Визначені основні змістовні акценти та завдання даного уроку: ознайомити учнів з основними подіями та явищами початкового періоду Другої світової війни та ролі України в ній; розвивати в учнів уміння та навички роботи з візуальними та письмовими джерелами; уміння аналізувати історичні факти, давати характеристику історичним особистостям, оцінювати роль людського фактору в моральних орієнтирах суспільства, виховувати у підростаючого покоління почуття гідності та любові до Батьківщини та свого народу.
Тема уроку: Україна в міжнародній політиці напередодні Другої світової війни. Радянсько-німецькі договори 1939 р..
Визначені основні змістовні акценти та завдання даного уроку: ознайомити учнів з основними подіями та явищами початкового періоду Другої світової війни та ролі України в ній; розвивати в учнів уміння та навички роботи з візуальними та письмовими джерелами; уміння аналізувати історичні факти, давати характеристику історичним особистостям, оцінювати роль людського фактору в моральних орієнтирах суспільства, виховувати у підростаючого покоління почуття гідності та любові до Батьківщини та свого народу.
Під час уроку використано ряд методичних прийомів: «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися», «Фоторяд», «Критичне читання», «Критичне слухання», «Займи позицію», «Мікрофон», «Медіаресурс». У процесі аналітичної діяльності над історичним матеріалами учні розв`язують питання, поставлені викладачем, набуваючи навичок критичного аналізу текстів.
Вважаємо, що урок буде сприяти формуванню історико-предметних компетентностей:
Мета уроку:
навчальна:
розвивальна:
виховна:
методична:
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Форма уроку: урок пошуку істини.
Міжпредметні зв’язки: всесвітня історія.
Методи та прийоми навчання: хмара тег, прийом ЗХД, бесіда, критичне читання, колективне обговорення, мозкова атака.
Форми навчання: робота в малих групах, індивідуальна, колективна
Оцінка навчальної діяльності учнів на уроці: рейтингове оцінювання
Основні поняття: українське питання, радянсько-німецький пакт про ненапад від 23 серпня 1939 р. та таємний протокол до нього (пакт Молотова-Ріббентропа), Друга світова війна, «визвольний похід» Червоної Армії, Договір про дружбу і кордони та таємничий протокол до нього, Народні Збори Західної України.
Основні дати:
Особистість в історії: Й. Сталін, В. Молотов, Й. Ріббентроп, А. Гітлер
Комплексно-методичне забезпечення уроку:
дидактичні засоби уроку:
матеріально-технічні засоби уроку:
Джерела та література:
С. 52-56.
Структура уроку
№ |
Етап уроку |
Методи та прийоми навчання |
Час |
І. |
Підготовчий етап |
7-8 хв. |
|
1.1.
|
Організаційний момент
|
Перевірка готовності учнів до уроку
|
1-2 хв. |
Вправа «Мій настрій» |
|||
1.3. |
Мотивація освітньої діяльності
|
Робота з «Хмарою тег», де зашифрована тема уроку. Бесіда |
3 хв. |
1.4. |
Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів. |
«Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися» (заповнення 1-2-го стовпчика таблиці) |
2-3хв. |
ІІ. |
Основна частина. |
25 хв. |
|
|
Вивчення нового матеріалу, формування освітніх вмінь та навичок. |
Робота з історичною картою Прийом «Критичне читання» (робота з письмовим документом), колективне обговорення, робота з візуальними джерелами, медіареурсами, мозкова атака |
|
ІІІ. |
Підсумковий етап |
12 хв. |
|
3.1. |
Систематизація й узагальнення нових знань і умінь на перетворюючому рівні. |
«Займи позицію» |
5 -6 хв. |
3.2 |
Підведення підсумків уроку, рефлексія |
Мікрофон |
4 |
3.3. |
Інструктаж з виконання домашнього завдання |
Розповідь учителя |
2 хв. |
Хід уроку:
І. Підготовчий етап уроку:
1. Організаційний момент (2 хв.)
1.1 Перевірка готовності учнів до уроку (привітання викладача)
1.2. Вправа «Мій настрій»
Викладач: У Вас на парті є макет смайлика. За допомогою нього покажіть свій настрій сьогодні.
1.3 Мотивація освітньої діяльності (3 хв.)
Мета: підготовка учнів до засвоєння нового освытнього матеріалу
Прийом «Хмара тег»
Робота з «Хмарою тег», де зашифрова на тема уроку.
Форма роботи: колективна.
Форма роботи: колективна.
Викладач: Що ми знаємо про Другу світову війну з курсу всесвітньої історії?
Прийом ЗХД
«Знаємо
|
Хочемо дізнатися |
Дізналися» |
Відповіді, що очікуються:
Викладач: Що Ви хотіли дізнатися з цієї теми?
Відповіді, що очікуються:
ІІ. Основна частина.
Вивчення нового матеріалу, формування освітніх вмінь та навичок.
План уроку:
(записується в зошиті)
1. Україна у міжнародній політиці напередодні Другої світової війни.
Локалізація подій у часі та просторі. Робота з історичною картою та витягом з документа (3-4 хв.)
Мета: розвиток вмінь працювати з історичною картою.
Групи отримують завдання:
1 група – Яке місце займала Україна в планах Німеччини напередодні Другої світової війни?
2 група - Яке місце займала Україна в планах СРСР напередодні Другої світової війни?
3 група – Яке місце займала Україна в планах Угорщини, Польщі, Румунії, Чехословаччині напередодні Другої світової війни?
4 група – Яке місце займала Україна в планах Великобританії, Франції напередодні Другої світової війни?
Плани Німеччини |
Плани СРСР |
Плани Англії, Франції |
Плани Польщі, Чехословаччини, Румунії, Угорщини |
|
Встановити економічну рівновагу, щоб захистити Європу від більшовизму |
втримати підвладні землі |
тримали дипломатичний нейтралітет |
втримати підвладні землі |
|
Створити життєвий простір |
Завоювати нові землі |
|
|
|
Витяг з документа
Джерело 1. Українське питання напередодні Другої світової війни
Напередодні Другої світової війни роз'єднаність українських земель, їх перебування у складі чотирьох держав, що мали різний соціально-політичний устрій, були важливим дестабілізуючим чинником політичного життя Європи. Це робило українське питання клубком серйозних суперечностей, а «українську карту» – козирем у великій дипломатичній грі. Напередодні Другої світової війни чітко визначилося три групи країн, зацікавлених у вирішенні українського питання.
СРСР, Польща, Румунія, Чехословаччина – країни, до складу яких входили українські землі, їхня основна мета – втримати вже підвладні землі й приєднати нові.
Англія, Франція і частково США (тобто країни – творці Версальсько-Вашингтонської системи), які своїм втручанням у вирішення українського питання або, навпаки, дипломатичним нейтралітетом задовольняли свої геополітичні інтереси).
Німеччина, яка, борючись за «життєвий простір», претендувала на українські землі, і Угорщина, яка, будучи невдоволеною умовами Тріанонського мирного договору 1920 p., домагалася повернення Закарпатської України.
Ініціатором рішучих дій у вирішенні українського питання напередодні Другої світової війни стала Німеччина. Через декілька місяців після приходу фашистів до влади, у березні – травні 1933 р., Розенберг здійснює напівофіційні візити до Локарно і Лондона, де під час таємних нарад з італійськими та англійськими політичними діячами обґрунтовує «план поділу Росії шляхом відриву від Рад України».
Українське питання активно застосовувалося для заспокоєння західних держав. У розмові з одним високопоставленим представником правлячих кіл Англії в Берліні у травні 1936 р. Герінг наголосив: «Ми вам гарантуємо, що... ніколи на вас не нападемо.
Захопивши Україну, ми раз і назавжди встановимо економічну рівновагу, і тим самим не тільки захистимо Європу від більшовизму, але й розв'яжемо всі проблеми, які стоять тепер перед Німеччиною» [...].
Німеччина намагалася зробити поступливішою позицію Англії і Франції при вирішенні європейських справ. І мета була досягнута: політика умиротворення – логічний результат чітко проголошеної орієнтації німецької експансії на схід. Українське питання дало змогу Гітлеру приховати справжній західний напрямок основного удару на початку Другої світової війни.
[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://goo.gl/noV4JE
2. Радянсько-німецькі договори 1939 р.
Перегляд відеофрагменту «Пакт Ріббентропа-Молотова»
Прийом Колективне обговорення
Робота з витягом таємного протоколу та історичною картою
Прийом «критичне читання» (форма організації роботи: групова)
Питання
3. Початок Другої світової війни. Вступ Червоної армії на територію Західної України.
Робота з візуальними джерелами
Прийом Мозкова атака
(запис в зошиті)
28 вересня 1939 р. Договором ліквідовувалась Польська держава, встановлювався новий кордон по «лінії Керзона», сферою впливу Радянського Союзу ставала Литва в обмін на етнічно польські землі, що відходили Німеччині. Також за договором до сфери німецького впливу потрапили частково полонізовані українські етнічні землі — Холмщина, Підляшшя, частина Полісся, Посяння, Лемківщина, на яких проживало майже півмільйона українців. Ця обставина свідчить про те, що у своїх діях Сталін керувався не прагненням врятувати «єдинокровних братів», а суто власними стратегічними інтересами. У результаті поділу Польщі до СРСР відійшло 51,4% її території з 37,1% населення (12 млн. чол.).
ІV. Підсумковий етап
4.1 Систематизація й узагальнення нових знань і умінь на перетворюючому рівні.
Мета: розвиток умінь зайняти позицію з проблеми, що викликає розбіжності, та підкріпити її аргументами.
Прийом «Займи позицію»
Входження західноукраїнських земель до складу УРСР напередодні Другої світової війни є включенням (Н. Верт)
|
Входження західноукраїнських земель до складу УРСР напередодні Другої світової війни є возз’єднання (О. Субтельний) |
Входження західноукраїнських земель до складу УРСР напередодні Другої світової війни є радянською окупацією. (С. Кульчинський) |
Мікрофон
Я дізнався (лася) з уроку……..
4.3 Інструктаж з виконання домашнього завдання
Розповідь учителя
1. Опрацюйте матеріали відповідного параграфу підручника.
2.
Репродуктивний рівень – опрацюйте зміст політики радянізації на західноукраїнських землях в 1939 – 1940 рр.
Конструктивний рівень: визначіть наслідки радянізації для українського суспільства того часу.
Творчий рівень: «Фактично А. Гітлер і Й. Сталін, давши згоду на підписання пакту Молотова-Ріббентропа, за якими розподілялася Польща, ініціювали Другу світову війну. Чи погоджуєтесь Ви з цим висловом? Чому?
Витяг з документа
Джерело 1. Українське питання напередодні Другої світової війни
Напередодні Другої світової війни роз'єднаність українських земель, їх перебування у складі чотирьох держав, що мали різний соціально-політичний устрій, були важливим дестабілізуючим чинником політичного життя Європи. Це робило українське питання клубком серйозних суперечностей, а «українську карту» – козирем у великій дипломатичній грі. Напередодні Другої світової війни чітко визначилося три групи країн, зацікавлених у вирішенні українського питання.
Перша група – СРСР, Польща, Румунія, Чехословаччина – країни, до складу яких входили українські землі, їхня основна мета – втримати вже підвладні землі й приєднати нові.
Друга група – Англія, Франція і частково США (тобто країни – творці Версальсько-Вашингтонської системи), які своїм втручанням у вирішення українського питання або, навпаки, дипломатичним нейтралітетом задовольняли свої геополітичні інтереси).
Третя група – Німеччина, яка, борючись за «життєвий простір», претендувала на українські землі, і Угорщина, яка, будучи невдоволеною умовами Тріанонського мирного договору 1920 p., домагалася повернення Закарпатської України.
Ініціатором рішучих дій у вирішенні українського питання напередодні Другої світової війни стала Німеччина. Через декілька місяців після приходу фашистів до влади, у березні – травні 1933 р., Розенберг здійснює напівофіційні візити до Локарно і Лондона, де під час таємних нарад з італійськими та англійськими політичними діячами обґрунтовує «план поділу Росії шляхом відриву від Рад України».
Українське питання активно застосовувалося для заспокоєння західних держав. У розмові з одним високопоставленим представником правлячих кіл Англії в Берліні у травні 1936 р. Герінг наголосив: «Ми вам гарантуємо, що... ніколи на вас не нападемо.
Захопивши Україну, ми раз і назавжди встановимо економічну рівновагу, і тим самим не тільки захистимо Європу від більшовизму, але й розв'яжемо всі проблеми, які стоять тепер перед Німеччиною» [...].
Німеччина намагалася зробити поступливішою позицію Англії і Франції при вирішенні європейських справ. І мета була досягнута: політика умиротворення – логічний результат чітко проголошеної орієнтації німецької експансії на схід. Українське питання дало змогу Гітлеру приховати справжній західний напрямок основного удару на початку Другої світової війни.
[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://goo.gl/noV4JE
Джерело 2 Таємний протокол
Джерело 3
Прийом «займи позицію»
Входження західноукраїнських земель до складу УРСР напередодні Другої світової війни є включеням (Д. Боффа)
|
Входження західноукраїнських земель до складу УРСР напередодні Другої світової війни є возз’єднанням (О. Субтельний) |
Входження західноукраїнських земель до складу УРСР напередодні Другої світової війни є радянською окупаціє. (С. Кульчинський)
|