Тренінг для учнів
Тема: Ми проти булінгу
Мета: ознайомити учнів з поняттям, формами та структурою булінгу; виховувати почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства; формувати навики відповідальної та безпечної поведінки.
Очікувані результати
Наприкінці заняття учні:
пояснюють, що таке булінг;
розпізнають булінг і дружні піддражнювання;
розробляють стратегії подолання булінгу;
демонструють емпатію до жертв насилля, уміння припиняти булінг звертатися по допомогу;
називають джерела допомоги жертвам булінгу
Структура тренінгу № з/п |
Вид роботи |
Час, хв |
Ресурсне забезпечення |
1 |
Привітання учасників |
2 хв. |
|
2. |
Вправа «Знайомство» |
5 хв. |
Стікери |
3. |
Вправа «Правила роботи» |
3 хв. |
Плакат «Правила роботи» |
4. |
Вправа «Мої очікування» |
2 хв. |
Плакат "Сонях", стікери, ручки |
5. |
Інформаційне повідомлення "Що таке булінг" |
5 хв. |
Відео |
6. |
Вправа «Відгадай хто» |
5 хв |
Друковані матеріали |
7. |
Гра «Правила Дружби», «Закони булінгу» |
5 хв |
Друковані матеріали для гри |
8. |
Вправа «Наслідки булінгу» |
5 хв. |
Яблука |
9. |
Вправа «Скринька допомоги» |
5 хв |
Паперові скриньки, друковані матеріали |
10. |
Вправа «Долонька дружби» |
5 хв |
Паперові долоньки |
11. |
Вправа «Допомога» |
5 хв |
Стікери, друковані матерали |
12. |
Підведення підсумків. Прощання «Оплески» |
8 хв. |
|
Хід заняття
1. Привітання учасників.
Мета: повідомлення теми заняття, установка на роботу.
Тренер. Доброго дня, шановні учасники тренінгу. Сьогодні ми з вами тут для того, щоб обговорити важливу тему - тему насильства та жорстокості серед учнів.
Кожному з нас, хоча б раз у житті доводилося зіткнутися з насильством. Воно могло застосовуватися проти вас самих, ви могли бути свідком, або самі ставали тими, хто ображає. Ми поговоримо про насильство та жорстокість, які направлена на одну дитину. Це явище називають булінгом. Сьогодні ми спробуємо зрозуміти почуття жертви булінгу, та поведінку агресора. І найголовніше, разом знайдемо шляхи допомоги постраждалій дитині та спробуємо убезпечити себе, щоб не зіграти одну з ролей у булінгу.
Сподіваюся, вам буде цікаво та пізнавально і ви з користю проведете час.
2. Вправа "Знайомство"
Мета: підвищити рівень згуртованості групи, допомогти учасникам тренінгу краще пізнати один одного, створити сприятливу атмосферу.
Тренер. Пропоную познайомитися в такий спосіб. Кожен учасник отримує два стікери. На одному потрібно записати як вам подобається, коли вас називають, на іншому- як не подобається. Стікери приклеюються на ватман.
3. Вправа "Правила роботи"
Мета: організація групи та створення можливості ефективної роботи.
Тренер. Для того, щоб наша робота була ефективною пропоную прийняти наступні правила, яких ми будемо дотримуватися впродовж нашого заняття.
ПРАВИЛА РОБОТИ:
1. Бути доброзичливими і активними
2. "Піднята рука"
3. Один говорить - усі слухають
4. "Вільна нога"
5. Конфіденційність.
Запитання до групи:
1. Чи згодні ви з правилами?
2. Чи маєте ще якісь пропозиції?
Правила кріпляться до ватмана.
4. Вправа "Мої очікування"
Мета: формування власної мети діяльності, мотивація та усвідомлення власної відповідальності за досягнення певних результатів.
Тренер. Наша наступна вправа називається «Сонях очікувань». Пропоную вам прикріпити стікер до соняха. Вгорі - якщо ви вже багато знаєте з даної теми і можете поділитися інформацією. Листочки - якщо ви чули про термін «булінг», але бажаєте отримати додаткову інформацію, корінь - якщо ви не чули нічого про булінг.
5. Інформаційне повідомлення "Що таке булінг"
Мета: ознайомити учасників з поняттям булінгу, соціальними ролями у булінгу та стилями їх поведінки.
Тренер. Нам подобається, коли нас люблять, поводяться з нами чемно, звертаються до нас на ім’я, особливо на лагідне.
А які відчуття у вас виникають, коли вас або когось з вашого оточення називають на прізвисько, принижують?
Запитання для обговорення:
Чи спостерігали ви таку ситуацію, коли в дитячому колективі «обирають» дитину (так звану «білу ворону»), яка відрізняється від інших або зовнішнім виглядом, або розумовими здібностями, або поведінкою і цю дитину постійно зневажають та застосовують до неї прізвиська, штовхають, чіпляються , псують особисті речі та інше?
Які відчуття у вас викликає така ситуація?
Як ви вважаєте почуває себе дитина, яку «обрали «білою вороною»?
Сьогодні серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми один до одного.
Останніми роками визнано поширення такого явища, як шкільний булінг. Отже, що це таке: булінг у перекладі з англійської - хуліганити, грубіянити, визначається, як утиск, цькування, дискримінація. Це тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи дітей до іншої дитини або дітей.
Я пропоную вам переглянути відео, в якому показано випадки шкільного булінгу, і побачити, як він виглядає. Адже інколи ми можемо навіть не розуміти, що те, що відбувається з нами – це булінг.
(перегляд відеоролика)
Отже, щойно ми з вами переглянули відеоролик, який висвітлює проблему булінгу серед школярів. Давайте дізнаємось трохи більше про це явище.
Булінг має 4 головні компоненти, це:
- агресивна і негативна поведінка;
- здійснюється регулярно;
- відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу;
- така поведінка є навмисною.
Форми шкільного булінгу:
• фізичний (умисні штовхання, удари, стусани, побої, нанесення інших тілесних ушкоджень та ін.);
• психологічний (насильство, пов'язане з дією на психіку, що завдає психологічну травму шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно заподіюється емоційна невпевненість)
Соціальна структура булінгу:
• переслідувач (кривдник, агресор);
• постраждала дитина (жертва);
• спостерігач.
Зараз ми можемо пригадати, що можливо кожен з нас мав якусь свою роль у булінгу. Наприклад був спостерігачем, але при цьому не задумувався, що є безпосереднім його учасником.
Як розпізнати жертву:
• діти, які не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків;
• невпевнені в собі діти, замкнуті, мовчазні;
• діти, які мають руде волосся, повні чи худі;
• діти, які уникають певних місць у школі (наприклад, на перерві сидять у класі);
• діти, які часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками.
Як розпізнати агресора:
• якщо це хлопчики, вони зазвичай фізично сильніші за інших;
• виділяються зовнішністю, манерою поведінки, одягом;
• вони часто зухвалі та агресивні в ставленні до дітей та дорослих;
• не дуже гарно вчаться;
• мають досить велике коло друзів або однодумців та ін.
Як розпізнати спостерігача:
• діти з кола кривдника;
• однокласники;
• випадкові учні або ін..
Наслідки булінгу можуть бути різноманітні. Їх жертви зазнають чимало страждань. Це і зниження самооцінки, поганий сон та апетит, тривожність, вживання алкоголю, паління, думки про самогубство та інші.
Допомогти жертві булінгу іноді досить просто. Перше, що кожен може зробити, - не підтримувати тих, хто знущається. Твоє ставлення має бути таким, щоб ініціатори булінгу зрозуміли – їх не підтримують, а їх поведінку – засуджують оточуючі.
Отже, як бачимо явище булінгу є поширеним, але в наших силах його зупинити і не лишатися осторонь. Адже слід пам'ятати, що сьогодні ти - спостерігач, а завтра -- жертва.
6. Вправа "Відгадай хто"
Мета: навчити учасників тренінгу розпізнавати соціальні ролі булінгу.
Тренер. Зараз ми з вами об'єднаємося у 2 групи.
Завдання для кожної групи однакове. Ви отримаєте однакову кількість картинок і спробуєте серед них віднайти жертв булінгу, агресорів та спостерігачів. Кожна група представить свої напрацювання і пояснить, чому вона так думає.
7. Гра «Правила дружби» «Закони Булінгу»
Мета: навчити учасників тренінгу розпізнавати закони булінгу і правила дружби.
Тренер. Зараз ми з вами об'єднаємося у 2 групи.
Завдання для кожної групи однакове. Ви отримаєте замки і спробуєте відшукати ключі до них. Кожна група представить свої напрацювання і пояснить, чому вона так думає.
8. Вправа «Наслідки булінгу»
Мета: надати можливість учасникам відчути переживання, які виникають у жертви булінгу, виховувати почуття емпатії.
Для вправи потрібно 2 яблука.В одне із яблук потрібно медичним шприцом ввести чорну фарбу. Вони мають бути однакові за кольором і розміром. Запитайте дітей «Чим відрізняються ці яблука?». Візьміть одне із цих яблук і скажіть щось погане до нього.
«Ти таке погане, огидне яблуко!» «Ти- жахливе»
Коли фрукт повернувся до тренера, ще раз потрібно запитати, чи бачать діти якусь відмінність між цим яблуком і тим, що ввесь цей час лежало на столі. Тоді розрізаються обидва яблука. Те, що лежало на столі, всередині було білим, а друге — коричневим, вкритим "синцями" від образливих слів.
«Діти, але це ж ми його таким зробили! Це наша провина! Те саме відбувається і з людьми, яких ми ображаємо чи обзиваємо. Зовні не бачимо, як це на них позначається, але ми завдаємо їм величезну кількість внутрішніх ран!"»
9. Вправа "Скринька безпеки"
Мета: формувати в учнів навики відповідальної та безпечної поведінки, спонукати підлітків до пошуку шляхів захисту у небезпечних для них ситуаціях.
Тренер. Ви отримаєте аркуш із описом ситуації, яка може відбуватися у вашому класі, школі. Завдання вправи полягає у тому, що кожен з вас повинен проаналізувати ситуацію і зрозуміти чи зазнають учасники булінгу. Згодом потрібно поділити усі аркуші на дві групи : «Безпечно», «Небезпечно»
Озвучивши свої рекомендації, вкинути їх у спільну "скриньку безпеки".
10. Вправа «Долонька дружби»
Мета: сформувати між учнями дружні стосунки.
Тренер. Кожен учасник малює на аркуші долоньку, підписує її і передає сусіду. Кожен з вас пише одну позитивну рису того, кому належить долонька, аж поки вона не обійде всіх у класі і не повернеться до власника. Намагайтеся не повторюватися!
Приємно було читати гарні враження про себе?
11. Вправа «Допомога»
Мета: формувати в учнів бажання підтримати один одного, до пошуку шляхів допомоги.
Тренер. Ви отримаєте аркуш із малюнком людини, якій завдали шкоди унаслідок булінгу. Ваше завдання допомогти їй. Для цього ви будете користуватися стікерами. Напишіть на аркушах паперу хороші слова для цієї людини та заклейте ними образи.
Обговорення: чи легко було знайти хороші слова для людини?
12. Підведення підсумків.
Мета: підбити підсумки заняття та обмінятись враженнями.
Час: 7 хв.
Хід проведення:
Ведучі пропонують учасникам підбити підсумки заняття у форматі «запитання-відповідь» або, якщо дозволяє час, у формі брейн-рингу:
Запитання:
Давайте в знак того, що наш клас відтепер вільний від боулінгу, кожен візьме кольорового чоловічка, напише на ньому одну добру справу, яку ми можемо зробити для своїх друзів, та закріпить його на нашому плакаті.
Тренер після рефлексії роздає пам'ятки «Якщо ти жертва булінгу».
13. Прощання «Оплески»
Мета: сприяти позитивному завершенню заняття.
Час: 1 хв.
Хід проведення:
Ведучі дякують учасникам за роботу та просять учасників подякувати один одному оплесками за активну участь під час заняття.
1