зрештою привела В. Сухомлинського до Полтавського педучилища. Після його закінчення Василь Олександрович працював шкільним учителем мови та літератури. Але почалася Велика Вітчизняна війна….
Слайди 16 - 17
12 учень: У липні 1941 року В. Сухомлинський був призваний до лав Червоної Армії. У жорстокому бою в зимовий вечір 1942 року під Ржевом Василь Олександрович, замінивши вбитого командира, підняв роту в атаку, і кілька осколків вп’ялися в його тіло. Лікарі вже не сподівалися, що цей ледь живий політрук підніметься на ноги. Вижив! Тяжке поранення не дозволило йому далі битися з ворогом і він повернувся до школи.
Слайди 18 - 21
13 учень: Понад тридцять п’ять років працював В. О. Сухомлинський учителем і директором школи. Вів педагогічний щоденник. Згодом його роздуми вилилися на папір і стали книгами. Для дітей він написав біля 1500 художніх мініатюр – казок, оповідань, легенд.
Слайд 22
ІНСЦЕНІВКА КАЗКИ «Лисиччук – першокласник»
Мишка-мама та Шкряботушечка співають пісеньку:
Танцювали миші по бабиній хижі,
Стало бабі за терпець, з’їли миші буханець.(2р.)
Виходить Лисичка разом із синком Лисенятком.
Лисичка Весело ви співаєте, сусідко. А ось я проводжаю свого руденького синочка до школи. Я так роблю щоранку. Лисенятко навчається у першому класі.
Мишка-мама Я бачу Ваш синочок – старанний учень. Ви пишаєтесь ним?
Лисичка Так, я пишаюсь, але мій синочок був старанним не завжди. Раніше йому не хотілося прокидатися, умиватися, чистити зуби, снідати.
Мишка-мама Що ж таке сталося, що Ваш синок змінився?
Лисичка Одного разу Лисенятко вирішило, що не піде до школи, і вранці жалібно прошепотіло мені, що у нього зуб болить. Пригадуєш цю історію, синку?
Лисенятко Так, пам’ятаю. Я думав, що мама скаже: «Бідне моє Лисенятко, лежи у ліжечку, не ходи до школи, зараз я тобі солодкої кашки дам».
Лисичка А я сказала, що зубний біль – це дуже небезпечна хвороба, тому піду до Ведмедя – зубного лікаря. Хай прийде й вирве хворий зуб.
Лисенятко Ой, я тоді дуже злякався. Кому це хочеться, щоб вирвали здоровий зуб.
Шкряботушечка І що сталося далі? Як же ти вчинив, друже?
Лисенятко Я сказав мамі, що зуб вже перестав боліти, що хочу до школи. Та спочатку вмиюся, почищу зубки та поснідаю.
Шкряботушечка А мама тебе не лаяла за твої хитрощі?
Лисенятко Ні. Мама посміхнулась, сказала: «От і добре, що хвороба пройшла. А солодка кашка вже на столі».
Лисичка І з того часу мій синочок більше ніколи не хитрував і нікого не обманював. Він гарний учень, старанний, чемний, працелюбний.
Мама-мишка Лисенятко, ми теж тебе любимо. Сподіваємось, що цей урок буде корисним не лише тобі, а і твоїй подрузі мишці Шкряботушці. Так, доню?
Шкряботушечка Так, мамо. Я ніколи не буду обманювати, а вчитимусь теж старанно.
Лисичка От і добре.
Учень: У Василя Сухомлинського було двоє дітей – Сергійко та Оля. Він дуже любив їх, часто розмовляв з ними, розповідав їм казки.
Пісня «Мої казки»
Учень: Любов до дітей, до рідної землі великим полум’ям горіла в душі цієї талановитої людини. І його чудові казки, легенди, оповідання – це чарівні свічечки, які запалюють у людських серцях доброту і любов.
Вірш «Слово про вчителя»
Вчитель, герой і поет, Світлі ідеї його З серцем палаючим Данко, Вічні, як води Дніпрові Справжній поет-гуманіст Він видатний педагог, Щастя творив до останку. Повен добра і любові. Дітям життя присвятив, Василь Сухомлинський - Все їм віддав без вагання, вчитель народний поправу, Він їх безмежно любив, Як нам його не любить! Знав їх сердець поривання. Він наша гордість і слава.
Слайд 23 Учень: Твори В. Сухомлинського навчають нас любити рідну землю, поважати старших, бути добрими та чуйними.
Інсценізація. Як Павлик списав у Зіни задачу (автор, Павлик, Зіна, учитель)
Автор: Павлик був стурбований. Дома він сидів над задачею й не міг розв’язати. Тож до школи Павлик прийшов зарано, щоб у когось її списати. Бо працювати сам не любив. Ось прийшла Зіна. Вона добре вміла розв’язувати задачі.
Павлик: На скільки питань задача?
Зіна: На троє. А хіба ти не розв’язав?
Павлик: Не вийшла… Дай списати…
Зіна: Ой, Павлику, чого ж ти сам не хочеш працювати?
(віддає Павликові свій зошит)
Автор: Павлик став списувати. Одна дія, друга, ось уже третя, а в третій дії він помітив у Зіни помилку. Там, де треба було написати 23, вона написала 32.
У своєму зошиті Павлик написав правильно, а Зіні не сказав, що в неї помилка. Наступного дня вчителька роздавала зошити.
Учитель: У Павлика «дванадцять». Молодець, Павлику, добре попрацював над задачею. А в тебе, Зіно, - «дев’ять». Помилку зробила..
Автор: Зіна поблідла. Вона глянула на Павлика. Павлик почервонів і похнюпив голову.
Кінь утік (автор, Віталик, учитель, Петрик)
Автор: Це було в четвертому класі. Всі схилились над зошитами. Учитель дав задачі для самостійного розв`язування, і діти уважно працювали. Віталик сидів на останній парті. Він уже закінчував розв`язувати задачу, як раптом на парту впала записка.
Віталик: Це знову, мабуть, від Петрика. Знову просить ковзани. Що ж я йому весь час даватиму свої ковзани ?
Іване Петровичу, мені хтось записку кинув… Хіба ж можна на уроці записки писати ?
Учитель: Записки на уроці писати не можна, але якщо вже тобі хтось написав, то розповідати про неї вчителеві – недобре, Віталику. Записка – це ж таємниця, яка мусить бути відома тобі і твоєму товаришеві. А ти розголошуєш цю таємницю. Візьми записку, заховай, на перерві прочитаєш…
Автор: Віталик почервонів. Тепер він зрозумів, що вчинив негарно. У класі запанувала тиша. Дехто з хлопців час від часу підводив голову, дивився на Віталика, і в тих поглядах хлопчик бачив подив і обурення.
Віталик розгорнув записку і прочитав:
Віталик : Віталику, я намалював вогнегривого коня. Якщо хочеш, дам тобі.
Автор: На перерві Віталик підійшов до Петрика.
Віталик: Давай коня.
Петрик: Утік кінь…
Красиві слова і красиве діло (автор, чотири хлопчики)
Автор: Серед поля стоїть маленька хатинка. Її побудували, щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти в теплі. Одного разу серед літнього дня захмарило й пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців.
Перший хлопчик: Хлопці, дивіться, які хмари насуваються!
Другий хлопчик: Мабуть, буде дощ!
Третій хлопчик: Дивіться, он хатинка. Сховаймося в ній.
Автор: Вони сховалися в хатинці й дивилися, як з неба ллє, мов з відра. Коли це бачать: до хатинки біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть з іншого села. Одежа на ньому була мокра, як хлющ. Він тремтів од холоду. І ось перший із тих хлопців, які сиділи в сухому одязі, сказав:
Перший хлопчик: Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе…
Автор: Другий теж промовив красиві й жалісливі слова:
Другий хлопчик: Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі…
Автор:А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху.
Четвертий хлопчик: Дякую тобі!
Автор: Гарні не красиві слова. Гарні - красиві діла.
Слайд 24
Гвинтик (автор, Юрко, батько)
Автор: Юрко готував домашнє завдання з граматики. Він переписав кілька речень. Треба було ще підкреслити іменники. Але Юрко поспішав. Він швиденько згорнув зошит і побіг до хлопців грати в м’яча.
Юрко: Гей, хлопці, я вже біжу!
Автор: Увечері батько перевірив зошити й помітив, що там не все гаразд.
Батько: Чого ж ти не закінчив роботи?
Юрко: (знизуючи плечима) Ой, ну не підкреслив іменники…То дрібничка, то гвинтик…
Батько: Слухай, що я тобі розповім. На заводі збудували великий літак. Багато людей працювало, щоб усе якнайкраще зробити. Лишалось загвинтити під крилом один маленький гвинтик. Загадали робітникові. А він забув. Так і передали літак на аеродром. Літак був пасажирський. Полетів літак у перший рейс. У ньому сиділо п’ятдесят пасажирів. Але ж він був без одного-однісінького гвинтика.. На віражі крило зламалось, літак упав і розбився. Загинули люди… Ось, що буває, коли хтось забуде про мале-е-нький гвинтик.
Юрко: Тату, я все зрозумів. Зараз я все виправлю.
Учитель. Чого вчить нас це оповідання? (Ми повинні все виконувати по совісті.)
Слайд 25 Учитель. А що ж таке, діти, совість? Що значить жити за совістю? Учні. 1. Якщо людина зробила щось погане, починає себе звинувачувати й сварити, кається, жалкує про скоєне, то кажуть, що у людини (в серці) є совість, прокинулася, заговорила совість. Коли у людини є совість, вона розуміє, що поступила неправильно і некрасиво. 2. Коли людина ненавидить себе і страждає через свій негарний вчинок, говорять, що людина відчуває муки сумління. В народі у такому випадку говорять: " Стид, хоч і не дим, а очі виїсть". 3. Безсовісною називають людину, яка не вміє слухати голос серця, яка любить сильно тільки саму себе і не думає про інших, майже не знає, що таке совість. Вона робить погані вчинки і не відчуває своєї провини
4. Людина без совісті не бачить зла і неподобства. Вона поступово стає все гірше і гірше, тому що не відчуває мук сумління після поганих вчинків 5. Кажуть : "Совість - учитель людини". Яким же чином нам жити? 6. Поступати за совістю. Навчитися зазирати у серце, а воно підкаже, як правильно чинити. Адже совість живе у серці. 7. Чим повинно бути наповнене серце, щоб жити за совістю, за правилами честі
(Роздуми дітей і заповнення відповідями намальованого на дошці серця людськими якостями: милосердя, совість, чесність, справедливість, любов до ближніх, шанобливість, доброта, лінивство, безсоромність, гнів, злість, жадність, гординя, заздрість, щедрість. Добрі якості поміщаємо у серце, а злі – викидаємо і спалюємо).
8. Дитина, яка живе за совістю, має багато друзів, вона усміхається життю, вона чесна і порядна, їй радісно і легко живеться, а батькам учителі дякують за гарне виховання Учитель. Буває і так, що ми втрачаємо Божий дарунок, коли не хочемо робити добра собі й іншим людям. Хтось із нас сердиться, ображається, лінується, не слухається батьків і не допомагає їм, отже, зло також знаходить місце в душі. Але наш Творець не залишає нас, він дав нам у душі особливий голос. Цей голос підказує нам, що добре, а що погано. Він є в душі кожної людини і називається совістю. Совість спонукає соромитися лихих вчинків і перемагати зло добром. Совість у нашій душі — це неначе вогник свічки (запалюю свічку), коли совість не спить — світло в душі людській. Якщо ми не забуватимемо про неї, питатимемо її: "Чи добре те, що я роблю?", то совість наша ніколи не згасне. А якщо не берегти її — будемо злими, байдужими до людей, ледачими, і вогник погасне, у душі запанує пітьма, і ніхто не підкаже, як робити добро і не чинити зла.
Учень. Сказав Господь: "Збирай скарби на небі". А як їх там збирати, знаєш те? -В журбі і в щасті, в будь-якій потребі Плекай свій скарб: це - серце золоте. Роби добро і не чекай подяки, Шукай повсюди чисте і святе, Та обминай спокуси усілякі - Отак здобудеш серце золоте. Ти добрий з усіма і не ледачий, Та журишся і думаєш про те, Що справ твоїх ніхто, мовляв, не бачить? - Бог бачить твоє серце золоте. І у лиху, нерадісну годину, Як посмішка недобра розцвіте, Звелить Господь: " Облиште цю дитину! У неї серце справді золоте!"
Вірш «Доброта» Донечка: Мамо, люба, глянь, як сяють ясні зорі золоті! Мати: Кажуть люди: то не зорі, Сяють душі то святі. Кажуть, хто у нас на світі Вік свій праведно прожив, Хто умів людей любити, Зла нікому не робив, Бог послав того на небо, Ясной зіркою сіять... Донечка: - Правда, мамо, то все душі, А не зорі там горять. Так навчи ж мене, голубко, Щоб і я так прожила, Щоб добро робити вміла, І робить не вміла зла.
Слайд 26 - 31
Пісня «Хай радіють усі» Слова Т. Квітки Музика Р. Галагана 1. Синє небо, ясне сонце і земля на всіх одна. І промінчик у віконце в кожну хату загляда. Підростаємо щасливі в мирі, злагоді, добрі. Живемо на Україні гарні доньки і сини. Приспів: Хай радіють усі – і дорослі, і малі, Буде мир на квітучій планеті. Сонце ясно горить, і струмочок бринить, І всміхаються лагідно діти. 2. Одна доля, одна мрія, Україна в нас одна. І горить вогонь у серці, покоління підроста. Зорі ясні нас вітають, неба чистого блакить. Свою рідну Батьківщину щиро будемо любить. Приспів. Учень: Василь Сухомлинський любив говорити: «Святою для кожної людини є земля, де вона зробила свій перший крок, вимовила перше слово, почула мамину пісню-колисанку, вперше пішла стежкою до школи. Любіть свою рідну землю, це земля ваших предків, на якій пролито багато крові і поту». Учень: Я був на далекій чужині, Там небо таке ж голубе, Та тільки нема Батьківщини, Нема там, Вітчизно, тебе. Бо в ріднім краю над землею Чистіша і глибша блакить. І сонце Вітчизни моєї Яскравіше в небі горить. Учень: Я слухав пісні на чужині- Хороші думки в тих словах, Але то не крила орлині, Що є в наших рідних місцях. Учень:«Інженером можна стати за п’ять років, а на людину треба вчитися все життя», - так говорив Василь Сухомлинський. Читаймо твори Василя Сухомлинського, розмірковуємо над ними, виховуймо у собі людину.
Слайд 32 1-й учень. Ти добро лиш твори повсюди, хай тепло твої повнить груди. Ти посій і доглянь пшеницю, викопай і почисть криницю. Волю дай, нагодуй пташину, приголуб і навчи дитину. Бо людина у цьому світі лиш добро повинна творити.
Пісня - «Стежина добра»
Слайд 33