Українська література. 9 клас.Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Порівняльна характеристика дійових осіб

Про матеріал
Українська література. 9 клас Тема. Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Порівняльна характеристика дійових осіб.
Перегляд файлу

Українська література. 9 клас

Тема.   Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Порівняльна характеристика дійових осіб.

Мета (формувати компетентності):

предметні: продовжити роботу над драмою І. Котляревського «Наталка Полтавка», удосконалювати вміння аналізувати  образи персонажів твору, характеризувати та порівнювати дійових осіб п’єси, визначати мотиви їхньої  поведінки;

ключові:  удосконалення навичок аналізу дійових осіб драматичного  твору;

комунікативні: розвивати вміння аргументовано доводити свою думку;

інформаційні: навички порівняння та зіставлення; 

загальнокультурні: осмислювати важливість таких моральних чеснот,  як чесність, відданість, вірність у коханні, уміння відстоювати людську гідність.

Методичний комплекс:  презентація до уроку, портрет І. П. Котляревського, покликання на пісні «Віють вітри..», «Ой, я дівчина Наталка…», на художні фільми  «Наталка Полтавка»1936 та 1978 року.

Перебіг   уроку

І.Організаційний момент

Ой, ці ж українки! Бентежать помисли, викликають захоплення… Вони реальні й вигадані уявою, але усіх об’єднує одне - вони з краю, який з висоти пташиного лету нагадує серце!

Ярославна, дружина князя Ігоря; Анастасія Лісовська, дочка рогатинського священника, дружина Сулеймана Великого; Мавка лісова Лесі Українки, яка заради кохання здатна віддати життя; Катерина – дівчина – кріпачка, Шевченкова Мадонна; Наталка Полтавка Котляревського, яка надовго буде взірцем україночки.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Уявіть собі:  вишуканий театр, вишукана публіка, усі чекають початку вистави. Завіса повільно пливе вгору… А на сцені… український пейзаж, проста дівчина у вишиванці… Пісня. Українська!  Марусі Чурай. «Віють вітри…». Це співає головна героїня.

(Запис арії Наталки)

Марія Стеф’юк. Арія Наталки 

https://youtu.be/MwmXZh6XHp4

Спочатку шок. Потім захоплення. Море аплодисментів у кінці вистави. Постійні виклики акторів на вітання. І квіти, квіти...

Чому, на вашу думку, п’єса справила таке враження?

Прогнозована відповідь (Мабуть, тому, що героїня - проста дівчина-селянка. Проте ні гідністю, ні красою почуттів не поступається найвишуканішим панночкам або навіть перевершує їх.)

ІІІ.  Метод «Передбачення»                                                                                                     

Епіграф уроку

 «Щастя дається тим, хто за нього бореться»

П.Бомарше               

На вашу думку, ці слова відомого французького драматурга можна назвати яскравим підтвердженням теми уроку?

Прогнозована відповідь. (Головна героїня – борець за своє щастя. Вона долає усі перешкоди, виявляє твердість характеру, уміє постояти за свою честь і гідність. )

Для вчителя (П'єр-Оґюсте́н Каро́н де Бомарше́. Французький драматург.«Севільський цирульник» й особливо «Весілля Фігаро» йшли на сценах багатьох українських театрів )

ІV. Інтелектуальна розминка. Метод «Мозкова атака»

На попередньому уроці ми розпочали вивчати п’єсу І.П.  Котляревського «Наталка Полтавка». Пропоную перевірити уважність та закріпити матеріал, що виноситься на ЗНО.

(Здобувачі освіти відповідають на питання, яке випаде після оберту колеса запитань)

https://wordwall.net/uk/resource/38993704

Запитання та прогнозовані відповіді.

1.До якого літературного роду належить твір «Наталка Полтавка»? (Твір належить до жанру драми)

2.Які вирізняють жанри драматичного роду?( Серед роду драми вирізняють комедію, трагедію, трагікомедію, власне драму).

3. Як сам Котляревський визначив жанр твору? (І.П. Котляревський назвав твір «Малоросійська опера»). Чому саме таке визначення? (Використав у творі 22 пісні – народні, авторські переробки з народних та літературних пісень)

4.Яку роль відіграють пісні у творі?Що ви про них можете сказати?

(Пісні дуже важливі для сюжету і для композиції твору,бо вони передають стан душі героя,настрій,розкривають їхні характери. Герої піснями розказують про своє життя, думки, моральні принципи)

5.У чому особливість твору для української літератури? (Перший драматичний твір українською мовою)

6.Який твір  Григорія Сковороди використав автор у творі? Як характеризує персонажа? («Всякому місту звичай і права». Характеризує возного як людину, якій притаманні недоліки тогочасного суспільства)

7.Яку пісню Марусі Чурай використано в творі? Як характеризує персонажа? («Віють вітри…». Характеризує Наталку як вірну у коханні.)

8.Який літературний напрям репрезентує твір? (Зразок класицизму з елементами сентименталізму)

9.Назвіть персонажів твору (Наталка, Горпина Терпилиха, возний Тетерваковський, виборний Макогоненко, Петро, коханий Наталки, Микола, родич Терпилів).

10. Чому, на вашу думку, Наталка та її мати мають прізвище Терпило? (Мабуть, тому, що у житті зазнали багато випробувань)

V. Образ Наталки крізь образи твору

Як найкраще можемо охарактеризувати персонаж в драматичному творі? Звичайно, через інші образи. Не просто, а вживаючись в образ! Вправа «Я …»

 

https://wordwall.net/uk/resource/38994009

 

C:\Users\User\Desktop\Без названия.jpg

 

 

C:\Users\User\Desktop\8kotlyarevskiy.jpg

 

 

D:\картинки\петро.jpg

C:\Users\User\Desktop\images (2).jpg

D:\картинки\микола.jpg

Для вчителя (Учні самостійно (випадково) обирають той образ, у який вони будуть вживатися. Від імені персонажа розповідають про себе та головну героїню, адже саме навколо неї побудовано сюжет твору й розкриваються не тільки характер героїні, а й інших персонажів. На роботу відводиться 5 -7 хвилин).

Приклад. Мене звати Горпина, маю дуже чуйну й гарну дочку. Колись були багаті, та після смерті чоловіка змушені якось виживати. З господарством я не впоралася. Тепер надія на Наталку. Вона мене на світі держить. Знайти їй доброго чоловіка, але вона ні про кого не хоче чути, усе чекає Петра. А де він? Скільки років жодної звістки. Умовлю Наталку вийти за возного. Он і Макогоненко сватає, каже, що надійний чоловік. Боже, що ж мені робити?

VІ.  Метод «Асоціації».

Для вчителя. Під час кожного виступу (уживання в образ) усі учні  створюють  асоціативну характеристику кожного персонажа «Я побачив…. таким (такою)»

Приклад. Я зрозумів (зрозуміла), що Горпина гарна мати, бажає щастя для дочки, не знає, яким шляхом це зробити, можливо, не дуже розважлива господиня, тому що не вберегла господарство, покладається в усьому на дочку, погоджується на вмовляння виборного через скруту й страх за дитину, хоч і дорослу.

VІІ.   Рефлексія. Метод «Займи позицію»

  1. Чи справді Горпина любить свою дочку?
  2. Як ви вважаєте почуття возного до Наталки щирі чи корисливі?
  3. Чи із щирим почуттям виборний допомагає возному?
  4. Чи можна Петра назвати борцем за своє щастя?
  5. Порівняйте Наталку із сучасними дівчатами. Чи варто нашим дівчатам повчитися в героїні?                              

VІІІ. Підсумовуємо!

C:\Users\User\Desktop\Без названия.jpg

Видатний український драматург Іван Карпенко-Карий писав: «Багато води утекло в море забуття; протягом такого довгого часу тисячі драматичних п’єс спочивають вічним сном, забуті навіки, а «Наталку» вивчили напам’ять мало не всі слухачі… Здавалось би, й «Наталці» пора спочить, а вона невгамовно лунає на сцені дивно милими піснями і буде лунать довго, довго…  І справа тут, мабуть,  не лише в пісні, а й у постаті героїні».

Прокоментуйте слова відомого театрального діяча та драматурга.

Прогнозована відповідь (Можливо, саме в постаті героїні. Адже перед глядачами до цього часу взірець справжньої українки: волелюбної, рішучої, щирої, чесної,мужньої, безкорисливої, простої, розумної, порядної, наполегливої, яка не боїться труднощів та щиро кохає)

ХІ.  Хвилина ерудита.

Для вчителя. Прогнозується як випереджувальне завдання для 1-2 здобувачів освіти. Мистецьке життя «Наталки Пролтавки».

Картинки по запросу фото катерина нальотова

Першою роль Наталки виконувала артистка Полтавського театру  Катерина Нальотова.

Картинки по запросу М. Заньковецька            Картинки по запросу М. Садовська-Барілотті              Картинки по запросу О. Петрусенко

    Марія Заньковецька    Марія Садовська-Барілотті       Оксана Петрусенко

У 1890 році на текст «Наталки Полтавки» написав оперу славетний український композитор Микола Лисенко.  Вистава з успіхом ішла в багатьох театрах. Роль Наталки виконували найвидатніші актриси українського театру: М. Заньковецька, М. Садовська-Барілотті, М. Литвиненко-Вольгемут, О. Петрусенко, З. Гайдай.

У 1978 році був знятий фільм «Наталка Полтавка», де головну роль виконала Наталя Сумська.

C:\Users\User\Desktop\56490b3b430a947aca8c6a0b5acb11a4.jpg

 

https://www.youtube.com/watch?v=J0i0XnrZln0 (фільм 1978 року)

 

https://www.youtube.com/watch?v=p_sacpzQ8uc (фільм 1936 року)

ХІІ. Заключне слово

Уже 200 років не одне покоління захоплюється твором, якому по-праву належить першість в драматургії. За законами класицизму за 1 день герої пережили безліч, потрясінь, емоцій. Тому такою життєстведжуючою, мабуть, є остання арія дівчини, яка зуміла відстояти власне щастя й стати прикладом для майбутніх поколінь україночок!

Остання арія Наталки

https://www.youtube.com/watch?v=aAWEhV6nwGQ

 

Пройшли століття, час змінився,
Мабуть, його не зупинити,
Та Котляревського Наталка
Продовжує між нами жити.

 

Вона нам мудрістю сіяє,
Велична, як усі зірки
І жити так заповідає:
Щасливо й вільно навіки.

Домашнє завдання.

Як ми знаємо, закінчилося усе добре. Але уявіть ситуацію, що возний не захотів відмовлятися від Наталки. Напишіть Вашу версію подій.

Зайди  за покликанням.

https://padlet.com/nataliamituh/9kyhyn4yhpc9j3vu

Ти знайдеш: аудіо книгу (для тих, хто любить слухати), художні фільми різних епох (подивись і порівняй), цікаві факти про письменника та п’єсу (для допитливих).

 

Використані інтернет-джерела

  1. https://naurok.com.ua/urok-z-ukra-nsko-literaturi-na-temu-obraz-natalki-poltavki-yak-uosoblennya-naykraschih-ris-ukra-nsko-zhinki-76650.html
  2. https://super.urok-ua.com/konspekt-uroku-z-ukrayinskoyi-literaturi-dlya-9-klasu-na-temu-obraz-natalki-poltavki-yak-uosoblennya-naykrashhih-ris-ukrayinskoyi-zhinki/
  3. https://gapon.te.ua/metodichna-skarbnitsya/konspekty-urokiv-ukrainskoi-literatury/9-klas
  4. https://svitliteraturu.com/load/ukrainska_literatura/9_klas/i_kotljarevskij_natalka_poltavka_dopomoga_uchnju/63-1-0-1121
  5. http://rozrobki.at.ua/load/ukrajinska_literatura/plan_konspekt_uroku_u_formi_disputu_v_9_klasi_na_zajavlenu_temu_na_prikladi_p_esi_i_kotljarevskogo_natalka_poltavka/35-1-0-5307
  6. https://ukrlit.net/lesson/9klas_2/24.html

 

1

 

docx
Додано
31 грудня 2022
Переглядів
340
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку