Мета: розширити та поглибити знання учнів про Україну, надати поняття про Батьківщину; узагальнити знання про державні символи нашої держави; розвивати мовлення учнів, пам’ять, увагу; формувати громадянські якості: патріотизм, людяність, виховувати почуття гордості та любові до своєї Батьківщини, повагу до державних символів.
Обладнання: відео ( з участю Богдана Ступки ) про Україну; державні символи; плакати із завданнями на дошці; відеоролик «Україно моя, ти найкраща у світі»; пазли.
Хід заходу
Лунає голос Богдана Ступки (відеоролик) : Мені пощастило: я бачив світ, я бачив величну Амазонку, а подих у мене перехоплює від спокійної величності Дніпра; я торкався каменів Стоунхенджу, і нічого не відчував, та лише скелі Демерджі відповідали на мій дотик теплом кримського сонця; розкіш Версалю вразила мене, та мені більше до вподоби затишна краса палацу Масандри; я спускався в найкрасивіші печери Америки, та вони не зачаровують так, як галерея казок у Мармуровій печері; я був у лондонському тауері, але справжню міць я відчуваю в суворих вежах Луцького замку; мені було цікаво у великому каньйоні, та я був просто приголомшений, побачивши базальтові стовпи Рівненщини; мене охоплювали теплі води Карибського моря, та лише Синевир наповнює мене енергією вічної молодості; я бачив ще багато чого, але я люблю Україну і вірю, ви теж її любите.
Учитель читає поезію Л. Костенко «Буває, часом…»
Буває, часом
Сліпну від краси…
Спинюсь, не тямлю,
Що воно за диво?
Оці степи,
Це небо, ці ліси.
Усе так гарно,
Чесно, незрадливо.
Усе, як є-
Дорога, явори.
Усе моє, все зветься-Україна!
Така краса-
Висока і нетлінна.
Що хоч спинись і з Богом говори!
Сьогоднішній наш захід присвячений нашій Батьківщині-Україні до 30-річчя її незалежності. Слово «Батьківщина»-святе. Це як мати і батько, як хліб на столі, як вода і повітря , без яких людина не може жити. Батьківщиною ми називаємо місце, де народились ми , наші батьки. Батьківщиною ми називаємо країну, у якій живемо.
1- й учень. Дитино, знай !Твій край- це Україна!
Це найдорожча рідна сторона.
Вона у твоєму серденьку –єдина,
Як мати –найсвятіша і одна.
2-й учень. Тут все твоє : і гори, і долини,
Й струмочок голосний. Що вдаль веде.
Стежок ясних тоненькі серпантини,
Й дорога, що до щастя приведе.
Звучить гімн «Ще не вмерла Україна».
Учитель. Гімн- це урочиста пісня нашої країни, символ державної єдності й віддзеркалення душі українського народу (Слайд 1) .А згадаймо, у які моменти звучить гімн українського народу? Як часто ви сьогодні чуєте слова гімну? Які почуття у вас виникають . коли ви чуєте гімн? (Охочі висловлюють думки)
Учитель. Гімн є символом об’єднання людей. Які ще державні символи ми знаємо? (Слайд 2,3).
Повідомлення учнів про символи України.
Учитель. Чи можна сказати , що ці державні символи України мають сьогодні неабияке значення для єдності народу? Чому? А що ще об’єднує українців?
(Відповіді дітей). Мова, культура, звичаї, обряди, історія…
Учень 1-й
Тож погортаймо сторінки історії .Україна сьогодні- незалежна держава, частина Європи із населенням понад 40 мільйонів. А її історичне минуле-безмежна боротьба, великий порив до волі, одвічна сутичка з людьми, які бажали розділити землю, на якій жили наші пращури і житимуть наші діти. (Слайд 4)
Учень 2-й. Не оминають нашої пам’яті величні походи князів часів Київської Русі, набіги на татар козаків під супроводом гетьманів, бунти під проводом Олекси Довбуша та Максима Залізняка, захист загальнонаціональних прав під час Першої та Другої світових воєн, від’єднання від СРСР, утворення самостійної держави. Люди боролися, бо відчували себе частиною цілого, розуміли, що за них ніхто не побудує майбутнього. Нас роками відучували від мови, культури, традицій, вселяли значимість меншовартості, ми не вивчали своєї історії. Нас хотіли знищити як націю. (Слайд 5.)
Учень 1-й. Протягом багатьох століть українці мріяли про незалежну державу. Усередині 80-х років 20 століття українці знову почали виборювати незалежність.
24 серпня 1991 року Верховна рада України прийняла Акт проголошення незалежності України. Цей документ припинив існування Української Радянської Соціалістичної Республіки і проголосив створення незалежної держави-Україна. Відтоді на території України чинні виключно Конституція і закони України. А 1 грудня 1991 року українці закріпили свою волю, бути незалежними на референдумі. Із тих пір минуло 30 років.
Вправа «Мікрофон»
Учень 2-й. Ми –патріоти, дочки і сини.
Для твого блага все в житті здолаєм!
Бо ти найкращий, краю мій ясний,
Вітчизну й матір ми не вибираєм!
Учитель. Звертаючись до історичного минулого української нації, осмислюючи його духовні цінності, ми бачимо кращі риси наших пращурів: патріотизм, волелюбність, повагу до своєї нації. Але чи легко бути патріотом? Чи вважаєте ви себе патріотами своєї держави? Чому? (Обговорення).
Учитель. Зверніть увагу на афоризми відомих людей про любов до Батьківщини, патріотизм та єдність народу? Як ви їх розумієте? (Діти висловлюють думки).
Афоризми для обговорення:
Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя. (Сенека).
Той, хто не любить своєї країни, нічого любити не може. (Дж. Байрон).
Забудеш рідний край-твоє коріння всохне. (Тичина).
Той, хто в біді кидає вій народ, стає його ворогом. (Ч. Айтматов).
Вітчизна-це не хтось і десь, я-теж Вітчизна. (І. Світличний).
Українському народу не потрібно співчуття-потрібні патріоти. Потрібен ти! (Б. Олійник).
Звучить пісня у виконанні К. Бужинської «Як у нас на Україні».
Робота в групах .Щоб зрозуміти Україну, треба побачити її красу, відчути велич, знати її історію, доторкнутись до її культури, звичаїв і традицій, познайомитися з її трудолюбивими людьми, які люблять Україну всім серцем. «Без традицій немає культури, без культури немає нації»,-говорив В. Липинський. І сьогодні у нас буде чудова нагода позмагатися й пригадати , що ми вже знаємо про рідну Україну.
Завдання
Ученому –світ, а невченому-…(тьма).
Гарно того вчити , хто хоче…(все знати).
Голова не на те,…(щоб тільки кашкета носити).
Книга вчить,…(як на світі жить).
Людей питай, а…(свій розум май).
Добрий початок, половина…(діла).
Бджола мала, а й та…( працює).
Вік живи-вік…(учись).
Робота в парах із картою України.
Склади пазл «Моя Україна»
Діти! Ви вже виявили себе знавцями української культури, а тепер запрошую по три учасники із кожної команди, щоб скласти карту України (Слайд 28) .(Учні виконують під супровід української пісні «Ми українці» у виконанні Н. Бучинської).
Учитель. Зараз наша держава переживає важкі часи, і кожен намагається допомогти , зробити свій внесок у майбутнє. Пам’ятаймо наших героїв, що стояли на смерть за незалежність України- «Небесна сотня» називають їх. Низький уклін тим воїнам, що боронили й боронять кордони на Сході України, і тисячі з них не повернулись додому. Це ті патріоти, що дарують нам мир, свободу, незалежність. Вшануймо пам’ять про них хвилиною мовчання .
Пам’ятайте, ви – майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками примножуйте її культуру, досягненнями славте її. Будьте гідними своїх пращурів, любіть рідну землю, бережіть волю й незалежність України, поважайте свій народ і його мелодійну мову. Шануйте себе і свою гідність, і шановані будете іншими.
І хочу кожному з вас зачитати й подарувати пам’ятку на майбутнє.
Пам’ятка молодого громадянина України.
1. Де б ти не був, з ким би ти не зустрічався, що б не робив-пам’ятай, що ти вільний громадянин вільної держави –Україна.
2. У своєму повсякденному житті неухильно дотримуйся загальноприйнятих християнських заповідей, які складають основу духовності української нації.
3.Повсякчас сприяй відродженню духовних цінностей народу, постійно набувай грунтовних знань зі своєї історії, культури, традицій.
4. Виховуй у собі такі риси як патріотизм , чесність, мужність, терпимість до недоліків товариша.
5. Чесно й добросовісно трудись на благо зміцнення державності України.
6. Пам’ятай дні великих змагань за нашу соборність.
7. Засуджуй байдужість, зраду державних інтересів України.
8. Завжди дбайливо стався до державного майна, охороняй екологічне середовище, раціонально використовуй природні ресурси.
9. Серцем відчуй єдність із державою, яка про тебе піклується і яку ти зміцнюєш.
Вручення пам’яток.
Звучить музика.
Виховний захід для учнів 7-8 класів
« Україно моя, я для тебе на світі живу»
Учитель Костюкевич Валентина Ксенофонтівна
Деснянський ліцей
Чернігівська область