Тема уроку: Образ Наталки як уособлення найкращих рис української жінки.
Мета уроку:
Тип уроку: комбінований
Обладнання: текст п’єси, презентація, портрет І.Котляревського, записи пісень із твору, ілюстрації до твору «Наталка Полтавка», запис відеофільму «Наталка Полтавка», український віночок.
Міжпредметні зв’язки: музичне мистецтво, театральне мистецтво, народознавство.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:
Предметні компетентності. Учень/учениця:
Звучить пісня «Віють вітри, віють буйні». Йде відеоряд.
Слово вчителя
Неповторна мелодія української пісні, чарівні краєвиди Полтавщини, звивисті зелені береги Ворскли, затишна садиба, що загубилася у вишняках і мальвах, запрошують нас до місця, де народилася п’єса І.П. Котляревського «Наталка Полтавка». Видатний український драматург Іван Карпенко-Карий писав: «Багато води утекло в море забуття; протягом такого довгого часу тисячі драматичних п’єс спочивають вічним сном, забуті навіки, а «Наталку» вивчили напам’ять мало не всі слухачі… Здавалось би, й «Наталці» пора спочить, а вона невгамовно лунає на сцені дивно милими піснями і буде лунать довго, довго…» І справа тут, мабуть, не лише в пісні, а й у постаті героїні.
ІІІ. Етап цілепокладання
Лунає лірична музика. На слайді зображення Роксолани, Ярославни, Мавки, Катерини, в центрі – Наталка Полтавка.
Слово вчителя
Жіноча доля, чи є в світі щось більш прекрасне і водночас трагічне? Саме доля жінки так часто приваблює митців, бо вона є невичерпним джерелом натхнення. До образу української жінки зверталися неодноразово і Шевченко, і Франко, і Леся Українка й інші митці слова. З давнини виринає образ Ярославни, що чекає повернення Ігоря, знедоленої Катерини, чарівної Мавки. Так і Іван Петрович Котляревський, почувши від селянина Мефодія Семижона сумну історію про його небогу, створив прекрасний жіночий образ.
Найбільшою таємницею життя протягом багатьох віків, починаючи від Адама і Єви і закінчуючи сьогоденням, була, є і буде Жінка
Д. Павличко
1. Визначення теми, мети, завдань уроку.
- Як ви вважаєте, якою сьогодні буде тема уроку? (Слайд )
Отже, тема уроку: «Наталка як уособлення найкращих рис української жінки». Запишіть у зошитах дату, тему уроку.
Мету уроку сформулюємо за допомогою методу «Незакінчене речення» (Слайд )
Учитель: На уроці ми осмислимо внутрішній світ головної героїні твору, її велике бажання бути щасливою.
На уроці ми будемо працювати з карткою активності й самооцінки та заповнювати її під час проходження кожного з етапів уроку. А також кожен учень упродовж уроку буде самостійно працювати з таблицею «Риси характеру Наталки».
ІV. Етап організації виконання плану діяльності
Одне із завдань сьогоднішнього уроку - працювати з текстом п’єси І.П. Котляревського « Наталка Полтавка»
Літературна дуель «Впізнай героя за його словами»?
«… заявляє, що театр існує тільки для того, щоб «гроші видурювати»» (виборний)
«… пив, гуляв, а розвіявши добро, залишив дочку й жінку без куска хліба» (старий Терпило)
«… погрожує притягти до відповідальності дівчину, яка відмовилась одружитися з ним» (возний)
«… пропонує останні гроші засватаній за багатія дівчині, щоб нелюб не докоряв їй своїм багатством» (Петро)
«… один живу на світі, як билинка на полі! Сирота – без роду, без племені, без талану і без приюту,… що робить, і сам не знаю» (Микола про себе)
«… чоловік і добрий був би, так біда – хитрий як лисиця. І на всі стьобни мотається, де не посій, там і уродиться… » (Микола про виборного)
Бесіда
Слово вчителя
Образ Наталки І.Котляревського приваблював багатьох митців. У 1890 році на текст «Наталки Полтавки» написав оперу славетний український композитор Микола Лисенко. Вистава з успіхом ішла в багатьох театрах. Роль Наталки виконували найвидатніші актриси українського театру: М. Заньковецька, М. Садовська-Барілотті, М. Литвиненко-Вольгемут, О. Петрусенко, З. Гайдай.
У 1978 році був знятий фільм «Наталка Полтавка», де головну роль виконала Наталя Сумська. Я пропоную вам переглянути відеосюжет. Під час перегляду зверніть увагу на те, якою у цьому епізоді постає перед нами Наталка?
Перегляд відеосюжету із фільму (3 хв) (зустріч Наталки з возним)
А тепер надамо слово Наталці. Виходить дівчина із стрічкою у волоссі
Монолог Наталки
Випереджувальне індивідуальне завдання «Пісенний портрет Наталки»
Випереджувальні завдання учнів. Характеристика образу Наталки через сприйняття її іншими героями. Представлення героїв у вигляді монологу.
Возний.
Доповніть монолог цитатами.
Виборний
Знайдіть цитати, доповніть ними монолог.
Микола.
Працюємо з тестом. Знайдіть, як Микола говорить про Наталку.
Терпелиха
Доповніть монолог цитатами
Петро
Знайдіть у тексті, яку пораду дає Петро Наталці.
Слово вчителя
Найпершим помічником і порадником для дітей була і є матуся. Вона виховувала доньку хорошою господинею, вчила шити, прясти, поратися у хаті і на городі, готувати їжу. Пошана до батька і неньки, слухняність, покірність були невід’ємними рисами характеру юнаків і дівчат. Іноді батьки навіть вирішували долю своїх дітей.
Інсценізація уривка: розмова матері і Наталки – дія І, ява 4,5
Бесіда:
- Які риси характеру дівчини проявилися у розмові з матір’ю?
- Як ви оцінюєте її поступок?
- А як би ви поступили?
- А чи така вже Наталка покірна? Нагадайте, як змінилась поведінка дівчини, коли вона зустріла Петра? (Учні читають у ролях- дія ІІ ява 17 до пісні 18. )
Міні-дискусія з використанням методу «Фішбоун» (Метод «Фішбоун» або «рибний кістяк», де записується проблема, причини, висновок)
Питання для дискусії - Чи може кохання подолати життєві труднощі?
– Які перешкоди були на шляху до щастя у головної героїні? (У процесі розгляду питань відповіді будуть записуватися ).
Соціальна Батьки
нерівність і діти Самопожертва
«У багатого Дає згоду Відмова від
жінка-наймичка» жити з нелюбом коханого
- Чому Наталка вважає, що соціальна нерівність є перешкодою для подружнього життя?
- Якими словами вона відмовляє возному ?
- Яким вбачає для себе Наталка майбутнє родинне життя? Які її погляди на шлюб?
- Які риси характеру Наталки допомагають їй у боротьбі за своє щастя?
V. Етап контрольно-оцінювальний
1. Підведення підсумків уроку.
Отже, підсумуємо:
«Асоціативний самодиктант» - Випишіть із ряду слів ті, які асоціюються у вас із образом Наталки (виконує весь клас).
Тактовність, пиха, вірність, самопожертва, покірність, хитрість, нерозважливість, працьовитість, щирість, слабкість, рішучість, розум, любов до розкошів, любов до матері, пошана до старших, песимізм, волелюбність, чесність, безкорисливість, порядність, наполегливість, душевність, простота, людська гідність, самоповага.
Індивідуальне завдання: сплести віночок (Вибрати із ряду слів ті, які асоціюються у вас із образом Наталки – слова записані на стрічках)
Заключна бесіда:
- Сьогодні ми познайомилися з образом Наталки, що чарує вже багато поколінь. А якою сьогодні постає українська дівчина? Які дівочі риси цінуються у сучасному світі? Що ж від Наталки є в сучасних україночках?
- Чи дійсно образ Наталки уособлює краші риси української жінки?
- Чи може бути Наталка ідеалом для сучасної української дівчини?
- Яка сучасна жінка?
Такі цінності, які ми визначили протягом уроку: почуття гідності, працьовитість, глибокий розум, вірність у коханні, любов до батьків, рішучість у боротьбі за своє щастя - притаманні сучасним жінкам.
Шановні дівчатка! Ви є майбуттям нашої держави, і вам випала щаслива доля продовжити рід український, бути єдиною, неповторною Жінкою, щоб ваш коханий міг вам сказати:
Фрагмент пісні групи "Океан Ельзи" - "Така як ти" ( 20 секунд)
Сподіваюсь, що сьогоднішній урок спонукав вас до того, щоб ви замислилися над своїми вчинками, характером, поведінкою, ставленням до батьків, людей старшого покоління, молодших себе. Творіть добро, і воно повернеться до вас сторицею.
Написати міні-твір за темою: для дівчат «Я вчитимусь у Наталки….»
для хлопців «Чи співпадає мій ідеал дівчини з образом Наталки?»