«Україна в роки Другої світової війни 1939-1945 р

Про матеріал
Урок узагальнення. В уроці використовується робота з документами, робота з картою, робота з понятійним апаратом, застосовуються методи "Асоціативний ряд", "Пресс" , відеофрагменти документального характеру.
Перегляд файлу

Тема: «Україна в роки Другої світової війни 1939-1945 р)

Мета: узагальнення та поглиблення знань учнів про події на Україні в період Другої світової війни, розвиток пізнавальної діяльності учнів, розширення логічного мислення, розвиток умінь робити висновки, формування почуття патріотизму, толерантності, поваги до історичного минулого своєї держави, сприяння вихованню інтересу до предмета.

Завдання: узагальнити знання учнів з теми, розвиток історичного мислення, виховати почуття гордості до історичного минулого України, з’ясувати вплив війни на життя людини на фронті і в тилу.

Тип уроку: урок узагальнення.

Обладнання: підручник з історії України, карта «Друга світова війна», атласи, проектор, ноутбук, історичні документи.

Очікувані результати: закріпити найважливіші події періоду Другої світової війни, вміти оперувати поняттями: евакуація, холокост, мобілізація, план «Ост», колабораціонізм, депортація, остарбайтери.

Епіграф: «Все починалося з грому небесного, такого жорстокого, такого нечесного. Із ненависного, злісного грому, який на світанку вигнав із дому… А небо світле закрили чорні хрести! Господи! Боже! Якщо ти є – захисти! Крізь руки у двір гусенята малі.. і кров на травиці… і кров на землі. І шипить у ставку гаряче залізо, і полум’я дике шугає над лісом. І мамо мовчазно- бліда мов стіна, і тато поволеньки кажуть : «Війна!»

Хід уроку.

І. Орг. момент.:

ІІ  Мотивація, актуалізація

Доброго дня всім присутнім на уроці! Історія людства рясніє війнами. Війни міждержавні і громадянські, локальні і світові, справедливі і загарбницькі. Різні часи, різні масштаби, різна зброя  – та лишалася сутність. Адже так чи інакше, війна – це лихо, незалежно від того, визвольна вона чи загарбницька. Протягом двох  місяців ми з вами вивчали та досліджували події Другої світової війни на теренах України.

Сьогодні на  уроці  нам необхідно Повторити і узагальнити історичний матеріал  з теми «  Україна у роки 2 світової війни»    розвивати вміння , навички, які формувалися на уроках , виховувати почуття патріотизму. Впевнена , що даний урок , як і попередні, сприяє формуванню у вас  почуття гордості  за весь укр.. народ , який витримав довгі  22 місяці окупації , та вийшов переможцем . Гоїлися рани , зростали покоління, багато десятиліть тому наша земля була звільнення. Все менше залишається учасників війни. Честь їм і шана живим, вічна слава загиблим!

 Особливу увагу  в ході уроку  ми повинні звернути на питання «Вплив війни на долю людини»? Ітак рушаймо в подорож по сторінках історії …..

ІІІ. Основна частина уроку:

 *Робота з картою. Подивіться , будь ласка, на карту і зазначте основні території крупно масштабних битв за Україну в ході ІІ світової війни?   ( робота біля дошки)

Отже  вся територія України  була окупована німецькими військами, що свідчило про встановлення окупаційного режиму, «Нового порядку» на загарбаних українських землях.

*Впр. «Асоціативний ряд»:  Подивіться на дошку, в центрі я розташувала термін «Окупаційний режим»!

-Які асоціації у вас викликає поняття «Окупаційний режим»?

- робота з іншими поняттями  вказаними на дошці.

 Окупаційний режим  в Україні перевершував деспотичні порядки, які запровадили гітлерівці в країнах Європи, населення України було позбавлено всіх економічних, політичних і соціальних вправ.  Дайте ознаки окупаційного режиму в Україні? (трудова повинність, гестапо, норми видачі продуктів харчування,голодування, переїзд  з міста в село, відбирання продуктів зверх норми за принципом «Все належить німецькому народові»,приниження, нищення техніки).

* Робота з відеофрагментами: Зараз будь ласка уважно продивіться запропоновані вам відео і дайте на них відповідь?

Питання на парті у кожного.

 ( 1.відео – колабораціонізм, холокост, Бабин Яр)

( 2 відео – депортація татар), ( 3 відео – остарбайтери з 1 мин. 4 сек.)

Питання:

До 1 від.. Назвіть події, що відображені у відео та його часові рамки?  Чи були приклади подібного явища на території нашого міста?

До 2 від. -  Назвіть подію про яку йдеться у відео фрагменті?

До 3 від. – Яку мету переслідували окупанти впроваджуючи процес? Яким було життя остарбайтерів?

*Робота з поняттями, візуальними джерелами:

ХХ століття охарактеризоване впровадженням тоталітаризму на територіях держав.

  1. Дайте визначення поняттю «Тоталітаризм»?
  2. Пригадайте з курсу Всесвітньої історії на території яких держав також було встановлено злочинний  тоталітарний режим?
  3. На дошці зображені візуальні джерела, в яких міститься таємний зміст з відображенням  рис тоталітаризму. Я пропоную вам спробувати розкрити змістовність джерел і рис тоталітаризму.?

Нагадайте мені будь ласка , хто керував   урядами Німеччини та Радянського Союзу у 40-і роки? (їх портрети в два ряди). Давайте спробуємо охарактеризувати діяльність  та характер цих осіб за буквами їх прізвищ ?

С – скритність, сила                     Г – головний

Т-твердість, тоталітаризм            І – інертний, індивідуальний

А – авторитаризм                         Т – твердий, тоталітарний

Л – лідер , лютість                        Л – людиноненависний, лідер                                                лідер

І – індивідуальність                       Е –емоційний,

Н –наполегливість                        Р – расист, репресор

* Що спільного ми можемо побачити в характеристиках? Чи є ці прояви підтвердженням їх причетності до тоталітарної системи?

 *Зверніть увагу на останнє джерело. Чи можемо ми визнати його правдивість. Спростуйте або знайдіть підтвердження ?

*Робота з документами та підручником:

Зверніть увагу на свої парти , перед вами є документи для опрацювання і питання до документів. Опрацюйте  документи та дайте відповідь на питання. 2 хв. для опрацювання! Всі інші працюємо за підручником стр.60 (1,2)

1, 2 пит. Визначте роль жінки у Другій Світовій війні? Назвіть їх імена?

Документи:

1. Про неї  було знято біографічний фільм «Незламна» (рос. «Битва за Севастополь»), спільного українсько-російського виробництва. Фільм був випущений у кінопрокат в обох країнах 2 квітня 2015 року. Найуспішніша жінка- снайпер, за що отримала прозвисько «Леді смерть» , на її рахунку 309 влучних вистрелів. Народилася 12 липня 1916 р. у м. Біла Церква, Київська область, померла 10 жовтня 1974 р. в Москві. Українка, найуспішніший радянський снайпер часів Другої світової війни, Герой Радянського Союзу. (змінився статус жінки,вони приймали активну участь у рухах опору , і саме війні, коли на глазах Людмили загинув молодий хлопець від кулі німців, а згодом і чоловік вона людина з поламаним життям заприсяглася вести війну за визволення до кінця)

2. Перша жінка, яка отримала звання Героя Радянського Союзу в роки ВВВ, народилася в сім'ї педагогів, 18 листопада командири двох диверсійних груп П. Проворов і Б. Крайнов отримали наказ знищити протягом тижня 10 населених пунктів, розташованих в тилу противника. У складі першої з них на завдання вирушила і вона. На своє останнє завдання в село Петрищевому дівчина відправилася в ніч на 27 листопада разом з командиром групи і бійцем Василем Клубковим. Вони підпалили три житлових будинки разом зі стайнями, знищивши при цьому 20 коней окупантів, дівчині вдалося вивести з ладу вузол зв'язку, завдяки чому стало неможливо взаємодія деяких німецьких частин, що займають позиції під Москвою.Вона була схоплена селянином С. Свірідовим і здана їм німцям. Фашисти, оскаженілі постійними диверсіями, стали катувати дівчину, намагаючись дізнатися у неї, скільки ще партизан діє в районі Петрищевому.

Питання : Вплив війни на долю жінки ? (У війни не жіноче обличчя,але все ж таки  війна дала в руки зброю для захисту рідної землі від фашизму.вступали в ряди партизан, чинили опір німцям,не шкодуючи власного життя відмовлялися від власного майбутнього. Але не відрікалися від Батьківщини. За що й померли.

  1. «Атаки, контратаки змінювалися довгим бездіяльним сидінням в окопах, коли ні вилізти, ні розім’ятись, а потім знов атаки. Звідки мені було знати. Що вже десь таємно з Букринського (плацдарм на західному березі Дніпра, в районі Букрина) плацдарму на Лютізький (один з найважливіших плацдармів в районі с. Лютіж з правого берега Дніпра). Найстрашнішими виявилися кулемети. Усі вони були заздалегідь пристріляні й тепер поливали берег, річку, на якій кипіло місиво з людей. Літні, молоді, свідомі й несвідомі, добровольці й мобілізовані, штрафники, гвардійці, росіяни й неросіяни, - усі вони кричали одні й ті ж слова «Мамо, Боженьку, Боже!, Допоможіть!» А кулемети сікли й сікли. Хапаючись один за одного поранені в’язками йшли під воду, річка здригалася від людських судом, пінилася червоними бурунами»

Питання: Назвіть воєнну операцію, про яку йшлося, її рік, наслідки?

4.

*Травень 1945 рік –цей час такий довгоочікуваний, такий пам’ятний, який назавжди залишиться в пам’яті людства. Зверніть увагу на дату нашого уроку 31 жовтня 2017 р – саме 2 дні тому, більше ніж 70 років тому, в 1944 році зусиллями воїнів була звільнена територія України від нацистських окупантів. Ми повинні пишатися подвигом воїнів серед яких були й українські солдати . Назіть їх імена?

*Дякую всім! Протягом уроку ми роздивилися події воєнних років, які залишили відбиток на долі людини. Скажіть будь ласка, чи змінилося життя людини під впливом війни? (втрата рідної домівки,близьких, зруйновані сімї, втрата надії, приниження, репресії, розстріли, виселення, клеймо ворога народу і все це відбулось під впливом тоталітарного режиму і диктаторської системи)

 

V.Рефлексія гра «За і проти» «Як ви вважаєте чи корисна тема ІІ світової війни для запобігання помилок в сьогоденні та майбутньому?

За

(червоний колір)

Проти

(білий)

Отже для побудови щасливої та міцної держави потрібно звертати увагу на уроки історії, які вчать нас не допускати помилок минулого!!!

* Дякую всім за увагу. Ми плідно попрацювали і хочу закінчити урок наступним повчальним відеороліком, поміркуйте над його змістом?

О. Ступка «Людина крил не має» (Людина, нібито не літає, а крила має - все в руках людини, яка здатна власними зусиллями змінити хід історії, мати людяність, чесність і порядність)

Д.з, оцінювання.

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
23 вересня 2022
Переглядів
147
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку