Тема. Україна – єдина країна!
Мета: формувати в учнів розуміння єдності і цілісності України, усвідомлення себе українцем, почуття особистої відповідальності за долю держави, готовність служити Батьківщині своєю працею та стати на захист державних інтересів країни.
Наочне оформлення: національна символіка: Державний Герб, Державний Прапор, Державний Гімн, карта України.
Музичне оформлення:«Гімн України» музика М.Вербицького, слова Н. Чубинського; пісня «Україно» музика і слова Т.Петриненка; пісня «Моя Україна» музика і слова О.Мельник у виконанні Н.Валевської; пісня «Моя Україна» музика Н. Петраша, слова Ю.Рибчинського у виконанні Н.Бучинської, відеороліки.
Технічні засоби: Персональний комп’ютер, мультимедійний проектор.
Хід уроку
Велична і свята, моя ти Україно,
Лише тобі карать нас і судить
Нам берегти тебе, Соборну і єдину,
І нам твою історію творить.
І. Організаційний етап
Діти розташовуються в класній кімнаті.
Дорогі діти, ви стали на цілий рік старші і сьогодні знову прийшли у свій клас, зустрілися з друзями. На початку пропоную переглянути відеоролик «Легенда про Україну»
Перегляд відео №1. «Легенда про Україну»
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Так… Саме сьогодні, в цей час, ми маємо, як ніколи, проявити свою любов до рідної Вітчизни. Саме сьогодні, коли керівництво «дружнього народу» розпочало неоголошену війну проти волі, незалежності українців. Зараз нашій країні як ніколи потрібно бути єдиною та згуртованою. На цілісність нашої держави посягнули вороги і багато наших земляків на сьогодні мобілізовано до лав українського війська. Вони з честю відвойовують та захищають кордони нашої держави, борються за її єдність та цілісність.
● зрозуміти, що для кожного з нас означає слово Україна;
● пригадати історичне минуле України;
● довести, що Україна – єдина, велика і дружна сім’я, яку не можна роз’єднати.
IIІ.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
(Вправа « Асоціативний кущ»)
Вчитель: Діти, коли ми чуємо будь яке - слово у кожного з нас виникає якась асоціація, скажіть, будь ласка, а з чим у вас асоціюється назва «Україна»?
Діти дають відповідь,а вчитель записує їх на дошці.
Вчитель: Ідея єдності українських земель, соборності України сягає глибини віків.
1 учень: В минулому Україна була розділена на частини, єдиної держави не існувало. На півдні було розташоване Кримське ханство, яке утворилось у XIV ст. в результаті розпаду Золотої Орди. За рівнем економічного розвитку кримські татари значно відставали від населення України. Вони вели напівкочовий спосіб життя і постійно нападали на нашу країну. Під час цих нападів вони грабували міста і села, спалювали їх, забирали людей у полон. Чоловіків і жінок продавали в рабство; дітей перетворювали на яничарів. Українське населення дуже страждало від цих набігів. Саме на цих землях виникло у XV ст. таке видатне явище, як козацтво.
2 учень:Перші згадки про козаків відносяться до кінця XV ст. Місце, де оселялись козаки, називалось Дике Поле. Це були родючі, але незаселені землі, бо вони найбільше зазнавали нападів з боку кримських татар. Найбільша група людей, що переселялись сюди, — селяни-втікачі, які не витримували жорстокого феодального гноблення. Проте релігійний і національний гніт примушував покидати свої домівки навіть досить заможних людей. Козаки оселялись у зимівниках, їх основним заняттям було землеробство і скотарство. Працювати доводилось озброєними, щоб вчасно встигнути відбити напади татар.
3 учень: Між містами Дніпропетровськ і Запоріжжя Дніпро перетинає Український кристалічний щит і тому, оминаючи його, змінює свій напрямок. У цьому місці тверді кристалічні породи виходять над поверхнею води (вода розмиває їх дуже повільно), утворюючи численні пороги й острови. Поблизу Запоріжжя знаходиться найбільший острів Дніпра — Хортиця. Перша Січ створена в середині XVI ст. Д. Вишневецьким.
А зараз, ми проведемо вікторину «Що я знаю про тебе, моя Україно?»
Учитель. Діти, пригадайте, а що ми знаємо про Україну? Що нас вирізняє з-поміж інших країн? (Очікувані відповіді учнів: державна символіка, усна народна творчість, народні символи, костюм, страви і т. д.
Учитель: За цей час не одному поколінню українців довелося ціною власного життя здобувати право прийдешніх поколінь на незалежність.
Відваром цього овоча в давнину користувалися як дезинфікуючим засобом, і, природно, їли і вареним і сирим. Потрапив він до нас з Візантії. Назва походить від полського слова burak. (Буряк)
Перший овоч, який випробував на собі невагомість – його виростили на космічному кораблі «Колумбія» у жовтні 1995 року. (Картопля)
Який овоч у XVII столітті в результаті селекції змінив свій колір з фіолетового або білого на помаранчевий?(Морква)
Загадки на уважність
Кому колискову співає зима? Ану перевір, чи помилки нема. Взимку сплять ведмідь, їжак, Черепаха і ховрах, Куцоногий борсучок, Товстощокий хом’ячок, Спить в землі сліпенький кріт. Помилку знайти нам слід!
Хто з них не впадає в сплячку? Чи розв’яжете задачку? (Кріт)
На неї птах сідає, Вона його гойдає. А Г на Б змініть –
Звірятком стане вмить. (Гілка – білка)
За назвою якого дерева названо місяць року? (Липа – липень)
Вчитель: Трагічні події в Україні, починаючи з листопада минулого року, тривожать та не залишають байдужими жодного громадянина країни. Кожному з нас необхідно усвідомити, за що боролися учасники Євромайдану і заради чого пожертвувала своїм життям Небесна сотня та воїни, які загинули і гинуть у боротьбі за свободу, цілісність та єдність держави.
Вчитель:А зараз я пропоную пограти в гру
«Хто знає найбiльше назв мiст»
Учитель починає гру, називаючи місто (наприклад, Київ), один з учнів називає місто України, що починається на останню букву цього слова, і т. д. Перемагає той, хто останнім правильно назве місто.
Довiдник для вчителя
«К»: Київ, Канiв, Кременчук, Кривий Рiг, Керч, Каховка.
«Х»: Херсон, Харкiв, Хмельницький.
«Л»: Львiв, Луганськ, Луцьк.
«Д»: Донецьк, Днiпропетровськ, Днiпродзержинськ.
«П»: Полтава, Прилуки, Путивль.
«М»: Миколаїв, Миронiвка, Мукачеве.
«В»: Вiнниця, Володимир-Волинський.
«Ж»: Житомир, Жмеринка, Жовтi Води.
«І»: Iвано-Франкiвськ, Ірпiнь, Ізмаїл.
«Я»: Ялта, Яготин, Яремча.
«А»: Алушта, Алчевськ, Антрацит.
«Т»: Тернопiль, Тростянець, Трускавець.
«У»: Ужгород, Умань.
«З»: Запорiжжя, Золотоноша, Знам’янка.
«О»: Одеса, Охтирка, Очакiв.
«С»: Севастополь, Сiмферополь, Скадовськ, Суми.
Вчитель:Україна – мирна держава, українці – толерантні, ввічливі люди, які з повагою ставляться до будь-якої нації, до будь-якої мови. А тому на території нашої держави проживають росіяни, молдовани, поляки, вірмени, білоруси і т.д. Ми не хочемо ділити Схід та Захід, не визначаємо, де російськомовне чи українськомовне місто! Ми – єдина країна!
І хочеться вірити, що Крим, який протизаконно зараз вважається територією Російської Федерації, колись до нас повернеться, адже прожити багато років одним народом – це означає, що ми одна сім’я, яку не можна роз’єднувати!
Сьогодні найважливішим завданням українців є збереження миру і спокою, цілісності і неподільності України. Про це ми чуємо з уст пересічних громадян України і світу, про це наголошує президент і уряд нашої країни, не залишаються байдужими до цих проблем і діти України.
1.Край шляху білявка стоїть молода,
Її прикрашає зелена фата. (Береза)
2.Плаче красуня над річкою: Пов’язала б косистрічкою, Та вітер весь часналітає
І коси мої розплітає. (Верба)
3.Весною зеленіла, влітку загоріла,
Червоні корали восени наділа. (Горобина)
4. Кожний мій листок різьблений Осінь пензлем восени
В колір жовтий і багряний Розмальовує мені. (Клен)
5.В золотий клубочок Схований дубочок. (Жолудь)
6.Одягнула кожушок Із зелених голочок, В усі порироку
Стоїть в нім нівроку. (Ялина)
7.Влітку рясним цвітом покриваюся, Пахощі солодкі чути вже здаля, Але поки квітну – часу не втрачай
8.З моїх квіток взимку можеш пити чай. (Липа)
У зеленім кожушку, В кістяній сорочці,
Я росту собі в лісочку,
Всім зірвати хочеться. (Горіх)
9.Стовбур жовтий, мов янтар, Досягає стеля хмар,
І колючі, й довгі, й тонкі На гілках зелені голки.
Шишок безліч, та маленькі,
І не довгі, а кругленькі. (Сосна)
Вчитель: Пропоную всім вам доповнити прислів’я, так як в прислів’ях приказках, крилатих виразах втілені моральні цінності українського народу, які живуть сотні років та висвітлюють найвищу мудрість.
Батьківщина – мати, … (умій за неї постояти)
Людина без Вітчизни, …(як соловей без пісні)
Добре тому, ….(хто в своєму дому)
Що країна, ….(то родина)
За рідний край … (життя віддай)
Всюди добре, ….(а вдома найкраще)
Кожному мила …(рідна сторона)
За рідною землею …(і в небі сумно)
Вчитель. «Квітка побажань». Напишіть, що ви бажаєте Україні.
IV. Підбиття підсумку уроку.
Вчитель:Завершуючи сьогоднішній наш урок, я сподіваюсь, що всі ви пишаєтесь, що живете в Україні, що називаєтеся українцями, що розмовляєте українською мовою, пишаєтесь традиціями свого народу, що поруч з вами сьогодні ваші рідні, знайомі, друзі.
Ви молоде покоління нашої держави України, вам творити і будувати нашу українську державу, доклавши до цього певних зусиль і прагнень, розуму і вміння. Ви – майбутнє України!
Ми Єдина країна! Незважаючи на усі негаразди, що відбуваються зараз, всі ми прагнемо одного - миру, спокою, міцної та квітучої держави та чистого неба над головою.
А закінчити наш урок хотілося б останнім відео «7 чудес України».
1