Українська мова 2 клас. Урок 89. Розповідні речення
Мета: дати учням уявлення про розповідне речення; формувати навички інтернування розповідних речень; розвивати мовлення, пам'ять, увагу; виховувати любов до рідного краю.
Хід уроку
- Сьогодні на уроці ми ознайомимося з розповідними реченнями, розділовими знаками в кінці цих речень, а також будемо вчитися вимовляти ці речення з правильною інтонацією.
Настав казковий вечір. Настав казковий вечір!
-Прочитайте перше речення. Про що в ньому розповідається?
-А щоб дізнатися, який знак ставимо в кінці цього речення, відгадайте загадку.
-Отже, що ставимо в кінці розповідного речення?
Висновок. Речення, в якому про щось розповідається або повідомляється, називається розповідними. У кінці розповідного речення ставиться крапка.
Цвітуть сади.
Шумлять гаї.
Це речення розповідні.
Розкажуть щось тобі й мені,
І крапку ставимо в кінці.
- Прочитайте друге речення. Про що говориться в другому реченні? (Настав казковий вечір!)
- Чим друге речення відрізняється від першого? (Розділовими знаками)
- Що стоїть у кінці другого речення? (Знак оклику)
Висновок. Якщо розповідне речення вимовляється з особливим почуттям, із захопленням, радістю, то в кінці такого речення ставиться знак оклику.
Вправа 309
Прочитайте виразно текст.
-Опишіть весняний первоцвіт.
-Прочитайте перше речення.
-Який знак стоїть в кінці речення?
-Про що розповідається?
Отже це речення розповідне. Спишіть це речення.
Ознайомлення з правилом.
-Наведіть приклад власних розповідних речень.
Фізкультхвилинка
Раз-два – всі пірнають,
Три, чотири – виринають.
П'ять, шість – на воді Кріпнуть крильця молоді,
Сім, вісім – що є сили Всі до берега поплили.
Дев'ять, десять – обтрусились і за парти опустились.
Закріплення знань про розповідні речення.
1.Виконання тренувальної вправи 311 (с.112)
- Прочитайте виразно вірш.
-Інтонаційно передайте захоплення тим, що зробив вітер.
- Які розділові знаки стоять у кінці кожного речення?
Ознайомлення із правилом
- Спишіть останнє речення вірша.
- Чому кількість звуків і букв у слові не збігаються?
2. Гра «Знайди зайве слово»
Лелека, їжак, шпак, ластівка.
-Яке слово «зайве»? Чому?
- Чи можна назвати цю групу слів реченням? Чому?
- Об'єднайте ці слова так, щоб утворилося речення. Запишіть його. (Лелека, шпак, ластівка – це птахи.)
3. Робота в парах
Вправа 312(с.113)
-Прочитайте кожну пару речень, об'єднайте в одне і запишіть за зразком. Працюємо в парах.
4. Перевірка виконаної роботи
Прочитаємо утворені речення. Як називаються ці речення? Який знак поставили в кінці речень?
- Які речення називаються розповідними?
- На які групи діляться розповідні речення за інтонацією? Для підбиття підсумків діти обирають одне з речень:
- Складіть і запишіть три розповідних речення про прихід весни. Вивчіть правила (с 131-132).
Додаток до уроку
Слухання розповідей учнів про свої справи.
- Які назви днів тижня використали в своїй розповіді?
- Весна-красна крокує по землі. Прикрасила луки, поля, ліси ніжними квітами.
Перед вами – малюнки із зображенням весняних квітів. На їх пелюстках записані слова. Розставте пелюстки так, щоб вийшло речення, край, Україна, рідний, це.в, особливо, Україна, травні, чарівна, квітом, вишневі, обкипіли, сади, білим, зеленіє, пашниця, всяка, буйно, нивах, на.
Перевірка записаних речень.
- Які птахи прилітають в Україну з теплих країв?
Жж Жж Жж жай во рон ок
Загадка
Цілий день дзвонять пісні, жаль, що тільки навесні.
Так назви ж бо осі відмовок, що ця пташка… (жайворонок)
- Запишіть це слово каліграфічно.
- Утворіть і запишіть словосполучення зі словом жайворонок.